Annons

Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

Fast det visar sig att de GF1:eek:r som säljs i Japan har enbart japanska menyer (går ej att ändra) för att skydda de internationella marknaderna (!).
Det kan väl inte vara omöjligt -- eller ens speciellt svårt -- att byta FW?

För övrigt finns det nu uppgifter om att GH2 kommer i höst med en ny revolutionerande sensor som ska ge 4 (fyra!) stegs bättre ljuskänslighet.
 
Det kan väl inte vara omöjligt -- eller ens speciellt svårt -- att byta FW?

För övrigt finns det nu uppgifter om att GH2 kommer i höst med en ny revolutionerande sensor som ska ge 4 (fyra!) stegs bättre ljuskänslighet.

Japanskan verkar vara hårdvaruknutet. Det finns flera rapporter på nätet om folk som installerat internationella firmwares på japanska GF1:eek:r, men kameran visar ändå bara japanska menyer. Panasonic verkar ha ansträngt sig för att hindra icke-japaner att handla i Japan. Jag tycker mest att det är lite intressant att GF1:an kan vara så mycket billigare här i Japan än hemma, men inte Olympus Pen-kameror. Av någon anledning vill Panasonic dumpa priserna på hemmaplan (eller tjäna multum på andra marknader...).

Hur som helst, egentligen är det nog bättre att vänta. Jag köpte en Canon S90 i höstas och den är ju OK, men det känns ofta som om man får offra lite väl mycket i bildkvalitet jämfört med stora kameran (Nikon D300 i mitt fall). Det händer ju dock mycket på mikro43-fronten (och liknande) också.
 
Njae, den kommer inte med den teknik som är aviserad (och patenterad) bli två steg (fyra ggr är två steg) känsligare. Den kommer enligt vad som avhandlades på ISSCC bli ganska exakt lika känslig som GH1-sensorn - ett par procents vinst (1/10-1/20Ev).

Det som patenten och avhandlingarna pratar om är att i stället för som i GH1 helt hoppa över rader/kolumner av pixlar när man kör video-ut använda alla tillgängliga röda/blå pixlar via binning, samt att på ett (halv)intelligent använda fyra exponeringar (fyra enskilda bildrutor) för att ta fram de gröna pixlarna via "intelligent ISO" - dvs ungefär som när man mönsterpassar in bilder i en panorama-stitch. Man försöker rörelsekorrigera den gröna signalen efter de röda och blå signalerna.

Det tråkiga är att detta bara fungerar i video, eller i halvupplösning (3MP). För stillbildstagning är det fortfarande en 4/3-sensor - fysikens lagar tar man sig inte runt hur som helst. 4ggr högre förstärkning av 4ggr mindre ljus per F-tal jämför med 36x24mm för att få samma ISO gäller fortfarande, och kommer alltid att gälla.

Men eventuellt kommer det en G2 i helgen? :) Får se vad Sony svarar med... Det kan bli intressant.
 
Fast det visar sig att de GF1:eek:r som säljs i Japan har enbart japanska menyer (går ej att ändra) för att skydda de internationella marknaderna (!). Det är lite intressant dock att Olympus pen-modeller (som tydligen går att ändra till engelska) har ungefär samma pris här i Japan som i Sverige (vissa till och med dyrare), medan GF1 har betydligt lägre pris (ungefär 40% lägre). Det verkar finnas stora marginaler på GF1:an när de kan hålla så här olika priser på olika marknader.

Japanska menyer känns dock som något man kan lösa men en flash av firmware eller dylik. Rätta mig om jag har fel men Olympus är väll inte japanskt? Panasonic är ur-japanskt och när jag var i japan (06 iofs) var mycket av deras egna grejor bra mycket billigare än hemma i väst.

Fick hem min GF1 igår med 20mm pankakan. Jättenöjd men kan i princip ingenting så måste lära mig från grunden. Faktiskt spännande och kul!

Krångligt att fokusera manuellt? vill kunna helt bestämma själv vad jag ska ha fokus på!
Några kort på iA läget har blivit suddiga/utsmetade och känns som kanske det kan vara ett resultat av avsaknaden av OIS då jag "skjutit från höften"? ;)

Med överseende / färsking inom fotografering
 
GH1 har en funktion som heter "uppdatera pixlar" i den anpassade menyn. Kan någon säga vad den gör? Manualen ger ingen förklaring.
 
Döda pixlar

Kan det vara så att mjukvaran känner av vilka pixlar som är döda/felaktiga och tar inte med dessa i bilden. Gör att du slipper röda, blå och vita prickar på din raw-bild. På jpg-bilden är dessa felaktiga pixlar redan "fixade" i de flesta program.
 
GH1 har en funktion som heter "uppdatera pixlar" i den anpassade menyn. Kan någon säga vad den gör? Manualen ger ingen förklaring.

Funktionen finns även i GF1 och i manualen (engelskspråkig) ges följande förklaring: "Use this function when bright spots not in subject get recorded, and it is bothering you."

Olympus har en liknande funktion (Pixel Mapping).
 
Tack. Syftar de på heta pixlar?

Nää, färggranna heta pixlar syns vid långa exponeringar pga uppvärmning av sensorn, vilka DFM (dark frame subtraction) eliminerar.

Dead or stuck pixels är de som mappas bort med APM (automatic pixel mapping), en funktion som funnits på Olympus kameror sen E-10 tror jag, förmodligen utlicensierat i det här fallet även till Panasonic.
 
Nää, färggranna heta pixlar syns vid långa exponeringar pga uppvärmning av sensorn, vilka DFM (dark frame subtraction) eliminerar.

Dead or stuck pixels är de som mappas bort med APM (automatic pixel mapping), en funktion som funnits på Olympus kameror sen E-10 tror jag, förmodligen utlicensierat i det här fallet även till Panasonic.


Sensorn blir väl varm utan exponeringar också? Har läst att man inte ska använda Live View så länge i taget eftersom sensorn blir varm och bildkvaliteten därmed försämras. GH1 och GF1 har ju endast Live View eftersom de inte har spegel.
 
Vi får hoppas på Sigma/Tamron, eftersom tuffa objektiv bara finns planerade i inledningsfasen (av både Panasonic och Olympus) - nu är det konsumentzoomar och videoanpassade zoomar som kommer prånglas ut på löpande band. Lite priskonkurrens kanske inte är fel heller - de flesta 4/3-objektiv är åtminstone dubbelt så dyra som de skulle behöva vara. Fler kompakta objektiv (tyvärr inte Sigma/Tamrons specialitet...) hade ju inte varit fel heller.

Man brukar kunna säga med ganska stor säkerhet att 7º temperaturhöjning ger en dubbling av svartbruset i sensorn, men hur stor denna nackdel är i verkligheten är nog ganska akademisk.
 
Haft min Gf1 med 20mm pancake i ca 2 veckor nu, varav ca 10 dagar på en skidresa till Österrike.

Är Mycket nöjd. Blir många bra kort då man bara snabbt "skjuter från höften" och ger massor utrymme för en novis som mig att lära. Rolig kamera att fotografera med! Härlig kvalitetskänsla rakt igenom. Storleken och vikten har inte stört mig något trots jag bara ägt kompaktkameror tidigare.

Några bilder tagna på mig från första resan med GF1;

http://img85.imageshack.us/img85/7219/p1000303.jpg

http://img265.imageshack.us/img265/1489/p1010063l.jpg

http://img685.imageshack.us/img685/2259/p1010191d.jpg
 
Haft min Gf1 med 20mm pancake i ca 2 veckor nu, varav ca 10 dagar på en skidresa till Österrike.

Är Mycket nöjd. Blir många bra kort då man bara snabbt "skjuter från höften" och ger massor utrymme för en novis som mig att lära. Rolig kamera att fotografera med! Härlig kvalitetskänsla rakt igenom. Storleken och vikten har inte stört mig något trots jag bara ägt kompaktkameror tidigare.

Hur har du burit den med dig i skidbackarna? Hur har brännvidden 20mm funkat? Behövt något längre eller kortare i olika situationer? Jag ska själv iväg och åka skidor och funderar på val av kamera/glugg.
 
ANNONS