Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

I så fall beskär du ju bilden i kameran, vilket gör att utsnittet är snävare än motsvarande 40 mm på FF. Kanske en sökare för 50 mm passar bättre då, men antagligen hamnar man nånstans mitt emellan.

Konstigt att inte Panasonic gör en optisk sökare...fast de vill
väl att man ska köpa den elektroniska, men 2 lax till... vet inte..
 
Var kan jag läsa om det där?
Har aldrig hört om det där

Sök på Henri Cartier- Bresson.
Förr i tiden (80-tal) skulle man ju kopiera bilderna med svart ram
dvs man skulle visa att man kopierat hela negativet, oldschool :-D
Fördelen är ju att man får ut det mesta av sensorn (neg)
Har man 30-60Mp är det ju inga problem att beskära, men 12Mp är ju
inte samma skärmån.
 
Äntligen har jag köpt den och är än sålänge mkt nöjd. Har dock ingen optisk sökare för motsvarande 40mm. En sådan måste jag skaffa pronto för att kunna fotografera som jag är van med den. 20mm/1,7 objektivet är helt underbart och snabbt.
 
optisk extrasökare 40mm

Vilken sökare kan man tänka sig till 20mm 1,7 och gf1. Kan en 35mm funka månne.
 
Denna visar 35 mm och borde fungera utmärkt. Jag tycker att det gärna få komma med lite mer i sökaren än på vad objektivet "ser". Tyvärr är priset högt, men det kostar att ligga på topp. Det kanske finns billigare alternativ?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18707

http://www.bhphotovideo.com/c/product/659183-USA/Leica_18707_X1_Brightline_Finder_for.html

Vilken sökare kan man tänka sig till 20mm 1,7 och gf1. Kan en 35mm funka månne.
 
Denna visar 35 mm och borde fungera utmärkt. Jag tycker att det gärna få komma med lite mer i sökaren än på vad objektivet "ser". Tyvärr är priset högt, men det kostar att ligga på topp. Det kanske finns billigare alternativ?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18707

http://www.bhphotovideo.com/c/product/659183-USA/Leica_18707_X1_Brightline_Finder_for.html

Tror du man vågar sig på den elektroniska. Jag är tveksam, skulle vilja testa men det verkar som att ingen har den.
 
Jag funderar också på att skaffa en extern sökare, inte minst för att det blir stabilare att hålla kameran mot ögat. Det blir nog den elektroniska (EVF) tror jag. Tidningen Foto skriver i sitt test av GF1 att sökaren "definitivt (är) ett användbart tillbehör".

På dpreview.com kan man få en uppfattning om hur sökaren fungerar:

http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/page6.asp

Men det är klart - det bästa är att se den själv innan köp.
 
Ingen som hört nått om nån efterföljare till denna? Mega OIS i huset vore ju skoj om de fick in.

Det är ju bara drygt tre månader sedan GF1 lanserades, så det dröjer nog ett tag innan vi hör talas om en uppföljare. Sedan tror jag knappast att Panasonic frångår sin linje med att ha skakreduceringen i objektiven. Vill man ha det i kamerahuset så finns ju Olympus Pen.
 
Knappt kommit ut? hehe. Man vill ju ha en perfekt kamera om man ändå ska lägga så pass mycket pengar. Och Pen har ju för seg AF enligt folk på olika utländska forum. In med fullframe i GF-1 skalet så ska vi se på underverk :D
Tror jag är för bortskämd med hög kvalité efter 1,5 år med min D700.
 
Daniel:
Men m-4/3-systemet går det till och med att damma av de gamla Canon FD/FL-gluggarna där hemma. För att inte tala om Konicas förbaskad fina gluggar. Dessa två system har blivit förbisedda när den digitala revolutionen marscherade in.

När jag läste om kameran blev jag såååå sugen på att plocka fram min gamla Konica T4 med 40mm/f:1.8 pankaksobjektivet (liten kamera som man alltid kan ha med). Blev så glad när jag läste detta inlägg och påmindes om att det faktiskt går att använda dessa objektiv på denna kamera. Fatta att ha GF-1:an med 20mm objektivet och sedan kunna dra på hexanon 40 pankakan för att ta några porträtt, underbart.
Men finns det adaptrar till Konica för m4/3 eller går det lika bra att köra med adaptrar till 4/3?

Bra sugen på denna kamera alltså...hmmm, har ju egentligen inte råd men har ju lite slantar som ramlar in nu från lite fotojobb...vi får se, hade ju egentligen tänkt köpa en nikkor 50mm 1.4.
 
För att besvara min egen fråga...

Här finns en adapter för Konica till m4/3 :-D
cgi.ebay.com/Konica-AR-Lens-to-G1-GH1-GF1-E-P1-Micro-4%2F3-Adapter_W0QQitemZ120511124025QQcmdZViewItemQQimsxZ20091228?IMSfp=TL091228175007r27529

Börjar starkt överväga denna kamera alltså...
 
Optisk sökare??

Är det nån som känner igen vad det är för sökare på bilden?
Försökte googla efter den men inte lyckats hitta något.
 

Bilagor

  • panasonic GF1-with-optical-viewfinder.jpg
    panasonic GF1-with-optical-viewfinder.jpg
    16.2 KB · Visningar: 876
Är det nån som känner igen vad det är för sökare på bilden?
Försökte googla efter den men inte lyckats hitta något.
Inte samma men denna borde fungera:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/288043-REG/Voigtlander_45BA424A_Viewfinder_for_40mm.html

Det är en 40mm optisk sökare. Dock så är ju utsnittet lite annorlunda med 4:3 så det får man tänka på. Kameran kommer väl att fånga upp lite mer i höjdled än vad sökaren visar.
 

Bilagor

  • 288043.jpg
    288043.jpg
    8.8 KB · Visningar: 851
så där.... nu har ni haft denna ett tag. Vad e eran bild av den? Prisvärt? Vet vad folk på dpreview tycker om den men jag vill ha erat omdömme. Ska man köpa 20mm och 14-140 eller ska man vänta till 14mm 2.8 kommer? Synd att de inte klämmer ut en 12mm 2.8 för då...
 
så där.... nu har ni haft denna ett tag. Vad e eran bild av den? Prisvärt? Vet vad folk på dpreview tycker om den men jag vill ha erat omdömme. Ska man köpa 20mm och 14-140 eller ska man vänta till 14mm 2.8 kommer? Synd att de inte klämmer ut en 12mm 2.8 för då...

Kameran är grym, bästa kompakten!
20/1,7 är det som gäller.
Zoomarna är för stora och har för dålig ljusstyrka.
"Fattigmans"M9 :)
 
ANNONS