quarc
Aktiv medlem
Hur blir det med bakåtkompabiliteten på den nya K7:an? Finns det några slutsatser som ni kunniga pentaxanvändare kan dra utifrån de detaljbilder som släppts? Hur positionerar sig den nya modellen vs Canons/Nikons motsvarande modeller? Och vad kan denna begärliga tingest komma att kosta?
Det är nog för tidigt att säga. Men de senaste kommentarerna från Ned så verkar Pentax satsa mycket på känsla, det kan innebära att kameran byggs mer som gamla tiders kameror men ännu mer kvalitetskänsla i reglagen t.ex. I så fall kan det tänkas att bakåtkomptibiliteten till och med blir bättre än idag. En förbättring av kompatibiliteten skulle vara om de återinförde mekanisk avläsning av bländare. Då skulle man kunna ratta kameran som på den gamla 'goda' tiden genom att ställa bländaren på objektivet. Dock tror jag inte det är så troligt då Pentax säljer väldigt få objektiv med bländarring. Det skulle säkert uppskattas av många fotografer men gamla Pentaxobjektiv liggande, och skulle kanske kunna locka Nikon och Canonfotografer som en gång fotat Pentax och har drivor av gamla fina objektiv liggande. Å andra sidan är Pentax mog mer intresserade av att sälja nya objektiv än att folk skall använda gamla, men det ena leder ju kanske till det andra.
En annan detalj som diskuterats gäller sökaren. Somliga spekulerar i att den även innehåller en elektronisk sökare. Det skulle eventuellt kunna vara en intressant och användbar lösning om det gjort på ett bra sätt. Min förhoppning är att det snarare handlar om att man gjort en större och bättre sökare. (Den är redan bra, men efter att ha testat en gammal D2x så insåg jag att man visst kan bygga bättre sökare även för APS-C). Om man gjort det så hoppas jag även att man gått ifrån den moderna typen av mattskivor, eller att det åtminstone finns att köpa den gamla typen som orginaltillbehör. Då kan man helt plötsligt fokusera manuellt även med objektiv med bättre bländare än 4. Detta skulle ge en betydligt bättre känsla både för gamla objektiv, men även moderna objektiv. Att se skärpan poppa fram på en 'riktig' mattskiva, det är känsla.
Jag har svårt att se att man skulle göra något som försämrar bakåtkompatibiliteten jämfört med t.ex. K20, jag ser inte var man skulle kunna göra någon besparing, förutom på att utelämna fokusmotorn, men det skulle innebära att FA limiteds t.ex. skulle bli manuellfokus, och det tror jag inte de vågar sig på.
Idag vet vi för lite om kameran för att kunna jämföra med några andra märken, det är inte säkert att någon annan kamera är särskilt lik K7. Pentax har ju uttryckligen sagt att den inte är efterföljare till K20 utan början på någon nytt. Så eftersom K20 ju är ganska lik D300 så får vi väl anta att K7 inte är särskilt lik D300 i alla fall. Men allt kan ju också vara dimridåer för att få igång spekulationerna, eller för att leda spekulationerna i fel riktning för att öka överraskingsmomentet när kameran släpps. Vi får hålla ut några veckor till så får vi se.