** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skriver och läser dock för mycket och fotar för lite så det börjar bli brist på bra motiv. Släpade fram bakgrunder och blixtar förra helgen för att testa lite fine art foto på de närmaste. jag har dock svårt för att överdriva redigeringen i den utsträckning som krävs för att göra det onaturligt men ändå snyggt. Har också för lite minne på grafikkortet så vissa funktioner är gråmarkerade i Photoshop, speciellt de som kunde hjälpt till i dessa sammanhang.

Kul att skrivaren är bra.
Jag är nöjd med min lilla A3 printer förutom åtgången av bläck. Det är underhållsrutiner och åtgång vid byte av partoner som drar soppa. Dessutom finns ett problem med utskriftsprogrammet vid 16 bit läge.

Intressant med ditt Fine Art projekt!
Jag vet inget om vad Fine Art innebär men är ändå nyfiken.
Kan du starta en tråd för den oinvigde och dela med dig av dina erfarenheter?

Det är lovande så här långt. Ser inte mycket på nätet om problem heller.
Vi får hoppas Epson strävar efter lite bättre rykte och att tekniken är tänkt att hålla även många år efter deras garantier gått ut. De säljer ju hemsupport i upp till tre år så kanske går vi bara säkra 3-4 år. Beläggningen kanske är som teflonet i gamla stekpannor, dvs superbra i början och sedan extra tillskott i maten som inte bränt fast😉

P600 startade jag alltid upp med känslan av att ”hoppas nu allt fungerar”. Med P900 har det inte alls känts så. Den gör sitt jobb utan strul när jag vill skriva ut. Samtidigt, är det kul att skriva ut används maskinen mer och strular då också mindre.

Både nyblivna Canon och Epsonanvändare i tråden verkar nöjda så allt är frid och fröjd i skrivarträsket.

Jag skriver och läser dock för mycket och fotar för lite så det börjar bli brist på bra motiv. Släpade fram bakgrunder och blixtar förra helgen för att testa lite fine art foto på de närmaste. jag har dock svårt för att överdriva redigeringen i den utsträckning som krävs för att göra det onaturligt men ändå snyggt. Har också för lite minne på grafikkortet så vissa funktioner är gråmarkerade i Photoshop, speciellt de som kunde hjälpt till i dessa sammanhang.

Jag bryr mig allt mindre om att bry mig om min skrivare och så kommer jag fortsätta tills det ev. blir dags att bry sig.

Jag tror den stora grejen med de nyaste skrivarna P700 och P900 är att man fick en ny arkitektur med dedikerade kanaler även till de båda svarta. Det har ju Canon haft i evigheter så man kan ju undra varför Epson i någon form av dumsnålhet valde den gamla lösningen.

Vad har du för grafikkort? De korten kan göra enorm skillnad men de är dyra. Jag undrar om det inte var det bästa jag gjort för min egen bildbehandling att köpa en gamingdator med et bra grafikkort. Dessa gamingdatorer kör man ofta kampanjer på både hos Webbhallen och Elgiganten bara för att nämna några. När jag köpte min Acer Predator 3000 förra sommaren med Intel i7, 1 TB SSD, 16 GB RAM och inte minst Nvidia RTX 3060 Ti så har jag för mig den kostade 13 600:- och att den kostade nära 18 000:- när de avslutade erbjudandet. Nu kostar bara grafikkortet över 6000 spänn hos de flesta på Pricerunner.

Om en export med Deep Prime tog 20-25 sek med min gamla dator så tar det nu runt 5 sek med min nya. Deep Prime XD den nyaste varianten av Deep Prime som kom i årsskiftet tar 8-9 sekunder per 33 MB RAW från min A7 IV. Liknande siffror och bättre har folk noterat med M-Macarna. Så det kan verkligen vara en bra idé att fundera på uppgradering om man har pengarna för det har nog aldrig tidigare givit så mycket valuta för pengarna.

Kul att skrivaren är bra.
Jag är nöjd med min lilla A3 printer förutom åtgången av bläck. Det är underhållsrutiner och åtgång vid byte av partoner som drar soppa. Dessutom finns ett problem med utskriftsprogrammet vid 16 bit läge.

Intressant med ditt Fine Art projekt!
Jag vet inget om vad Fine Art innebär men är ändå nyfiken.
Kan du starta en tråd för den oinvigde och dela med dig av dina erfarenheter?

Jag har sett att det strular för dig och att det verkar svårlöst. Trist. Börjar det närma sig ett nyköp av skrivare?

Nja, kan väl mest dela med mig av dåliga exempel. Fine art porträtt har inga ambitioner att visa någon verklighet. Målet är att skapa något snyggt både miljömässigt och hur modellen presenteras. Gärna någon form av tidlös berättelse. Tänk dig ett barn i väst, keps och runda glasögon djupt koncentrerad och skrivandes på en gammal skrivmaskin. Miljön är upplyst
av ett levande ljus. Dova färger, mycket hudretusch med dodge and burn. Exemplet är från en bild i en kurs på moderskeppet. Therese Asplund gör en del sådana bilder.

Jag bryr mig allt mindre om att bry mig om min skrivare och så kommer jag fortsätta tills det ev. blir dags att bry sig.

Jag tror den stora grejen med de nyaste skrivarna P700 och P900 är att man fick en ny arkitektur med dedikerade kanaler även till de båda svarta. Det har ju Canon haft i evigheter så man kan ju undra varför Epson i någon form av dumsnålhet valde den gamla lösningen.

Vad har du för grafikkort? De korten kan göra enorm skillnad men de är dyra. Jag undrar om det inte var det bästa jag gjort för min egen bildbehandling att köpa en gamingdator med et bra grafikkort. Dessa gamingdatorer kör man ofta kampanjer på både hos Webbhallen och Elgiganten bara för att nämna några. När jag köpte min Acer Predator 3000 förra sommaren med Intel i7, 1 TB SSD, 16 GB RAM och inte minst Nvidia RTX 3060 Ti så har jag för mig den kostade 13 600:- och att den kostade nära 18 000:- när de avslutade erbjudandet. Nu kostar bara grafikkortet över 6000 spänn hos de flesta på Pricerunner.

Om en export med Deep Prime tog 20-25 sek med min gamla dator så tar det nu runt 5 sek med min nya. Deep Prime XD den nyaste varianten av Deep Prime som kom i årsskiftet tar 8-9 sekunder per 33 MB RAW från min A7 IV. Liknande siffror och bättre har folk noterat med M-Macarna. Så det kan verkligen vara en bra idé att fundera på uppgradering om man har pengarna för det har nog aldrig tidigare givit så mycket valuta för pengarna.
Ett gammalt gtx570 som inte klarar minimigränsen i Photoshop. Såg att det sitter ett gtx680 i min gamla burk från speltiden så flyttar nog över det och testar. Hoppas det ska fungera fram till det oundvikliga svettiga datorbytet som snart måste göras😅

OK, jag fattar.
Det är vad min dotter sysslar med. Med motiv av trädgård, blommor och barn. Fantasieggande bilder. Lillan rider på en snigel. Eller avbildande bilder kraftfullt redigerade med diverse verktyg.

Njet, det blir ingen ny skrivare. Möjligtvis i framtiden och om det då dyker upp något intressant tillfälle.
Det är lite beklämmande att inse kostnaden också. Vid köp av skrivare så kostar bläcket lika eller mer än hårdvaran. Först ungefär hälften vid inköp och sedan måste man tidigt köpa en ny sats bläck.

Det är inte konstigt att folk skänker bort skrivaren men vill ha betalt för bläcket i många säljannonser.

Just för att bläcket är så jäkla dyrt så vill man ju inte att det till stor del ska tvätta skrivhuvuden. Nu med så pass stora patroner så blir bytena rätt utspridda i tid och man byter ju aldrig alla patroner samtidigt, så en femhundring då och då känns trots allt som något man kan leva med. Resultaten blir ju ofta över förväntan.

En P900 tar ju märkligt nog inte större plats än min gamla A3-skrivare och det är ett stort plus också för mig.

Epsons skrivarhuvuden är gjorda för att aldrig bytas men jag har läst att en del Canon-användare tvingats byta skrivhuvuden. Det verkar då som man i en del fall även bytt alla patronerna och då blir det inte billigt. Hittills så har jag aldrig bytt något skrivarhuvud och det verkar knöligare att göra det på en Epson än på en Canon, så det vill man nog helst slippa.

Sånt strul är nog ett helvete vilken skrivare man än har.

Minns ni Agatha Christies "Tio små negerpojkar"?

PRO-10 S gör så att när man byter ut en patron som signalerar byte så körs en underhållsrutin på alla 10 patronerna. Ganska snart är det dags för nästa byte eftersom nivå har sjunkit i alla patroner. Då får man byta patron nr.2 och proceduren upprepas så att man måste byta på löpande band. Det finns ju alltid någon patron som snart är tom. Det är alltså bättre att passa på att byta de patroner som nästan är tomma när man ändå byter. För då undviker man att alla patroner dräneras lite grann. Hur man än gör så går det åt bläck som inte hamnar på papper.
De som fyller sin patroner med fulbläck byter hela satsen varje gång. De har alltid en hel sats fulltankad och byter alla när första satsen signalerar att en patron är tom. Då får de mindre åtgång på bläck, samt mycket billigare bläck.

PRO-10 S gör så att när man byter ut en patron som signalerar byte så körs en underhållsrutin på alla 10 patronerna. Ganska snart är det dags för nästa byte eftersom nivå har sjunkit i alla patroner. Då får man byta patron nr.2 och proceduren upprepas så att man måste byta på löpande band. Det finns ju alltid någon patron som snart är tom. Det är alltså bättre att passa på att byta de patroner som nästan är tomma när man ändå byter. För då undviker man att alla patroner dräneras lite grann. Hur man än gör så går det åt bläck som inte hamnar på papper.
De som fyller sin patroner med fulbläck byter hela satsen varje gång. De har alltid en hel sats fulltankad och byter alla när första satsen signalerar att en patron är tom. Då får de mindre åtgång på bläck, samt mycket billigare bläck.
Usch det låter riktigt irriterande och dyrt.

Jag tror Canon kommer förbättra detta i nästa generation skrivare. Användarna gillar inte detta bläckslöseri som vi haft tidigare och genom att Epson nu gjort mycket för att åtgärda de problem som varit så kommer säkert Canon att göra vad de kan de också för att förbättra bläckekonomin. Jag undrar verkligen vad det är som är så hemligt och speciellt i dessa bläck som gör dem så hiskeligt dyra eller är det bara monopolet och den närmast totala inlåsningen som talar?

Jag tror Canon kommer förbättra detta i nästa generation skrivare. Användarna gillar inte detta bläckslöseri som vi haft tidigare och genom att Epson nu gjort mycket för att åtgärda de problem som varit så kommer säkert Canon att göra vad de kan de också för att förbättra bläckekonomin. Jag undrar verkligen vad det är som är så hemligt och speciellt i dessa bläck som gör dem så hiskeligt dyra eller är det bara monopolet och den närmast totala inlåsningen som talar?

Det är säkert inte billigt att utveckla nya bläck och det krävs ju väldigt hög precision för att varje batch ska bli exakt likadan. Men jag tror inte att det är det i första hand som driver priserna utan att det är på förbrukningsartiklarna som tillverkarna tjänar pengar och då dessutom under hela produktens livslängd.

Det är säkert inte billigt att utveckla nya bläck och det krävs ju väldigt hög precision för att varje batch ska bli exakt likadan. Men jag tror inte att det är det i första hand som driver priserna utan att det är på förbrukningsartiklarna som tillverkarna tjänar pengar och då dessutom under hela produktens livslängd.

Sen finns ju inte mycket till konkurrens. Köper man in sig i en skrivare, så får man ett monopol på halsen samtidigt.

Det är likadant med toner till färg laserskrivare där ett byte av 4 patroner (original) kostar mer än en ny skrivare

Sen finns ju inte mycket till konkurrens. Köper man in sig i en skrivare, så får man ett monopol på halsen samtidigt.

Ja, det är lite som vilken annan produkt som helst. Jämför med bilar, där de iaf medan de är någorlunda nya "måste" servas på märkesverkstad, iaf om man vill att garantier och försäkringar ska gälla (samt bibehålla andrahandsvärdet). Finns ju inget som säger att märkesverkstaden är bättre - de är ju ändå garanterade att få kunder oavsett hur dom sköter sig.

OT:
Jag är glad att jag inte har bil, för det är ju otroligt vad de "riggat" upp sina kringssystem för att skinna folk så mycket det bara går. Min son har börjat skita i alla måste-servningar och hittills gör han i princip allt han kan själv och det har gått bra så här långt.

Det är ju inte klokt som det blivit bara med att byta en strålkastarlampa som förr kunde bytas för några spänn själv till att nu landa på typ 3000 spänn eftersom man måste byta både lampa och reflektor m.m. efter som det sitter ihop i en enda enhet. Skitbra miljötänk också!!

För att inte tala om detta med att man outsourcar parkeringsavgifterna till rena vinstdrivande rövarbolag som har som affärsidé att maximera intäkterna. Ovanpå detta skatter och galna bränslepriser.

Jag tycker verkligen synd om alla bilister. Jag valde själv mellan en starkare elbike och min lilla Vässla Bike och det blev den senare som bara gör 25 km/tim men fördelen med den är att den inte går på bensin och att det dessutom inte finns någon registreringsplåt på den.

Vässla BIKE (vassla.se)

Tyvärr grabbar! Den är slutsåld om ni funderar på en.
Finns annars med både fram- och bak-korg att lasta grejor i.

Det här såg jag inte förrän nu. Så här var det även i min gamla Epson P600 (förra generationen av Epsons dedikerade A3- och A2-fotoskrivare, så det var nog standard för i princip alla bläckstråleskrivare tills alldeles nyligen. Även om man körde en "nozzle clean" manuellt efter att ha upptäckt att exv. en enda färgkanal hade problem, så kördes en rengöringscykel för alla färger, men jag har för mig att jag läst att just Canons Image Prograf hade flera program och att den kan köras för en färg i taget.

Jag har haft ett enda automatiskt rensningstillfälle med min P900 (Magenta) på 10 månader och då berördes endast magentapatronen, så P900 är mycket smartare och snålare än min gamla skrivare och har hittills varit jättesnål jämfört med P600. Jag har fortfarande kvar ca 1/5 av bläcket i fem av de ursprungliga patronerna, trots att jag skrivit ut många A2-or och även printat en hel del annat som PDF:er och Word-dokument under 10 månader.

De jag bytt är:

Matte Black MK
Light Grey LG
Light Cyan LC
Vivid Light Magenta VLM
Yellow Y

Klart är också att P900 verkligen analyserar skrivhuvudstatus med hjälp av piezoelementen i skrivarhuvudet för att lokalisera var problemen finns innan den försöker åtgärda felen och den gör då det bara i den eller de kanaler som har problem. Detta är en verkligt stor förbättring för bläckekonomin.

Efter initiala uppstarten så har jag kvar en "Waste ink tank" då jag bytt den mot en ny. Skulle kasta den igår men tänkte att jag kanske kunde tömma den och återanvända den gamla vid behov. Då läste jag att man behöver nollställa chipet i tanken för att kunna använda den igen. Dessutom verkar det vara en väldigt slabbig och grisig övning att göra ren absorbtionsmaterialet i den från färg. Hur bra är det för miljön?? Jag såg en video då en kille löste det lilla praktiska problemet med att låna frugans "salladsslungare". Jag kan bara säga det att om jag skulle kommit på den smarta ide´n, så hade nog detta inlägg aldrig kommit att skrivas.

Kolla 2 min in i denna video (jag häpnade):
Clean & Reset EPSON EcoTank SuperTank ET-2750 Waste Ink Tank Pad Counter - YouTube

Likväl finns det bevisligen folk som tydligen återanvänder tankar och absorbtionsmaterialet, fast en ny tank bara kostar 3-400 spänn. Man nollställer chip även i bläckpatronerna och fyller dessa manuellt med ny färg. Här en länk med reset-manicken. Bar en sådan kostar mer än en tank.

Epson SureColor P700 - P900 - C12C935711 Waste Ink Tank Chip Resetter (proprint.co.uk)

Håller ni på med sånt och fyller färger själva? Hur funkar det med tanksystem? Måste inte de chipen ställas om också?

Håller ni på med sånt och fyller färger själva? Hur funkar det med tanksystem? Måste inte de chipen ställas om också?

Absolut inte! Man betalar ju för att få färgäktheten (iaf att det blir likadant varje gång) och livslängden på utskrifterna. Vidare lär inte risken för stopp i nozzlarna minska precis. Skulle man köpa en Ferrari och slänga på de billigaste kina-däcken man hittar också?

Absolut inte! Man betalar ju för att få färgäktheten (iaf att det blir likadant varje gång) och livslängden på utskrifterna. Vidare lär inte risken för stopp i nozzlarna minska precis. Skulle man köpa en Ferrari och slänga på de billigaste kina-däcken man hittar också?

Ja precis. Det funkar ju så bra nu så varför soppa till det. Hittills har jag inte behövt lyfta ett finger annat än för att printa eller byta patroner när de behöver bytas. "Zero administration" Det är ett stort lyft från P600. Jag håller inte ens på med att köra nozzle checks längre bara för att massera munstyckena. Jag gör detta numera endast före jag ska printa för att se att allt är som det ska.

Skrivaren gör heller aldrig några automatiska rensningscyklar som de gamla skrivarna gjorde och jag har den alltid avstängd, så jag vet att det är så. Det pågår inget automatiskt i bakgrunden och det behöver det heller inte göra nu med de nya skrivarna. Det verkar nu ske enbart om en kanals munstycken skulle behöva en rengöring av något skäl och då spolas bara den kanalen och inte som förr alla. Det har alltså hänt en gång på 10 månader med min P900.

Det som också känns bra är att inga svarta bläck varit föremål för den rengöring som skedde utan det skedde med Vivid Light Magenta.

Att jag tog upp detta berodde mest på att jag blev intresserad efter att ha noterat att det faktiskt säljs olika typer av verktyg för att nollställa chip i både bläckpatroner och bläckspillstankar. Så det verkar absolut finnas en marknad för detta.

Senast ändrad:
Ja precis. Det funkar ju så bra nu så varför soppa till det. Hittills har jag inte behövt lyfta ett finger annat än för att printa eller byta patroner när de behöver bytas. "Zero administration" Det är ett stort lyft från P900. Jag håller inte ens på med att köra nozzle checks längre bara för att massera munstyckena. Jag gör detta numera endast före jag ska printa för att se att allt är som det ska.

Skrivaren gör heller aldrig några automatiska rensningscyklar som de gamla skrivarna gjorde och jag har den alltid avstängd, så jag vet att det är så. Det pågår inget automatiskt i bakgrunden och det behöver det heller inte göra nu med de nya skrivarna. Det verkar nu ske enbart om en kanals munstycken skulle behöva en rengöring av något skäl och då spolas bara den kanalen och inte som förr alla. Det har alltså hänt en gång på 10 månader med min P900.

Det som också känns bra är att inga svarta bläck varit föremål för den rengöring som skedde utan det skedde med Vivid Light Magenta.

Att jag tog upp detta berodde mest på att jag blev intresserad efter att ha noterat att det faktiskt säljs olika typer av verktyg för att nollställa chip i både bläckpatroner och bläckspillstankar. Så det verkar absolut finnas en marknad för detta.

Kikar man lite i DPreviews forum i delen som avhandlar utskrifter så ser man att det finns en och annan som kör piratbläck i ganska dyra/stora skrivare. Det verkar inte heller alltid vara helt problemfritt... Varför riskera en dyr skrivare för att spara några kronor på bläcket? Skriver man såna kvantiteter bör man nog titta på en "större" skrivare med lägre driftskostnader, typ P5000.

Kikar man lite i DPreviews forum i delen som avhandlar utskrifter så ser man att det finns en och annan som kör piratbläck i ganska dyra/stora skrivare. Det verkar inte heller alltid vara helt problemfritt... Varför riskera en dyr skrivare för att spara några kronor på bläcket? Skriver man såna kvantiteter bör man nog titta på en "större" skrivare med lägre driftskostnader, typ P5000.

Om det är businessfolk som äventyrar sin produktion så är det ännu mer märkligt. Om det är livsviktigt för att överleva att spara några spänn per A2, så är det väl ändå frågan om man inte borde ägna sig åt annat.

Som det verkar nu så är de nya Epson-skrivarna både väldigt driftsäkra och förhållandevis bläcksnåla. Varför äventyra det med skitbläck? Om folk gör sånt så borde de avstå från att gråta ut offentligt när det ändå möjligen skiter sig, för då får man nog bara hacka i sig de problem man själv åsamkat sig.

Möjligen kommer vi så se mer av detta när värdet av en bild deprecieras av en allt mer påtaglig AI-konkurrens. Då krymper ju marginalerna för en del fotografer och då kan man nog utgå från att en del börjar ta större risker för att pressa sina kostnader. Då ligger nog fulbläcken alltmer nära till hands.

Om det är businessfolk som äventyrar sin produktion så är det ännu mer märkligt. Om det är livsviktigt för att överleva att spara några spänn per A2, så är det väl ändå frågan om man inte borde ägna sig åt annat.

Som det verkar nu så är de nya Epson-skrivarna både väldigt driftsäkra och förhållandevis bläcksnåla. Varför äventyra det med skitbläck? Om folk gör sånt så borde de avstå från att gråta ut offentligt när det ändå möjligen skiter sig, för då får man nog bara hacka i sig de problem man själv åsamkat sig.

Möjligen kommer vi så se mer av detta när värdet av en bild deprecieras av en allt mer påtaglig AI-konkurrens. Då krymper ju marginalerna för en del fotografer och då kan man nog utgå från att en del börjar ta större risker för att pressa sina kostnader. Då ligger nog fulbläcken alltmer nära till hands.

Precis min åsikt. Är prylarna viktiga för produktionen så köper man serviceavtal på grejerna eller så skaffar man flera (vilket såklart inte alltid är rimligt). Att sedan sälja prints med fulbläck och därmed icke-verifierad livslängd kan man ju också fundera lite över.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar