ANNONS
Annons

Pentax k7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror min K10 får en mindre "storebror" i sommar. Följande verkar vara sannolik info. Vi kan nog förvänta oss ett tajt, stilrent hus utan några större överraskningar, men med klart konkurrenskraftig prestanda. Bättre ISO, snabbare autofokus, smidigare hus och 720p video, sen är jag såld. Eventuella övriga finesser blir bara fin bonus.

Camera Name: Pentax K-7 (No "D" Letter and With Hyphen)

Size: Width slightly less than K20D, but slightly taller; Slimmer body design - Overall volume comparable to K200D, but yet slightly larger

RTF: Yes(!)

Live View: Yes; Activated by One-touch Dedicated "LV" button at the thumb position

Monochrome status LCD: Yes

Rear Colour LCD: 3.0"

e-Wheels Control: Front and Rear Wheels

Green Button: Yes, directly under the Rear Wheel

Dedicated AF Button: Yes

Dedicated AF Point Selector: Yes: Central, Auto and User Select

Dedicated Metering Mode Selector: Yes: Evaluative, Centre-Weighted Average, Spot

Controls Around Shutter Release: Optical/Digital Preview; Separate Buttons for ISO and +/-EV Compensation

Other Direct Controls: With the Four Ways plus "OK" Buttons: WB, Flash, Drive and Video(! Not 100% Sure, but Almost!), AF Point Selection Activation

PC Sync Socket: Yes
Shake Reduction Switch: No (to be enabled and disabled via System Menu)

Nog för att han vanligtvis är extremt anti-Pentax, men för tillfället försöker han nog vara objektiv.

Börjar bli riktigt nyfiken på nya huset. Vore kul om det var av metall (som några yrar om), även jag inte själv sett något som tyder på det...

Nog för att han vanligtvis är extremt anti-Pentax, men för tillfället försöker han nog vara objektiv.

Jag vet inte, läste det inte ens. Antar att han suttit på Pentaxforums och samlat alla rykten och postat det som sin alldeles egna information. I vanlig ordning.

Visst är det så, men vem köper en ev. Pentax FF på de premisserna? Vem lägger 20-40000kr(?) på ett kamerahus som man inte vet om det kommer att tillverkas någon ny modern optik till? Nej, jag tror som du, nästa Pentax är APS-C. Särskilt om spekulationerna på 1500 Euro stämmer.
.............

Nej, en småbildare kommer knappast nu. Om en sån kommer nån gång lär det bli objektiv oxå, Pentax "provar" knappast marknaden med ett släpp av en kamera. Möjligen möjligen med en basik kamera utan nya finesser. 1500€ kommer från en Österrikisk handlare, men handlarn verkar ha rätt i namnet K7.

K7 - frågan är om det är efterföljaren till K20 eller K200, men eftersom 7 är mindre än 20 så borde det vara K20ans efterföljare. Med en 7a lämnar Pentax det öppet för en 3a, 4a eller 5a senare...
Logiskt borde efterföljaren till K200 bli K70...men det kan förstås oxå bli K300 eller K30.

K7 kanske är avsedd för USA och vi får nåt namn liknande K-m, som K-x eller nåt(hoppas att dom undviker K-t !!!).
Men viktigast är att den inte ligger under Nikon D300 klassen, samt att den kan konkurrera med efterföljaren till D300.

Efterföljaren till K200 kommer att konkurrera med Nikon D90 och Olympus 620 antar jag.

Som jag tolkat det så är K-7'an en ny linje och ingen efterföljare till varken k20 eller k200. Därmed kan det fortfarande komma en k30 eller k300.

Lite off topic och är kanske gamla nyheter för er som spekulerar och är mer pålästa. Men jag råkade prata med en man på Samsung idag och han påstår att samarbetet mellan Samsung och Pentax upphör vad det gäller gemensamma kameramodeller, Samsungs nästa Systemkamera kommer att bli en egenutvecklad modell med en egen bajonett.

Ska den sälja måste den nog prestera riktigt på topp och ha ett bra pris.

Micke.

Lite off topic och är kanske gamla nyheter för er som spekulerar och är mer pålästa. Men jag råkade prata med en man på Samsung idag och han påstår att samarbetet mellan Samsung och Pentax upphör vad det gäller gemensamma kameramodeller, Samsungs nästa Systemkamera kommer att bli en egenutvecklad modell med en egen bajonett.

Micke.

Njae... Samsung fortsätter troligtvis använda pentax fattning för sina dSLR med spegel, medans de nya utan spegel har sin nya egna fattning.

Samarbetet på K10D/GX-10 förändrades redan till K20D/GX-20.
Om det kommer en fortsättning på GX-serien så syns det nog mer skillnader i design och mjukvara.....

Vore konstigt att lägga ner såpass med pengar för att sedan bara hoppa av!

Micke.
Hmm, din man på samsung har nog inte koll på läget...
http://www.koreatimes.co.kr/www/news/biz/2009/03/123_42293.html

............. Samsungs nästa Systemkamera kommer att bli en egenutvecklad modell med en egen bajonett.
................Micke.

I det här har han nog rätt, Samsungs NX kamera(mikro-APS) som ska konkurrera med Panasonic G1/GH1(M43(mikro 4/3)) kommer antagligen inte Pentax att komma ut med, och inte ska nån egen Pentax variant komma enligt pressmedelanden.

Men jag misstänker att Pentax är inblandat i utvecklingen av kameran, eller åtminstone av objektiven. Enligt vad som sagts ska det komma adapter för Pentax objektiv, och blir kameran en succé hakar Pentax givetvis på. Pentax följer säkert med stort intresse hur Olympus M43(mikro 4/3) modeller kommer att sälja.

Men som sagts ovan, fortsatt samarbete med DSLR kameror.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar