ANNONS
Annons

Persson vill censurera dina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det oroväckande med dessa tankebanor hos våra makthavare och denna fråga är viktig att diskutera fortlöpande inte bara i detta forum utan också på debatt och ledarsidor i våra tidningar. Och går det här förslaget mot en verklighet kan vi nog räkna med att även kommer att göras flitigt.

Våra tidningar ja, det är ju inte första gången som socialdemokraterna skyller deras misslyckanden på medierna och kallar det för "borgerlig propaganda". Senast i raden var ju Tsunamikatastrofen och nu verkar det alltså bli jämställdhetsfrågan.

låt oss samtidigt inse att det är långt till att detta förslag skall bli verklighet. Rent formellt krävs det två riksdagsbeslut med ett mellanliggande riksdagsval för att ändra en grundlag. Bara det är en viss gräns i sig, och sedan kan man ju även betrakta väljarstödet för socialdemokraterna i dagsläget och då inser man ju samtidigt att det blir ännu svårare med den situation som råder.

Nej, jag tror nog snarare att socialdemokraterna via detta förslag gräver diket omkring sig ännu djupare. Det rinns redan idag en stor mängd "smygborgerliga" inom sossarnas väljarkår som bara väntar på ett tillfälle att välja en annan valsedel på valdagen. Och följden av sådana här förslag blir bara att deras val blir enklare!

andewid skrev:
Resturangägaren skulle däremot kunna säga att han inte gillar homosexuella i tidningen eller på radio eller så. Men kan kan inte uppmuntra till övergrepp eller liknande.

Du tycker alltså att lagen om hets mot folkgrupp är felaktig och borde avskaffas? Att i t.ex radio uttrycka sig nedsättande om homosexuella som grupp är ju straffbart enligt nu gällande lag.

Graal skrev:
Du tycker alltså att lagen om hets mot folkgrupp är felaktig och borde avskaffas? Att i t.ex radio uttrycka sig nedsättande om homosexuella som grupp är ju straffbart enligt nu gällande lag.
Nej det är inte olagligt att utala sig nedsättande om någon.

Om det vorde det skulle vi sätta stora delar kyrkan i fängelse!

Och jag sa inte att lagen om hets mot folkgrupp skulle avskaffas heller. Hets mot folkgrupp är inte samma sak som att säga att man inte håller med om eller tycker illa om.

Enligt dig skulle jag alltså inte få säga att jag tycker Kristendomen är konstig och fel, eller att budism är det bästa som hänt, eller att du är konstig eller att kungen är ful, eller att Martin Stenmarck sjunger sunkdåligt.

Senast ändrad:
Nu finns det ju inget förslag än, men jag tycker inte att det nödvändigtvis måste strida mot åsiktsfriheten

Bilder i reklam (som jag uppfattade perssons tankegångar) är det åsikter?

Regleringar finns ju redan vad gäller alkohol, reklam riktad mot barn tex

Sen tycker jag att nakenhet= förnedrande
inte känns helt klockrent
Om man analyserade reklamen så skulle man kanske finna intressantare saker tror jag. Där personerna i reklamen är fullt påklädda och inget sexistiskt budskap finns. Vilka roller spelar mannen och kvinnan egentligen?
Därmed inte sagt att man bör reglera det också med hjälp av lagar, men det vore mer intressant att diskutera det isåfall kan jag tycka istället för att stirra sig blind på eventuell nakenhet

Sen kan jag tycka att ibland kan man överväga att reglera. Vissa saker är svåra att värja sig mot. Jag kan välja vilka tidningar jag köper javisst, men om jag ska "skydda mig" helt mot reklamens budskap och påverkan så får jag nog låsa in mig och aldrig gå ut.
En reglering behöver inte vara en motsats till att man gör andra saker. Typ fler fritidsgårdar etc etc

Sen om just detta förslag (som ej finns än) är bra känner jag mig högst osäker till. Främst för att jag inte riktigt kan identifiera mig med problemet.

Om vi tänker oss att förslaget är att man inte får använda sig av lättklädda kvinnor i en reklam som säljer målarfärg.
Skulle det vara bra?

Jag tänker att det finns många reklamer där man använder sig av saker som inte är direkt kopplade till produkten. Ska man förbjuda dem också?
Och om inte, vad är det som gör att just lättklädda kvinnor inte får figurera i reklamen och som en del av säljknepet?

Anna, precis som du skriver blir det mycket svårt att skapa en bra regel som inte hindrar legitim reklam, tv, tidningar osv.

Vem är det som bestämmer vad som är lättklätt då? På 40-talet hade vi helt andra åsikter om vad som var lättklätt än vad vi har idag.

Det har funnits obsenitetsregler genom historien. Dessa har aldrig varit bra och alltid haft negativa sidoeffekter.

andewid skrev:
Anna, precis som du skriver blir det mycket svårt att skapa en bra regel som inte hindrar legitim reklam, tv, tidningar osv.

Vem är det som bestämmer vad som är lättklätt då? På 40-talet hade vi helt andra åsikter om vad som var lättklätt än vad vi har idag.

Jo, det är svårt att tänka sig ett konkret förslag. Vi får väl se om de blir nåt...

Sen skulle jag tycka det vore intressant att få höra mer djupgående tankegångar kring ord som "förnedrande" "sexualisering" då dessa begrepp är rejält urvattnade, iaf för mig och säger mig ingenting i sig.

Jag vill höra mer bakom dessa begrepp
Ordet sexualisering är inte negativt i sig för mig. Det känns som att det är en självklarhet att det är negativt, men så känner inte jag. Det är möjligt att jag tycker det är det, men då vill jag ta del av mer än bara det ordet

andewid skrev:
Nej det är inte olagligt att utala sig nedsättande om någon.

Om det vorde det skulle vi sätta stora delar kyrkan i fängelse!

Och jag sa inte att lagen om hets mot folkgrupp skulle avskaffas heller. Hets mot folkgrupp är inte samma sak som att säga att man inte håller med om eller tycker illa om.

Enligt dig skulle jag alltså inte få säga att jag tycker Kristendomen är konstig och fel, eller att budism är det bästa som hänt, eller att du är konstig eller att kungen är ful, eller att Martin Stenmarck sjunger sunkdåligt.

Lite sidospår det vi diskuterar men det har ju med helheten att göra.

Jo det är olagligt att uttala sig nedsättande om t.ex homosexuella som grupp. Det är däremot inte olagligt att säga att man ogillar kristendomen. Men det kan vara straffbart att säga att kristna människor som grupp är mindre intelligenta därför att dom är kristna. Det kan också vara olagligt att i detta forum skriva att kristna människor är konstiga och har fel i sina hjärnor eller att jag är konstig därför att jag är svensk eller tillhör den vita rasen. Eller att Martin Stenmark sjunger sunkdåligt som alla andra med vit hudfärg.

Jag har förståelse för Göran Perssons utfall men håller inte med honom. Hans frustration när det gäller sexismen i media kan jag oxå förstå. Tror att detta utfall mest är ett sätt att skrämma chefredaktörer till bättre självsanering. Persson brukar använda just denna tekniken att läcka ut lite för att se reaktionerna och sedan agera därefter.

Dokument inifrån: Könskriget

2005-05-22 kl. 20:00 SVT 2

Extrema feminister har under de senaste åren haft ett avgörande inflytande över svensk politik och forskning. Med hjälp av politiker som förra jämställdhetsministern Margareta Winberg har extremfeministernas åsikter förvandlats till sanningar. Den som inte håller med riskerar att bli utfryst och motarbetad.

Graal skrev:
Vill du därmed säga att vi ska tillåta att de rasistiska, nazistiska, anti-homosexuella idéerna m.fl. praktiseras genom våra mänskliga fri- och rättigheter eftersom vi tillåter och, enligt dig, även uppmuntrar vänsterextremistiska idéer?

Påvisar bara hyckleriet i att förbjuda högerextremistiska grupper att framföra sina åsikter, samtidigt som vänsterextrimistiska grupper fritt kan framföra sina egna åsikter.

jonasstensson skrev:
Påvisar bara hyckleriet i att förbjuda högerextremistiska grupper att framföra sina åsikter, samtidigt som vänsterextrimistiska grupper fritt kan framföra sina egna åsikter.
Nåja. "Rika" är inte en folkgrupp, och det är väl mest de som vänsterextremisterna vill åt.

Edit: stavfel

Senast ändrad:
jonasstensson skrev:

Om en åsiktsgrupp med snedvridna åsikter basunerar ut dem vitt och brett, så skall alla andra extremister också få göra det......om någon beter sig illa så rättfärdigar det andra att göra likadant....Är det vad din retorik går ut på??

Konklusion:
Kärnfrågan är väl igentligen i vilken grad man skall tillåta demokratifientlig verksamhet i en demokrati.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar