Annons

Pentax K5 + pentax tillbehör överträffar alla andra märken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som användare av Nikon måste jag erkänna att Pentax lyckats mycket bra med sin nya K-5 och jag tror inte det stoppar där, ser fram emot vad de kommer att presentera i framtiden.

Ännu bättre brushantering
FX
9-10bps i Raw och stor buffert

K-5 tror jag efterträds inom 1,5 år med en fullformatkamera som kommer att rocka fett till ett bra pris.

Någon större inverkan på yrkessidan tror jag inte de kommer att uppnå ändå, då de flesta fotografer och bolag har investerat så pass mycket i utrustning att det inte finns några ekonomiska skäl att gå över.
 
Okej, okej, eftersom jag inte kan se några tecken på ironi eller humor i dina inlägg så har du förtjänat ett rakare svar än jag gav tidigare:

Definition av troll i internetbemärkelse, här hämtat ur Wikipedia idag:

"In Internet slang, a troll is someone who posts inflammatory, extraneous, or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum, chat room, or blog, with the primary intent of provoking other users into a desired emotional response...<klipp>

En av bitarna med troll är att dom skapar inflamerade debatter på forum bara för att... så enligt den definitionen är du troll.
Vanligen håller troll sig anonyma, vilket du gör. (även om jag tror jag vet vem du är)

Hur vet vi att du verkligen har den utrustningen om den inte producerar bilder ??
Och hur kommer det sig att du lägger upp en debatt om K-5 när du tydligen inte äger en själv?
Hur kan du jämför med alla andra märken då du bara äger Pentax?

Jag är inte anti-Pentax, men debatten är som om författare skulle diskuterar vem som har bäst skrivmaskin. Ut och plåta och visa att du kan använda en kamera först ;)
 
Som användare av Nikon måste jag erkänna att Pentax lyckats mycket bra med sin nya K-5 och jag tror inte det stoppar där, ser fram emot vad de kommer att presentera i framtiden.

Ännu bättre brushantering
FX
9-10bps i Raw och stor buffert

K-5 tror jag efterträds inom 1,5 år med en fullformatkamera som kommer att rocka fett till ett bra pris.

Någon större inverkan på yrkessidan tror jag inte de kommer att uppnå ändå, då de flesta fotografer och bolag har investerat så pass mycket i utrustning att det inte finns några ekonomiska skäl att gå över.

Tror aldrig Pentax kommer in på proffs-marknaden inom sport eller nyheter.
Men som "prosumer" kamera så...
Tror inte det kommer någon fullformatare från Pentax, möjligen kommer en ännu billigare digital mellanformatare i 645 kostym.
 
Ok, man måste ju respektera dina argument, (irriterat mummel), kul att det finns folk som gilla Sony så mycket ;-)...

Tja säger inte att Pentax K-5 är dålig men för mig och mitt fotograferande är den totalt värdelös då mina objektiv och andra tillbehör inte fungerar ihop med den....mina bilder redigerar jag i datorn o inte i kameran :)

Dessutom vad vore bildkvalitén i Pentax K-5 utan hjärtat som Sony donerat ;)
 
Tja säger inte att Pentax K-5 är dålig
Dessutom vad vore bildkvalitén i Pentax K-5 utan hjärtat som Sony donerat ;)

DxOMark review har en annan bild



The best APS-C in all tested fields

No need for suspense: this new 16.3 MP sensor is simply the best APS-C we have tested so far, sometimes able to compete even with very high-end full-frame cameras.

The overall score of the K5 puts it in the lead with 82 points — more than 9 points better than the D90 or the Alpha 55, and 16 points ahead of the Canon 7D or 60D. The K5 is literally the best APS-C performer for each segment, even in low ISO.

Wonderful Dynamic Range performance

Dynamic range is clearly where the K5 struts its stuff. The scores it reaches at ISO 80 are simply impressive: at 14.1 Ev (print mode), even the D3X’s full-frame sensor is not that good. Smoothing appears at ISO 3200 but does not impact the metrics.
 
Hur gillar ni blixtexponeringen på era K5:eek:r!? Jag var aldrig nöjd med osäkerheten i blixtmätningen på en K7:a jag hade....iof med en tredjepartsblixt (som dock var en Metz av nyare typ).
 
DxOMark review har en annan bild



The best APS-C in all tested fields

No need for suspense: this new 16.3 MP sensor is simply the best APS-C we have tested so far, sometimes able to compete even with very high-end full-frame cameras.

The overall score of the K5 puts it in the lead with 82 points — more than 9 points better than the D90 or the Alpha 55, and 16 points ahead of the Canon 7D or 60D. The K5 is literally the best APS-C performer for each segment, even in low ISO.

Wonderful Dynamic Range performance

Dynamic range is clearly where the K5 struts its stuff. The scores it reaches at ISO 80 are simply impressive: at 14.1 Ev (print mode), even the D3X’s full-frame sensor is not that good. Smoothing appears at ISO 3200 but does not impact the metrics.

Annan bild av vadå??

Jag sa inte att den är dålig...att det är en bra kamera är det inget snack om men ovs hur bra den är eller hur mycket den än knäcker konkurrenterna så är den är totalt värdelös för mig och mitt fotograferande då mina objektiv och andra tillbehör inte fungerar ihop med den...och hjärtat(sensorn) som gör den den fina bildkvalitén möjlig i Pentax K-5 är "donerat" av Sony(det är en Sony-sensor som sitter i den).
 
Annan bild av vadå??

Jag sa inte att den är dålig...att det är en bra kamera är det inget snack om men ovs hur bra den är eller hur mycket den än knäcker konkurrenterna så är den är totalt värdelös för mig och mitt fotograferande då mina objektiv och andra tillbehör inte fungerar ihop med den...och hjärtat(sensorn) som gör den den fina bildkvalitén möjlig i Pentax K-5 är "donerat" av Sony(det är en Sony-sensor som sitter i den).

Jo jag köper att du inte kan använda den med dina objektiv, likaväl som din kamera INTE är "värdelös" för mig, jag tar gärna ett ex med en fungerande lins.

Men de flesta tester visar att Pentax har bättre brushantering än även Sony, trots att vi använder samma sensor, så Pentax har en "edge" även mot Sonys bra kameror.

Jag förstår inte att folk har svårt att acceptera det faktum Pentax tagit fram en mycket bra kamera som har likvärdig eller bättre kvalitet än dyrare Nikon, Canon och eventuellt Sony.

I slutändan är det ändå mannen/kvinnan bakom kamerahuset och linsen som tar bilden, vissa har tydligen glömt bort det.
 
645 är en RIKTIG kamera, helt rätt :) Håller med att sökaren är en stor (den största!?) fördelen med FX. Tråkigt bara att inte ens min D700 har lika fin sökare som min gamla Pentax ME-Super :(

Vad gäller ergonomi på K5 (eller K7 som jag har erfarenhet av)...är den för liten för mina händer utan vertikalgrepp...och med grepp blir det en för stor kluns att släpa på. D700:an utan grepp är helt optimal för mina nävar :)

Ja olika gränssnitt (i detta fallet ergonomin) är ju en väldigt subjektiv faktor i valet av kamera. Personligen passar Pentax mig bäst, med Nikons D300 och D700 som "nästbäst". Jag tror dock att detta är en vanesak,förmodligen skulle jag lika gärna kunnat vara Nikonanhängare om jag blivit "uppfödd" med nikon.

Som jag svarade Ponisch så kan jag inte argumentera mot att folk tycker extra bra om sin kameras ergonomi. Vad man möjligen skulle kunna argumentera kring är om kameran är utformad så att man kan sköta alla vitala funktioner (avtryck, av och på, tid, iso och bländare) med avtryckarhanden, eller om kamerahuset kräver tvåhandsfattning för att slå på och av (sa någon Canon?...)

Avsiktligt väljer jag att undvika ergonomidiskussioner, men du hade en intressant infallsvinkel genom att du hamnar i ett mellanläge där pentax är för små och nikons D3 är för stora, ofta tycker jag att folk brukar vilja ha det ena eller andra.

För att förtydliga min egen ståndpunkt, om någon annan vill diskutera ergonomi så anser jag att Pentax och Nikon (kanske kanske även olympus) har träffat mest rätt om man tittar på människohandens uppbyggnad, samt möjligheten att sköta de mest vitala funktionerna ,med en hand.

PERSONLIGEN tycker jag sedan att samtliga Canon och de flesta av Sonys kamerahus verkar vara helt felkonstruerade om de är tänkta att användas av en frisk människohand...
 
Sökaren i både min 645N och 6x7 är större och ljusstarkare och jag får underbara negativ som kommer att kunna generera bilder även om 100-tals år. Nu är ju även dessa Pentax, men jag har inte så många andra märken att jämför med.


Ok.

Skärpedjupet med 6x7 och en 165/2.8 när man fotar porträtt går inte att överträffa med en K-5


Inte överträffa, men vara motsvarande (Bokehvise) - 50/1,2 samt K5 motsvarar 75/1,8 med 35mm och ungefär 150/3,6 med 6x7. (Vad det gäller skärpedjup) Och även om 6x7 här har ett mätbart om än knappt märkbart övertag gentemot K5 så saknas alltförmånga andra parametrar för att 6x7 ska kunna konkurrera med K5. (Ljudnivå, vädertätning, arbetsflöde från avtryck till färdig bild, isomöjligheter...) Det är K5:s alla egenskaper SAMMANVÄGDA som jag anser gör K5 helt överlägsen alla andra kameror just nu.

Skulle även tro att bildkvaliten i K-5 kan gå att gömma sig jämfört med en H3D-39 i studio.

Se svaret ovan - väg in vädertätning, pris, isoprestanda, vikt och K5 vinner lätt.


K-5:ans HD filmning är en fis i vinden jämfört med Phantom HD GOLD som maxar 1500 bps @ 1280x720

Ja, som sagt se ovan, vikt, bildkvalite vid stillbild, pris, vädertätning, utseende ;-)


Men, nu börjar vi snacka, kom igen och hitta en modell som har flera egenskaper som är lika bra som eller överträffar K5 så kanske vi kan få till en riktig match för K5:an.
 
Som användare av Nikon måste jag erkänna att Pentax lyckats mycket bra med sin nya K-5 och jag tror inte det stoppar där, ser fram emot vad de kommer att presentera i framtiden.

Ännu bättre brushantering
FX
9-10bps i Raw och stor buffert

K-5 tror jag efterträds inom 1,5 år med en fullformatkamera som kommer att rocka fett till ett bra pris.

Någon större inverkan på yrkessidan tror jag inte de kommer att uppnå ändå, då de flesta fotografer och bolag har investerat så pass mycket i utrustning att det inte finns några ekonomiska skäl att gå över.

Ja, jag hoppas med att Pentax följer upp med ännu bättre hus. Oavsett hur mycket jag argumenterar för K5:ans sammanvägda fördelar så saknar jag grymt mycket en större sökarbild.

Det som förvånat mig är att Nikon ännu inte kommit med D300s, D700 och D3´s efterträdare. Med tanke på hur långt före Pentax motsvarande generationer dessa kameror varit på flera punkter och med tanke på hur bra D7000 verkar vara så förvånar det mig att man tillåter andra kameramärken att komma ifatt.

(Fast givetvis är det detta att Pentax kommit ifatt på flera punkter där man traditionellt släpat efter som gör att jag bjudit in till denna diskussionstråd)

Troligen bör ju åtminstone D700 och D3 ornas efterträdare bli riktiga monsterkameror. D300s efterträdare får ju ett relativt smalt segment att röra sig i mellan D7000 och D700/efterträdaren. Kanske väljer Nikon därför bort vissa funktioner i denna kommande kamera för att inte kannibalisera D700/efterträdarens försäljning?...
 
En av bitarna med troll är att dom skapar inflamerade debatter på forum bara för att... så enligt den definitionen är du troll.
Vanligen håller troll sig anonyma, vilket du gör. (även om jag tror jag vet vem du är)

Åter till sandlådan: Ja, jag anser inte att mitt beteende är Trollikt, du gör det, spelar ingen roll egentligen. Troll eller ej så har jag har varit tydlig med att jag VILL få fram Passionen med stort P för kamerateknik hos diskussionsdeltagarna.


Hur vet vi att du verkligen har den utrustningen om den inte producerar bilder ??
Än sen? Blir K5s egenskaper sämre om jag inte producerar vilder/har den utrustning jag påstår att jag har? Blir mina argument mindre goda om jag tar dåliga bilder? Jag upplever det som en fara om detta forum godkänner argument från individer först när de:
1. Är helt öpna med var de bor, telefonnummer, bild på sig själv, frun och barnen samt huset.
2. Visat att de kan fotografera bilder som godkänns av alla deltagare i diskussionen som tillräckligt "bra/fina" för att få vara med. - Notera att jag inte kommenterar bilder i min OP, jag är intresserad av att diskutera skillnader i utrustningens funktion/funktioner

Och hur kommer det sig att du lägger upp en debatt om K-5 när du tydligen inte äger en själv?

Ja, nu är det ju så att jag trots din misstro äger en K5, även om detta inte spelar någon roll (se min post ovanför). Detta hade spelat roll om INTE haft tillgång till K5/andra märken för att kunna ta testbilder under olika förhållanden, samt om jag uttalat mig om ergonomin under lång tids användning.

Jag har avsiktligt undvikit att redovisa alla utrustning i fotoväska och känner att det nog egentligen är korkat av oss allihopa att lägga ut vilken utrustning vi har (funderar på att tömma fotoväskan helt)- det blir mera som en inköpslista för tjuvar tycker jag

Hur kan du jämför med alla andra märken då du bara äger Pentax?

Har tillgång till andra märkens kameror/tillbehör för tester, kan dock inte uttala mig om ergonomin under lång användning, men uyttalar mig gärna om ergonomiska missar som man upptäcker efter en sekund (tvåhandskrävande strömbrytarpåslagning med mera.

Jag är inte anti-Pentax, men debatten är som om författare skulle diskuterar vem som har bäst skrivmaskin. Ut och plåta och visa att du kan använda en kamera först ;)

Hehehe, detta har jag inte tid att svara på, nu går jag ut och tar lite bra bilder istället...:), Nåja som sagt, kommer mina argument att övertyga dig om jag mailar dig en bild som är så underbar att den slår allt du sett eller kommer mina argument att mista alinnehåll om jag bara producerar lomoliknande bilder? Jag anser att detta inte spelar roll för sakargumenten, hoppa gärna på mina sakargument, men lämna min fotograferingsförmåga till andra diskussionstrådar.

(För er som är nyfikna skulle jag vilja beskriva min fotoförmåga med ett citat från ett annat forum "I take lots of pictures, most of them suck...")

(Men vissa går att sälja ;-()...)
 
Tja säger inte att Pentax K-5 är dålig men för mig och mitt fotograferande är den totalt värdelös då mina objektiv och andra tillbehör inte fungerar ihop med den....mina bilder redigerar jag i datorn o inte i kameran :)

Dessutom vad vore bildkvalitén i Pentax K-5 utan hjärtat som Sony donerat ;)


Ja, jag håller mig till Pentax till viss del av samma skäl som du håller fast vid Sony - objektiven. Nu har jag ju även fått K5 som huvudskäl att stanna hos Pentax.

Sensorn ja...ja eftersom Pentax använder Sonys sensor och kramar ut mera bildkvalite (upplösning/dynamisktomfång) ur den än Sony gör i sina egna kameror så kan jag bara tacka och Pentax vägnar. Kanske skulle Sony satsa på att INTE göra kameror utan istället utöka sin Sensortillverkning, så att Pentax och Nikon kan köpa ännu bättre och billigare sensorer av Sony...;-)
 
Hur gillar ni blixtexponeringen på era K5:eek:r!? Jag var aldrig nöjd med osäkerheten i blixtmätningen på en K7:a jag hade....iof med en tredjepartsblixt (som dock var en Metz av nyare typ).

Saknar den gamal "analoga" TTL:n på grund av att förblixten med P-TTL ibland får djur/människor/insekter till att fly/kisa.

Annars tycker jag att exponeringen är helt ok med P-TTL, även i trådlöst läge. Har använt AF540 FGZ i P-TTL och autoläge samt AF 200,280 och 400T i autoläge och alltid varit helt nöjd.

Dock är jag ganska tolerant - Till skillnad från flera andra (missnöjda blixtanvändare) på andra forum, så förväntar jag mig inte att blekfet tonårshud i svarta läderkläder med svart nattklubbsbakgrund ska exponeras perfekt utan att behöva exponeringskompensera (även i den digitala fotoåldern krävs vissa grundkunskaper)
 
Jag förstår inte att folk har svårt att acceptera det faktum Pentax tagit fram en mycket bra kamera som har likvärdig eller bättre kvalitet än dyrare Nikon, Canon och eventuellt Sony.

Detta förstår jag inte heller, men det finns ju folk som äter blodkorv utan att reflektera över detta så...

QUOTE=Surgeon;1615156]I slutändan är det ändå mannen/kvinnan bakom kamerahuset och linsen som tar bilden, vissa har tydligen glömt bort det.[/QUOTE]

Jo, detta är väl alltid underförstått, men: ge mig en Pentax K1000 med K50/2,0 och 100ASA Kodacolor Gold film eller ge mig en Pentax K5 med DA55/1,4 och gissa vilken kombination som ger mig mest möjligheter...Utrustningen ÄR stor betydelse såväl psykologisk som reell. Många vill gärna bortse från detta.
 
Ja, jag håller mig till Pentax till viss del av samma skäl som du håller fast vid Sony - objektiven. Nu har jag ju även fått K5 som huvudskäl att stanna hos Pentax.

Sensorn ja...ja eftersom Pentax använder Sonys sensor och kramar ut mera bildkvalite (upplösning/dynamisktomfång) ur den än Sony gör i sina egna kameror så kan jag bara tacka och Pentax vägnar. Kanske skulle Sony satsa på att INTE göra kameror utan istället utöka sin Sensortillverkning, så att Pentax och Nikon kan köpa ännu bättre och billigare sensorer av Sony...;-)

Jupp Pentax har gjort ett grymt bra jobb med att kräma ut det bästa ur den fina Sonysensorn.

Hahaha jag håller inte med....Sony borde ta lärdom av Pentax o satsa på att göra en APS-C kamera som är lika bra eller bättre än Pentax K-5 på alla punkter istället och Pentax borde ta sig i kragen o göra en K-5 med FF :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.