Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Njae... Samsung fortsätter troligtvis använda pentax fattning för sina dSLR med spegel, medans de nya utan spegel har sin nya egna fattning.

Samarbetet på K10D/GX-10 förändrades redan till K20D/GX-20.
Om det kommer en fortsättning på GX-serien så syns det nog mer skillnader i design och mjukvara.....

Vore konstigt att lägga ner såpass med pengar för att sedan bara hoppa av!


Ok! Det låter ju vettigt, hade nog mina tvivel men killen var envis och menade att de redan hade en ny modell på g.

Den skulle bli mindre så det verkar ju stämma med en mikro-APS.

Micke
 
HOYA tycks kunna marknadsföring bättre än vad Pentax någonsin gjort. Formgivningen av K7 är också mycket lyckad. Snabbare AF och 100% sökare vore också roliga förbättrningar.
 
En annan sak som kommer att glädja dig Patrik är att de har bytt reparationsställe vilket gör att reparationerna går snabbare och skall vara bättre.
Jag kom ihåg vilken tid de tog på sig med din 16-50mm.
 
Hur blir det med bakåtkompabiliteten?

Hur blir det med bakåtkompabiliteten på den nya K7:an? Finns det några slutsatser som ni kunniga pentaxanvändare kan dra utifrån de detaljbilder som släppts? Hur positionerar sig den nya modellen vs Canons/Nikons motsvarande modeller? Och vad kan denna begärliga tingest komma att kosta?
 
grymt,3.5 mm ingång för mic har inte nikon & canon va....?
vore bra om man kunde justera ljudnivån.men hörlursutag finns nog inte
 
grymt,3.5 mm ingång för mic har inte nikon & canon va....?
vore bra om man kunde justera ljudnivån.men hörlursutag finns nog inte

Spelar väl egentligen inte så stor roll om man har tänkt köpa en Pentax om Canon eller Nikon har det. Grymt bra med mic uttag är det dock.

500D är ju en instegmodell å har ju d inte, D90 tror jag heller inte har det. Förhoppningsvis får väl nästan serie från Canon xxD samma features som 5D MKII, som har micuttag.

Men nu när Pentax faktiskt har ute en del SDM gluggar, så vore det ju gött med kraftigt förbättrad AF, tillräckligt bra bildkvaltité o kanske 5 fps för dom som söker det.

Visst får man mkt pengar till utveckling om man är ett stort företag. Men om Pentax fortsätter släppa intressanta produkter, kanske inte till det vassaste priserna men med en lite egen design å eget tänk så tror jag det finns en bra marknad för dom.
 
nä,ur den synvinkeln spelar ingen roll alls,annars menar jag att det bör ju vara en sak som kan vara viktig om man verkligen vill ha nytta av sin filmfunktion,
sen är väl klart att alla vill ha mic uttag efter att denna har fått det,för ingen kan väl leva med det.
 
Hur blir det med bakåtkompabiliteten på den nya K7:an? Finns det några slutsatser som ni kunniga pentaxanvändare kan dra utifrån de detaljbilder som släppts? Hur positionerar sig den nya modellen vs Canons/Nikons motsvarande modeller? Och vad kan denna begärliga tingest komma att kosta?

Det finns nog inget som hindrar den att inte vara kompabiliteten med äldre gluggar om spec stämmer,k20d låg på 1300$ vid släppet så kanske 1600$ är troligt.det är ju aps-c så någon vettig gräns borde det finnas.
 
kanske en avkännare för vitbalansen?

Knappast, står man i solen och plåtar in i skuggan så blir det sämre än nu, vitbalansen på nuvarande kameror är det nog inte många som klagar på.
Jag röstar på AF lampa, helst ser jag en IR lampa som vi inte ser, men det kanske är att hoppas för mycket? Funkar inte med sensor-autofokus eftersom det finns filter framför sensorn som filtrerar bort infrarött.

Enligt uttalanden på PMA så ligger den ungefär i klassen med Nikon D300, Olympus E3 och troligen över Canon 50D. Vad som finns i burken får vi veta om några veckor. Den mindre modellen ska nog konkurrera med Nikon D90, Canon 500D, Sony 300/350 och Olympus E620.
 
a fast det ser trång ut,
med limited och pannkakorna som är små i diametern blir det nog inga problem.
tänkte mer på vitbalansen när man är inomhus.
 
a fast det ser trång ut,
med limited och pannkakorna som är små i diametern blir det nog inga problem.
tänkte mer på vitbalansen när man är inomhus.

Roland berättade ju ganska ofta att vitbalansen var ett medvetet val som skulle passa alla som tar foto på solnedgångar och vill ha samma vitbalans som i verkligheten. För oss alla som tar 1000 bilder inomhus för varje solnedgångsbild som får man leva med allt för gula bilder m.a.o :)
 
Med motljusskydd på en bred glugg är det nog snudd på att lampan skyms...i alla fall på några meter.
 
Vadär vitsen att gå ifrån blixtassistans i tidigare modeller till en AF assistanslampa? Nikon kör den ena typen Canon den andra. Nu byter Pentax fot?!??!
 
Blixten som hjälpbelysning är nog billig pga att den antagligen bara är mjukvarubaserad. Men det är irriterande med blixtar som kommer i ögonen före riktiga blixten, dessutom måste blixten vara uppfälld eller en extern på kameran vara på on. En lampa är lite mer anonym, men ger oxå en vink om att en bild kommer. Bäst skulle en infraröd lampa vara som inte ses av människor, men då funkar inte sensorbaserad autofokus(om det nu är nödvändigt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.