Måhända. Men "egna" FX-objektiv finns ju redan "tillgängligt" utan alltför stor utvecklingskostnad iom att man har Hoya/Tokina under samma tak. Så som sagt...jag har en liiiiten känsla/förhoppning (även om jag mestadels är skeptisk)...att Pentax hoppar på FXtåget framöver. Jag tror nämligen semiproffs-husen i DX (Canon 7D, Nikon D300/D400, Pentax K5 osv) kommer försvinna som kategori framöver. Konsumentmarknad för DX kommer alltid finnas kvar och utgöra bulken av försäljning (små smidiga plastiga hus för "vanliga" människor...inte fotonördar
. Men jag tror entusiastmarknaden ("prosumer") inom några år kommer svänga mot FX iom att sensorkostnaderna minskar.
Jag tror att du har rätt, just på grund av att sensorerna blir relativt sett billigare hela tiden. Frågan är om Pentax kommer att ha två aps(DX), ett 35"mm"(FX) och en eller två 645 varianter. Jag tror inte att man har råd att hålla igång så många produktionslinjer samtidigt.
Möjligen kan man göra som Canon gjorde med T90 på 80-talet. T90 såldes under flera år men tillverkades bara under några få månader, men med extremt hög produktionstakt, sedan skrotade man T90 linjen helt och hållet och ställde om den till annan produktion.
Man skulle kanske kunna ha en APS linje som vartannat år tillverkade instegs APS och vartannat Prosumer APS, sen skulle nästa linje kunna fokusera på 35 format och sista linjen 645 utrustningar.
Det som talar emot Pentax 35mm är att den riskerar att kannibalisera både från prosumer aps (=K5) och 645 serien, samt att som jag upplever det så var största problemet tidigare otillräckliga brusegenskaper och dynamiskt omfång på grund av den lilla sensorn. Nu tycks K5/D7000 har blivit tillräckligt bra på dessa områden åtminstone, vilket borde minska behovet av 35mm hus för de flesta.
Då...när marknaden "mognar" på FX-sidan...kanske kanske det till slut kommer landa i den känslan som det var på analogtiden...att det är objektiven som är viktigast...lådan bakpå som fångar bilden är sekundär för kvaliteten. Man kan ju hoppas
Tja, tyvärr tror jag inte att det kan bli som förr. Nuförtiden så hjälper ju faktiskt lådan till att kompensera för fysikaliska problem och objektivfel: Vi har ju (K5) bildstabilisering, kromatisk aberrationskorrigering och distorsionskorrektion.
Jag misstänker att det finns ännu flera mjuk och hårdvaruuppfinningar som ligger och lurar i vassen. Ska jag gissa så tror jag att det kommer:
1. 3D (För användning med de 3D TVapparater som kommer nu),
2. Remove moving objects,(Ta flera bilder på en gatuscen som stackas av kameran och de objekt som flyttat sig mellan bilderna plcoakas bort, kul för landskaps/arkitektfotografen
3.Automatisk stackning av bilder för att få fram ännu högre upplösning,
4. Stackning av bilder för att få fram "oändligt skärpedjup"
5 Och en jäkla massa annat.
Men jag hade också gärna sett att vi fick tillbaka lite av gamla tidens fotokänsla...