Visst kan det vara ett stort surt problem om man köper väldigt dyra kamerahus som i praktiken tappat halva värdet och mer på något år men därvidlag skiljer sig väl inte kamerahus från exv. gamla telefoner eller datorer? Min kusin brukade säga ungefär detta: "att man ska ha en jävligt snabb bil om man ska hinna hem med en nyköpt dator innan den förlorat halva sitt värde".
Nästan alla mina dyra telefoner och datorer brukar mina arbetsgivare köpa åt mig, men annars så har du helt rätt att det är ett enormt prisras. Framför allt på telefoner.
Datorer, som numera är en rätt mogen teknik som planat ut i utvecklingen, händer dock inte lika mycket med. De håller i betydligt fler år, och så länge man har bra med RAM och plats på SSD så kan de fungera fint.
Skriver detta på en MacBook Pro från 2013 (fick behålla den av min förra arbetsgivare), och den fungerar riktigt fint som en portabel privat maskin för Lightroom, Office och Chrome (se bifogad bild längst ner). Tycker den fungerar jättefint för mina privata behov.
Privat så brukar jag vänta tills man göra klipp på några år äldre datorer och komponenter. Ofta så kan du på bra kampanjer för mycket bättre presterande datorer och komponenter som bara är något år gammal, jämfört med om du köper senaste släppta modeller (då får du oftast sämre speccade och långsammare datorer/komponenter för samma summa pengar).
Köpte för ett antal år sedan tex. en Surface Pro 2 (den med grym Wacompenna) med 512 GB SSD och 8 GB RAM på Media Markt för bara 4000 kr på rea (då var modellen bara ca. två år gammal). Då ingick dessutom Type Cover (värde 1000 kr) och Office på köptet. Använder den än idag när jag vill redigera i tex. Lr och andra program med en Wacompenna. Blir som en Wacomplatta, men med inbyggd skärm och dator med i priset. Kanon!
Personligen tycker jag det känns rätt tråkigt att äta gamla bullar när det finns nygräddade och så är det med ny teknik också. Jag skulle aldrig vänta på att det gått ett eller två år för at köpa en kamera som är nu idag, för när det köpet görs finns det ju ännu bättre grejor.
Jag köper hellre fina exemplar av tex. en lyxutrustad beg. Jaguar eller väl presterande beg. Ferrari, än att för samma summa pengar få helt splitter nya, men tråkigare och sämre presterande bilar.
Men det är jag det. Vi är alla olika.
Om jag vore proffs så skulle jag köpa alltid när grejorna är nya (möjligen för att invänta problemrapporter några månader).
Absolut.
Är du yrkesarbetande så kan du dels dra av moms, och köpa in prylar före skatt, och dessutom så har du förmodligen att bra "business case" att du snabbt tjänar in den investeringen.
Inget konstigt alls.
Själv får jag alltid nya bästa prylar från mina arbetsgivare (datorer för runt 25 K och telefoner för runt 8-10 K).
Som privatperson så är jag bara glad att det finns mycket fin både beg. kamerautrustning och fina beg. tjänstebilar på marknaden där företagen (förstagångsägaren) tagit det största prisraset och den största finansiella "smällen".
Det är ändå momsfritt för företagen, och de betalar med oskattade pengar för en verksamt där det bidrar till intäkterna. De lider därmed inte så mycket av det som vi privatpersoner (iaf. en del av oss som inte har obegränsat med pengar).
Mycket tacksam för det (både när jag som arbetstagare får nyaste tekniska prylar i jobbet, när jag får behålla företagsprylar privat, och även för beg.utbudet när jag som privatperson handlar på andrahandsmarknaden för egen privat räkning).