Annons

piratkopior till motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser att ingen har velat kommentera min gissning om att motljusskydd är patenterade och därför skyddade från "exakta" kopior.

Är det för att detta anses vara självklart? Eller?

För jag menar: Man behöver ju inte ens vara civilingenjör för att kunna klara av att kopiera en liten plastbit så att den exakt motsvarar originalet.

Om det inte finns ett patentskydd då tycker jag det är rent bedrövligt med alla dessa alternativa mer eller mindre urusla alternativ som hittills radats upp i denna tråd.

Om det däremot handlar om just patentskydd då kan jag bättre förstå det trista läget. Så jag får väl - suck - förmoda att det förhåller sig så och bara lugnt sända i väg hundralapparna.

(Å andra sidan är det väl just på typ sådana här tillbehör som kameraföretagen till stor del lever på. Så man kan ju se det som en liten välgärning också så här i juletid.)
 
Jag ser att ingen har velat kommentera min gissning om att motljusskydd är patenterade och därför skyddade från "exakta" kopior.

Är det för att detta anses vara självklart? Eller?

För jag menar: Man behöver ju inte ens vara civilingenjör för att kunna klara av att kopiera en liten plastbit så att den exakt motsvarar originalet.

Om det inte finns ett patentskydd då tycker jag det är rent bedrövligt med alla dessa alternativa mer eller mindre urusla alternativ som hittills radats upp i denna tråd.

Om det däremot handlar om just patentskydd då kan jag bättre förstå det trista läget. Så jag får väl - suck - förmoda att det förhåller sig så och bara lugnt sända i väg hundralapparna.

(Å andra sidan är det väl just på typ sådana här tillbehör som kameraföretagen till stor del lever på. Så man kan ju se det som en liten välgärning också så här i juletid.)
Det där med patentskydd tror jag inte på. Speciellt med tanke på att motljusskydden ser identiska ut med den enda skillnaden att de inte passar ordentligt, d.v.s. fel i toleransen på plasten.
 
OK, men kan man verkligen vara säker på att de passar exakt och är lika bra som originalet? Har du egen erfarenhet?

Jag köpte ett till mitt EF-S 17-85mm och det passade perfekt utan några problem. Har för mig att det var JJC.
Andra verkar ju ha sämre erfarenheter, så säker kan man ju inte vara.
Jag har handlat en hel del på Tradera utan problem. Men det finns ju lurendrejare där också.
 
Tack för svar. Och oj, där fanns det mycket. Jag ser att allt är från Hongkong och Kina. Om jag såg rätt kostar det ca 140 kr exkl frakt.

Men hur säkert är det att handla därifrån?

Och är det från privatpersoner eller affärer?

Och varför är den lilla plastbiten så mycket billigare där?

Jag har själv ingen erfarenhet av Ebay. Har du det?

Hur säkert är det någonsin att handla över nätet? Jag har gjort det hundratals gånger utan att bli blåst under 10 år (ta i trä!!!), andra blir blåsta första och enda gången. Är man rimligt försiktig och använder Paypal istället för Western Union så har man ett visst skydd, dessutom erbjuder banken ett visst skydd om man använt Visakort/Mastercard för Paypalbetalningen. Själv har jag ett knappt 60-tal köp och sälj på Ebay och sånär som på några småsaker har allt gått otroligt smidigt. När det inte har funkat har jag registrerat ett fall hos Paypal och så småningom fått tillbaka pengarna.

Spelar det någon roll om det är Deng eller Deng Ltd som säljer? I mina ögon nej, jag väntar mig inte speciellt mycket kundservice eller någon speciell behandling när jag letat upp det billigaste alternativet, speciellt inte på småprylar som motljusskydd mm.

Den lilla plastbiten kostar en bråkdel i HK därför att folk vågar göra kopior på den och så länge det inte står Canon på den kan de heller inte ta fullpris. Fullpris i HK är dessutom betydligt lägre än i Sverige varför det blir löjligt billigt med svenska ögon.
 
Jag ser att ingen har velat kommentera min gissning om att motljusskydd är patenterade och därför skyddade från "exakta" kopior.

Är det för att detta anses vara självklart? Eller?

För jag menar: Man behöver ju inte ens vara civilingenjör för att kunna klara av att kopiera en liten plastbit så att den exakt motsvarar originalet.

Om det inte finns ett patentskydd då tycker jag det är rent bedrövligt med alla dessa alternativa mer eller mindre urusla alternativ som hittills radats upp i denna tråd.

Om det däremot handlar om just patentskydd då kan jag bättre förstå det trista läget. Så jag får väl - suck - förmoda att det förhåller sig så och bara lugnt sända i väg hundralapparna.

(Å andra sidan är det väl just på typ sådana här tillbehör som kameraföretagen till stor del lever på. Så man kan ju se det som en liten välgärning också så här i juletid.)


nej, det är mönsterskyddat - man får inte kopiera en sak, men det har inte det ringaste med patent att göra...
 
...
Den lilla plastbiten kostar en bråkdel i HK därför att folk vågar göra kopior på den och så länge det inte står Canon på den kan de heller inte ta fullpris. Fullpris i HK är dessutom betydligt lägre än i Sverige varför det blir löjligt billigt med svenska ögon.

"vågar göra kopior"... du menar "tar sig rätten att kopiera"... ;)

Anledningen till att det finns en massa billigt smäck från Kina och Hong Kong är väl att en del företagare där borta skiter högaktningsfullt i sånt som mönsterskydd och copyright, och inte gör någon egen produktutveckling. Dessutom är det billig arbetskraft, barn i många fall, och miljöfarliga fabriker. Så jag är inte så speciellt impad över dessa billiga kopior, dels är passform och kvalitet skit, dels är dom tillverkade på ett tveksamt sätt.
 
Anledningen till att det finns en massa billigt smäck från Kina och Hong Kong är väl att en del företagare där borta skiter högaktningsfullt i sånt som mönsterskydd och copyright, och inte gör någon egen produktutveckling. Dessutom är det billig arbetskraft, barn i många fall, och miljöfarliga fabriker. Så jag är inte så speciellt impad över dessa billiga kopior, dels är passform och kvalitet skit, dels är dom tillverkade på ett tveksamt sätt.

Det var ord och inga visor. Är bara en tredjedel sant så finns det nog skäl att avstå att handla därifrån. Då återstår alltså för en icke särskilt bemedlad krake att lägga upp 450 kr på bordet.
 
Ja det var säkert både överdrivet och alltför generaliserande...

...men lite av sånt har vi ju tyvärr sett från Kina t.ex, så jag är i alla fall rätt skeptisk till mycket av det billigaste som dykt upp på senare tid.
 
Jag har ett JJC EW-83E (tror jag den heter?) motljusskydd till mitt efs 10-22, sitter perfekt, inget att klaga över. Kosta runt 150 kr på tradera.
 
"vågar göra kopior"... du menar "tar sig rätten att kopiera"... ;)

Anledningen till att det finns en massa billigt smäck från Kina och Hong Kong är väl att en del företagare där borta skiter högaktningsfullt i sånt som mönsterskydd och copyright, och inte gör någon egen produktutveckling. Dessutom är det billig arbetskraft, barn i många fall, och miljöfarliga fabriker. Så jag är inte så speciellt impad över dessa billiga kopior, dels är passform och kvalitet skit, dels är dom tillverkade på ett tveksamt sätt.



Kolla vad ditt original kommer ifrån?
Made in China eller China eller kanske rent av made in china? :)
Man betalar dyrt för att det står Canon eller Peak Performance eller vad det nu kan vara!
 
Köpte ett EW-78D pirat på eBay. Ska passa både Canon EF-S 18-200 IS samt det som jag köpte det för, Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC. Passar klockrent i bajonetten både fram och bakvänt samt har svart filt på insidan, låser i ändlägena.
På Cyberphoto kostar det 370:- Jag betalade $4.80 inkl. frakt. Lätt val för mig...
 
Jag har två pirater och fyra original till olika objektiv. Den ena piraten är ful och überplastig med gjutmärken kvar, den andra är av gummi på en metallring. Den är vändbar - utan att skruva av/på - och därför mycket praktisk. Båda är från kaffebrus. Men finishen går inte att jämföra med originalen. Tar nog hellre och skuggar med handen eller papper+gummisnodd än använder det förstnämnda. Funktionen är däremot säkert helt ok.
 
Den "vågiga" är formad så för att ge så stort skydd som möjligt utan att synas i bild, och är vanligare till mer vidvinkliga objektiv. "Raka" är oftare till för teleobjektiv.

Ett problem med dom här piraterna är ju att det inte står vilka objektiv/kameror som dom passar till.
 
www.tvspelsweb.se har riktigt bra priser på motljusskydd, funderar själv starkt på att beställa. Men vad är det för skillnad på den "vågiga" modellen och den hel runda?

Den vågiga tar hänsyn till att bilden är rektangulär och har mer skärm på långsidan än på kortsidorna. de fungerar inte på objektiv där frontlinsen roterar vid fokusering.
 
De "piratdelar" jag köpt har fungerat utmärkt, motljusskydd, fjärrkontroll, blixtkabel mm, till en bråkdel av priset för original. Vikbara motljusskydd i gummi är inget att ha det lärde jag mig redan med min gamla analoga kamera, de spricker ganska snart där de viks. Behöver man ett snabbt är det bara att skriva ut från http://www.lenshoods.co.uk/ och klippa till i svart kartong eller för hållbarare i sk dekorationsgummi.

Billiga sk piratdelar som sätts i objektivets gänga har funnits i alla tider (redan på den tiden när kineserna höll på med stora språng och kulturevolutioner och hade lite tid över för motljusskydd) och fungerat bra, en bajonettfattning på ett motljusskydd torde vara långt mindre komplicerat.

Att kineserna gör som alla andra gjort och plankar så gott det går när de skall bygga upp industrikompetens är inte så mycket att bli chockad över. :)

Skulle inte förvåna om t.o.m. OEM tillverkarna kör piratserier i samma maskiner som de gör originaldelarna i. Ibland är produkterna förvånansvärt lika. Som någon som köpte ett batterigrepp och manualen var identisk med original, det stod t.o.m. "thank you for purchasing Canon product".

Härom året försökte den kinesiska regimen lagstifta och få upp minimilöner, vem var främst på barrikaderna för att motverka detta om inte de västerländska industriintressena, som tillverkar i Kina, med sina mäktiga organisationer.

Frågan är skall jag köpa ett batterigrepp från Canon för 2520:- eller "chansa" på ett från e-bay inkl två piratbatterier för 416:-? Hos Canon tillkommer 75:- för frakt vilket det inte gör hos kineserna.
 
Frågan är skall jag köpa ett batterigrepp från Canon för 2520:- eller "chansa" på ett från e-bay inkl två piratbatterier för 416:-? Hos Canon tillkommer 75:- för frakt vilket det inte gör hos kineserna.
Fast den där Canon-butiken är ju bara intressant om man har ambitionen att lura i folk att saker är dyrare än de i själva verket är i Sverige. Genom Prisjakt hittar man direkt originalet från en svensk butik för 990:-. Förvisso är det fortfarande en prisskillnad men nu blir det en betydligt ärligare jämförelse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.