Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
pentax.se
- Trådstartare Punkk
- Start datum
RichSwe
Medlem
Jaha? Vad vill du ha sagt, genom att klaga här...? Är det inte bättre att framföra din kritik direkt till Pentax?
Sidan hittades inte!
Vänligen använd menyn till höger för att ta dig vidare.
pentax.se ger som vanligt ett riktigt amatörmässigt intryck med kraschande länkar och blandat språk mellan tyska och svenska. Matchar inte alls kompetensen hos kamerorna...
Henrik F
Aktiv medlem
Sidan hittades inte!
Vänligen använd menyn till höger för att ta dig vidare.
pentax.se ger som vanligt ett riktigt amatörmässigt intryck med kraschande länkar och blandat språk mellan tyska och svenska. Matchar inte alls kompetensen hos kamerorna...
Tycker det matchar kompetensen hos kamerorna utmärkt... De har inte kunnat fixa frontfokus på varken min k10 eller k20. Kompetensen på deras servicetekniker matchas också bra !
Punkk
Avslutat medlemskap
Jaha? Vad vill du ha sagt, genom att klaga här...? Är det inte bättre att framföra din kritik direkt till Pentax?
Jo det är väl iofs sant. Men mitt gnäll verkar hjälpt, nu fungerar länkarna inkl. "kontakta oss" som kraschade i morse. Med den länken kraschad är det svårt att kontakta Pentax.
imtkjlu
Aktiv medlem
Pentax Sverige existerar ej.
Att hemsidan inkl länkar inte är något vidare beror ju på att Pentax Sverige inte längre existerar.
Förut så var det Pentax Scandinavia i Uppsala som skötte hemsidan på pentax.se (ett kort tag även en Svensk Filial till Tyskland) numera ligger den på samma server som Tysklands sida och det är Tyskar som översätter.
Vi har ju numera "bara" FocusTrading som leverera i Sverige å Norden.
Kjelle
Att hemsidan inkl länkar inte är något vidare beror ju på att Pentax Sverige inte längre existerar.
Förut så var det Pentax Scandinavia i Uppsala som skötte hemsidan på pentax.se (ett kort tag även en Svensk Filial till Tyskland) numera ligger den på samma server som Tysklands sida och det är Tyskar som översätter.
Kjelle
quarc
Aktiv medlem
Kjelle
Jag tyckte Pentax.se var en av de långsammaste i världen att uppdateras även när det fanns ett svenskt bolag som skötte den. OK, det var inte så ofta fel på den, men det var ofta man inte hittade information om det man sökte efter för det var inte upplagt ännu.
FotoZ
Aktiv medlem
Jag har gått igenom hela pentax.se och för mig fungerar allting (Safari 4).
Den uppdateras ju dessutom snabbt. Samma dag som pressmeddelandena om K-7 och nya W80 var ute så uppdaterades sidan med information om dessa produkter.
Det du refererar till kan ju mycket väl ha varit ett tillfälligt fel på servern, sådant kan hända ibland med alla hemsidor och är inte egentligen något att bli så nervös inför tycker jag.
Och gällande blandat mellan svenska och tyska så var det så förut för flera månader sedan medan de arbetade på sidan och inte hade hunnit översätta allt, men det har blivit mycket mycket bättre sedan dess.
Är du säker på att du inte körde på en gammal kopia som fanns kvar i minnet hos din webbläsare?
Den uppdateras ju dessutom snabbt. Samma dag som pressmeddelandena om K-7 och nya W80 var ute så uppdaterades sidan med information om dessa produkter.
Det du refererar till kan ju mycket väl ha varit ett tillfälligt fel på servern, sådant kan hända ibland med alla hemsidor och är inte egentligen något att bli så nervös inför tycker jag.
Och gällande blandat mellan svenska och tyska så var det så förut för flera månader sedan medan de arbetade på sidan och inte hade hunnit översätta allt, men det har blivit mycket mycket bättre sedan dess.
Är du säker på att du inte körde på en gammal kopia som fanns kvar i minnet hos din webbläsare?
FotoZ
Aktiv medlem
Det finns *en* länk som inte fungerar (observera skillnaden mellan "länk" och "länkar") i min undersökning av pentax.se - och det är "Kontakt för återförsäljare". Men om man trycker på "kontakta oss" istället så ser man där en länk till Focustrading som man kan klicka på och så skapas ett mejl till dem och där kan man fråga dem vilka återförsäljare som det finns.
Ingen stor grej IMHO.
Och jag har fortfarande inte riktigt hittat detta med tyska och svenska blandat om vartannat på sidorna. Finns ett par enstaka fall i specifikationerna över ett par äldre tillbehör, men med tanke på tonfallet på klagolåten fick jag intrycket att det typ skulle vara överallt - och det är det ju inte. Åtminstone 98% av sidorna är helt på svenska.
Jämfört man med hur det var förut för några månader sedan så är situationen helt klart grymt förbättrad.
Men vill man klaga så kommer man alltid att hitta något att klaga på.
Och det säger mer om klagoställaren.
Ingen stor grej IMHO.
Och jag har fortfarande inte riktigt hittat detta med tyska och svenska blandat om vartannat på sidorna. Finns ett par enstaka fall i specifikationerna över ett par äldre tillbehör, men med tanke på tonfallet på klagolåten fick jag intrycket att det typ skulle vara överallt - och det är det ju inte. Åtminstone 98% av sidorna är helt på svenska.
Jämfört man med hur det var förut för några månader sedan så är situationen helt klart grymt förbättrad.
Bofoto2
Aktiv medlem
Startsidan på pentax.se är bra,
mindre bra är att DA15 saknas på;
http://www.pentax.se/se/productgroup/302/Objektiv.html
Finns på Tyska sidan, men dom nya "WR" objektiven finns med.
Pupillen
Aktiv medlem
Bagateller, den viktigaste gluggen finns ju på plats, storsäljaren och kundmagneten 28/2,8 softStartsidan på pentax.se är bra,
Punkk
Avslutat medlemskap
Jag har gått igenom hela pentax.se och för mig fungerar allting (Safari 4).
Som sagt, felet rättades inom 4 timmar efter jag "blev nervös"
4 av de 7 huvudlänkarna kraschade och hamnade i felsidan som jag klippte in.
Ja.
Punkk
Avslutat medlemskap
Jag har väl för höga krav helt enkelt. Tycker det är lite graverande att om man vill nå fram till focus trading och trycker "kontakta oss" så hamnar man på en kraschad länk.
Sen om det funnits ett klimat här där det tillåts att vara kritisk till Pentax skulle jag gå in på att websidans design är en total anakronism från 90-talet. Jämför med Canon och Nikons hemsidor. Man behöver ju inte ens ha en flashspelare installerad för att läsa Pentax hemsida...
Lothar Marunga
Aktiv medlem
Hellre en kraschad webbsida än en kraschad kamera..
lm
lm
Punkk
Avslutat medlemskap
Hellre en kraschad webbsida än en kraschad kamera..
lm
Det är rätt Lothar. Sensmoral: återkom när du fått ett riktigt kamerahaveri, tills dess be forever silent
Bofoto2
Aktiv medlem
Jag har väl för höga krav helt enkelt. Tycker det är lite graverande att om man vill nå fram till focus trading och trycker "kontakta oss" så hamnar man på en kraschad länk.
Sen om det funnits ett klimat här där det tillåts att vara kritisk till Pentax skulle jag gå in på att websidans design är en total anakronism från 90-talet. Jämför med Canon och Nikons hemsidor. Man behöver ju inte ens ha en flashspelare installerad för att läsa Pentax hemsida...
Graverande är att DA15 och nu ser jag att oxå DA35 makro
saknas på pentax.se.
Annars tycker jag sidan är exemplariskt upplagd,
pang på röbetan, man kommer direkt till det man
ska kolla på.
Jämför pentax.de, klicka; Imaging Systems/produkte/
objektive/system digitale makro/DFA100.
Det blir 5 klick för att komma till en glugg...
Kollade Canon.se, och det blir 2 klick + val och
skrollning för att hitta en glugg.
Nikon/se, produkter/Nikkor objektiv/Micro/105mm,
det blir 4 klick på en seg sida.
Samsungs sida har fått nåt extra i adressen och
man får klicka en gång för att komma till "foto&film".
Men sen fungerar det fint med att stega fram till
rätt kamera, men Samsung har andra mycket sega sidor
med flash och annat som man helst undviker.
Pupillen
Aktiv medlem
Även 55/1,4 och 60-250/4 saknas.
Men vad gör väl det så länge den dregelframkallande soft-28:an finns kvar
De saknade objektiven finns dock på focustrading.se men till vår sorg och förtvivlan lyser där istället 28:an med sin frånvaro. Dessutom kallar de 55:an för "Mellanklass teleobjektiv" vilket väl ändå är att vara anspråkslös i överkant (dessutom är det särskrivning).
Mer allvarligt är att focustrading.se skriver "MM" istället för "mm" och dessutom inte har mellanslag före enhet! Sånt slarv ger ett mycket klumpigt och taffligt intryck.
Men vad gör väl det så länge den dregelframkallande soft-28:an finns kvar
De saknade objektiven finns dock på focustrading.se men till vår sorg och förtvivlan lyser där istället 28:an med sin frånvaro. Dessutom kallar de 55:an för "Mellanklass teleobjektiv" vilket väl ändå är att vara anspråkslös i överkant (dessutom är det särskrivning).
Mer allvarligt är att focustrading.se skriver "MM" istället för "mm" och dessutom inte har mellanslag före enhet! Sånt slarv ger ett mycket klumpigt och taffligt intryck.