Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Med Epson så kan jag rekommendera Epson Fine Art Cotton Smooth Natural för porträtt. Det kostar lite men jag gillar det enormt.
Kom väl som efterträdare till Epson hot press natural? Jag har provat den gamla varianten i a3 format och gillade den. Nya serien ska vara ännu bättre så inte förvånad. Tack för att du tipsar. Är det skira mjuka porträtt med varma färger som passar eller alla porträtt? Jag är medveten om att det är subjektivt men kul att höra hur andra tänker.

Senast ändrad:
Vad gäller papper så använder jag mest PermaJet Smooth Fine Art Omega 310g. Har det i A3 men ska skaffa A2 också. Jag gillar det speciellt till svartvita bilder. Mediatyp ställer man in som Velvet Fine Art Paper och dom har ICC profiler för nedladdning till bl.a. P900.

Jag var lite osäker på om det skulle gå att mata in via den normala bakre pappersmatningen, men det visade sig inte vara några problem alls.

Jag har även Canson Rag Photographique papper men har inte skrivit ut mycket med det ännu.

Ett bra baryta papper finns också på önskelistan. :)

Vad gäller papper så använder jag mest PermaJet Smooth Fine Art Omega 310g. Har det i A3 men ska skaffa A2 också. Jag gillar det speciellt till svartvita bilder. Mediatyp ställer man in som Velvet Fine Art Paper och dom har ICC profiler för nedladdning till bl.a. P900.

Jag var lite osäker på om det skulle gå att mata in via den normala bakre pappersmatningen, men det visade sig inte vara några problem alls.

Jag har även Canson Rag Photographique papper men har inte skrivit ut mycket med det ännu.

Ett bra baryta papper finns också på önskelistan. :)
Tack för dina papperstips. Det finns många tillverkare att välja bland. Kanske kan vi göra en papperstråd framöver. Det blir ju som sagt subjektivt men om vi samtidigt visar motivet och även berättar varför vi valt just det pappret kan det bli lite vägledning iallafall. Cansons Rag Photographique har jag känt på via mina små häften med prover och har för mig att jag satte den som möjlig kandidat.

Kom väl som efterträdare till Epson hot press natural? Jag har provat den gamla varianten i a3 format och gillade den. Nya serien ska vara ännu bättre så inte förvånad. Tack för att du tipsar. Är det skira mjuka porträtt med varma färger som passar eller alla porträtt? Jag är medveten om att det är subjektivt men kul att höra hur andra tänker.

Jo det finns profil till det och den är väldigt bra tycker jag.

Jag tycker det passar till alla porträtt framförallt för att hudtoner blir så bra.

Tack för dina papperstips. Det finns många tillverkare att välja bland. Kanske kan vi göra en papperstråd framöver. Det blir ju som sagt subjektivt men om vi samtidigt visar motivet och även berättar varför vi valt just det pappret kan det bli lite vägledning iallafall. Cansons Rag Photographique har jag känt på via mina små häften med prover och har för mig att jag satte den som möjlig kandidat.

om du kör akvarell papper använd en liten pensel som inte släpper hår o borsta av ytan på pappret annars kommer igensatta munstycken med epson skrivare som ett brev på posten.

om du kör akvarell papper använd en liten pensel som inte släpper hår o borsta av ytan på pappret annars kommer igensatta munstycken med epson skrivare som ett brev på posten.
Kan tänka att det skiljer sig mellan Canon och Epson i det fallet, tack för varning.
Jag har inte så bra koll på akvarellpapper och när de används vid utskrifter. Vet ju vad riktig akvarellmålning är men det känns lite avlägset att få till gällande utskrifter. När har du använt den typen av papper?

Photopxl.com skriver i sin P900-test:

• Print permanence is stated as up to 200 years for color and 400 years for B&W, based on interim results (still under test) from Wilhelm-Imaging Research Inc. (I would like to see this inkset assessed by Aardenburg Imaging as well.)
Man kan tolka detta som att trycket på Canon att leverera bättre hållbarhet med sina bläck nu med Epsons sjunde generation pigmentbläck just ökat ytterligare. Samma testkälla WIR borgar för hyfsat normaliserade testresultat.

Vore intressant att se siffror för färgprintar monterade utan glas också. Det var väl där Canon mätte in med 20 år. 200 år för färgprint och 400 för svartvitt måste ju vara nära en fördubbling i hållbarhet och det måste ju glädja både samlare och köpare av "fotooriginal" och exv. museer. Om museer med samlingar av miljöntals gamla historiska bilder får tillgång till detta så kan en del av långtidslagringsproblemen få en bättre alternativ lösning än idag även i de fall man producerar papperskopior. Över tid bör ju behovet minska av nyutskrifter av kvalitetsskäl orsakade av tidens tand när dessa bläck kan ersätta äldre printar gjorda med bläck med sämre hållbarhet och detta utan att tekniken blir mer kostsam.

Senast ändrad:
Photoreview i Australien har gjort en väldigt intressant review tycker jag. Man jämför föregångaren P800 med P900 och kollar man specs. Så kan nan se ett par intressanta detaljfrämjande förbättringar. De nya skrivhuvudena ger dubbla antalet punkter på "längden", 5760 mot 2880 och dessutom kan de nya skrivhuvudena ge droppar ner till 1,5 picoliter mot 3,5 i P800.

De gör en verkligt ambitiös koll av bläckförbrukningen och dessutom av skrivarens fem olika kvalitetslägen. Den senare faktorn kan även den påverka bläckflrbrukningen. Detta ger intressanta möjligheter att anpassa kvalitetsval efter behov. Det intressanta här är den upplevda kvalitetsskillnaden mellan utskriftsalternativen. Vanligt betraktningsavstånd kanske faktiskt inte alltid fordrar max kvalitet och max bläckkonsumtion.

Senast ändrad:
Photoreview i Australien har gjort en väldigt intressant review tycker jag. Man jämför föregångaren P800 med P900 och kollar man specs. Så kan nan se ett par intressanta detaljfrämjande förbättringar. De nya skrivhuvudena ger dubbla antalet punkter på "längden", 5760 mot 2880 och dessutom kan de nya skrivhuvudena ge droppar ner till 1,5 picoliter mot 3,5 i P800.

De gör en verkligt ambitiös koll av bläckförbrukningen och dessutom av skrivarens fem olika kvalitetslägen. Den senare faktorn kan även den påverka bläckflrbrukningen. Detta ger intressanta möjligheter att anpassa kvalitetsval efter behov. Det intressanta här är den upplevda kvalitetsskillnaden mellan utskriftsalternativen. Vanligt betraktningsavstånd kanske faktiskt inte alltid fordrar max kvalitet och max bläckkonsumtion.

Efter att jag läst detta så känns rullhållaren mer som en källa till frustration än kul att ha. Jag tror jag sparar in de 1200kr som skiljer och lägger det på papper istället. Skulle jag i framtiden ångra mig så får det kosta då istället. Troligen skulle den mest bli liggande och ta plats hemma iallafall.
I övrigt var det mest repetition just för mig eftersom jag sett flera filmer med Keith Cooper som de refererar till. Det blir dock en bra sammanfattning. Tack för länk.

Senast ändrad:
Hej ...
:)
Äger också en Imageprograf 1000 sedan i mars, klart bättre maskin än Epson som bara strular (Epson Stylus Pro 4900 2 st. som skrotats) Canon:en skriver enligt mitt tycke ut bättre bilder än Epson:s. Har bara behövt anlita Canonsupporten 1 gång vid inköpet, och det var inget att klaga på.
Om du inte köpt den så kan jag rekommendera ett inköp använder man sedan Canon:s egen utskrifts RIP så blir resultatet väldigt bra....
Har du en kalibrerad monitor så får du ett resultat som överensstämmer med vad du ser. Lycka till

Hej ...
Äger också en Imageprograf 1000 sedan i mars, klart bättre maskin än Epson som bara strular (Epson Stylus Pro 4900 2 st. som skrotats) Canon:en skriver enligt mitt tycke ut bättre bilder än Epson:s. Har bara behövt anlita Canonsupporten 1 gång vid inköpet, och det var inget att klaga på.
Om du inte köpt den så kan jag rekommendera ett inköp använder man sedan Canon:s egen utskrifts RIP så blir resultatet väldigt bra....
Har du en kalibrerad monitor så får du ett resultat som överensstämmer med vad du ser. Lycka till

Hej! Tack för inlägg. PRO 4900 från Epson tror jag ligger ganska högt på listan över skrivare som användare hatar😃. Epson har som vi konstaterat en del att bevisa. Det ser dock ut som att de via förra generationen med P600/P800 plus rejäl uppgradering i nuvarande maskiner P700/P900 har tagit stora steg mot en mer problemfri drift. Vet inte hur noga du följt tråden men utifrån tester och användarrecensioner framstår P700/P900 som ett bra köp. Canons skrivare är också ett bra köp, därav min tråd som för min del hamnat i att jag köper Epson igen trots allt.

Hej ...

De äldsta klippen på YT jag hittar om 4900 är från 2010. Att jämföra en 12 år och 2-3 generationer gammal modell med Canons senaste (med några år på nacken) kanske inte är helt relevant?

Kalibrerad/profilerad monitor gäller ju oavsett skrivarmärke och modell.

Min P600 kroknade till sist för någon månad sedan efter ca 7 år just p.g.a. ett ofrivilligt svart bläckbyte.

Jag läste bl.a. PC Magazines review av P900 och de var ju väldigt positiva. Tycker också det verkar som att den är hyfsat överkomlig i drift. Det är ju ofta så att ju dyrare skrivare up front ju lägre driftskostnader och större patroner.

Den nya generationen skrivhuvuden som alltså P600 aldrig hann få borde också kunna bidra till en lägre bläckkonsumtion p.g.a. smartare rengöringstekniker. De huvudena ska ju kunna rensa sig genom självdiagnostik "on the fly" av igensatta munstycken. Borde göra de generella korkade bläckslukande rengöringscyklerna mindre nödvändiga.

För mig har det varit rätt obegripligt att skrivaren tömt bläck ur alla patronerna vid rengöring när det aldrig varit några som helst problem för mig annat än med de svarta bläcken.

Jag känner inte att jag någonsin kommer behöva vare sig nya kamerahus eller några nya objektiv, så då är det ju bara helt logiskt att skaffa en ny skrivare som kan fylla mina alla mina utskriftsbehov tills jag skaffar en etta på Vaxholms nya kyrkogård. Det känns ju helt fel att spridas i vattnet på Solöfjärden när man inte kan få med sig en sådan skrivare på sin sista resa.

Jag kommer absolut att köpa en P900 efter augusti och sommarens slut. Dels för att den har dedikerade kanaler för Photo Black och Matte Black och därigenom saknar den designbrist som P600 har och för att jag faktiskt vill ha en A2-skrivare som kan ge mig den bästa utskriftskvaliteten man kan få för pengar idag. Jag ser fram emot lite bättre bläckekonomi också. Hoppas bara att det finns någon som kan leverera.
Har precis köpt en P900 från Grafisk-Handel som har bra priser och nu en drive där rullenhet ingår i priset. Haft en 3800 som krånglat på senare år med intorkade skrivarhuvuden mm. Håller med om att den känns lite plastig men i gengäld mycket lättare och nättare. Alternativet var en P5000 men då skulle man få mobilisera kompisarna för att få upp den på bordet... Gjort ett tiotal utskrifter som blivit mycket bra, har precis fått en Eizo CS2740 monitor som är hårdvarukalibrerad med medföljande EX4 så nu blir utskrifterna mycket lika det som skärmen visar vilket är ett plus. Var minst 30% bläck kvar efter uppstarten och nya patroner kan jag säkert vänta med. Även på bläck ligger Grafisk Handel bra till i pris och de levererar inom 1-2 dagar. När man köper skrivare där så får man 10% på Hahnemühle fotopapper som har ett riktigt bra sortiment med ICC-profiler till alla sina papper.

Läste om en gammal review och fann detta rätt intressanta kring bläckförbrukningen i P900 och någon annan skrivare med den nya mindre variable dot-tekniken där både upplösning och droppstorleken minskat från 3,5 till 1,5 picolitre. Det sägs ge nära 30% lägre förbrukning och sägs dessutom motivera att patronerna nu är 50cl istället för 80 som i föregångaren P800.

"Reducing the droplet size should also reduce ink consumption, which may justify the reduction in the capacity of the ink cartridges to only 50 ml, whereas those for the P800 hold 80 ml. Red River Paper has done a running cost comparison for Epson’s R1900 and R2400 printers, which have minimum droplet sizes of 1.5 picolitres and 3.5 picolitres, respectively. They found the R1900 (1.5 pl) consumed 28% less ink than the R2400 (3.5 pl). Click here for details."

Om det stämmer så är det väldigt goda nyheter.

Jag har haft fullt upp med en flyttkarusell i flera månader men nu ska jag äntligen snart beställa en P900 jag också så jag kan ha lite extra kul under hösten.

Läste om en gammal review och fann detta rätt intressanta kring bläckförbrukningen i P900 och någon annan skrivare med den nya mindre variable dot-tekniken där både upplösning och droppstorleken minskat från 3,5 till 1,5 picolitre. Det sägs ge nära 30% lägre förbrukning och sägs dessutom motivera att patronerna nu är 50cl istället för 80 som i föregångaren P800.

"Reducing the droplet size should also reduce ink consumption, which may justify the reduction in the capacity of the ink cartridges to only 50 ml, whereas those for the P800 hold 80 ml. Red River Paper has done a running cost comparison for Epson’s R1900 and R2400 printers, which have minimum droplet sizes of 1.5 picolitres and 3.5 picolitres, respectively. They found the R1900 (1.5 pl) consumed 28% less ink than the R2400 (3.5 pl). Click here for details."

Om det stämmer så är det väldigt goda nyheter.

Jag har haft fullt upp med en flyttkarusell i flera månader men nu ska jag äntligen snart beställa en P900 jag också så jag kan ha lite extra kul under hösten.

Låter bra👍
Jag har inte heller kommit till skott ännu. Pengarna har hamnat på en Rawbike istället så att resorna till jobbet blir mer ekonomiska. Nu är priset nere på 13500kr med rullpappershållare och provpaket från HM så knapptrycket är nära😃. En lön till sen smäller det nog.

Låter bra👍
Jag har inte heller kommit till skott ännu. Pengarna har hamnat på en Rawbike istället så att resorna till jobbet blir mer ekonomiska. Nu är priset nere på 13500kr med rullpappershållare och provpaket från HM så knapptrycket är nära😃. En lön till sen smäller det nog.

Elbiken min är det bästa jag köpt på länge. Inte bara för att den är väldigt billig i drift utan även för att man slipper soppaslabbet på mackarna.

Många verkar gå i samma tankar för jag får ofta intresserade frågor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar