Har kört canon pro 1000 i flera år utan tillsyn av några ränder på utskrifter. Sluppit allt meckande vilket epsons skrivare typ ofta kräver. Vill du ha en skrivare som verkligen fungerar utan strul så köp canon pro 1000.
Den enda nackdelen om du gillar att köra papper på rulle är att den inte tar det. Bildkvaliten mellan epson o canon är likvärdig inget du ser någon skillnad på.
För många år sedan hade epson ett litet övertag på bildkvalitet o det var därför jag körde epson då.
Har kört alla epson pro skrivare allt från A3 till storformat 24 rulle. Det dom haft gemensamt är att du måste köra nozzelcheck o undvika att ha skrivare stående utan att använda den. Min canon har varit stående i månader utan några som helst problem.
Så vill du ha en skrivare som verkligen fungerar bra så rekommenderar jag canon pro 1000 från stor erfarenhet av den o mängder med epson skrivare.
Tillägg
epson support är totalt värdlös o svindyr bara den är ett stort skäl att inte välja epson.
Jag har kört Epson i 15 år och bara sett ränder vid ett tillfälle och de berodde inte på min dåvarande R1800 utan på Lightroom 1.0 och dess gräsliga barnsjukdomar. P600 har aldrig bandat under de sju år jag hade den.
När det gäller sagda Canon-skrivare så skulle jag aldrig köpa en ny sådan bara för att Canon tydligen inte tagit fram något nytt på sex år. Om de nu faktiskt är på G med en ny skrivare som kanske även den är snålare med bläck, så varför då välja en som är dyrare i drift. Jag skulle vänta på den alla dagar i veckan.
Epson får skylla sig själva för gamla synder men jag kan ju inte hänga upp mig på de problem de hade exv. med R3000 som jag var på vippen att köpa men just då lanserades P600 och jag har aldrig ångrat det köpet. Sju år är väl ungefär vad jag förväntar mig av en fotoskrivare. Då är det ändå dags att byta.
P600 fick aldrig Precision Core-huvudena och den tekniken då den kom just i skarven när de då nya konsumentskrivarserien Workforce kom med den nya tekniken. Så P600 är verkligen yesterdays news den med men den är bra rätt använd och min enda i vändning mot den har varit designen med den gemensamma kanalen för svart. För de som vara kör exv. Photoblack så har även svart varait en ickefråga. Problemen kommer om man kör länge med Photo Black som jag gjorde och växlade till Matte Black utan att byta en fem år gammal patron.
Det var jag som var problemet där och inte skrivaren för det var verkligen korkat av mig och att be om problem. Som sagt så har de andra färgerna aldrig varit något problem. Den nya designen gör att dessa problem inte kan ske längre av de gamla skälet.
Jag tror inte jag kan nå fram till de som haft sin bild av Epson klar redan för 10 år sedan och det lika lite som Mac-frälsta idag kan ta till sig att Windows faktiskt utvecklats väldigt sedan Windows 95 och dess "Oåterkalleligt aplpikationsfel".
Det är sant att Epson skötte R3000-problemen uselt men jag har alltså inte haft några grava problem på 15 år tills jag började printa Matte Black med mina skrivare. Har alltså behövt deras service lika lite som jag behövt någon köpt service till alla utombordare jag haft sedan 1960-talet. Sköter man sina skrivare och sina motorer så bara går de precis som min snart femtio år gamla Johnsson 20 Hk. Jag renoverade riggen på den för två år sedan och den gör 23 knop och är fortfarande snabbare än min grannes 20 Hk 4 takts Suzuki på likvärdig båt. Men det är inte därför jag har den utan för att jag kan serva den själv och att ingen utom möjligen någon helt hopplös ur den Baltiska begåvningsreserven skulle komma på att sno den idag 2022.