Annons

Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

Vill återgå till annan fråga i denna tråd, nämligen optisk sökare till GF1. Jag har en Voigtländer 28mm sökare där ramen stämmer tämligen väl med kamerans display (och med det som kommer med på bilden). Kan någon förklara?
(Man borde väl ha en sökare på c:a 40mm?)

Är du säker på att sökaren din är avsedd för 28mm och inte 35mm?

Sidbreddsförhållandet för Voigtländer är 3:2, medan Panasonic har en standard aspect ratio på 4:3.

Brännviddsförlängningen räknat på diagonalen ger en faktor på: 2.00x.
Räknar man på dess vertikala del blir faktorn: 1.85x
Räknar man på dess horisontella del blir faktorn: 2.08x

Tycker att med ett 20mm på Panasonic så borde man leta efter en extern sökare för småbilds-brännvidden 20mm x 1.85 = 37mm, för att inte klippa huvudena på folk.

Ref:
http://www.cameraquest.com/leicafin.htm
 
Det är en bra kamera som funkar utmärkt och är snabbare men större än lx3 så man kan inte jonglera lika mkt med den när man gatufotar. När jag fotar på dan så kör jag fortfarande med lx3 och manuell fokus och bländare 5.6. Lx3 är ännu den coolaste kameran om man vill ha en digital kompakt rock n roll kamera
 
När man läser endel trådar här kan man verkligen inte hålla sig för skratt, ni som är här och tjattrar på varandra, är ni 5 år eller? Sen när har 55+:are börjat jämföra sig med varandra? Känns som att hela fotosidan är på väg ner till sandlådenivå, tråkigt tycker jag.

"Har kollat på dina bilder, och vad jag kan se så inte sjutton behöver du en D700 för att producera dem. Jag hade lätt fixat likadana med en D300 eller en LX3:a"

Lustigt att alla som håller på med foto inte insett att alla inte hanterar kameran på samma sätt. Alla har sin stil och är det inte det fotografering går ut på, att man ska hitta sin stil? Fotografering handlar inte heller om att jämföra sig med andra, tänk på det till nästa gång.

/ www.saraamarklund.blogg.se
 
Hmm det får nog bli en Gf1, skall köpa den på Dustin Home för 8900kr (studentrabatt). Gf1an är väll en ganska ny kamera ifrån Panasonic? Eller kommer jag ångra mig nu om jag köper kameran och Panasonic släpper Gf2 till sommaren? Inte för att jag tror dom kommer göra det men ville bara kolla med er hur långa intervallen brukar vara mellan uppgraderingar?
 
Hmm det får nog bli en Gf1, skall köpa den på Dustin Home för 8900kr (studentrabatt). Gf1an är väll en ganska ny kamera ifrån Panasonic? Eller kommer jag ångra mig nu om jag köper kameran och Panasonic släpper Gf2 till sommaren? Inte för att jag tror dom kommer göra det men ville bara kolla med er hur långa intervallen brukar vara mellan uppgraderingar?
Finns billigare här, utan rabatt: http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=17DMGF1CECK

Det släpps säkert en GF2 snart, men man kan ju inte sitta och vänta på nya modeller hela tiden. Fråga dig istället om GF1 har prestanda som du tycker verkar tillräckligt bra för ditt fotograferande.
 
Å fan, elektronisk slutare alltså :)
Detta var goda nyheter. Det väger tungt hos mig. Det var faktiskt en av de saker jag var besviken på med GF1, hade den haft en elektronisk slutare hade jag köpt den direkt. Varför vill man då ha en elektronisk slutare? Jo, det ger möjlighet att använda blixtar på mycket korta slutartider. Det betyder att man kan använda småblixtar mitt på dagen för att "döda" soljuset eller använda dem tillsammans med paraplyer o dyl även då det är ljust. Det ger också möjlighet att använda blixtbelysning och samtidigt kunna använda stora bländaröppningar för porträtt. Mao sådant som annars mest är förbehållet dyra, tunga (sa jag dyra?) studioblixtar.
En GF1 med elektronisk slutare hade blivit en perfekt blixtkamera med andra ord.

http://strobist.blogspot.com/2008/01/control-your-world-with-ultra-high-sync.html
 
Panasonic LX4

Det vågar fn gå och köpa en kompakt nu när PMA öppnar torsdag nästa vecka (18/2). Precenteras en Panasonic LX4 med Back-Illuminated CMOS då får nog PEN E-P2 ta ett steg ner på önskelistan.

http://www.alphamountworld.com/photography-news/sonys-back-illuminated-cmos-sensor

Annars är det en PEN som gäller. Är dock något för stor för att vara bekväm i en ficka. Sedan är det alltid en fördel att inte kunna byta objektiv, tänker på risken för att få in smuts i kameran.
 
Annars är det en PEN som gäller. Är dock något för stor för att vara bekväm i en ficka. Sedan är det alltid en fördel att inte kunna byta objektiv, tänker på risken för att få in smuts i kameran.

Varför PEN och inte GF1? Står själv liiiite i valet och kvalet, men GF1 leder pga av vad testare säger om AF.
 
Varför en Olympus PEN E-2?

Varför PEN och inte GF1? Står själv liiiite i valet och kvalet, men GF1 leder pga av vad testare säger om AF.

Framförallt för att det är en Olympus och att den har bildstabilisator med upp till 4 EV-steg. Betyder att du kan använda alla objektiv och få bildstabilisering.

När vi nu är inne på objektiv så har Olympus Zuiko alltid varit snäppet bättre än andra, ger underbara färger och skärpa med lagom kontrast.

Sedan verkar greppet på PEN verkar vara bättre än motsvarande på GF1.

Till sist, den inbyggda blixten på GF1 ser ut som om den skulle ramla ihop bara jag nyser på den. Är hellre utan inbyggd blixt. Varför inte en lite lös blixt som får sin spänning från kamerans batteri? Behöver inte ha ledtal 36, räcker gott med 21. Titta på Nikon Speedlight SB-400, tänk vad liten den skulle bli om den inte behövde interna batteri.

För att sammanfatta, 1 - det är en PEN, 2 - bildstabilisering, 3 - greppet och till sist, 4 - hellre en lös blixt än en som riskerar att ramla ihop som ett korthus.

Sedan kan en bidragande orsak vara att Olympus Zuiko-objektiven var toppobjektiv redan på 70-talet, då jag började fotografera.

Redan då hade jag en dröm!
 
ANNONS