För frikyrkopastorn på Öland och hans anhängare är det fullt legalt, moraliskt riktigt och i enlighet med de mänskliga rättigheterna (med hänvisning till religionsfriheten) att kalla homosexuella för en samhällets cancersvulst. Om jag i detta forum beskrev judar som en samhällets cansersvulst, med hänvisning till åsiktsfriheten, skulle jag genast bli censurerad av forumvärden och förmodligen polisanmäld, åtalad och utan tvekan dömd för hets mot folkgrupp. Ingen skulle tveka om mitt brott men varför ska det vara så förbannat känsligt när det är en religionsutövare som uttalar skändligheter? Det råder ju ingen tvekan om att religionsfriheten inte ska kunna användas för att göra uttalanden som strider mot andra paragrafer i deklarationen om de mänskliga rättigheterna. Det finns en särskild paragraf i FN-deklarationen som tar upp just detta. Eller har Sverige inte anpassat sin lagstiftning efter denna?
Man ska alltså inte heller kunna använda åsikts- och yttrandefriheten som grund för att kunna göra skändliga beskrivningar eler skildringar av kvinnor. Men var gränsen går för detta är svårt att definiera och jag tror att Göran Persson begår ett stort misstag om han låter extremfeminister sätta dessa kriterier. Vi får se vad som kommer i förslag? Som tur är finns lagrådet av oberoende jurister som ska se till att lagförslag inte strider mot andra lagar och förordningar.