ANNONS
Annons

Pentax K5 + pentax tillbehör överträffar alla andra märken?

Produkter
(logga in för att koppla)
En Pentax med FF skulle bli dyr, för man blir ju tvungen att köpa nya objektiv, igen.
Jo, jag vet att det finns FA-objektiv, men dom är inte digitalanpassade, kolla bara skillnaden i bildkvalitet mellan FA50/1.4 och nya DA55/1.4

Förövrigt står en K-5 på inköpslistan i år... Det är ju det bästa man kan köpa (just nu)

En Pentax med FF skulle bli dyr, för man blir ju tvungen att köpa nya objektiv, igen.
Jo, jag vet att det finns FA-objektiv, men dom är inte digitalanpassade, kolla bara skillnaden i bildkvalitet mellan FA50/1.4 och nya DA55/1.4

Jag tror att skillnaden mellan digitalanpassade och FA linser är betydligt överdriven. Det är klart att en jämförelse mellan en DA* och en FA har skillnader, men samma skillnader uppkommer om man jämför åt andra hållet - FA* mot DA. Jämför vi en FA* 28-70/2,8 så får den betydligt bättre resultat än tex DA 18-55.
Vi som har pentax har juredan förmånen att på linserna från och med "A"linserna få ALLA linsytorna antireflexbehandlade.

Objektiv som jag skulle sätta en kroppsdel på skulle fungera alldeles utmärkt på en fullformatspentax är: Alla FA*linserna (Viss reservation för 24mm/2), samt FA makcrolinserna. Och även 50/1,4 utom på fullöppning, blända ned till 2 så funkar den troligen helt ok.

Förövrigt står en K-5 på inköpslistan i år... Det är ju det bästa man kan köpa (just nu)

Just det, Jag instämmer i att du instämmer med ämnestrådens titel. Heheheh ;-)

Vi som har pentax har juredan förmånen att på linserna från och med "A"linserna få ALLA linsytorna antireflexbehandlade.

Vet att detta har diskuterats i andra trådar, men har för mig att bakre linsen, den mot sensorn/filmen inte blev antireflexbehandlad för än med DA och D-FA objektiven.

Vet att detta har diskuterats i andra trådar, men har för mig att bakre linsen, den mot sensorn/filmen inte blev antireflexbehandlad för än med DA och D-FA objektiven.

Ja nu blev jag osäker. Om jag minns helt rätt så är det så att förbättrade genom att man la på den nya "ghostless" behandlingen på bakre linsen från och med FA 43mm/1,9, som ju blev ett av de sista FA objektiven. Före detta var det den vanliga SMC behandlingen. SMC ska väl i och för sig inte vara lika bra som ghostless, men enligt uppgift fullt tillräckligt. Det jag testat med och vet funkar mkt väl på K5/K7 är i vart fall de linser jag nämnde i posten ovan.

Jag känner dock att jag är ute på tunn is om och när man ändrade och förbättrade SMC beläggningen.

Ja...ni har fina kameror pojkar...den saken är klar :D ;)

Pentax FF!? Jag är skeptisk...de har ju redan en nisch med 645...men Pentax har överraskat förut! Med deras känsla för vad fotografer verkligen behöver och hur husen skall vara byggda skulle det säkert bli ett finfint hus! :)

Officiellt har Pentax sagt att man inte kommer med ett FF-hus, utan att man satsar på sin 645D.

Måhända. Men "egna" FX-objektiv finns ju redan "tillgängligt" utan alltför stor utvecklingskostnad iom att man har Hoya/Tokina under samma tak. Så som sagt...jag har en liiiiten känsla/förhoppning (även om jag mestadels är skeptisk)...att Pentax hoppar på FXtåget framöver. Jag tror nämligen semiproffs-husen i DX (Canon 7D, Nikon D300/D400, Pentax K5 osv) kommer försvinna som kategori framöver. Konsumentmarknad för DX kommer alltid finnas kvar och utgöra bulken av försäljning (små smidiga plastiga hus för "vanliga" människor...inte fotonördar ;). Men jag tror entusiastmarknaden ("prosumer") inom några år kommer svänga mot FX iom att sensorkostnaderna minskar.

Då...när marknaden "mognar" på FX-sidan...kanske kanske det till slut kommer landa i den känslan som det var på analogtiden...att det är objektiven som är viktigast...lådan bakpå som fångar bilden är sekundär för kvaliteten. Man kan ju hoppas ;)

Den som lever får se :)

Senast ändrad:
Måhända. Men "egna" FX-objektiv finns ju redan "tillgängligt" utan alltför stor utvecklingskostnad iom att man har Hoya/Tokina under samma tak. Så som sagt...jag har en liiiiten känsla/förhoppning (även om jag mestadels är skeptisk)...att Pentax hoppar på FXtåget framöver. Jag tror nämligen semiproffs-husen i DX (Canon 7D, Nikon D300/D400, Pentax K5 osv) kommer försvinna som kategori framöver. Konsumentmarknad för DX kommer alltid finnas kvar och utgöra bulken av försäljning (små smidiga plastiga hus för "vanliga" människor...inte fotonördar ;). Men jag tror entusiastmarknaden ("prosumer") inom några år kommer svänga mot FX iom att sensorkostnaderna minskar.

Jag tror att du har rätt, just på grund av att sensorerna blir relativt sett billigare hela tiden. Frågan är om Pentax kommer att ha två aps(DX), ett 35"mm"(FX) och en eller två 645 varianter. Jag tror inte att man har råd att hålla igång så många produktionslinjer samtidigt.

Möjligen kan man göra som Canon gjorde med T90 på 80-talet. T90 såldes under flera år men tillverkades bara under några få månader, men med extremt hög produktionstakt, sedan skrotade man T90 linjen helt och hållet och ställde om den till annan produktion.

Man skulle kanske kunna ha en APS linje som vartannat år tillverkade instegs APS och vartannat Prosumer APS, sen skulle nästa linje kunna fokusera på 35 format och sista linjen 645 utrustningar.

Det som talar emot Pentax 35mm är att den riskerar att kannibalisera både från prosumer aps (=K5) och 645 serien, samt att som jag upplever det så var största problemet tidigare otillräckliga brusegenskaper och dynamiskt omfång på grund av den lilla sensorn. Nu tycks K5/D7000 har blivit tillräckligt bra på dessa områden åtminstone, vilket borde minska behovet av 35mm hus för de flesta.

Då...när marknaden "mognar" på FX-sidan...kanske kanske det till slut kommer landa i den känslan som det var på analogtiden...att det är objektiven som är viktigast...lådan bakpå som fångar bilden är sekundär för kvaliteten. Man kan ju hoppas ;)

Tja, tyvärr tror jag inte att det kan bli som förr. Nuförtiden så hjälper ju faktiskt lådan till att kompensera för fysikaliska problem och objektivfel: Vi har ju (K5) bildstabilisering, kromatisk aberrationskorrigering och distorsionskorrektion.

Jag misstänker att det finns ännu flera mjuk och hårdvaruuppfinningar som ligger och lurar i vassen. Ska jag gissa så tror jag att det kommer:

1. 3D (För användning med de 3D TVapparater som kommer nu),
2. Remove moving objects,(Ta flera bilder på en gatuscen som stackas av kameran och de objekt som flyttat sig mellan bilderna plcoakas bort, kul för landskaps/arkitektfotografen
3.Automatisk stackning av bilder för att få fram ännu högre upplösning,
4. Stackning av bilder för att få fram "oändligt skärpedjup"
5 Och en jäkla massa annat.

Men jag hade också gärna sett att vi fick tillbaka lite av gamla tidens fotokänsla...

Det Pentax lär komma med om ett år eller så är en
spegellös kamera, hänger inte Pentax på tåget
så är det nog kört om några år.
Instegsmodeller med spegel lär försvinna om några år
och det är dom som har största försäljningen.

En FX kamera vill inte Hoya ha en ekonomisk förlust med,
prestigekameran finns redan - 645an.
Sonys A900 är Sonys prestigekamera och var antagligen
en kalkylerad ekonomisk förlust.

Sensorpriserna kanske sjunker, men då antagligen på
APS och M43.
Giganternas kamp med Panasonics nya sensorfabrik (kanske är klar?)
och Samsung får snart upp farten och kan slåss med Sony.
Och det är namn som NEX, NX och GF med APS och M43 som gäller...
(Canon kommer givetvis att hänga på)

Off topic, men ändå...Jämför istället FA* 85mm 1,4 med Da 55 1,4...kanske ett annat läge??

Om jag inte är helt ute och cyklar så är DA*55/1.4 utvecklad med FA*85/1.4 som grund, det är tänkt att vara "samma" objektiv. Så dom borde ligga väldigt nära varandra.

Tillhörde skaran som dömt ut Pentax och såg märket vid ruinens brant ,men ack så fel man hade.Lämnade märket mycket pga det för jag ville inte lägga mer pengar i ett dödsdömt system.Tycker det ser mycket bra ut för Pentax nu med nya K5 och det bästa av allt var att den får bättre betyg än D7000 i tester runt om,även om det bara är marginellt.Om några år är det kanske Pentax och Sony som äger marknaden -vem vet ?

Tillhörde skaran som dömt ut Pentax och såg märket vid ruinens brant ,men ack så fel man hade.Lämnade märket mycket pga det för jag ville inte lägga mer pengar i ett dödsdömt system.Tycker det ser mycket bra ut för Pentax nu med nya K5 och det bästa av allt var att den får bättre betyg än D7000 i tester runt om,även om det bara är marginellt.Om några år är det kanske Pentax och Sony som äger marknaden -vem vet ?

För att traverstera tvillingflickorna i originalfilmen The Shining (Den med Jack Nicholson):

"Come back and play with us again Jonas...."

Alla verkar nöjda?

Tydligen inte ett speciellt intressant ämne att diskutera för de flesta svenskar. Diskussioner kring detta ämne brukar bli mera aktiv utomlands.

Senast ändrad:
Pentax K5

Fick idag min nya Pentax k-5, stack ut direkt och fotade,
Döm om min förvåning när jag kom hem och öppnade
bilderna och såg att dessa var tagna på 3200ASA .
Den stod så direkt ur kartongen , det var ytterst lite brus
jag blev mycket förvånad, hade detta varit K7 hade de
nog inte sett bra ut.
Synd att jag inte kan skicka med bilden-

Verkar vara en lysande kamera. Men objektivutbudet är ändå lika trist hos Pentax, Canons utbud är så överlägset konkurrenterna enligt mig att det finns bara ett vettigt system att investera i.

Verkar vara en lysande kamera. Men objektivutbudet är ändå lika trist hos Pentax, Canons utbud är så överlägset konkurrenterna enligt mig att det finns bara ett vettigt system att investera i.

Nu är vi där igen, skitsnack säger jag, möjligtvis stämmer det vid långa ljusstarka objektiv för sport (300/2,8 och 400/4) men annars finns det samma utbud för den målgrupp kameran är designad för

Pentax är helt överlägset Canons objektivutbud av pankaksobjektiv...rätt trevligt med bilstabilisering på ljusstarka och fasta objektiv också vilket Canon inte heller är så duktiga på ;)

Det systemet som passar och uppfyller ens behov/krav är det bästa systemet som finns ovs storlek på kamera och objektivparken :)

Jag tycker pentax har bra objektiv men canon har större och ljusstarkare utbud, för att inte nämna L-serien. Har båda märkena, med Pentax 35/2.8 macro som av många anses vara ett av de bästa bland 35mm, toppklass på den vikt och storleksmässigt oslagbar "ha med sig" dslr. Men jag upplever utbudet är för tunnt för ljusstarka vidvinklar under 35mm, (en duktigt dyr 31/1.8 iofs) men det väger inte upp. Tele har jag inte någon erfarenhet av.
Vikten på K-5 med det de lyckats kräma ur sony-sensorn är imponerande. Det lyfter hela objektivserien rejält, så jag behåller lätt min 35/2.8 i väntan på en beg K-5 :)

Och det är förstås helt omöjligt att använda Sigma och Tamron??
Vet inte nån, oavsett märke som inte har minst en glugg av Sigma eller Tamron eller specialare som Samyang eller Zeiss. Såvida dom inte bara har kit-gluggen då ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar