Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra att det fungerar.
Kolla också att den skriver ut i 16 bit XPS via print studio pro. Om den inte fixar det så ska man installera det nya plug-in programmet i stället.
Om du menar detta programmet, så är det det jag skrev ut från; Professional Print & Layout, om jag inte är ute och trampar vatten. Om jag inte är ute och trampar vatten, är då 16 bit XPS installerad per automatik, eller !?
 
Om du menar detta programmet, så är det det jag skrev ut från; Professional Print & Layout, om jag inte är ute och trampar vatten. Om jag inte är ute och trampar vatten, är då 16 bit XPS installerad per automatik, eller !?
Bra, då har du rätt program. XPS bör vara installerat antar jag. Det ska nog synas i programmet så att man kan välja mellan 8 och 10 bit.
Min lite äldre skrivare PRO-10 S har XPS som tlllval vid installationen och separat drivrutin.
 
Som sagt, jag har inte Prograf 1000.
Men här har du XPS-drivrutin för din skrivare:
Tack, J O, det är redan klart. Däremot skulle jag vilja veta var jag kan hitta ICC-profiler till Canons papper, jag var inne på deras hemsida, men jag upplevde det som rörigt, så jag hittade det inte. Jag behöver dessa för att ladda ner dom i Lr.
 
Tack, J O, det är redan klart. Däremot skulle jag vilja veta var jag kan hitta ICC-profiler till Canons papper, jag var inne på deras hemsida, men jag upplevde det som rörigt, så jag hittade det inte. Jag behöver dessa för att ladda ner dom i Lr.

Kan du inte se om några profiler installerats i samband med att drivrutinen installerats? Antingen i ditt operstivsystem när du öppnar drivrutinens gränssnitt eller om du öppnar exv. den "drop down"-lista i ev. Raw-konverterare du använder. Canon är säkert inte sämre än Epson i det avseendet. ICC-profilerna till åtminstone de vanligaste papperna borde finnas där.
 
Kan du inte se om några profiler installerats i samband med att drivrutinen installerats? Antingen i ditt operstivsystem när du öppnar drivrutinens gränssnitt eller om du öppnar exv. den "drop down"-lista i ev. Raw-konverterare du använder. Canon är säkert inte sämre än Epson i det avseendet. ICC-profilerna till åtminstone de vanligaste papperna borde finnas där.
Jag har gjort det och mycket riktigt som du skriver, fanns dom där 😊👌.
 
Beroende på vilket program du använder för att skriva ut så kanske du måste installera profilerna i det manuellt. Då får du en lista på ICC-filer att välja mellan. I drivrutinen ska det bara vara att välja för där är de säkert redan installerade.

Jag vet inte hur det funkar med Canon men med Epson och med Windows så kan vissa val styras via drivrutinen och åter andra från programmen och skrivaren eller inte. Till exempel, så måste man välja i drivrutinen om man vill ha "borderless" (ingen marginal). Gör man inte det så kan man ej ändra marginalerna som man då behöver i exv. min konverterare (Photolab).

Man kan också specificera om man vill att pappersval som gjorts i drivrutinen ska prioriteras. Du kan behöva konfigurera/aktivera pappersvalen i skrivaren också kanske. I P900 styrs det från operativsystemet och drivrutinen och konfigurationen förs över därifrån till skrivaren.

Detta kan fungera på annat sätt med din skrivare och om du kör Mac men du bör kolla hur det funkar även med din skrivare. Så inställningar kan behöva göras på flera ställen och det kan nog upplevas av många som rätt förvirrande. Om man vill låta exv. konverterarens eller utskriftsprogrammets utskriftrutin styra färghanteringen, vilket kanske de flesta föredrar (möjligen utom vid svartvita utskrifter), så behöver färghanteringen i drivrutinen stängas av. I Windows görs det genom att man väljer "Av (ingen färgjustering) vid rubriken "Läge:". Gör man inte det så kommer drivrutinen att bestämma och inte programmet.

Jag tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att inte programvaruutvecklarna och hårdvarutillverkarna kunnat sy ihop något bättre än det vi faktiskt har nu när det gäller integration mellan exv. konverterare/utskriftsprogram - operativsystem - skrivare.
 
Print Studio Pro är mycket smidigt och intuitivt.
När man väljer Canons egna papper och "pro mode" så ställer programmet in alla nödvändiga val inklusive profiler.

Vid utskrift direkt från PS så listas datorns pappersprofiler. Canons profiler från skrivaren finns där, övriga tillverkares får man hämta hem själv.
Hur det är med LR vet jag inte men förmodligen likadant.
 
Jag har från start skrivit upp alla utskrifter jag gjort. Det har kommit fyra varningar kring bläck och sist kom varning specifikt kring ljusgrå. Min tredje utskrivna a3+ efter varning för ljusgrå blev inte vacker så nu måste patronen bytas. I övrigt är ljus cyanblå och intensiv ljus magenta de som står på tur men de räcker nog till ca 10-15 blandade utskrifter till. Övriga patroner räcker ett bra tag till. Antal utskrifter innan ljusgrå tog slut.

4 A2
11 A3+
2 A3
24 A4

20% är utskrivna på kvalitetsnivå 3 och resten på 4. Glömde föra kring fördelningen mellan matt och gloss men uppskattar 60% på matt fine art papper och resten på gloss/semigloss.
 
Jag hänger inte riktigt med här.
Varför tar du inte en av dina riktigt skarpa och detaljerade bilder och testar med de olika värdena i skrivaren?
Enklaste, snabbaste och bästa metoden som också ger ett användbart resultat.
Teori och matte stjälper ibland lika mycket som det hjälper. Och det är ju inte alltid som självutnämnda experter i olika forum vet bäst.

Tog dig på orden😃.

Testade först ganska högupplöst på a4 552ppt. Först med utbockad ruta för utskiftsupplösnin, sedan med 360ppt och sist ställt på samma upplösning som filen dvs 552ppt. Resultat. Går inte att skilja utskrifterna åt ens med förstoringsglas.

En mer vanlig situation blev det i nästa test. En a3+ utskrift med endast 197ppt. Gjorde samma inställningar som i förra testet men med 197ppt såklart. Samma resultat som ovan. Här fotade jag även samma område från de tre filerna med macrolins och förstorade i datorn så strukturen i pappret syntes stort. Kanske om någon hade bett mig välja rätt under pistolhot kunde det blivit 360ppt varianten. Troligen mest ett psykologiskt val.
Sist tog jag in filen i FS och ändrade upplösning till 360 och skrev ut med samma upplösning inställd i Lightroom. Tyvärr var det utskriften där ljusgrå tog slut. Det gör att vissa saker framträder tydligare pga mörkare nyans. I övrigt syns ingen skillnad gällande detaljer.

Jag kommer inte noja mer kring 360, 720ppt. Nästa sak att undersöka får bli kring super resolution. Väntar nog in Keiths tester först.
 
Tog dig på orden😃.

Testade först ganska högupplöst på a4 552ppt. Först med utbockad ruta för utskiftsupplösnin, sedan med 360ppt och sist ställt på samma upplösning som filen dvs 552ppt. Resultat. Går inte att skilja utskrifterna åt ens med förstoringsglas.

En mer vanlig situation blev det i nästa test. En a3+ utskrift med endast 197ppt. Gjorde samma inställningar som i förra testet men med 197ppt såklart. Samma resultat som ovan. Här fotade jag även samma område från de tre filerna med macrolins och förstorade i datorn så strukturen i pappret syntes stort. Kanske om någon hade bett mig välja rätt under pistolhot kunde det blivit 360ppt varianten. Troligen mest ett psykologiskt val.
Sist tog jag in filen i FS och ändrade upplösning till 360 och skrev ut med samma upplösning inställd i Lightroom. Tyvärr var det utskriften där ljusgrå tog slut. Det gör att vissa saker framträder tydligare pga mörkare nyans. I övrigt syns ingen skillnad gällande detaljer.

Jag kommer inte noja mer kring 360, 720ppt. Nästa sak att undersöka får bli kring super resolution. Väntar nog in Keiths tester först.
Intressant och kul att ta del av!
Kanske förväntat också, för många Epsonanvändare.

Med Print Studio Pro "PSP" eller nyare Professional Print & Layout "PP&L" så behöver man inte fundera på upplösning. Det finns 3 olika kvaliteter att välja på oftast bara två Standard/Medium eller Hög. I princip räcker medium till allt. Skillnaden blir mest att det tar längre tid att printa i hög kvalitet, och resultatet blir endast marginellt bättre om ens märkbart många gånger.

(Inom parentes. Jag kikar ibland på mina 10-17 år gamla utskrifter. Från dåtidens amatörskrivare med få patroner färgat bläck. Alltså en helt annan prestanda än dagens teknikmonster. Kamerorna höll från 6-10 MP och några printar är från små kompakter med 3-4 MP. Man var nöjd om det gick att printa i 120-180 dpi. Ibland fick man fuskinterpolera.
Idag är jag faktiskt förbluffad över vilken kvalitet en del utskrifter har trots allt.
Skarpa som tusan med fina färger. Några printar är från Crimson och riktigt snygga kvalitetsmässigt.)
 
Intressant och kul att ta del av!
Kanske förväntat också, för många Epsonanvändare.

Med Print Studio Pro "PSP" eller nyare Professional Print & Layout "PP&L" så behöver man inte fundera på upplösning. Det finns 3 olika kvaliteter att välja på oftast bara två Standard/Medium eller Hög. I princip räcker medium till allt. Skillnaden blir mest att det tar längre tid att printa i hög kvalitet, och resultatet blir endast marginellt bättre om ens märkbart många gånger.

(Inom parentes. Jag kikar ibland på mina 10-17 år gamla utskrifter. Från dåtidens amatörskrivare med få patroner färgat bläck. Alltså en helt annan prestanda än dagens teknikmonster. Kamerorna höll från 6-10 MP och några printar är från små kompakter med 3-4 MP. Man var nöjd om det gick att printa i 120-180 dpi. Ibland fick man fuskinterpolera.
Idag är jag faktiskt förbluffad över vilken kvalitet en del utskrifter har trots allt.
Skarpa som tusan med fina färger. Några printar är från Crimson och riktigt snygga kvalitetsmässigt.)

Med Epson kan det tyvärr även bli sämre med högsta inställningarna så jag håller mig på medel och snäppet där över.

Tyvärr kan jag inte göra motsvarande jämförelser som du. Gjorde visserligen lite printar från Crimson innan jag skaffade egen skrivare men jag var nybörjare på allt då. Resultatet speglar inte alls möjligheterna tekniken hade. Måste kännas kul att ha kvar de gamla printarna och känna att de duger fint😃. De utskrifter jag gjort på senare tid tror jag kommer kännas ok även längre fram.
 
Intressant och kul att ta del av!
Kanske förväntat också, för många Epsonanvändare.

Med Print Studio Pro "PSP" eller nyare Professional Print & Layout "PP&L" så behöver man inte fundera på upplösning. Det finns 3 olika kvaliteter att välja på oftast bara två Standard/Medium eller Hög. I princip räcker medium till allt. Skillnaden blir mest att det tar längre tid att printa i hög kvalitet, och resultatet blir endast marginellt bättre om ens märkbart många gånger.

(Inom parentes. Jag kikar ibland på mina 10-17 år gamla utskrifter. Från dåtidens amatörskrivare med få patroner färgat bläck. Alltså en helt annan prestanda än dagens teknikmonster. Kamerorna höll från 6-10 MP och några printar är från små kompakter med 3-4 MP. Man var nöjd om det gick att printa i 120-180 dpi. Ibland fick man fuskinterpolera.
Idag är jag faktiskt förbluffad över vilken kvalitet en del utskrifter har trots allt.
Skarpa som tusan med fina färger. Några printar är från Crimson och riktigt snygga kvalitetsmässigt.)

Den stora skillnaden mot när jag började 2005 Med min första DSLR KonicaMinolta D7D var ju att den bara hade 6 MP. Fanns inte så mycket att beskära i. Köpte min första Epson (Stylus R1800 A3+) och en del av de bilderna jag printat med den i färg tycker jag är helt OK även idag. Skrivaren fick bra recensioner för färgutskrifterna Däremot var svart-vitt inte helt lyckat eftersom jag har för mig att det då inte fanns någon dedikerad svart utan den skapades genom att blanda de färger som fanns som jag tror var åtta till antalet. Detta resulterade i att utskrifter i svartvitt kunde få färgstick. Det hade de fixat med SC-P600.

CNET skrev:
"The Stylus Photo R1800 does a reasonably good job with black-and-white output but creates composite grays, typically resulting in a slight color cast in the print. "

R1800 hade ju inte alls den svärtan man fick med P600 och de nya bläcken som kom med den.
 
Senast ändrad:
Sten-Åke du frågade tidigare i tråden kring rullpappershållaren och om den hade egen motor. Jag trodde inte det, har ju inte provat min. Såg nu denna video och jo den har egen motor.
Jag tycker det ser rätt bökigt ut att hålla på med rullar. Att sätta in rullen och göra ett panorama för att sedan plocka bort rullen är ju fine men som jag skriver ut med ständiga förändringar gällande papper blir det bara bökigt. Köpte du när jag tipsade?
 
Sten-Åke du frågade tidigare i tråden kring rullpappershållaren och om den hade egen motor. Jag trodde inte det, har ju inte provat min. Såg nu denna video och jo den har egen motor.
Jag tycker det ser rätt bökigt ut att hålla på med rullar. Att sätta in rullen och göra ett panorama för att sedan plocka bort rullen är ju fine men som jag skriver ut med ständiga förändringar gällande papper blir det bara bökigt. Köpte du när jag tipsade?


Nää, jag passade på den då för jag känner att jag inte haft tiden. Jag har jobbat mycket med att få ordning på mitt bildarkiv och all metadata jag prioriterat att lägga på.

Jag misstänkte nästan att den måste ha drivning för är det någonting P900 fått kritik för så verkar det ju ha varit pappersmatningen i multifacket och även detta inte är multi så krävs det säkert hjälp att mata fram papper från en rulle med viss massa.

Alla fall bra att det finns för det gör ju skrivaren mer mångsidig.

Innan man kan börja printa panoraman, så måste man ju ha något att printa också. Har testat lite i Capture One som fick panorama i förra versionen men det kräver nog lite aktiv träning.
 
Senast ändrad:
P900 - halvårsrapport

Har nu haft P900 i ett halvår.
Jag stänger alltid av skrivaren när jag inte använder den.

Jag sparar alltid min nozzle checks. Har bara gjort tre sådana under denna tid fram till idag. Senast jag gjorde en sådan var 2/10 2022 och idag är det på dagen nästan fyra månader sedan (oktober, november, december och januari). Den jag gjorde idag var perfekt som vanligt, trots att jag hoppat över dessa de senaste fyra månaderna.

Så är ni med? : Jag har inte gjort något aktivt underhåll alls av skrivaren på fyra månader i form av Nozzle Checks. Det är ett medvetet experiment av mig. Så till skillnad mot en Canon Image Pro graph 1000 som folk tydligen lämnar påslagen för att den ska kunna rensa skrivhuvudena med jämna mellanrum, så verkar det inte bekomma en P900 om man helt ignorerar underhållet i fyra månader och har den avstäng helt när man inte använder den.

Jag läste att Epson har lagt på någon "beläggning" på skrivhuvudenas munstycken som repellerar färgen så att den inte ska fastna och bygga. Det är väl bra om det nu är så :).

När man startar skrivaren så görs aldrig de långa rensningscykler som gjordes med min gamla skrivare P600. Går alltså aldrig något bläck till sånt och det bidrar mycket till att skrivaren är den snålaste jag haft hittills.

Jag har printat 15 A2:eek:r (motsvarar 30 A3:eek:r från min gamla P600) och en hel del testprintar i A4 - nästan allt på matt papper. Utöver det en del vanliga utskrifter som kvitton m.m. och en del testprintar av inskannade gamla historiska släktbilder på senare tid.

Har bytt tre patroner: Matte BlacK, Light GreY och Vivid Light Magenta. Närmast på tur står Light Cyan och Yellow om ett tag. Skriver alltid ut mina bilder med högsta kvalitet. Skriver ut tills det är helt tomt och byter när skrivaren stannar, om så mitt i en print och det har gått bra hittills.

Hittills har jag inte haft några incidenter alls utan allt funkar pålitligt och fint. Kör trådlöst ska tilläggas och det är stabilt och fint utan avbrutna utskrifter.

Printarna blir över förväntan rent tekniskt. Jag tror aldrig det är printern som är flaskhalsen i mitt flöde när det gäller detaljeringen utan snarare bilderna, särskilt äldre bilder tagna med kameror med sämre upplösning än dagens. Även bilder tagna med 12 eller 16 MP räcker bra tycker jag även för A2 eftersom ju skrivaren interpolerar.

Skrivaren är inget jag ägnar särskilt många tankar åt nu för tiden och det är väl så det ska vara och borde ha varit för länge sedan kan jag tänka. Den är inget problem utan bara en glädje att ha så här långt som ger mig fullständig kontroll av hela arbetsflödet från ax till limpa.
 
P900 - halvårsrapport

Har nu haft P900 i ett halvår.
Jag stänger alltid av skrivaren när jag inte använder den.

Jag sparar alltid min nozzle checks. Har bara gjort tre sådana under denna tid fram till idag. Senast jag gjorde en sådan var 2/10 2022 och idag är det på dagen nästan fyra månader sedan (oktober, november, december och januari). Den jag gjorde idag var perfekt som vanligt, trots att jag hoppat över dessa de senaste fyra månaderna.

Så är ni med? : Jag har inte gjort något aktivt underhåll alls av skrivaren på fyra månader i form av Nozzle Checks. Det är ett medvetet experiment av mig. Så till skillnad mot en Canon Image Pro graph 1000 som folk tydligen lämnar påslagen för att den ska kunna rensa skrivhuvudena med jämna mellanrum, så verkar det inte bekomma en P900 om man helt ignorerar underhållet i fyra månader och har den avstäng helt när man inte använder den.

Jag läste att Epson har lagt på någon "beläggning" på skrivhuvudenas munstycken som repellerar färgen så att den inte ska fastna och bygga. Det är väl bra om det nu är så :).

När man startar skrivaren så görs aldrig de långa rensningscykler som gjordes med min gamla skrivare P600. Går alltså aldrig något bläck till sånt och det bidrar mycket till att skrivaren är den snålaste jag haft hittills.

Jag har printat 15 A2:eek:r (motsvarar 30 A3:eek:r från min gamla P600) och en hel del testprintar i A4 - nästan allt på matt papper. Utöver det en del vanliga utskrifter som kvitton m.m. och en del testprintar av inskannade gamla historiska släktbilder på senare tid.

Har bytt tre patroner: Matte BlacK, Light GreY och Vivid Light Magenta. Närmast på tur står Light Cyan och Yellow om ett tag. Skriver alltid ut mina bilder med högsta kvalitet. Skriver ut tills det är helt tomt och byter när skrivaren stannar, om så mitt i en print och det har gått bra hittills.

Hittills har jag inte haft några incidenter alls utan allt funkar pålitligt och fint. Kör trådlöst ska tilläggas och det är stabilt och fint utan avbrutna utskrifter.

Printarna blir över förväntan rent tekniskt. Jag tror aldrig det är printern som är flaskhalsen i mitt flöde när det gäller detaljeringen utan snarare bilderna, särskilt äldre bilder tagna med kameror med sämre upplösning än dagens. Även bilder tagna med 12 eller 16 MP räcker bra tycker jag även för A2 eftersom ju skrivaren interpolerar.

Skrivaren är inget jag ägnar särskilt många tankar åt nu för tiden och det är väl så det ska vara och borde ha varit för länge sedan kan jag tänka. Den är inget problem utan bara en glädje att ha så här långt som ger mig fullständig kontroll av hela arbetsflödet från ax till limpa.

Det är lovande så här långt. Ser inte mycket på nätet om problem heller.
Vi får hoppas Epson strävar efter lite bättre rykte och att tekniken är tänkt att hålla även många år efter deras garantier gått ut. De säljer ju hemsupport i upp till tre år så kanske går vi bara säkra 3-4 år. Beläggningen kanske är som teflonet i gamla stekpannor, dvs superbra i början och sedan extra tillskott i maten som inte bränt fast😉

P600 startade jag alltid upp med känslan av att ”hoppas nu allt fungerar”. Med P900 har det inte alls känts så. Den gör sitt jobb utan strul när jag vill skriva ut. Samtidigt, är det kul att skriva ut används maskinen mer och strular då också mindre.

Både nyblivna Canon och Epsonanvändare i tråden verkar nöjda så allt är frid och fröjd i skrivarträsket.

Jag skriver och läser dock för mycket och fotar för lite så det börjar bli brist på bra motiv. Släpade fram bakgrunder och blixtar förra helgen för att testa lite fine art foto på de närmaste. jag har dock svårt för att överdriva redigeringen i den utsträckning som krävs för att göra det onaturligt men ändå snyggt. Har också för lite minne på grafikkortet så vissa funktioner är gråmarkerade i Photoshop, speciellt de som kunde hjälpt till i dessa sammanhang.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.