Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade samma problem trots att jag nu har en Epson P900 och det löser du enklast genom att gå in skrivarens inställningspanel och synka dig med din WIFI. Skit i USB.
För det första har jag (ånyo) ingen router, för det andra vill jag köra genom USB och för det tredje, om man INTE skall använda USB, varför finns det en USB-port ?

Frågor på det !?
 
Senast ändrad:
Visst går det, om man så önskar. MEN jag har ingen router (använder telefonen som mobil hotspot) och mig veterligen går det inte att använda mobil hotspot som nätverks-hubb.

Sedan är det så att jag vill inte (i detta fall) köra trådlöst, då jag vill ha en stabil uppkoppling i samband med utskrift, så att utskrifter inte blir avbrutna mitt i ett arbete, p gr av krånglande trådlös uppkoppling.

Du kan säkert köra mot din telefon - WIFI-nät som WIFI-nät - även om det kanske inte är att rekommendera.

Jag tänkte likadant som du men jag tröttande på att bråka med kabeln och det har funkat fint för mig. Kan dock vara speciellt här men jag har haft mer problem med fibernätet än det mobila. Så borde det verkligen inte vara men så har det faktiskt varit. Bara för några veckor sedan hade Telia ett två dagar långt avbrott p.g.a. en belastningsattack. Då var jag extra glad för det trådlösa.

Jag kör trådlöst nu mellan dator och skrivare, då jag faktiskt inte fick igång min skrivare med kabel hur fan jag än gjorde - helt märkligt. Vad är oddset för det? Jag tror att det kan bero på den installationsprocess man valt att ge oss av ren omsorg från Epsons sida. I övrigt var den föredömlig. Tyvärr räckte det väl inte ända fram :cool:. Jag jobbade trots allt professionellt med IT mellan 1989 till 2016 men trots det gav jag upp efter några timmar och jag ger normalt aldrig upp när det gäller IT-problem förrän jag har löst dem.

Moderna WIFI-routrar är väldigt stabila och hittills har jag inte haft tillstymmelse till störningar. Sedan kan man alltid gå över till USB när man löst det problemet men utan WIFI skulle jag inte ha printat några bilder överhuvudtaget. Det är ju heller inga större pengar på marginalen att köpa en router idag.

Alternativet är ju att skita i att printa men då kanske man får fråga sig varför man överhuvudtaget köpte sig en skrivare.
 
Senast ändrad:
Har du jämfört med att låta skrivaren göra jobbet med interpoleringen? P900 har kanske tagit rejäla kliv.

Ja det sker nog vare sig jag vill det eller ej så fort bilderna har ett längdvärde som inte är jämt delbart med 5760 dpi som ju är skrivarens max default och så fort du beskär en bild så kommer nog skrivaren få jobba ändå. Det jag säger är att skrivarhuvudet och Epsons skrivarprogramvara funkar som den funkar och den är kompatibel med 360 eller 720 dpi default som delningstal (eller delar därav) och det är därför det rekommenderats. Varför då köra med 300 eller en del av det eller en multipel, som din skrivare alltså inte egentligen synkar med? Det är ju mer det som är frågan.

Mina 24MP bilder håller 6000x4000 om jag inte har fel och om jag skulle skala en bild så kanske jag faktiskt skulle välja just 5760 då istället. Om det blir några avvikelser eller inte beror nog möjligen på hur fel man ligger mot detta ideal. Det är i alla fall det vi har att förhålla oss till om vi vill och vill vi inte så funkar nog det också. Det är dock fortfarande så att våra konverterare och andra utskriftsprogram använder dessa parametrar.
 
Senast ändrad:
Du kan säkert köra mot din telefon - WIFI-nät som WIFI-nät - även om det kanske inte är att rekommendera.
Fast nu är det så här (jag har förstått det) att mobil hotspot innebär att man kan dela en internetanslutning till andra enheter, men däremot inte sammankoppla två (eller fler) enheter. Om det är så att man kan sammankoppla två (eller fler) enheter genom mobil hotspot, får du gärna tala om hur jag skall gå tillväga, för det vet inte jag. Telefonen är en Samsung Galaxy S8+.
Moderna WIFI-routrar är väldigt stabila och hittills har jag inte haft tillstymmelse till störningar. Sedan kan man alltid gå över till USB när man löst det problemet men utan WIFI skulle jag inte ha printat några bilder överhuvudtaget. Det är ju heller inga större pengar på marginalen att köpa en router idag.
Faktum är att jag gick i tankarna innan jag köpte skrivaren att införskaffa en router, då jag nyligen köpt mig en smart-tv och ibland så fryser eller stannar bilden, något jag tänkte skulle kunna avhjälpas med en router.

Men sedan kom jag på tanken att det spelar ingen roll om jag kör med en router eller som nu, med mobil hotspot, för hastigheten på det mobila nätverket skulle ändå bli oförändrat. Jag kontaktade bredbandsoperatören som jag använder mig av, och fick en offert på ett fast bredband (fiberkabel) och en medföljande router och priset var tveköst attraktivt, inte minst med tanke på att jag skulle få behålla mitt mobila bredband som det är nu. Det som gjorde att jag ändå avstod var att det skulle bli en kostnadsökning i jämförelse med vad jag har. Inte mycket, men ändå en kostnadsökning, så jag tänkte skit samma. Då skall man vara medveten om att vid denna tidpunkt hade tanken att jag skulle köpa en skrivare inte ens dykt upp, utan det kom lite senare.
Alternativet är ju att skita i att printa men då kanske man får fråga sig varför man överhuvudtaget köpte sig en skrivare.
Nja, det är väl inget alternativ egentligen för precis som du säger, varför då köpa en skrivare !? Nu är det så här att Canon gör gällande att drivrutiner och programvaror som jag tankat ner på min dator är kompatiibla med mitt OS (W10) och om det inte det stämmer, då är det väl Canons sak att få det till att fungera, eller !? Hur det är tänkt att göras, det vet jag inte, men att det måste göras, står utom allt rimligt tvivel kan jag tycka. Nåväl, vi fortsätter att försöka finna en lösning på problemet.
 
Ja det sker nog vare sig jag vill det eller ej så fort bilderna har ett längdvärde som inte är jämt delbart med 5760 dpi som ju är skrivarens max default och så fort du beskär en bild så kommer nog skrivaren få jobba ändå. Det jag säger är att skrivarhuvudet och Epsons skrivarprogramvara funkar som den funkar och den är kompatibel med 360 eller 720 dpi default som delningstal (eller delar därav) och det är därför det rekommenderats. Varför då köra med 300 eller en del av det eller en multipel, som din skrivare alltså inte egentligen synkar med? Det är ju mer det som är frågan.

Mina 24MP bilder håller 6000x4000 om jag inte har fel och om jag skulle skala en bild så kanske jag faktiskt skulle välja just 5760 då istället. Om det blir några avvikelser eller inte beror nog möjligen på hur fel man ligger mot detta ideal. Det är i alla fall det vi har att förhålla oss till om vi vill och vill vi inte så funkar nog det också. Det är dock fortfarande så att våra konverterare och andra utskriftsprogram använder dessa parametrar.

Ok ja jag är tydligen ute på pinsamt djupt vatten men frågar jag inte så lär jag mig inget. I guider har det stått att 360ppt ska vara inställt och sen har jag släppt det😃. Nu vill jag förstå lite mer vad som händer. I Lightrooms utskiftsmodul har jag alltså inställt 360ppt för utskriftsskärpa. Innebär det att Lightroom skalar upp mina filer innan skrivaren får informationen och att jag egentligen inte behöver fundera mer än så? Kryssar jag ur rutan dyker filens nuvarande upplösning upp. Skickar jag filen till skrivaren i den formen blir det däremot skrivaren som gör matematiken vilket då Keith menar är bättre om det finns mer upplösning än 360ppt i filen?
 
Tony. Du ska nog skippa Print Studio Pro och installera det nyare motsvarande och förbättrade programmet i stället Professional Print & Layout .
Med lite flax så kanske det löser problemet med USB-kopplingen

 
Ok ja jag är tydligen ute på pinsamt djupt vatten men frågar jag inte så lär jag mig inget. I guider har det stått att 360ppt ska vara inställt och sen har jag släppt det😃. Nu vill jag förstå lite mer vad som händer. I Lightrooms utskiftsmodul har jag alltså inställt 360ppt för utskriftsskärpa. Innebär det att Lightroom skalar upp mina filer innan skrivaren får informationen och att jag egentligen inte behöver fundera mer än så? Kryssar jag ur rutan dyker filens nuvarande upplösning upp. Skickar jag filen till skrivaren i den formen blir det däremot skrivaren som gör matematiken vilket då Keith menar är bättre om det finns mer upplösning än 360ppt i filen?
Jag (som inte har Epson) tycker att den gode Keiths andemening är att du ska testa själv för att se om det blir någon skillnad.
Som han också ungefärligen uttrycker det, ingen vettig människa sitter med näsan upptryckt mot papperet de tittar på bilden i stället.
 
Tony. Du ska nog skippa Print Studio Pro och installera det nyare motsvarande och förbättrade programmet i stället Professional Print & Layout .
Med lite flax så kanske det löser problemet med USB-kopplingen

Tack för tipset J O, jag skall göra ett försök med det. Ha, jag lyckades fixa set, men fråga mig inte hur, för det vet jag inte...😂.
 
Senast ändrad:
Jag (som inte har Epson) tycker att den gode Keiths andemening är att du ska testa själv för att se om det blir någon skillnad.
Som han också ungefärligen uttrycker det, ingen vettig människa sitter med näsan upptryckt mot papperet de tittar på bilden i stället.
Jag håller med i stort men blev lite nyfiken på hur det fungerar. Det finns nu och då motiv som vinner på så mycket detaljer som möjligt. Tyvärr är jag rudis kring vad som sker under huven gällande mjukvaror och det ställer till problem. Ibland är någon snäll och förklarar på en nivå jag förstår vilket sedan hjälper mig till rätt beslut i olika situationer. Jag är ju dock en bit utanför ämnet😅. Tur jag är TS😆
 
Jag håller med i stort men blev lite nyfiken på hur det fungerar. Det finns nu och då motiv som vinner på så mycket detaljer som möjligt. Tyvärr är jag rudis kring vad som sker under huven gällande mjukvaror och det ställer till problem. Ibland är någon snäll och förklarar på en nivå jag förstår vilket sedan hjälper mig till rätt beslut i olika situationer. Jag är ju dock en bit utanför ämnet😅. Tur jag är TS😆
Jag hänger inte riktigt med här.
Varför tar du inte en av dina riktigt skarpa och detaljerade bilder och testar med de olika värdena i skrivaren?
Enklaste, snabbaste och bästa metoden som också ger ett användbart resultat.
Teori och matte stjälper ibland lika mycket som det hjälper. Och det är ju inte alltid som självutnämnda experter i olika forum vet bäst.
 
Att jag inte går i taket ! Beställde skrivaren i Måndags, fick den igår, installerade och konfigurerade, körde genom ett papper i det avslutande skedet så som man skall och allt fungerade, skrivaren är klar.

Kopplade in USB-kabeln (hade en USB-kabel) från en annan skrivare, och det fungerar inte, datorn får ingen kontakt med skrivaren !

Har ringt supporten, avinstallerat om-installerat efter konstens alla regler, ingen kontakt mellan skrivaren och datorn.

Nu kvarstår det sista alternativet som supporten föreslagit; Testa en annan USB-kabel (har ingen i detta nu, men har beställt en) och om det inte fungerar, måste jag köra skrivaren till Mölndal för reparation.

Behöver jag lägga till att jag är heligt förbannad nu !?
Jag vet inte om det är långsökt eller ej, men min far fick problem med kommunitkationen mellan sin Canon skrivare och Windows 11 efter att han köpt en ny dator med windows 11. Efter installationen så funkade skrivaren tills man startade om windows. Man kan säga att efter omstart av datorn så funkade kontakten mellan skrivaren och datorn "slumpmässigt". Vi gjorde ominstallation efter ominstallation av skrivaren och varje gång funkade det tills nästa gång man startade om datorn.. vi höll på att bli tokiga, för det kunde ju inte vara fel på skrivaren, den skrev ju ut om man valde att skriva ut en provutskrift direkt i skrivaren. Till slut såg vi att efter varje omstart verkade det alltid finnas minst TVÅ installationer av skrivaren i windows 11.. och det verkade som om windows slumpmässigt valde mellan dem vilken skrivare som skulle vara ON-LINE och hade man då den andra vald i skrivardrivrutinen/utskriftprogrammet så funkade det inte.. det tog lite tid att hitta detta eftersom vi hela tiden SÅG att CANON Skrivaren VAR vald som skrivare..
 
Härligt när det plötsligt fungerar och till stort välbehag👍👍👍.
ja, bilden blev ju förbannat bra, kan jag konstatera. Och den glugg denna bilden är tagen med, (Tamron 15-30 G2) levererar verkligen. Trots att bilden är utskriven i A3, så är den rakbladsvass.
Var det JO-förslag som fick det att lossna?
Tyvärr kan jag inte ge äran till J O, utan sanningen är att jag satt och klickade runt och plötsligt hände det 😂😂😂. Fy faan vad gött, nu gäller det att bunkra upp med papper och bläck, samt sjukskriva sig en vecka 😇😂😂😂.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.