Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
pris på den gluggen? :)

Pris? Kommer väl med kameran som nya kitobjektivet, eller ? ;-)

Jag antar att bilderna där man ser 1/8000 och F 1.0 är något som kanske dyker upp utan objektiv monterat. Att faktiskt bygga ett 1.0 objektiv blir nog väldigt dyrt. Men eftersom 30mm nyligen försvann från objekjtivlistan skulle den i så fall vara mistänkt nummer 1. Undrar om det går att bygga 30/1.0...men skulle ju vara ett trevligt normalobjektiv, men lär väl kosta mer än huset. Inte kamerahuset alltså utan huset jag bor i :)
 
Ett troligt pris på K7 då ???

Min gissning är 16 000 SEK inklusive vädertätad kitzoom. Svenska kronan är svag mot den japanska yenen, dessutom ligger nya kameran i en högre klass än K20D. Konkurrerar mot Nikon D300, Sony A700, Olympus E-3 och Canon 50D - men alla dessa saknar video med ljudinspelning, som nya Pentax K har.
 
Hoppas den /dom nya Pentax modellerna kommer att få lika stort välkommnande som Nikon/Canon alltid får !
 
Det var väl Ogl på PF´s som antyde att det fanns något med kameran som kommer dela användarna i två läger,någon ide om va det kan vara?
har dom frångått SD för ett annat minneskort för att kunna använda videofunktionen bättre?

Har för mig att jag läste nånstans att antiskak-switchen är borttagen, och man får aktivera/stänga av funktionen i menyn. Tror det var det Ogl menade.

Eller; att eftersom kameran är mindre än K10-20D betyder det annat vertikalgrepp.
 
Hoppas den /dom nya Pentax modellerna kommer att få lika stort välkommnande som Nikon/Canon alltid får !

Det är ju fler som använder ju de andra märkena så då borde välkommnadet bli större,inge konstigt.
Sen kommer det alltid finnas personer som tex kahuna & co
som måste varna alla som fundera på pentax att välja nikon då pentax ska gå i putten.
 
Da* 1/28 sdm

Kanske, som en uppföljare till A1,2/50.
Men jag föredrar en DA* 1,2/28 som blir mycket billigare.
28mm motsvarar 43mm på småbild.
 
Har för mig att jag läste nånstans att antiskak-switchen är borttagen, och man får aktivera/stänga av funktionen i menyn. Tror det var det Ogl menade.

Eller; att eftersom kameran är mindre än K10-20D betyder det annat vertikalgrepp.

Bara det faktum att de flyttat runt lite knappar kan vara störande nog för en del. Jag som t.ex. mest fotar med primes, och därför nästan alltid har med mig två hus måste fundera på om jag skall köpa 2 nya hus, eller avvakta helt. Jag vill inte ha två hus med olika interface (har haft det förr). K10 och K20 är tilllräckligt lika för att jag skall stå ut.

Att SR knappen försvunnit ser jag knappast som ett problem, jag rör den nästan aldrig, men för folk som jobbar mycket med stativ kan det kanske vara en brist.

Jag funderar mest på om ogl menade att den nya kameran fokuserar mycket på video. Det verkar som väldigt mycket av den nya funktionaliteten ligger där. Det var väl någon som antydde (på ett relativt trovärdigt sätt) att kameran gjorde både 720 och 1080, men att den inte var begränsad till det. Skulle kameran klara den typen upplösning så kommer den troligen få mer plublicitet inom filmvärlden än inom fotovärlden. Men som bieffekt kommer den ju tydligen att klara av riktigt snabb seriebildstagning. Och för att hantera det så har man byggt snabbare slutare. Eller kan det vara så att 1/8000 inte är den mekaniska slutaren utan en elektronisk? Det verkar ju som att det börjat läcka lite mer nu (äntligen) så kanske vet vi redan före den 20e?
 
Den auotmatiska vitbalansen är vald så ja, vilket har uttalats många gånger av Pentax själva i flera intervjuer och det står också i handboken att den stryper känsligheten vid glödlampsljus så den kan inte justera för det.

Inomhus använder man med fördel den förinställda vitbalansen för glödlampsljus. Om det är så att man tar 1 000 bilder inomhus så förstår jag inte varför man kör på automatisk vitbalans när det är så enkelt att byta till glödlampsljus och då få bättre bilder än den automatiska inställningen som främst lämpar sig för utomhus.

Det är sant. Men min poäng var att varför kan inte den automatiska vitbalansen var mer anpassad till inomhusbilder och så får man ha ett speciellt vitbalansläge för solnedgångar än vice versa som det är nu?
 
Bara det faktum att de flyttat runt lite knappar kan vara störande nog för en del. Jag som t.ex. mest fotar med primes, och därför nästan alltid har med mig två hus måste fundera på om jag skall köpa 2 nya hus, eller avvakta helt. Jag vill inte ha två hus med olika interface (har haft det förr). K10 och K20 är tilllräckligt lika för att jag skall stå ut.

Att SR knappen försvunnit ser jag knappast som ett problem, jag rör den nästan aldrig, men för folk som jobbar mycket med stativ kan det kanske vara en brist.

Jag funderar mest på om ogl menade att den nya kameran fokuserar mycket på video. Det verkar som väldigt mycket av den nya funktionaliteten ligger där. Det var väl någon som antydde (på ett relativt trovärdigt sätt) att kameran gjorde både 720 och 1080, men att den inte var begränsad till det. Skulle kameran klara den typen upplösning så kommer den troligen få mer plublicitet inom filmvärlden än inom fotovärlden. Men som bieffekt kommer den ju tydligen att klara av riktigt snabb seriebildstagning. Och för att hantera det så har man byggt snabbare slutare. Eller kan det vara så att 1/8000 inte är den mekaniska slutaren utan en elektronisk? Det verkar ju som att det börjat läcka lite mer nu (äntligen) så kanske vet vi redan före den 20e?

Man kan ju hoppas att det går att programmera knapparna lite som man vill. K70 eller vad nu den mindre modellen heter har nog knapparna på samma ställen som K7, fast nån knapp mindre.

Har SR knappen försvunnit kan det bero på att kameran känner av att den står stabilt, om SR sensorn inte detekterar någon skakning så aktiveras den inte.

1/8000 slutaren hänger säkert ihop med det men oxå att det är en "större" kamera(som förtjänar en snabbare slutare)(borde kommit redan på K10D), blixtsynken går upp till 1/250 eller mer oxå vilket är bra. Med iso50 skulle dagsljussynk funka ännu bättre.
Elektronisk slutare kommer säkert i Samsung först, sånt är ju Samsungs specialitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.