Annons

piratkopior till motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast den där Canon-butiken är ju bara intressant om man har ambitionen att lura i folk att saker är dyrare än de i själva verket är i Sverige. Genom Prisjakt hittar man direkt originalet från en svensk butik för 990:-. Förvisso är det fortfarande en prisskillnad men nu blir det en betydligt ärligare jämförelse.


Naturligtvis valde jag Canon shopen därför att den har så bisarrt hög prissättning. Jag inbillar mig inte att FS deltagarna är så omedvetna att de inte känner till proissättningen på kameramarknaden. Men även utan det blir det tusenlappar man sparar om man väljer lågprisalternativ och speciellt då att köpa originalobjektiv, blixtar mm på postorder från billiga leverantörer för att komplettera sitt kamerakit. Vad jag vet är inte minst stora företag stenhårda mot sina underleverantörer och deras räknenissar vrider och vänder på varje tioöring de kan spara på någon del. Varför skulle jag som konsument inte värdera mina surt förvärvade slantar lika hårt.

Man får väl förmoda att Kungsholms batterigrepp är original eftersom det inte står att det "motsvarar" BG-E5. ;-)

Det på FS ofta pluggade Cyberphoto tar 1490 och 1200 för en piratvariant med fjärrkontroll, osäker på om den piratvarianten har AE lås knapp och knapp för val av fokuseringspunkt som de som är gjorda som originalet har, tror inte heller den klarar att ta vanliga batterier.

Men visst är det mycket märkligt att Canon i sin shop tar mer 2500 när normalpriset för orginal ligger på 1500 och en del en bit under detta.
 
Köpte ett EW-78D pirat på eBay. Ska passa både Canon EF-S 18-200 IS samt det som jag köpte det för, Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC. Passar klockrent i bajonetten både fram och bakvänt samt har svart filt på insidan, låser i ändlägena.
På Cyberphoto kostar det 370:- Jag betalade $4.80 inkl. frakt. Lätt val för mig...

En kollega till mig läste det här och frågade förvånat om det inte följde med motljusskydd till Sigman, det gjorde till hans. Jag kollade i sigmalådan och där låg ett original... Doh!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.