ANNONS
Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur blir det med bakåtkompabiliteten på den nya K7:an? Finns det några slutsatser som ni kunniga pentaxanvändare kan dra utifrån de detaljbilder som släppts? Hur positionerar sig den nya modellen vs Canons/Nikons motsvarande modeller? Och vad kan denna begärliga tingest komma att kosta?

Det är nog för tidigt att säga. Men de senaste kommentarerna från Ned så verkar Pentax satsa mycket på känsla, det kan innebära att kameran byggs mer som gamla tiders kameror men ännu mer kvalitetskänsla i reglagen t.ex. I så fall kan det tänkas att bakåtkomptibiliteten till och med blir bättre än idag. En förbättring av kompatibiliteten skulle vara om de återinförde mekanisk avläsning av bländare. Då skulle man kunna ratta kameran som på den gamla 'goda' tiden genom att ställa bländaren på objektivet. Dock tror jag inte det är så troligt då Pentax säljer väldigt få objektiv med bländarring. Det skulle säkert uppskattas av många fotografer men gamla Pentaxobjektiv liggande, och skulle kanske kunna locka Nikon och Canonfotografer som en gång fotat Pentax och har drivor av gamla fina objektiv liggande. Å andra sidan är Pentax mog mer intresserade av att sälja nya objektiv än att folk skall använda gamla, men det ena leder ju kanske till det andra.

En annan detalj som diskuterats gäller sökaren. Somliga spekulerar i att den även innehåller en elektronisk sökare. Det skulle eventuellt kunna vara en intressant och användbar lösning om det gjort på ett bra sätt. Min förhoppning är att det snarare handlar om att man gjort en större och bättre sökare. (Den är redan bra, men efter att ha testat en gammal D2x så insåg jag att man visst kan bygga bättre sökare även för APS-C). Om man gjort det så hoppas jag även att man gått ifrån den moderna typen av mattskivor, eller att det åtminstone finns att köpa den gamla typen som orginaltillbehör. Då kan man helt plötsligt fokusera manuellt även med objektiv med bättre bländare än 4. Detta skulle ge en betydligt bättre känsla både för gamla objektiv, men även moderna objektiv. Att se skärpan poppa fram på en 'riktig' mattskiva, det är känsla.

Jag har svårt att se att man skulle göra något som försämrar bakåtkompatibiliteten jämfört med t.ex. K20, jag ser inte var man skulle kunna göra någon besparing, förutom på att utelämna fokusmotorn, men det skulle innebära att FA limiteds t.ex. skulle bli manuellfokus, och det tror jag inte de vågar sig på.

Idag vet vi för lite om kameran för att kunna jämföra med några andra märken, det är inte säkert att någon annan kamera är särskilt lik K7. Pentax har ju uttryckligen sagt att den inte är efterföljare till K20 utan början på någon nytt. Så eftersom K20 ju är ganska lik D300 så får vi väl anta att K7 inte är särskilt lik D300 i alla fall. Men allt kan ju också vara dimridåer för att få igång spekulationerna, eller för att leda spekulationerna i fel riktning för att öka överraskingsmomentet när kameran släpps. Vi får hålla ut några veckor till så får vi se.

läste om vanlig prismasökare som man även kunde få in histogrammet live på,ryckten som sagt.

läste om vanlig prismasökare som man även kunde få in histogrammet live på,ryckten som sagt.

Jo absolut, låter ju som häftigt, men frågan är väl hur användbart det verkligen är. Jag tycker att i många situationer är det väldigt svårt att se den information som redan finns i sökaren, så jag är inte helt övertygad. Men om man fått till t.ex. konstrastfokus också, samt ansiktigenkänning, då är det ju bra att kunna indikera var skärpan och skärpedjupet ligger i bilden t.ex. Men jag vet inte om jag tror K7 går i den riktningen, jag tror snarare (eller hoppas) att det blir stål och bakelit. Rejäla rattar, kullager och gummitätningar, suverän sökare, och som vanligt en överlägsen bildkvalitet. Det som talar emot detta är ju HDMI-utgång och micingång till video, så troligen är halvelektronisk sökare troligare än en LX-uppföljare. I normala fall hade jag redan ställt mig i kö för kameran för flera veckor sedan, men i det här fallet vet vi så otroligt lite. Det är till och med ont om trovärdiga rykten. Dessutom är jag fortfarande otroligt nöjd med min K20 och min K10. Så jag hoppas någon annan står först i kön denna gång (jag har stått först i kön hos Cyber för DS, K10 och K20) och rapporterar om kameran som fort den kommit. Ryktena säger väl att kameran skall finna i handeln i Juni, åtminstone i Japan.

Frågan är om vi vet nåt konkret alls, men att K7 är efterföljaren till K20 verkar troligt. Efterföljaren till K200 kanske då heter K70, eller K30 eller K300 eller ....
Stål eller nån form av metall blir det på chassit, men skal i stål - nej, bara dyrt, tungt och gammalmodigt. K1000 som tillverkades fram till mitten på 90-talet tillverkades i Kina sista åren, men fick ändå plastdelar för att bli billigare.

Namnet K7 tycker jag tyder på att Pentax håller dörren öppen för en mer avancerad modell...
Så jag är tveksam till 100% sökare, men "inspegling" av histogram och förstoring av bilden i sökaren tycker jag Pentax kan bli föregångare med, kort sagt kombinera det bästa från optiska och elektroniska sökaren.
Hoppas att den har ljudinspelning och video och inte blir för dyr...

Nya kameran officiell i Sverige.

Nu är det officiellt även i Sverige:

http://www.focustrading.se/

OK, det står inte när, eller vad den heter, men vi kan nog räkna med att det är K-7 och att den släpps kring 21 Maj.

20 Maj

Även på http://www.pentax.se/ och det står årets Pentax nyhet.
Det borde betyda den större modellen eller den mest inovativa.
Men dom har bråttom och kortar en dag(Tyska sidan);
" Am 20. Mai ist Pentax-Tag!
Der Countdown zur Vorstellung der nächsten Kamera aus der K-Serie läuft, und am 20. Mai 2009 wird endlich enthüllt, was an all den Gerüchten dran ist, die durch das Netz geistern."

Måste oxå lägga in Googles övesättning:
" Nedräkningen till presentation av nästa kamera i K-serien är igång, och den 20 Maj 2009 äntligen kommer att avslöja vad alla rykten sin tur orsakas av nätverket sprit. "

Tyska sidan söker användare som testar kameran oxå...

Senast ändrad:
Bra Daniel,du är på hugget:)
fast själva omställningen i menyn för iso/antalbilder
gör ju bara en gång sen visas iso konstant på alla programvalen.
Hadde nog hellre haft kvar iso knappen på ok och behållt den gröna ovanpå.nog funkar det smidigare när man har kameran mot ögat.
de nya hjulen ser iaf lite trevligare ut kanske gummibeklädda.

Ibbe. Det är sant att man bara gör det en gång. Jag har dock själv stört mig på att man inte kan få bägge samtidigt så jag tycker att det är super att de gjort så här :)

LMen jag råkade prata med en man på Samsung idag och han påstår att samarbetet mellan Samsung och Pentax upphör vad det gäller gemensamma kameramodeller, Samsungs nästa Systemkamera kommer att bli en egenutvecklad modell med en egen bajonett.

Den kameran har redan presenterats - Samsung NX är utvecklad utan Pentax och har en egen objektivfattning.

Däremot så pågår samarbetet mellan Pentax och Samsung fortfarande för APS-C systemkameror med K-fattning, Samsung har bekräftat att GX-serien (K-fattning) inte är nedlagd utan det kommer en ny modell. När står dock skrivet i stjärnorna...

Roland berättade ju ganska ofta att vitbalansen var ett medvetet val som skulle passa alla som tar foto på solnedgångar och vill ha samma vitbalans som i verkligheten. För oss alla som tar 1000 bilder inomhus för varje solnedgångsbild som får man leva med allt för gula bilder m.a.o :)

Den auotmatiska vitbalansen är vald så ja, vilket har uttalats många gånger av Pentax själva i flera intervjuer och det står också i handboken att den stryper känsligheten vid glödlampsljus så den kan inte justera för det.

Inomhus använder man med fördel den förinställda vitbalansen för glödlampsljus. Om det är så att man tar 1 000 bilder inomhus så förstår jag inte varför man kör på automatisk vitbalans när det är så enkelt att byta till glödlampsljus och då få bättre bilder än den automatiska inställningen som främst lämpar sig för utomhus.

Kameran presentersa i Europa och USA den 20:e maj. Det är 21 maj i Japan. Detta innebär samma dag. Alltså, 21 maj i Japan är 20 maj i Europa och USA därför att Japan ligger ett datum före på grund av datumgränsen som Japan passerar först på grund av jordens rotation.

Kameran är inte en efterföljare till K20D då den nya kameran blir dyrare och mer avancerad, Pentax kliver alltså upp i funktioner och prestanda. Nya kameran får bland annat 1/8000 slutare med 1/250 blixtsync, precis som Z-1p för den delen. Äntligen användbar kontrastavkännande AF för den som vill ha AF på live view och video (K20D hade ju inget av detta).

Designmässigt ser jag många likheter med Pentax Super A, om än "digitalt anpassad". (ingen vev för filmåterspolning :) ).

Det kommer en enklare modell av "K7" före Jul, men den lär få ungefär samma storlek då jag är rätt säker på att den kommer att använda samma hus - om än något justerat genom att några knappar och reglage har tagits bort.

Flera val för hastigheten och snabbare än K20D, dock med begränsad bildkvalitet i snabbaste läget - fast inte lika begränsad som K20D's 1.6Mp för 20 bilder per sekund. Snabba lägena blir alltså fullt användbara även för andra bilder än webbilder.

Ljuskänsligare SAFOX-system för autofokusen, men rent tekniskt ändå baserad på samma grund som tidigare. Högre prestanda ja, men inga stora tekniska skillnader. Handlar mer om snabbare processor, snabbare databehandling och bättre mjukvara.

Det nya är kontrast AF:en, men för högsta prestanda behövs justerade objektiv. (precis som Olympus har gjort). Fler vädertätade objektiv kommer nu också.

Bildsensorn utvecklad version av K20D, framförallt med större dynamisk rikedom och lägre brus vid höga ISO. Viktiga förbättringar, men ingen revolution.

Bättre batteriprestanda, ett område som Pentax har jobbat hårt med. Och som är viktigt för video så batteriet inte tar slut mitt i filmen...

Och nej, kameran har inte ljus för autofokusen. Känsligheten i svagt ljus är förbättrad ändå. "Lampan" ni ser på bilden är något annat.

Avslutningsvis tycker jag det är töntigt av Pentax att kalla en knapp för ISO bara för att vissa journalister inte klarade av att trycka OK-knappen och snurra främre hjulet för att ändra ISO. Att Pentax faller till föga för journalister som inte kan läsa handboken, det är tragiskt och beklämmande och väldigt icke-Pentax.

Om namnet... K är ju en klassisk bokstav för Pentax som fanns på de kameror som Pentax introducerade K-fattningen med. K betyder för övrigt King. 7:an är ingen unik siffra som enbart tillhör Minolta, som det nästan antyddes här i tråden tidigare. 7:an har använts av Pentax i modellen SF-7 från 80-talet och under 90-talet i modellen MZ-7.

Namnet blir dessutom utan 'D'. Alltså K-7.
Känns ju rätt klokt skippa "D", för idag är ju kamerorna gjorda digitalt och det känns lite löjligt kanske att tala om det specifikt. Som i CD:ns barndom där man klistrade lappar med "designed for digital" eller "made for digital" eller "CD ready" på förstärkare och högtalare. Efter några år försvann detta... :)

Det var väl Ogl på PF´s som antyde att det fanns något med kameran som kommer dela användarna i två läger,någon ide om va det kan vara?
har dom frångått SD för ett annat minneskort för att kunna använda videofunktionen bättre?

Föresten, sa inte någon på Pentax i en intervju för ungefär ett år sedan att de planerade en High-End APS-C i början av 2009 för att visa hur mycket kräm man fortfarande kan få ur det formatet? :)

Det som Pentax sa var att de aimar mot gålet om near 24x36 kvalität fråm APS-C. Huruvida man kan få kräm eller inte vet jag inte men isåfall föreslår jag jordgubb, men hallon kan eventuellt också fungera.

Det var väl Ogl på PF´s som antyde att det fanns något med kameran som kommer dela användarna i två läger,någon ide om va det kan vara?
har dom frångått SD för ett annat minneskort för att kunna använda videofunktionen bättre?

:) Han sa att det finns något med kamerahuset som kan uppfattas som ett problem av vissa användare beroende på vad man har för önskemål av ett kamerahus. Att det skulle dela Pentax-användarna i två läger har jag inte sett honom påstå.

Nej, Pentax använder fortfarande SD.
Och det ses ju som ett problem av några då konkurrenterna i den klassen använder CF. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar