PeterWem
Aktiv medlem
annars finns det väl sprayburkar med matt effekt att köpa och spraya om man vill?![]()
Svårt att få till den ljusdämpning ett svart tyg ger med en matt färg.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
annars finns det väl sprayburkar med matt effekt att köpa och spraya om man vill?![]()
Kaffebrus produkter har billiga produkter och man får vad man betalar för men denna produkt är faktiskt riktigt bra och över förväntan.
Dessutom fraktfritt!
Det där med patentskydd tror jag inte på. Speciellt med tanke på att motljusskydden ser identiska ut med den enda skillnaden att de inte passar ordentligt, d.v.s. fel i toleransen på plasten.Jag ser att ingen har velat kommentera min gissning om att motljusskydd är patenterade och därför skyddade från "exakta" kopior.
Är det för att detta anses vara självklart? Eller?
För jag menar: Man behöver ju inte ens vara civilingenjör för att kunna klara av att kopiera en liten plastbit så att den exakt motsvarar originalet.
Om det inte finns ett patentskydd då tycker jag det är rent bedrövligt med alla dessa alternativa mer eller mindre urusla alternativ som hittills radats upp i denna tråd.
Om det däremot handlar om just patentskydd då kan jag bättre förstå det trista läget. Så jag får väl - suck - förmoda att det förhåller sig så och bara lugnt sända i väg hundralapparna.
(Å andra sidan är det väl just på typ sådana här tillbehör som kameraföretagen till stor del lever på. Så man kan ju se det som en liten välgärning också så här i juletid.)
OK, men kan man verkligen vara säker på att de passar exakt och är lika bra som originalet? Har du egen erfarenhet?
Tack för svar. Och oj, där fanns det mycket. Jag ser att allt är från Hongkong och Kina. Om jag såg rätt kostar det ca 140 kr exkl frakt.
Men hur säkert är det att handla därifrån?
Och är det från privatpersoner eller affärer?
Och varför är den lilla plastbiten så mycket billigare där?
Jag har själv ingen erfarenhet av Ebay. Har du det?
Jag ser att ingen har velat kommentera min gissning om att motljusskydd är patenterade och därför skyddade från "exakta" kopior.
Är det för att detta anses vara självklart? Eller?
För jag menar: Man behöver ju inte ens vara civilingenjör för att kunna klara av att kopiera en liten plastbit så att den exakt motsvarar originalet.
Om det inte finns ett patentskydd då tycker jag det är rent bedrövligt med alla dessa alternativa mer eller mindre urusla alternativ som hittills radats upp i denna tråd.
Om det däremot handlar om just patentskydd då kan jag bättre förstå det trista läget. Så jag får väl - suck - förmoda att det förhåller sig så och bara lugnt sända i väg hundralapparna.
(Å andra sidan är det väl just på typ sådana här tillbehör som kameraföretagen till stor del lever på. Så man kan ju se det som en liten välgärning också så här i juletid.)
...
Den lilla plastbiten kostar en bråkdel i HK därför att folk vågar göra kopior på den och så länge det inte står Canon på den kan de heller inte ta fullpris. Fullpris i HK är dessutom betydligt lägre än i Sverige varför det blir löjligt billigt med svenska ögon.
Anledningen till att det finns en massa billigt smäck från Kina och Hong Kong är väl att en del företagare där borta skiter högaktningsfullt i sånt som mönsterskydd och copyright, och inte gör någon egen produktutveckling. Dessutom är det billig arbetskraft, barn i många fall, och miljöfarliga fabriker. Så jag är inte så speciellt impad över dessa billiga kopior, dels är passform och kvalitet skit, dels är dom tillverkade på ett tveksamt sätt.
Här har du ett billigt alternativ, kostar bara en pappersbit och en gummisnodd och finns till dom flesta objektiv.
http://www.lenshoods.co.uk/
"vågar göra kopior"... du menar "tar sig rätten att kopiera"...
Anledningen till att det finns en massa billigt smäck från Kina och Hong Kong är väl att en del företagare där borta skiter högaktningsfullt i sånt som mönsterskydd och copyright, och inte gör någon egen produktutveckling. Dessutom är det billig arbetskraft, barn i många fall, och miljöfarliga fabriker. Så jag är inte så speciellt impad över dessa billiga kopior, dels är passform och kvalitet skit, dels är dom tillverkade på ett tveksamt sätt.
www.tvspelsweb.se har riktigt bra priser på motljusskydd, funderar själv starkt på att beställa. Men vad är det för skillnad på den "vågiga" modellen och den hel runda?
Fast den där Canon-butiken är ju bara intressant om man har ambitionen att lura i folk att saker är dyrare än de i själva verket är i Sverige. Genom Prisjakt hittar man direkt originalet från en svensk butik för 990:-. Förvisso är det fortfarande en prisskillnad men nu blir det en betydligt ärligare jämförelse.Frågan är skall jag köpa ett batterigrepp från Canon för 2520:- eller "chansa" på ett från e-bay inkl två piratbatterier för 416:-? Hos Canon tillkommer 75:- för frakt vilket det inte gör hos kineserna.