** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Att jag inte går i taket ! Beställde skrivaren i Måndags, fick den igår, installerade och konfigurerade, körde genom ett papper i det avslutande skedet så som man skall och allt fungerade, skrivaren är klar.

Kopplade in USB-kabeln (hade en USB-kabel) från en annan skrivare, och det fungerar inte, datorn får ingen kontakt med skrivaren !

Har ringt supporten, avinstallerat om-installerat efter konstens alla regler, ingen kontakt mellan skrivaren och datorn.

Nu kvarstår det sista alternativet som supporten föreslagit; Testa en annan USB-kabel (har ingen i detta nu, men har beställt en) och om det inte fungerar, måste jag köra skrivaren till Mölndal för reparation.

Behöver jag lägga till att jag är heligt förbannad nu !?

Han säger ingenting som talar emot det jag skrev. Han påtalar att de senaste Epson printrarna är bättre på att hantera interpoleringen än 15 år gamla maskiner. Inte helt överraskande kanske. Dessutom säger han att har du en högupplöst bild ska man naturligtvis inte skala ner den utan skicka det bästa man har till printern. Dock kommer printern att skala upp till sin rastreringsupplösning och historiskt har man vunnit på att interpolera och skärpa själv än att låta printern sköta det. Min Epson P800 var väsentligt bättre på detta än min äldre 3800 printer. Sedan är det skillnad på papperstyp man printar på, vilket Keith också nämner och inte minst motivet man printar har stor betydelse för hur skarpt man upplever det. Tramset om betraktningsavstånd däremot är bara ett sätt att lura sig själv. En bra print ska hålla att tittas på nära oavsett storlek.

Edit: Hittade en kommentar från Jeff Schewe på photopxl.com forum:

Re: Printer Resolution of Newer Epson Printers
Reply #3 on: March 14, 2022 at 7:39 pm

Resampling in software has improved, yes…resampling in printer drivers STILL suck. It’s Nearest Neighbor-which is one of the reasons one can get interference patters, jaggies on high contrast diagonals and Moiré effects…

Don’t let the print driver resample your images!!!!

Det finns inget trams med betraktningsavstånd tycker i alla fall jag utifrån mina erfarenheter och det finns ingen motsättning med det och att försöka skapa så skarpa bilder att skicka till skrivaren som möjligt - även om det inte alltid hjälper då utgångsmaterialet kanske inte alltid är av toppkvalitet.

A2 är kanske inget format där detta är på något sätt är problematiskt med ens en bild på 10-12 MP och i än mindre grad med 24+ MP, som ju många kan åstadkomma idag. Men pratar vi reklamtavlor eller större projiceringar så har betraktningsavstånd betydelse. Även om det exv. är skillnad på silkscreen-printar principiellt eftersom dessa rastreras, så blir detta tydligt i den typen av tillämpningar. Alla bilder skrivs ju inte ut med bläckstråleskrivare.

Jag ser det även mer uttalat i printar av reprofotade dia-original som jag gjort. Dia är ett riktigt skitmedia med dagens mått mätt. Dålig DR, grovt korn särskilt i mina gamla Agfa, ja kort sagt rätt usel tekniks bildkvalitet och bilderna kräver inte sällan rätt mycket handpåläggning. Det kan dock funka ändå men en sådan bild vinner helt klart på att man inte står helt med näsan i bilden. Där betyder betraktningsavståndet faktiskt en del.

Ladakh 1978_017_KASH_4K__1.jpg

33 Katmandu 1976 Cykelrikshaföraren väntar på kunder_4K__1 1.jpg

Senast ändrad:
Det finns inget trams med betraktningsavstånd tycker i alla fall jag utifrån mina erfarenheter [...]

[...] Men pratar vi reklamtavlor eller större projiceringar så har betraktningsavstånd betydelse. [...]

Men jag talar om fine-art printar. Att dina vepor ser hyfsade ut på 10 meters håll är något annat.

Att jag inte går i taket ! Beställde skrivaren i Måndags, fick den igår, installerade och konfigurerade, körde genom ett papper i det avslutande skedet så som man skall och allt fungerade, skrivaren är klar.

Kopplade in USB-kabeln (hade en USB-kabel) från en annan skrivare, och det fungerar inte, datorn får ingen kontakt med skrivaren !

Har ringt supporten, avinstallerat om-installerat efter konstens alla regler, ingen kontakt mellan skrivaren och datorn.

Nu kvarstår det sista alternativet som supporten föreslagit; Testa en annan USB-kabel (har ingen i detta nu, men har beställt en) och om det inte fungerar, måste jag köra skrivaren till Mölndal för reparation.

Dum fråga kanske, men....
Går det inte att koppla upp skrivaren trådlöst?

Dum fråga kanske, men....
Går det inte att koppla upp skrivaren trådlöst?
Visst går det, om man så önskar. MEN jag har ingen router (använder telefonen som mobil hotspot) och mig veterligen går det inte att använda mobil hotspot som nätverks-hubb.

Sedan är det så att jag vill inte (i detta fall) köra trådlöst, då jag vill ha en stabil uppkoppling i samband med utskrift, så att utskrifter inte blir avbrutna mitt i ett arbete, p gr av krånglande trådlös uppkoppling.

Där vi bor så har vi ofta strömavbrott. Då startar all nätansluten elektronik om från början. Min skrivare tror nog att den är ny varje gång och kör hela baletten igen. Det blir till att hålla fingret på köpabläckrutan.
Dessutom så räknar skrivaren ut (gissar) hur mycket bläck det finns i patronerna när den skriver. När första varningen kommer så är det mer än 20% kvar och när den signalerar tomt så finns det ändå relativt mycket bläck kvar.
Jag har flera gånger funderat på att köpa fulbläck, fylla patronerna, stänga av räknaren och köra på.
Men det är ju en A2 som hägrar så jag gnetar på ett tag till.

Skaffa en UPS. Nu vet jag inte hur långa avbrotten är men de lär inte dra särskilt mycket så även en ganska liten UPS borde räcka länge.

Skaffa en UPS. Nu vet jag inte hur långa avbrotten är men de lär inte dra särskilt mycket så även en ganska liten UPS borde räcka länge.
Tack för tipset!
Vi bor på ett ställe där det ofta är driftstörningar, underhåll och byggnationer. Så strömavbrott är vanligt. Vi är också känsliga för blixtnedslag. Även om strömavbrotten kan vara frekventa så är de oftast kortvariga. Att skaffa en backup typ UPS enbart för skrivarens skull är nog lite overkill.
Vid ett tillfälle när blixten slog ned med full kraft utanför huset så pajade routern och digitalboxen till TV'n. Men då fick vi nya prylar på garantin.
Att skaffa ett skydd som klarar både blixtnedslag och strömavbrott för dator, TV och kringutrustning tror jag blir kostsamt. Jag är helt okunnig i ämnet. Men jag antar att det är svårt att effektivt skydda sig mot blixten.

Att det skulle vara något fel på skrivaren är nog lite långsökt. Och kabeln har väl fungerat tidigare?
En möjlighet är att det är något strul i kommunkationen mellan drivrutiner, OS och program.
Jag drabbades en gång efter uppgradering från Win 10 till Win 11. Hade stora problem med en Epson skanner. Gjorde flera ominstallationer utan resultat. Helt plöstligt så hittade datorn skannern till slut.
Idag lyckades jag lösa ett problem med Print Studio Pro som helt plötsligt efter nyår inte kunde skriva ut i 16 bit bara 8 bit. Efter sammanlagt många timmars letande och mixtrande så fungerar det idag när jag uppgraderade Win 11 till Win 11 22H2.
Fast i mitt fall visste jag att det definitivt inte var något fel på hårdvaran.
Det gick även att skriva problemfritt utan att använda Print Studio Pro.

Hoppas att problemet löser sig för dig så att du kommer igång.

Att det skulle vara något fel på skrivaren är nog lite långsökt. Och kabeln har väl fungerat tidigare?
En möjlighet är att det är något strul i kommunkationen mellan drivrutiner, OS och program.
Jag drabbades en gång efter uppgradering från Win 10 till Win 11. Hade stora problem med en Epson skanner. Gjorde flera ominstallationer utan resultat. Helt plöstligt så hittade datorn skannern till slut.
Idag lyckades jag lösa ett problem med Print Studio Pro som helt plötsligt efter nyår inte kunde skriva ut i 16 bit bara 8 bit. Efter sammanlagt många timmars letande och mixtrande så fungerar det idag när jag uppgraderade Win 11 till Win 11 22H2.
Fast i mitt fall visste jag att det definitivt inte var något fel på hårdvaran.
Det gick även att skriva problemfritt utan att använda Print Studio Pro.

Hoppas att problemet löser sig för dig så att du kommer igång.
Delar din uppfattning till fullo, tror inte heller att det är fel på skrivaren, utan att det är mjukvarurelaterat. Kabeln har fungerat i tio år på en annan skrivare, men supporten på Canon sa att jag skulle testa en annan kabel. Ringde i min frustration Scandinavian Photo och dom skickade en ny kabel utan kostnad till mig idag. Frågan är vad supporten på Canon skall säga om det inte heller fungerar med den nya kabeln.

Tror som dig att det är något strul med kommunikationen mellan drivrutiner, men hur skall jag hitta det, jag är rätt kass på datorer, men jag vet hur man installerar en programvara.

Det är ju s*it också, jag såg mig själv sitta nu till helgen och prova på print studio pro, att återigen redigera någon av mina utskriftskandidater och ev. skriva ut på ett A3, det hade ju varit jävligt häftig att få se en av sina bilder på papper i A3, men så blir det nog inte nu. Tack Canon, (jag skulle köpt en Epson istället 😜🤣.)

F*******n vad frustrerad jag är nu, alltså. 🤬🤬🤬.

Vad du kan testa är att avinstallera USB-styrenheter via "Enhetshanteraren" som finns i "Kontrollpanelen".
De installeras sedan om när man startar om datorn.
En enkel åtgärd som är värt ett försök.

Vad du kan testa är att avinstallera USB-styrenheter via "Enhetshanteraren" som finns i "Kontrollpanelen".
De installeras sedan om när man startar om datorn.
En enkel åtgärd som är värt ett försök.
Saken är den att jag har nog en 8-9 USB-kablar och donglar kopplade till min dator och det är ingen som krånglar förutom Canon-skrivaren. Så jag är tveksam till att det skulle fungera, men jag tackar för tipset i a f.

Han säger ingenting som talar emot det jag skrev. Han påtalar att de senaste Epson printrarna är bättre på att hantera interpoleringen än 15 år gamla maskiner. Inte helt överraskande kanske. Dessutom säger han att har du en högupplöst bild ska man naturligtvis inte skala ner den utan skicka det bästa man har till printern. Dock kommer printern att skala upp till sin rastreringsupplösning och historiskt har man vunnit på att interpolera och skärpa själv än att låta printern sköta det. Min Epson P800 var väsentligt bättre på detta än min äldre 3800 printer. Sedan är det skillnad på papperstyp man printar på, vilket Keith också nämner och inte minst motivet man printar har stor betydelse för hur skarpt man upplever det. Tramset om betraktningsavstånd däremot är bara ett sätt att lura sig själv. En bra print ska hålla att tittas på nära oavsett storlek.

Edit: Hittade en kommentar från Jeff Schewe på photopxl.com forum:

Re: Printer Resolution of Newer Epson Printers
Reply #3 on: March 14, 2022 at 7:39 pm

Resampling in software has improved, yes…resampling in printer drivers STILL suck. It’s Nearest Neighbor-which is one of the reasons one can get interference patters, jaggies on high contrast diagonals and Moiré effects…

Don’t let the print driver resample your images!!!!

Ok tack. Du brukar ha rätt för dig om du skriver något. Såg videon en gång till och nej han motsäger inte det du säger. Du skulle alltså interpolera en bild på 500 till 720 och skärpa den innan du lät den gå till skrivaren? Något att testa lite mer kanske även om jag nog mest får interpolera från runt 240 upp till 360 istället i sådant fall. Jag har alltid skickat det jag har i filen och låtit skrivaren lösa resten men blir lite sugen på att testa om det blir skillnad.

Det är dock tydligt att många hade valt nedskalning från 500 till 360 utifrån hur de diskuterar på nätet. Kanske döljer det sig någon i tråden som fick en aha-upplevelse😃.

Men jag talar om fine-art printar. Att dina vepor ser hyfsade ut på 10 meters håll är något annat.

Visst men betraktningsavståndet är alltid en faktor och även när det gäller fine art och inte minst belysningen. Ögat är alltid förlåtande i någon mening och i de fall jag talar om så är betraktningsavståndet kanske en dryg meter. Det är det avstånd jag normalt betraktar en A2 från vare sig den håller högsta tekniska kvalitet eller mer ser ut som de bilder jag gav ovan som exempel.

Senast ändrad:
Ok tack. Du brukar ha rätt för dig om du skriver något. Såg videon en gång till och nej han motsäger inte det du säger. Du skulle alltså interpolera en bild på 500 till 720 och skärpa den innan du lät den gå till skrivaren? Något att testa lite mer kanske även om jag nog mest får interpolera från runt 240 upp till 360 istället i sådant fall. Jag har alltid skickat det jag har i filen och låtit skrivaren lösa resten men blir lite sugen på att testa om det blir skillnad.

Det är dock tydligt att många hade valt nedskalning från 500 till 360 utifrån hur de diskuterar på nätet. Kanske döljer det sig någon i tråden som fick en aha-upplevelse😃.

Skriv bara ut med 360 eller 720 dpi. Hur bilden nu än ser ut original så är det 360 eller 720 som är de jämna delningstalet för din skrivare. Skulle bilden ha någon annan fason så måste den interpoleras ändå. Jag tror inte du behöver tänka på det idag.

Delar din uppfattning till fullo, tror inte heller att det är fel på skrivaren, utan att det är mjukvarurelaterat. Kabeln har fungerat i tio år på en annan skrivare, men supporten på Canon sa att jag skulle testa en annan kabel. Ringde i min frustration Scandinavian Photo och dom skickade en ny kabel utan kostnad till mig idag. Frågan är vad supporten på Canon skall säga om det inte heller fungerar med den nya kabeln.

Tror som dig att det är något strul med kommunikationen mellan drivrutiner, men hur skall jag hitta det, jag är rätt kass på datorer, men jag vet hur man installerar en programvara.

Det är ju s*it också, jag såg mig själv sitta nu till helgen och prova på print studio pro, att återigen redigera någon av mina utskriftskandidater och ev. skriva ut på ett A3, det hade ju varit jävligt häftig att få se en av sina bilder på papper i A3, men så blir det nog inte nu. Tack Canon, (jag skulle köpt en Epson istället 😜🤣.)

F*******n vad frustrerad jag är nu, alltså. 🤬🤬🤬.

Jag hade samma problem trots att jag nu har en Epson P900 och det löser du enklast genom att gå in skrivarens inställningspanel och synka dig med din WIFI. Skit i USB.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar