Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Pentax över axeln
- Trådstartare quarc
- Start datum
lunma
Aktiv medlem
Det är lätt att skaffa sig nya kompisar, det räcker med en påse bröd. Bordsskicket har väl en del övrigt att önska. Första bilden K10 och 18-55 WR, andra och tredje K-7 och DA 15.
/Mats
/Mats
Bilagor
Kustbo
Aktiv medlem
Hängde pentaxen över axeln och drog ut i solskenet i söndags och det var riktigt skönt, men attas vad snabbt fingrarna stelnade ;-)
Nere i ån så satt denna lilla gynnare och trodde jag hade mat med vilket jag hade glömt ta med, så när larmet gick och +50 till började röra på sig ville jag inte göra dem besvikan och knallade iväg.
Lite längre ner i ån hittade jag denna stackars cykel som fått ett trgiskt slut, synd att vissa gör så med cyklar men blev ju ganska vacker med isen på.
Vi var fler ute på stan och fotade i det fina vädret, visserligen en Nikonist men är säkert en bra människa iaf ;-)
Nere i ån så satt denna lilla gynnare och trodde jag hade mat med vilket jag hade glömt ta med, så när larmet gick och +50 till började röra på sig ville jag inte göra dem besvikan och knallade iväg.
Lite längre ner i ån hittade jag denna stackars cykel som fått ett trgiskt slut, synd att vissa gör så med cyklar men blev ju ganska vacker med isen på.
Vi var fler ute på stan och fotade i det fina vädret, visserligen en Nikonist men är säkert en bra människa iaf ;-)
Bilagor
lunma
Aktiv medlem
Frost
I kväll är massor av frost i träden. Till den andra och tredje bilden använde jag en Fenix LED-ficklampa som belysning. Men det var nog stativ med Pentax över axeln. Exponersingstiden på för den första var 80 sek, med hjälpbelysningen var det 50 respektive 9 sek.
/Mats
I kväll är massor av frost i träden. Till den andra och tredje bilden använde jag en Fenix LED-ficklampa som belysning. Men det var nog stativ med Pentax över axeln. Exponersingstiden på för den första var 80 sek, med hjälpbelysningen var det 50 respektive 9 sek.
/Mats
Bilagor
Aristoteles
Aktiv medlem
Aristoteles
Aktiv medlem
Brutalt dålig upplösning med 100kb. Gees...
Gimbal
Aktiv medlem
Brutalt dålig upplösning med 100kb. Gees...
Fast nu är den bara på 26kB, vet inte varför de förstör bilderna på det viset.
Aristoteles
Aktiv medlem
Ok, jag får väl vara mer noggrann nästa gång. Har ändå för mig att den var typ 90kb när jag lade in den...
pontus.adefjord
Aktiv medlem
holmbo
Aktiv medlem
Idag plev det premiärtur på lunchen med DA*300. Ett besök vid gamla Hjälmare kanal. Dåligt ljus gav runt 1/100 sek, så SR fick arbeta...
//Lars
//Lars
Bilagor
holmbo
Aktiv medlem
Några bilder från dagen utflykt.
Ett litet tips. Med K7:an och DA 300 så kan man använda trapfokus, vilket annars bara funkat med manuellt fokuserade objektiv. Ställ in AF-S på kamerahuset och manuell fokus på objektivet. I custom-meny 35 "Låsande fokus" ställer man in "PÅ" (2).
Om man håller ner avtryckaren så tas bilden när föremålet hamnar i fokus. Man kan som exempel ställa in avståndet på 10 meter och låta en fågel flyga in i fokus med avtryckaren nertryckt. Autofokusen är inte värdens snabbaste på 300:an så det här är ett sätt att gå runt det för rörliga föremål. Bör fungera med alla SDM-objektiv med Auto/manuell fokusomkopplare.
//Lars
Ett litet tips. Med K7:an och DA 300 så kan man använda trapfokus, vilket annars bara funkat med manuellt fokuserade objektiv. Ställ in AF-S på kamerahuset och manuell fokus på objektivet. I custom-meny 35 "Låsande fokus" ställer man in "PÅ" (2).
Om man håller ner avtryckaren så tas bilden när föremålet hamnar i fokus. Man kan som exempel ställa in avståndet på 10 meter och låta en fågel flyga in i fokus med avtryckaren nertryckt. Autofokusen är inte värdens snabbaste på 300:an så det här är ett sätt att gå runt det för rörliga föremål. Bör fungera med alla SDM-objektiv med Auto/manuell fokusomkopplare.
//Lars
Bilagor
quarc
Aktiv medlem
Lite bilder från igår kväll (perfekt Pentaxväder)
Bilagor