ThomasC
Aktiv medlem
Omar skrev:
Hej
Att bygga en dator tar typ 1-2 timmar. Går ju relativt snabbt.....
MVH
Omar
Min fru håller inte med dig.......
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Omar skrev:
Hej
Att bygga en dator tar typ 1-2 timmar. Går ju relativt snabbt.....
MVH
Omar
oskard skrev:
Men du jämför väl inte en färdigbyggd maskin med en som du bygger ihop själv? Tid är pengar som bekant...
macrobild skrev:
OM någon har fört ett krig mot rabaiata Macägare så är det jag som även är medlem på 99mac.
NU har http://www.idg.se/2.1085/1.78141 mätt upp Maccen till att vara den snabbaste datorn idag.
SEDAN titta in i en mac och jämför det bygge med en dator du själv sätter ihop för samma "komplett" pris.http://www.fotosidan.se/forum/newreply.php?action=newreply&postid=802205
Att Firevox inte stödjer färghantering är känt sedan länge.
Vad jag menar är: Pris, bygge , prestanda, kunna köra två OS är idag oöverträffat om man ser till helheten http://www.apple.com/se/macpro/
DÄRFÖR för första gången så verkar det som Apple kan slå sig för bröstet och säga ,vi är störst, bäst vackrast och snabbst och billigast.
Mikael
macrobild skrev:
Inte ens Dell kan kan sätta ihop en motsvarande dator med samma prestanda och låga pris som de nya Maccarna.Vid jämförelse skillde det 8000:- kr och mer till Apples fördel
Mikael
epep skrev:
Skillnaden är möjligen processorn. Jag vet inte vilken Xeon det är som sitter i macen.
I Dellen sitter 2 gb minne mot 1 i macen
Nvidiakortet är nog ungefär dubbelt så dyrt till dellen (jag har inte hittat FX550 men väl FX540 och FX560 som bägge kostar runt 2000 medan 7300GT kostar runt 900. Jag har kanske glömt ljudkort i dellen, lätt till 600kr inkl. moms. för ett bra ljudkort.
Hur som helst, några 8000 kr till macs fördel ser jag inte.
/ep
epep skrev:
En dubbel dual core 3 GHz Xeon, iofs en 5050
2 Gb internminne
reflux skrev:
Så konstigt då, Xeon 5050 är inte är närheten av 5100-serien i varken prestanda eller pris...
Från Dell.se:
2 x Intel® Xeon® 5160 (3.00GHz,1333MHz,4MB Cache) (+24 470 kr)
Det är vad det kostar att gå från 690:s standard-cpu till motsvarande vad Apple har i sin värstingburk.
oskard skrev:
Så om man stoppar in en billigare processor (med sämre prestanda) och inte värderar tiden det tar att bygga ihop en dator och installera operativsystem till något, då är en PC billigare.
Intressant.
Dock skall man komma ihåg att det är ont om billiga Macar, de saknas helt i budgetsegmentet (typ 2995:- på stormarknad). men gör man en rättvis jämförelse (med motsvarande PC) så är de inte dyrare.
Och eventuella jämförelser gäller troligen fabrikstillverkade maskiner, inte hemsnickrade prylar med överklockade processorer kylda med flytande kväve eller annat exotiskt.
macrobild skrev:
Vid en jämförelse för någon månad sedan skrev IDG att motsvarande Dell maskin var ca 8000:- kr dyrare.
Om detta idag stämmer vet jag inte, vad jag däremot kan läsa mig till är att det är många som försvar PC i denna tråd.Har du ERIK räknat på exakt samma processorer och övrigt som Apple har i sin burk????
Om nu en Engelsk tidning har mätt upp att deras högsta värden tillfaller just nu en mac så är väl det bara att gratullera.
Värdena skulle troligen bli ännu bättre skriver Macworld när de citerar Pctidningen om testen hade gjorts i Mac OSX och inte i XP.
Mikael
som kör båda systemen
Jerry Gladh skrev:
Återigen.....tråden handlar om yrkesfotografering och bildbearbetning vilket i de flesta fall handlar om tung rawkonvertering, att kunna arbeta med flera program samtidigt. Alltså....rå processorkraft och hantering av mycket ram.
XP kan fortfarande inte hantera och förmedla mycket ram i PS.
Arbetsflödet slöas ner efter hand osv...den teoretiska hastigheten är helt ointressant om den inte kan realiseras i det dagliga arbetet.
Öppna gärna en ny tråd om eller när XP64 fungerar för bildbearbetning för i dagsläget är Mac OSX överlägset.
Jerry
peter_wahlström skrev:
Saker som avgör är användarvänligheten - Sättet att arbeta har blivit mycket enklare, snabbare och mer överskådligt. Dessutom är en del ledande programvaror för proffesionellt foto-redigeringsarbete utvecklat för Mac och därmed hästlängder bättre och snabbare än motsvarande version i PC. Ett bra exempel är Capture One.
Mvh /Peter
epep skrev:
Jag ser *fortfarande* inte var fördelen vad avser minnehantering ligger för os x. Förklara gärna för mig!
-rå processorkraft - lika mellan systemen.
-förmåga att hantera mycket minne - lika mellan systemen
-förmåga att köra många program samtidigt, ja det har båda systemen