Starsailor skrev:
Inga fler D80-innehavare som vill säga nåt i saken?
Jag är D80 ägare=)!
Jag har själv varit i precis denna situationen, valet mellan K10D och D80. Vilken det blev vet ni
Jag valde D80 mycket på grund av den lååångt mycket mer logiska hanteringen, samt att den låg mkt bättre i handen. Dessutom uppfattade jag skärmen som både ljusstarkare och skarpare.
Att K10D har vädertätning lät inte så imponerande i mina öron efterssom optiken även den måste vara vädertätad, och då spelar det väl ingen roll? Blir dyrt o förse en så pass billig kamera med dyr vattentät optik. D80 är enligt mig absolut inte mindre än K10D, tvärtsom, snarare att D80 är snäppet högre. Tyngden väger dock högre hos K10D.
Greppet hos K10D uppfattade jag som inte särskilt skönt, och att sedan slutarljudet lät som en klickande symaskin avgjorde saken.
Tyckte även K10D hade vise värse exponeringsproblem. När jag körde lite med både min D80 och en annans K10D tyckte jag D80 bilderna blev ljusare med en helt annan klarhet.
D80 har inget dammsystem, men denna funktionen fick jag intrycket av inte fungerade så effektivt som man kunnat hoppas på. Bland annat påstod försäljaren att antidamm systemen knappt fungerade, samt att man hört lite rykten. Dessutom att min kompis 400D inte plockar bort något nämnvärt med damm. Har kanske förbättrats nu, men då va det inte mkt o hänga i julgranen.
Tyckte inte hellr K10D:s antiskak var någon funktion som kunde väga tillräkligt över till dens fördel mot allt de jag gillade med D80. Samt kan man ju få den funktionen i optiken istället.
K10D hade däremot annat att skryta med, alla dess olika program. Den har B och TAV och lite sådant. Dessa olika program insåg jag dock sedan redan fanns hos D80, fast i en annan form om man så säger. Ett program innebär att den automatisk ställer in ISO medans man själv ställer in Bländare och slutare. D80:s Auto ISO är ju samma sak, dessutom fungerar den snabbare.
B funktionen är bara Bulb och det finns på precis varenda systemare.
Sedan tyckte jag man gjorde inställningarna snabbare med D80, i och med att den har fler snabbknappar och dom sitter mer logiskt till. Att K10D har en Raw knapp på sidan gör inte att den är snabbare än kanske 2/100 än D80, efterson D80 slår man om genom en knapp som sitter precis bredvid vänstra tummen. Går precis lika fort.
Propagerar lite för D80, men vadå, jag valde mellan dessa två och det föll på D80. Att inte prata för den vore som o säga till mig själv att jag gjorde fel val
Tycker du ska köra på Cyberphotos erbjudande med D80 hus, 18-55 mm VR med batterigrepp. Kände på den med batterigrepp på på Elmia i fredags. Påminner om en D3:a ^^
PS: Gillade även Nikons möjlighet att styra sina externa blixtar trådlöst!