J O Härnström
Aktiv medlem
Om det kommer en efterföljare till Pro-1000 enl. rykten så lär den inte bli billigare än P900 kan jag tänka. Utökat antal patroner och rullhållare lär den ha.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har läst igenom tråden då jag själv har (sedan länge) gått i funderingarna över att skaffa en skrivare men har till dags dato ännu inte kommit till skott, dels för att de få utskrifter det skulle bli aktuellt med i mitt fall, känns kostnaden svårmotiverad, dels av andra skäl.är iallafall klar över att det blir P900.
Har läst igenom tråden då jag själv har (sedan länge) gått i funderingarna över att skaffa en skrivare men har till dags dato ännu inte kommit till skott, dels för att de få utskrifter det skulle bli aktuellt med i mitt fall, känns kostnaden svårmotiverad, dels av andra skäl.
Mitt förstaval hade blivit en Canon Pro 1000 av den enkla anledningen att just Epson har ett särskilt dåligt rykte (kan kag tycka), så jag ser fram emot en recension av denna P-900 vad det lider.
Men till min fundering; Ni som skriver ut, vad gör ni med utskrifterna !? Det torde bli en del utskrifter över tid om det skall anses vara motiverat att investera i en skrivare för eget bruk.
Att ge bort utskrifter är ett tänkbart alternativ, men med tanke på kostnad för bläck och högkvalitativt papper kan jag inte se att det är hållbart i längden och den yta man har till sitt förfogande att hänga upp utskrifterna på i det egna hemmet är ju begränsat och dessutom varierar den disponibla ytan, beroendes på hur man bor o s v.
Så, ni som skriver ut (mycket), vad gör ni med utskrifterna !?
Det är detta skälet som egentligen väger tyngst för mig, i den mån det skulle bli aktuellt med att skaffa en skrivare.gör det nog ofta för att ha kontroll på hela flödet själva.
Kan förstå ditt resonemang, jag tänker bara högt. Men å andra sidan, jag har ett Nikon D800e och ett Nikon D850 samt en Sony RX100 M5A. Skall jag sluta att använda dessa bara för att tekniken är gammal !?Jag har några huvudinvändningar mot att välja gamla konstruktioner som Image Prograph 1000 som av reviews att döma verkade vara het för just ganska precis 6 år sedan (2016). Det är en evighet i dessa sammanhang.
Mindre så här.Jag läste bl.a. PC Magazines review av P900 och de var ju väldigt positiva.
Det är detta skälet som egentligen väger tyngst för mig, i den mån det skulle bli aktuellt med att skaffa en skrivare.
Kan förstå ditt resonemang, jag tänker bara högt. Men å andra sidan, jag har ett Nikon D800e och ett Nikon D850 samt en Sony RX100 M5A. Skall jag sluta att använda dessa bara för att tekniken är gammal !?
Dom är ju inte sämre nu, än de var när de var nya, s a s. Dessutom, jag visste inte att Canon har en efterföljare till Pro 1000, skall bli intressant att se hur väl dom lyckats med den, (i jämförelse).
Den dagen det blir aktuellt med att skaffa en skrivare, (om den dagen kommer), så kommer jag att använda mig av den tills dess att det inte fungerar längre, gammal teknik eller ej .
Mindre så här.
Fast nu var det inte bara kritik mot att skrivaren inte var tillräckligt robust, Stenis. Du får läsa hela recensionerna .Kritiken mot att skrivaren inte är tillräckligt robust
Det är jag däremot beredd att skriva under på.Utgångspunkten för denna tråden var bl.a. bläckförbrukningen och med tanke på vad bläcken kostar så är ju detta väldigt centralt. Om man nu kan få sig en skrivare med betydligt lägre driftkostnader, så tror jag detta på ett avgörande sätt kommer avgöra vad folk väljer på sikt.
Byter exposition oftareHar läst igenom tråden då jag själv har (sedan länge) gått i funderingarna över att skaffa en skrivare men har till dags dato ännu inte kommit till skott, dels för att de få utskrifter det skulle bli aktuellt med i mitt fall, känns kostnaden svårmotiverad, dels av andra skäl.
Mitt förstaval hade blivit en Canon Pro 1000 av den enkla anledningen att just Epson har ett särskilt dåligt rykte (kan kag tycka), så jag ser fram emot en recension av denna P-900 vad det lider.
Men till min fundering; Ni som skriver ut, vad gör ni med utskrifterna !? Det torde bli en del utskrifter över tid om det skall anses vara motiverat att investera i en skrivare för eget bruk.
Att ge bort utskrifter är ett tänkbart alternativ, men med tanke på kostnad för bläck och högkvalitativt papper kan jag inte se att det är hållbart i längden och den yta man har till sitt förfogande att hänga upp utskrifterna på i det egna hemmet är ju begränsat och dessutom varierar den disponibla ytan, beroendes på hur man bor o s v.
Inom hemmets trygga vrå då, eller !?Byter exposition oftare
Har läst igenom tråden då jag själv har (sedan länge) gått i funderingarna över att skaffa en skrivare men har till dags dato ännu inte kommit till skott, dels för att de få utskrifter det skulle bli aktuellt med i mitt fall, känns kostnaden svårmotiverad, dels av andra skäl.
Jag startade som bekant tråden med att redogöra för hur jag tänkte kring för och nackdelar mellan P900 och Canon imagepro 1000. För mig var det dött lopp. Det som har knuffat mig i riktning mot P900 är mängden utskrifter jag gör. Med en nozzlecheck i veckan som knappt tar något bläck alls verkar de flesta klara sig utan att det blir problem med P900. Med Canon går det åt betydligt mer bläck under inaktiva perioder pga att den automatiskt startar rengöringscykler. Flera har vittnat om att PRO1000 gör av med en hel del när den står inaktiv. Hade jag skrivit ut nästan dagligen skulle nog valet hamnat på PRO1000. Den är betydligt kraftigare byggd och med dagliga utskrifter blir bläckekonomin bra också. En positiv sak har även framkommit gällande Epsons arkivbetsändighet som jag inte visste vid trådstart. Eftersom det var dött lopp tidigare väger det nu helt enkelt över till P900:s fördel. Andra kan värdera informationen annorlunda speciellt utifrån hur ofta och vad de skriver ut. Hade jag läst flera clogghistorier om P900 hade det inte blivit Epson igen men nu verkar de flesta tycka att nya tekniken fungerar bättre. Lägg där till att StenÅke kommer fortsätta med Epson. Blir det problem så räknar jag med en snabbkurs i rengöring även för P900. Hellre det än att bläck rinner ut medan jag gör annat än skriver ut.
Utskrifterna hänger lite överallt i huset hemma. Bakom varje utskrift sitter säkert fem gamla utskrifter. När jag byter ut till nytt kollar jag igenom de gamla och ofta har någon tappat sin tjusning antingen pga motivet eller att jag tycker pappersval och utförande kunnat vara bättre. Då slänger jag den helt enkelt. Jag kommer nog till ett läge då det behövs en hög med utskrifter även i någon låda men har inte kommit dit än.
Det finns ingen försvarbar anledning till att skriva ut med egen skrivare i mitt fall, mer än att det ger mig tillfredställelse och gör min hobby än mer intressant. Det finns ingen ekonomi i det eftersom jag numera sällan säljer något. Däremot är kostnaden för skrivaren utslagen på 7-8 år om det blir som med P600:n försumbar. De jobbiga kostnaderna är att byta patroner. Det har svidit rejält eftersom P600 varit osmart vid byte matt/glättat och haft rengöringsbehov trots nozzelchecks. Ekonomin med små patroner är inte lika bra heller. Jag hoppas bytet till P900 ska ta bort det som irriterat och sen får det kosta i övrigt helt enkelt. Är du inte beredd att sätta kostnaderna under kontot personlig tillfredställelse och utveckling så skriv ut från Crimson eller motsvarande.
Hej Jonas och tack för ett utförligt svar om hur du tänker runt skrivare och utskrifter för eget bruk, det var intressant att läsa. jag tänker inte gå i polemik med dig (eller någon annan) om varför ni väljer att skriva ut själva, inte heller tänker jag lägga någon värdering i det, jag är bara nyfiken på tankegångarna innan beslut fattas vad det gäller "investering" i en avancerad fotoskrivare för hemmabruk. Men jag citerar följande;
Det är väl här jag landar själv i mina funderingar över att köpa en skrivare för hemmabruk; Tillfredsställelsen att se en utskrift matas ut framför ögonen, där man själv gjort allt, från ax till limpa. Hoppas att det är (lite) ok att jag "kapar" tråden med mina funderingar... !?Är du inte beredd att sätta kostnaderna under kontot personlig tillfredställelse och utveckling så skriv ut från Crimson eller motsvarande.
Både ochInom hemmets trygga vrå då, eller !?
Då får man lov att gratulera till framgången, då.Både och
Jag är angelägen att tro detsamma. "Allt går att sälja med mördande reklam, kom å köp konserverad gröt".Att de senaste och nyaste skrivarna är så mycket bättre än de som har några år på nacken är givetvis rena nyset.
Jo, det är väl där man landar i resonemanget att införskaffa en skrivare för eget bruk, (för inte är det ekonomiskt försvarbart); Personlig utveckling inom det fotografiska.Förhoppningsvis utvecklas man som fotograf och printare när man jobbar vidare så att man blir nöjd med och gillar sina bilder.
Kan inte avgöra för dig vad du skall köpa, men varför jag lutar åt Canon vs Epson är de olika omdömena jag tagit del av resp. tillverkare, där Epson fått mycket stryk, medans Canon har lovordats i högre utsträckning, det är den slutsatsen jag landat i.Vill du argumentera i det ämnet så skjut både från höften och med precision.
Omonterade pappersark tar inte så stor plats. De får ligga i lådor och byrå för att tas fram då och då.
Jag har rätt många utskrivna bilder sedan flera år tillbaks, både egna från äldre skrivare och från lab (Fuji, Crimson m.fl.) Många äldre bilder håller fortfarande bra kvalitet och trots att utvecklingen går framåt så kan jag bli imponerad av hur fina de gamla bilderna kan vara.
Precis som Jonas så gallrar jag ur då och då, men man bör ändå vara försiktig och inte rensa för mycket. Äldre bilder kan få ett nytt värde med tidens tand.
Att de senaste och nyaste skrivarna är så mycket bättre än de som har några år på nacken är givetvis rena nyset.
Gurun Keith Cooper berättar att han kan absolut inte se någon skillnad på sina utskrifter när det gäller vilken skrivare han har använt. Han måste vända på arket och kolla märkningen han gjort på baksidan.
Förhoppningsvis utvecklas man som fotograf och printare när man jobbar vidare så att man blir nöjd med och gillar sina bilder.
Då är saken biff, antar jag.Hoppas du blir nöjd med investeringen.Däremot vill jag alltid vid större köp väga alla för och nackdelar mot varandra och för mig vinner då Epson P900 totalt.