P900 - halvårsrapport
Har nu haft P900 i ett halvår.
Jag stänger alltid av skrivaren när jag inte använder den.
Jag sparar alltid min nozzle checks. Har bara gjort tre sådana under denna tid fram till idag. Senast jag gjorde en sådan var 2/10 2022 och idag är det på dagen nästan fyra månader sedan (oktober, november, december och januari). Den jag gjorde idag var perfekt som vanligt, trots att jag hoppat över dessa de senaste fyra månaderna.
Så är ni med? : Jag har inte gjort något aktivt underhåll alls av skrivaren på fyra månader i form av Nozzle Checks. Det är ett medvetet experiment av mig. Så till skillnad mot en Canon Image Pro graph 1000 som folk tydligen lämnar påslagen för att den ska kunna rensa skrivhuvudena med jämna mellanrum, så verkar det inte bekomma en P900 om man helt ignorerar underhållet i fyra månader och har den avstäng helt när man inte använder den.
Jag läste att Epson har lagt på någon "beläggning" på skrivhuvudenas munstycken som repellerar färgen så att den inte ska fastna och bygga. Det är väl bra om det nu är så
.
När man startar skrivaren så görs aldrig de långa rensningscykler som gjordes med min gamla skrivare P600. Går alltså aldrig något bläck till sånt och det bidrar mycket till att skrivaren är den snålaste jag haft hittills.
Jag har printat 15 A2
r (motsvarar 30 A3
r från min gamla P600) och en hel del testprintar i A4 - nästan allt på matt papper. Utöver det en del vanliga utskrifter som kvitton m.m. och en del testprintar av inskannade gamla historiska släktbilder på senare tid.
Har bytt tre patroner: Matte BlacK, Light GreY och Vivid Light Magenta. Närmast på tur står Light Cyan och Yellow om ett tag. Skriver alltid ut mina bilder med högsta kvalitet. Skriver ut tills det är helt tomt och byter när skrivaren stannar, om så mitt i en print och det har gått bra hittills.
Hittills har jag inte haft några incidenter alls utan allt funkar pålitligt och fint. Kör trådlöst ska tilläggas och det är stabilt och fint utan avbrutna utskrifter.
Printarna blir över förväntan rent tekniskt. Jag tror aldrig det är printern som är flaskhalsen i mitt flöde när det gäller detaljeringen utan snarare bilderna, särskilt äldre bilder tagna med kameror med sämre upplösning än dagens. Även bilder tagna med 12 eller 16 MP räcker bra tycker jag även för A2 eftersom ju skrivaren interpolerar.
Skrivaren är inget jag ägnar särskilt många tankar åt nu för tiden och det är väl så det ska vara och borde ha varit för länge sedan kan jag tänka. Den är inget problem utan bara en glädje att ha så här långt som ger mig fullständig kontroll av hela arbetsflödet från ax till limpa.