Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte avgöra för dig vad du skall köpa, men varför jag lutar åt Canon vs Epson är de olika omdömena jag tagit del av resp. tillverkare, där Epson fått mycket stryk, medans Canon har lovordats i högre utsträckning, det är den slutsatsen jag landat i.

Och om Canon ligger i startgroparna att lansera en uppdatering till Pro 1000, kanske du skall hålla fingret på hanen tills dess att den kommit ut, och fått en första recension tillhanda, om det inte är så att det kliar något osannolikt i avtryckarfingret !?
Det killar enormt och att vänta finns inte på kartan😃. Det är erbjudandena som finns nu som gäller. Det du hört om Epson har absolut sin grund och är en stor anledning till varför Canon kommit upp som alternativ, trots min vana och massa papper från Epson. Jag har dock personligen inte haft tillräckligt stora problem för att utesluta Epson ur ekvationen. När jag då granskar dessa nya skrivare från Epson objektivt och utifrån informationen som finns nu så har de fördelar jag inte kan bortse från.

Det killar enormt och att vänta finns inte på kartan😃. Det är erbjudandena som finns nu som gäller. Det du hört om Epson har absolut sin grund och är en stor anledning till varför Canon kommit upp som alternativ, trots min vana och massa papper från Epson. Jag har dock personligen inte haft tillräckligt stora problem för att utesluta Epson ur ekvationen. När jag då granskar dessa nya skrivare från Epson objektivt och utifrån informationen som finns nu så har de fördelar jag inte kan bortse från.
Se #60.

Det har varit intressant att följa denna diskussion, eftersom jag nyligen bytt upp mig till en P900 efter att haft en P600 tidigare.

Jag har bara haft den nya skrivaren någon vecka, men det mesta känns som en förbättring jämfört med min gamla skrivare, förutom konstruktionen som känns något ömtålig med tunna luckor. Jag har gjort utskrifter i svartvitt och färg med a4 och a3 papper så här långt och resultatet har varit bra. Efter ett 30-tal utskrivna bilder så ser jag knappt någon minskning i bläcknivåerna som var runt 25-30% när skrivaren hade initierats.

Jag kan inte ge någon rekommendation ännu då det är för tidigt men dom första intrycken är positiva.

Det har varit intressant att följa denna diskussion, eftersom jag nyligen bytt upp mig till en P900 efter att haft en P600 tidigare.

Jag har bara haft den nya skrivaren någon vecka, men det mesta känns som en förbättring jämfört med min gamla skrivare, förutom konstruktionen som känns något ömtålig med tunna luckor. Jag har gjort utskrifter i svartvitt och färg med a4 och a3 papper så här långt och resultatet har varit bra. Efter ett 30-tal utskrivna bilder så ser jag knappt någon minskning i bläcknivåerna som var runt 25-30% när skrivaren hade initierats.

Jag kan inte ge någon rekommendation ännu då det är för tidigt men dom första intrycken är positiva.
Tack, snällt att du delar din initiala upplevelse. Kul att höra kring bläckåtgången. Känns lovande. Jag kommer nog att trycka på beställknappen inom en snar framtid😅.

Du kommer att bli nöjd!
Lova att testa barytapapper om du inte har gjort det redan.

A2 - Avundssjuk? Nej då, inte alls, aldrig jag. Grrrrh.... 😬

Jag är angelägen att tro detsamma. "Allt går att sälja med mördande reklam, kom å köp konserverad gröt".
Jo, det är väl där man landar i resonemanget att införskaffa en skrivare för eget bruk, (för inte är det ekonomiskt försvarbart); Personlig utveckling inom det fotografiska.

Nu skall jag försöka att hålla mig från att kommentera något mer i denna tråden, så att den inte slirar ut fullständigt i spenaten, på grund av mig.

Nu raljerar du och Jan Olof en del tycker jag. Jan Olof dammar av någon gammal guru som inte kan se skillnader mellan olika skrivare - vad nu det betyder - skrivare ur samma generation eller skrivare ur olika generationer?

De som recenserar skrivare hos PC magazine och Luminous Landscape är inte av samma uppfattning som ni är. Läs gärna den mycket initierade och "högupplösta" artikeln ovan från LL igen. Jag bedömer dem som trovärdiga och seriösa testare och vi ska skilja på dessa och de som lämnar användarömdömen som tyvärr ofta blir rätt grunda. Däremot är de senare viktiga i de fall de är negativa för de kan peka på konstruktionsproblem eller usla tillverkningsprocesser eller dålig slutkontroll.

Det som bl.a. förbättrats starkt med Epsons senaste två tre generationer bläck är svärta och gråskala. Detaljeringen har blivit bättre bl.a. med tekniken med variabel droppstorlek. Jag tror nog de flesta som inte är helt faktaresistenta kan se det precis som jag kunnat se det mellan mina skrivare.

Dessutom var det så om jag jämför min gamla A3+-skrivare R1800 med min P600 att den senare väldigt mycket bättre på svartvitt då den hade tre aktiva bläck för gråskalan medan min gamla P1800 försökte skiva ut svartvitt genom att blanda alla färger, vilket gav ett visst stick ibland samt taskig svärta och kontrast. R1800 var en jättebra färgskrivare (dock med irriterande pyttesmå och dyra bläckpatroner) men faktiskt överraskande medioker för svartvitt.

En annan sak som jag själv verkligen kan skriva under på som LL lyfter är de historiska problemen med de gula färgerna, för att inte tala om rött - också de nyanser Adobe RGB får så mycket mer av i spektrum än SRGB. När jag printade med R1800 så fick jag gå in i drivrutinen och skruva ned gult och rött då särskilt när jag printade Adobe RGB.

Jag har faktiskt också roat mig med att kolla upp användarrecensioner mer noggrannt. Tony lyckades ju hitta ett exempel dock med ett väldigt litet urval som var väldigt missnöjda. Jag försökte istället leta upp källor med många recensioner och jag hittade exv. Amazon.com.

På Amazon.com fanns 129 recensioner och 67% gav 5 och var lyriska till mycket nöjda. 6% gav en 4. 73% gav alltså toppomdömen. 5% 3, 2%2 och 20% 1. Kollar man de senare så fann jag 13 stycken som kan betraktas som DOA (Dead On Arrival). Några hade hårdvarufel (kod 000024). Ytterligare några få har fått skrivare som stannar mitt i utskrifterna och det är svårt att avgöra här vad det skulle bero på.

I dessa 20% som givit en stjärna i betyg fanns bortsett från DOA-exemplaren några som anmärkte på att de inte registrera sig i USA då de köpt billig gråimport och var sura för det. Någon gnällde för att man inte kunde välja att skriva ut borderless med höga kvalitetsval (men så är det ju för att då äventyras kvaliteten i kanterna), det är bara att välja mellan pest och kolera..

Ytterligare ett klagomål var att endast 25% av bläcket återstod efter initialisering (kanske den vanligaste jag hört generellt sett) och att det kostade 400$ att köpa en hel uppsättning av 10 nya patroner. Dock konstaterades att det som var kvar räckte ett bra tag. Med tanke på att skrivaren kostade 1200$ så tyckte någon att det var dyrt med både nytt bläck och skrivarpriset. Kanske påverkad av hur dye-ink konsumentskrivare säljs för skit och ingenting då ju förtjänsterna ligger i det hutlöst dyra bläcket.

Mekaniskt fanns några synpunkter på byggkvalitet i pappersstöd och luckor och några klagade på att de inte fick matningen att ta mer än ett papper och det senare tycker jag låter konstigt om man inte kör med papper som är för tjocka och styva för automatisk matning. De papperna ska ju matas manuellt i den matning som är avsedd just för tjockare och styvare material, så det kan faktiskt vara ett handhavarfel. Det gick inte att mata 300g papper i arkfeedern i min gamla P600 heller, eftersom de är för styva för att kunna böjas av inmatningsmatningssystemet.

Så om jag skulle sammanfatta detta så är en stor majoritet allt från lyriska till väldigt nöjda. I mitten finns nästan ingenting och i botten finns alltför många DOA:eek:r. Det borde Epson ta till sig för det pekar faktiskt på en rätt usel usel eller slapp leveranskontroll och det borde faktiskt inte vara så svårt att åtgärda om man vill investera i sin "good will" ut mot marknaden.

Senast ändrad:
Du kommer att bli nöjd!
Lova att testa barytapapper om du inte har gjort det redan.

A2 - Avundssjuk? Nej då, inte alls, aldrig jag. Grrrrh.... 😬
Haha bit ihop😜.
Nej har inte testat, tror Epson traditionell photopaper är det jag använt som är närmast åt det hållet utan att vara baryta. Det pappret gillar jag verkligen för svart- vita porträtt och objekt med mycket punch. Har du något att rekommendera som du testat?

Nu raljerar du och Jan Olof en del tycker jag.
Nääää 😇.
Läs gärna den mycket initierade och "högupplösta" artikeln ovan från LL igen.
Får inte tillgång till artikeln, då jag inte är prenumerant, men s*it samma, jag skall inte köpa någon skrivare inom det närmsta i vart fall. Innan det blir aktuellt, hinner det sannolikt att komma fler (nya) uppdaterade versioner som i det mesta säkert är mycket bättre än föregående modell, Stenis 😉.

Haha bit ihop😜.
Nej har inte testat, tror Epson traditionell photopaper är det jag använt som är närmast åt det hållet utan att vara baryta. Det pappret gillar jag verkligen för svart- vita porträtt och objekt med mycket punch. Har du något att rekommendera som du testat?
Jag har Canson Baryta photographique satin A3+ som jag gillar. Bariumsulfiden gör skillnad.
Sen har jag ett testpaket Hahnemuehle Fine Art med några barytapapper som är riktigt fina. De kostar men smakar.
F*n också, plötsligt känns A3 som ett för litet format.

Nääää 😇.
Får inte tillgång till artikeln, då jag inte är prenumerant, men s*it samma, jag skall inte köpa någon skrivare inom det närmsta i vart fall. Innan det blir aktuellt, hinner det sannolikt att komma fler (nya) uppdaterade versioner som i det mesta säkert är mycket bättre än föregående modell, Stenis 😉.
Skumt, jag prenumererar ju heller inte.

Jag kollade Amazon.com och användaromdömena där för Canon-skrivaren och den har under tiden den sålts fått 180 omdömen och det man kan säga att den har större andel 5 och 4 -or men även solen har 6% missnöjda och det finns ett antal DOA:eek:r där med och något av de mest arga och irriterade inlägg jag läst med ett antal av alla de klagomål som även kan ses för P900.

Här länken till alla 1:eek:r:

Den jag tänker på är denna:

$2100 BRICK! After several years and a ton of expensive ink and only a few prints, It's DEAD!

I work in commercial photography and wanted a good home printer to print my ocasional fine art images. I bought this at the end of 2017 for $1400 and immediately put an additional $700 worth of ink in it after the initial head priming. I've got to say, when I finally started printing it produced beautiful glossy prints. Not so good on the matte surfaces though. I had an Epson 3800 before and it was much better at toothy art paper. Fast forward and the pandemic hits and I am not working as much so I don't print as much. Every month or so, I would sit down and print some work but not a ton of volume. Overall, I think I got around 200 prints out of this printer. Last month after several months of sitting, which it's done before, I cranked it up and it fired out one beautiful proof. It then quit responding and started throwing up "INSERT PRINT HEAD" messages. The print head was fine because it had already put out a good print. But after some research I found out that once you have that message, you have to buy a brand new $700 print head AND a complete set of inks to charge it with for an additional $700. That's $1400 with no guarantee that it would solve the problem. Plus, I'd have to get ANOTHER complete set of inks when the new head charged. So. I'm back at roughly $2100 to "repair" or $1299 for a new P-1000 that's just gonna give out 1 month after the warranty as well? NO THANK YOU CANON. I have a lot of their cameras and love them but I don't think I would ever want to purchase another printer from them. By the way, anyone want about $400 worth of useless ink, cleaning cartridge, and paper?

En sak jag också undrar lite över är vilka det faktiskt är som skriver dessa omdömen och om andelarna nöjda missnöja är representativa. Det är ju under 200 i båda fallen som antingen brinner för att dela sin stora glädje med dessa skrivare eller sin djupa och besvikna bottenlösa frustration. Sen kan ju precis alla ha otur så även om 99,9% är lyriska så kan man nog ändå ge sig fan på att någon som i hela livet "gått på utskjutande vassa hörn" även lyckas få sig en DOA och känner sig verkligt manad att tala om vilket skit de prackat på honom för resren av världen..

Det var ju intressant att läsa att en del användare av denna maskin delar exakt samma frustration som en del P900-användare över att den initiala fyllningen av slangar och munstycken tar så mycket bläck och kostar så mycket. Mycket av det negativa jag läst om P900 har handlat precis om detta och det kanske är naturligt eftersom det nästan är det första som sker.

Senast ändrad:
Skumt, jag prenumererar ju heller inte.

Jag kollade Amazon.com och användaromdömena där för Canon-skrivaren och den har under tiden den sålts fått 180 omdömen och det man kan säga att den har större andel 5 och 4 -or men även solen har 6% missnöjda och det finns ett antal DOA:eek:r där med och något av de mest arga och irriterade inlägg jag läst med ett antal av alla de klagomål som även kan ses för P900.

Här länken till alla 1:eek:r:

Den jag tänker på är denna:

$2100 BRICK! After several years and a ton of expensive ink and only a few prints, It's DEAD!

I work in commercial photography and wanted a good home printer to print my ocasional fine art images. I bought this at the end of 2017 for $1400 and immediately put an additional $700 worth of ink in it after the initial head priming. I've got to say, when I finally started printing it produced beautiful glossy prints. Not so good on the matte surfaces though. I had an Epson 3800 before and it was much better at toothy art paper. Fast forward and the pandemic hits and I am not working as much so I don't print as much. Every month or so, I would sit down and print some work but not a ton of volume. Overall, I think I got around 200 prints out of this printer. Last month after several months of sitting, which it's done before, I cranked it up and it fired out one beautiful proof. It then quit responding and started throwing up "INSERT PRINT HEAD" messages. The print head was fine because it had already put out a good print. But after some research I found out that once you have that message, you have to buy a brand new $700 print head AND a complete set of inks to charge it with for an additional $700. That's $1400 with no guarantee that it would solve the problem. Plus, I'd have to get ANOTHER complete set of inks when the new head charged. So. I'm back at roughly $2100 to "repair" or $1299 for a new P-1000 that's just gonna give out 1 month after the warranty as well? NO THANK YOU CANON. I have a lot of their cameras and love them but I don't think I would ever want to purchase another printer from them. By the way, anyone want about $400 worth of useless ink, cleaning cartridge, and paper?

En sak jag också undrar lite över är vilka det faktiskt är som skriver dessa omdömen och om andelarna nöjda missnöja är representativa. Det är ju under 200 i båda fallen som antingen brinner för att dela sin stora glädje med dessa skrivare eller sin djupa och besvikna bottenlösa frustration. Sen kan ju precis alla ha otur så även om 99,9% är lyriska så kan man nog ändå ge sig fan på att någon som i hela livet "gått på utskjutande vassa hörn" även lyckas få sig en DOA och känner sig verkligt manad att tala om vilket skit de prackat på honom för resren av världen..
Ja, den perfekta felfria skrivaren finns nog inte, bara bättre eller sämre. Kontentan får väl bli att både Canon och Epson har sina brister och förtjänster. Överens !?

Jag har Canson Baryta photographique satin A3+ som jag gillar. Bariumsulfiden gör skillnad.
Sen har jag ett testpaket Hahnemuehle Fine Art med några barytapapper som är riktigt fina. De kostar men smakar.
F*n också, plötsligt känns A3 som ett för litet format.
Alldeles för litet😜.
Titta lite på priserna för a2 artpapper så kanske det känns lite bättre iallafall. Jag har planer på att prova de testpack som går att få tag i. Först därefter köper jag mina favoriter i a2.
Puh, hade lite en fling med Canon R7 i drömmarna men den kommer få fortsätta att störa nattsömnen nu när pengarna går till skrivare och papper istället.

Ja, den perfekta felfria skrivaren finns nog inte, bara bättre eller sämre. Kontentan får väl bli att både Canon och Epson har sina brister och förtjänster. Överens !?

Ja och ja, så är det och driftsäkerhet står på flera ben. Gemensamt är att det kostar antingen i bläck eller i mycket dyr design som Epsons. Det står att läsa att Epson satsade miljarder på att ta fram Precision Core. Epson snålade länge genom att bara ha en gemensam svart fysisk kanal för två bläck, vilket är ett bra recept för problem. Lyckligtvis är det klanteriet äntligen bortbyggt. Canon har länge haft en bättre design där.

Länge har båda tillverkarna kört generella rengöringscykler (ända fram i modeller som P600 och P800 hos Epson) och de är också ett sätt att öka driftsäkerheten men det kostar onödigt mycket i bläck och är inte hållbart både av kostnadsskäl och miljöskäl.

Epson har här ny teknik som andra saknar och vi får väl se vad den kommer att betyda på lite sikt. Det jag hoppas kommer att ske är att mjukvaran kring detta blir både smartare och effektivare. Vi måste komma dithän att man bara rengör de munstyckena som verkligen behöver rengöras och det gäller oavsett grundteknik - allt annat är oacceptabelt tycker jag. Varför ska vi söla ner en skrivare där 10 olika bläck tappas när det bara är ett enda som ev. krånglar. Av detta skäl är det konkurrensen viktig. Om Epson har en fördel här nu så kommer även de andra att tvingas ta tag i bläckslöseriet på sikt. Därför kommer det finnas incitament att uppgradera av detta skäl framöver för en del.

Canon behöver även adressera hållbarhetsproblemen de har med bläcken. För mig är det ofattbart att de skillnaderna tillåtits vara så stora gentemot exv. HP och Epson. Skriver verkligen fotografer som säljer dyra Fine Art-bilder i korta serier ut med bläck som riskerar att tappa kvalitet efter bara 20 år?? Vet deras köpare i så fall att det är fallet eller detta mörkats? ... eller har de bjussat ev. köpare på en option att få nya printar gratis i så fall?

Sånt tycker jag är verkligt märkligt. Det här borde ge både fotografer och Canon en del huvudbry när deras kunderna faktiskt börjar fatta hur det faktiskt ligger till enligt testerna. Vem vill köpa Canon -printar om Epsons har en tre gånger längre hållbarhetstid och HP t.o.m. fyra?

Senast ändrad:
Nääää 😇.

Jag testade LL nu och jag fick också upp pop up om att bli medlem för 1$ i månaden men jag klickade bara bort ett par av dessa pop up:er så kunde jag läsa allt igen.

Alldeles för litet😜.
Titta lite på priserna för a2 artpapper så kanske det känns lite bättre iallafall. Jag har planer på att prova de testpack som går att få tag i. Först därefter köper jag mina favoriter i a2.
Puh, hade lite en fling med Canon R7 i drömmarna men den kommer få fortsätta att störa nattsömnen nu när pengarna går till skrivare och papper istället.

Jamen att göra större printar är ju ett skitbilligt sätt att öka bildupplevelserna - allt annat lika. Tror ni verkligen det var en tillfällighet att Erkan Gunes lapplandsbilder på Hotell Lydmar i typ 70x100 hade prislappar på många tiotusenlappar? I det ljuset är det väl inget att gnälla över vad en kartong Canson eller Hahnemule kostar :cool:. Utskriftsframtiden är så ljus idag vänner att vi man bara måste sätta på solbrillorna!

Jamen att göra större printar är ju ett skitbilligt sätt att öka bildupplevelserna - allt annat lika. Tror ni verkligen det var en tillfällighet att Erkan Gunes lapplandsbilder på Hotell Lydmar i typ 70x100 hade prislappar på många tiotusenlappar? I det ljuset är det väl inget att gnälla över vad en kartong Canson eller Hahnemule kostar :cool:. Utskriftsframtiden är så ljus idag vänner att vi man bara måste sätta på solbrillorna!
Ok brillorna är på och så försätter jag mig i 2010-läge då allt fortfarande var möjligt i mitt sinne😎. Vi ses på min utställning😜

Senast ändrad:
Med Epson så kan jag rekommendera Epson Fine Art Cotton Smooth Natural för porträtt. Det kostar lite men jag gillar det enormt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar