Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Får jag kort flika in att just möjligheten att kunna använda rulle (som saknas på Pro 1000) är en egenskap som skaver lite i jämförelse med SC- P900. Även om jag inte skulle skriva ur från rulle, så skulle jag åtminstone vilja ha valmöjligheten att göra det, men så är det nu inte.

I övrigt är det väl nästan jämnt skägg mellan dessa, förutom det att jag tyckte att Pro 1000 var ett bättre köp i jämförelse 😉.

En tröst i sammanhanget är att det går att skriva ut bilder i (max) 1200 mm längd, men inte från rulle,som sagt.

I morgon kommer den, har tittat lite på nätet vad det gäller manual till Pro 1000. Över 800 sidor 😲😲😲 !

Jag är nöjd med att möjlighet finns till att skriva ut panoraman. Däremot är det inte fy skam med 120mm i Canon om matningen är lika smidig som vid övriga utskrifter. Det finns för och nackdelar med alla köp men båda dessa maskiner verkar göra de flesta nöjda.

Svettig manual😅. Epsons är rätt omfattande också men det finns bra videos på nätet för installation och de viktigaste funktionerna. Borde finna motsvarande för Canon kan jag tycka.

Angående jämt skägg svarar jag, nästan😜.
 
Ja, du har rätt, mitt fel. Djävulen finns i detaljerna, därför föll mitt val på Canon 😝🤣. Sedan var det 1 200 mm och inte 120 mm, just saying 😉.

Hehe det blev visst ett m istället för c. Ett panorama i den längden hade imponerat i ett dockhus iallafall😆.
Återkom gärna med lite upplevelser kring skrivaren när du kommer igång.
 
Det håller jag som sannolikt.
Tar det i ett PM så slipper jag förstöra denna tråden ännu mer 😉.
Du gör det som känns bäst för dig men är det upplevelser kring imageprograf 1000 så är det ju inom ämnet. Även om de flesta som skriver i tråden gjort sina val finns det andra som inte gjort det än. I en E vs C tråd är det naturligt med lite vänligt gnabbande😃👍
 
Hej igen igen.
En fråga om skrivaren. Vad behöver man göra för regelbundet underhåll så att skrivaren fungerar felfritt?
Vet ni om den "sover" när man stänger av den så att den endast behöver vakna till när den ska användas.
(Min Pixma PRO-10S har underhållscykler så att den kan vara avstängd några dygn utan problem. Vid längre uppehåll eller strömavbrott så gör den en fullständig initiering som drar bläck. Man kan säga att den fungerar bra på bekostnad av hög bläckförbrukning)
A2 är större än A3+

Den går ner i någon form av sovläge (släcker displayen etc).

Sedan jag slutade stänga av mina skrivare för 15-20 år sedan (både Canon och Epson) har jag inte haft några problem med att dom cloggar igen.
 
Den går ner i någon form av sovläge (släcker displayen etc).

Sedan jag slutade stänga av mina skrivare för 15-20 år sedan (både Canon och Epson) har jag inte haft några problem med att dom cloggar igen.
Där vi bor så har vi ofta strömavbrott. Då startar all nätansluten elektronik om från början. Min skrivare tror nog att den är ny varje gång och kör hela baletten igen. Det blir till att hålla fingret på köpabläckrutan.
Dessutom så räknar skrivaren ut (gissar) hur mycket bläck det finns i patronerna när den skriver. När första varningen kommer så är det mer än 20% kvar och när den signalerar tomt så finns det ändå relativt mycket bläck kvar.
Jag har flera gånger funderat på att köpa fulbläck, fylla patronerna, stänga av räknaren och köra på.
Men det är ju en A2 som hägrar så jag gnetar på ett tag till.
 
Du gör det som känns bäst för dig men är det upplevelser kring imageprograf 1000 så är det ju inom ämnet. Även om de flesta som skriver i tråden gjort sina val finns det andra som inte gjort det än. I en E vs C tråd är det naturligt med lite vänligt gnabbande😃👍
Ok, då fortsätter jag här när jag kommit igång. Spänn fast säkerhetsbältet 😁.
 
Hej igen igen.
En fråga om skrivaren. Vad behöver man göra för regelbundet underhåll så att skrivaren fungerar felfritt?
Vet ni om den "sover" när man stänger av den så att den endast behöver vakna till när den ska användas.
(Min Pixma PRO-10S har underhållscykler så att den kan vara avstängd några dygn utan problem. Vid längre uppehåll eller strömavbrott så gör den en fullständig initiering som drar bläck. Man kan säga att den fungerar bra på bekostnad av hög bläckförbrukning)
A2 är större än A3+

Hittills har jag inte gjort något underhåll alls egentligen om man undantar den nozzle check jag brukar göra innan jag sätter igång med att printa en printsession. Det gör jag också för att alla munstycken ska printa regelbundet - även om jag bara skriver svartvitt. Går försumbart med bläck för det.

Stänger jag av skrivaren så är den verkligen avstängd. Inga rengöringscykler sker i bakgrunden vad jag noterat.

Uppstartsprocessen tar ca 45 sekunder. Under den går pumpen 2-3 sekunder. Resten av tiden går åt till att köra ut skrivhuvudet från parkeringsläget och ställa det i utgångsläget innan allt är klart då "Sätt i papper"-meddelandet poppar upp.

Det är en helt annan känsla kring uppstartprocessen jämfört med första generationen av SC-PXXX-skrivarna som P600. Dessutom sker byten mellan Photoblack och Matte Black helt utan de flera minuter långa spolsessioner som uppstod då när skrivaren skulle rensa svarta kanalen från Photo Black alt. Matte Black vid bläckbyte mellan dessa. Genom att Epson nu precis som Canon har separata fysiska kanaler för de olika typerna av svart så har de problemen vi tidigare hade med bläckskiften i P600 m.fl. helt försvunnit och bytet sker nu helt i bakgrunden utan att man behöver tänka ett dugg på dem.

Vad jag kan se så verkar inte Epson ha kommit med någon mer smartare manuell rensning än den man haft tidigare som spolar alla kanaler istället för bara den man har problem med. Å andra sidan så finns nu en mycket smartare automatisk analys och övervakning av munstyckenas kondition genom att de piezoelement som pumpar ut bläcket även kan användas både för att analysera munstyckenas kondition och åtgärda ev. automatiskt genom att rensa de munstycken som behöver det. En sådan analys är det nog betydligt svårare för alla de som använder Bubble Jet-tekniken att få till. Där använder man väl istället tekniken att förse skrivhuvudena med flera uppsättningar munstycken som kan tas i bruk automatiskt om andra sätts igen.

Vi får väl se hur dessa skrivare åldras för det kanske är lite tidigt ännu att göra bokslut men helt klart är att de nya skrivarna med de nya skrivhuvudena ger bättre bläckekonomi än de äldre.

En annan sak är ju att utskriftupplösningen fördubblats i P900 och P700 i jämförelse . Jag vet dock inte hur man ska se på sådana här uppgifter längre när bläckdropparna kan variera i tre olika storlekar ned till 1,5 picoliter.

"Minimum Ink Droplet Size:1.5 picoliters; Variable Droplet Technology can produce up to three different dot sizes per line"

Print Resolution
P800 - 2880 x 1440 dpi
P900 - 5760 x 1440 dpi

Motsvarande upplösning i Prograph 1000 är:

Maximal utskriftsupplösning
2 400 x 1 200 dpi

Imaging Resource påpekat att man till skillnad mot för Canon-skrivare som ska matas med bilder i 300-600 dpi, så ska Epson istället matas med 360-720 dpi. Det bör väl främst Epson-folket begrunda då det länge varit 300 dpi som varit tumregeln.

Personligen tror jag inte dessa skillnader har någon större betydelse vid normalt betraktningsavstånd. Möjligen märks det om man kollar med lupp eller ett ordentligt förstoringsglas.

Jag tror inte Tony kommer bli annat än helnöjd. För ögat och sinnet är nog detta mest en filosofisk sak och inte en praktisk.
 
Senast ändrad:
Marknadsföring Stenis, marknadsföring.

Ja så kan det nog vara faktiskt.
Det viktigaste är ju trots allt att man slipper strulet och att det blir lite billigare att printa.

En sak jag undrat över är hur det påverkar när patronerna blir större och byts mer sällan om man printar lite och sällan. Förr i min första Stylus 1800 så var ju patronerna pyttesmå och behövde bytas ofta. Problemet med min P600 uppstod ju främst när jag printade Matt-svart, vilket jag alltså inte gjorde skrivarens fem första år. När jag då satte igång med det så försökte skrivaren ju använda en fem år gammal Matte Black, vilket naturligtvis sket sig. Så det kanske inte är så fel kanske med att det sker rensningscykler av det skälet heller för din Canon har ju dessutom större patroner än min P900. Som sagt, vi får väl se. Vi behöver nog köra P900 några år för att se om deras teknik håller över tid.

Sedan blev det omvänt och dödsstöten för min P600 när jag bara printade Matte Black, för då blev ju Photo Black oanvänd istället och genom en bugg i drivrutinen som alltid gjorde att skrivaren gick i default med Epson Semigloss valt och Photo Black så fick jag ett bläckbyte av misstag efter flera år och då sket det sig igen fast med det andra bläcket istället.

Nu verkar dock de felen med drivrutinen åtgärdade och skulle det ändå hända så ä det inte hela världen heller och det känns bra. Här måste man ju ge Canon ett plus för att de inte haft detta design-härke som Epson dragits med i över 10 år utan att åtgärda. Undra hur många skrivarkrascher Epson haft bara p.g.a. denna usla design helt i onödan kanske.
 
Grattis till din nya skrivare Tony.
Vad var den viktigaste anledningen till att du valde Prografen framför Epson P900?
Tack J O.

Det starkaste skälen för mitt val av Canon framför Epson är att Canon har bättre rykte vad det gäller problem med igensatta munstycken för de olika färgerna och att Epson har en obefintlig kundtjänst. Nu har jag ingen erfarenhet av Canons kundtjänst, men jag hoppas att dom inte är sämre än Epson 😮.

Dessutom levereras Canon med större bläckpatroner från början (80 ml för Canon och 50 ml (?) för Epson). Med tanke på bläckpriset är det en faktor som inte är att bortse från, även om man behöver fylla på i efterhand.
 
Senast ändrad:
Tack J O.

Det starkaste skälen för mitt val av Canon framför Epson är att Canon har bättre rykte vad det gäller problem med igensatta munstycken för de olika färgerna och att Epson har en obefintlig kundtjänst. Nu har jag ingen erfarenhet av Canons kundtjänst, men jag hoppas att dom inte är sämre än Epson 😮.

Dessutom levereras Canon med större bläckpatroner från början (80 ml för Canon och 50 ml (?) för Epson). Med tanke på bläckpriset är det en faktor som inte är att bortse från, även om man behöver fylla på i efterhand.
OK.
Den sparsamma kritik som finns mot Prograf verkar mest handla om att den förbrukar bläck när den inte används. Så den ska användas flitigt för att bläcket ska hamna på printarna och inte någon annanstans.
Per volym är nog bläckpriset ganska likvärdigt mellan Canon och Epson.
Jag tror att Epsons teknik blir mer ekonomisk pga. mindre åtgång och kostnad per utskrift.

Hur som helst så blir det spännande om Canon kommer med någon ny skrivare enligt rykten.

Tony kommer att bli mycket nöjd med de fina utskrifter som han får ut med den nya Prografen. Särskilt de stora bilderna.
 
Hittills har jag inte gjort något underhåll alls egentligen om man undantar den nozzle check jag brukar göra innan jag sätter igång med att printa en printsession. Det gör jag också för att alla munstycken ska printa regelbundet - även om jag bara skriver svartvitt. Går försumbart med bläck för det.

Stänger jag av skrivaren så är den verkligen avstängd. Inga rengöringscykler sker i bakgrunden vad jag noterat.

Uppstartsprocessen tar ca 45 sekunder. Under den går pumpen 2-3 sekunder. Resten av tiden går åt till att köra ut skrivhuvudet från parkeringsläget och ställa det i utgångsläget innan allt är klart då "Sätt i papper"-meddelandet poppar upp.

Det är en helt annan känsla kring uppstartprocessen jämfört med första generationen av SC-PXXX-skrivarna som P600. Dessutom sker byten mellan Photoblack och Matte Black helt utan de flera minuter långa spolsessioner som uppstod då när skrivaren skulle rensa svarta kanalen från Photo Black alt. Matte Black vid bläckbyte mellan dessa. Genom att Epson nu precis som Canon har separata fysiska kanaler för de olika typerna av svart så har de problemen vi tidigare hade med bläckskiften i P600 m.fl. helt försvunnit och bytet sker nu helt i bakgrunden utan att man behöver tänka ett dugg på dem.

Vad jag kan se så verkar inte Epson ha kommit med någon mer smartare manuell rensning än den man haft tidigare som spolar alla kanaler istället för bara den man har problem med. Å andra sidan så finns nu en mycket smartare automatisk analys och övervakning av munstyckenas kondition genom att de piezoelement som pumpar ut bläcket även kan användas både för att analysera munstyckenas kondition och åtgärda ev. automatiskt genom att rensa de munstycken som behöver det. En sådan analys är det nog betydligt svårare för alla de som använder Bubble Jet-tekniken att få till. Där använder man väl istället tekniken att förse skrivhuvudena med flera uppsättningar munstycken som kan tas i bruk automatiskt om andra sätts igen.

Vi får väl se hur dessa skrivare åldras för det kanske är lite tidigt ännu att göra bokslut men helt klart är att de nya skrivarna med de nya skrivhuvudena ger bättre bläckekonomi än de äldre.

En annan sak är ju att utskriftupplösningen fördubblats i P900 och P700 i jämförelse . Jag vet dock inte hur man ska se på sådana här uppgifter längre när bläckdropparna kan variera i tre olika storlekar ned till 1,5 picoliter.

"Minimum Ink Droplet Size:1.5 picoliters; Variable Droplet Technology can produce up to three different dot sizes per line"

Print Resolution
P800 - 2880 x 1440 dpi
P900 - 5760 x 1440 dpi

Motsvarande upplösning i Prograph 1000 är:

Maximal utskriftsupplösning
2 400 x 1 200 dpi

Imaging Resource påpekat att man till skillnad mot för Canon-skrivare som ska matas med bilder i 300-600 dpi, så ska Epson istället matas med 360-720 dpi. Det bör väl främst Epson-folket begrunda då det länge varit 300 dpi som varit tumregeln.

Personligen tror jag inte dessa skillnader har någon större betydelse vid normalt betraktningsavstånd. Möjligen märks det om man kollar med lupp eller ett ordentligt förstoringsglas.

Jag tror inte Tony kommer bli annat än helnöjd. För ögat och sinnet är nog detta mest en filosofisk sak och inte en praktisk.

För oss Epson ägare är det sedan 10-tals år 360 och 720 som gällt. Att det sedan går nästan lika bra med 180, 240, 480 osv. är en annan femma. Det är som med 360 dpi eller 720 dpi att man får ta fram det kraftiga förstoringsglaset för att se någon skillnad.
 
Den sparsamma kritik som finns mot Prograf verkar mest handla om att den förbrukar bläck när den inte används. Så den ska användas flitigt för att bläcket ska hamna på printarna och inte någon annanstans.
Om man inte stänger av den, så förbrukar den inte så mycket bläck som jag förstått det. Fick med 5 st A3+ så det blir att prova när den väl är installerad och klar 😊.
Tony kommer att bli mycket nöjd med de fina utskrifter som han får ut med den
Det hoppas jag verkligen, men det hänger ju på mig hur bra det blir, om jag förstått det rätt 😉. Men att Canon inte skickar med en skrivarkabel är ju under all kritik 👎.
 
För oss Epson ägare är det sedan 10-tals år 360 och 720 som gällt. Att det sedan går nästan lika bra med 180, 240, 480 osv. är en annan femma. Det är som med 360 dpi eller 720 dpi att man får ta fram det kraftiga förstoringsglaset för att se någon skillnad.
Printern rastrerar vid sin interna upplösning 360 eller 720 dpi. Ställer man in ett annat värde kommer printern att interninterpolera till sin rastreringsupplösning. Därför ser man inga större avvikelser, men det blir bättre om man gör interpoleringen och slutskärpningen själv på bilden och helst då i multiplar delbara med 360 dpi.
 
Printern rastrerar vid sin interna upplösning 360 eller 720 dpi. Ställer man in ett annat värde kommer printern att interninterpolera till sin rastreringsupplösning. Därför ser man inga större avvikelser, men det blir bättre om man gör interpoleringen och slutskärpningen själv på bilden och helst då i multiplar delbara med 360 dpi.

Keith Cooper rekommenderar inte detta längre efter test. Iallafall tolkar jag honom så. Jag vill inte säga någon speciellt ställe i filmen utan se gärna hela för allt hänger ihop. Bra info även kring val av kvalitetsinställning.

 
Keith Cooper rekommenderar inte detta längre efter test. Iallafall tolkar jag honom så. Jag vill inte säga någon speciellt ställe i filmen utan se gärna hela för allt hänger ihop. Bra info även kring val av kvalitetsinställning.
Han säger ingenting som talar emot det jag skrev. Han påtalar att de senaste Epson printrarna är bättre på att hantera interpoleringen än 15 år gamla maskiner. Inte helt överraskande kanske. Dessutom säger han att har du en högupplöst bild ska man naturligtvis inte skala ner den utan skicka det bästa man har till printern. Dock kommer printern att skala upp till sin rastreringsupplösning och historiskt har man vunnit på att interpolera och skärpa själv än att låta printern sköta det. Min Epson P800 var väsentligt bättre på detta än min äldre 3800 printer. Sedan är det skillnad på papperstyp man printar på, vilket Keith också nämner och inte minst motivet man printar har stor betydelse för hur skarpt man upplever det. Tramset om betraktningsavstånd däremot är bara ett sätt att lura sig själv. En bra print ska hålla att tittas på nära oavsett storlek.

Edit: Hittade en kommentar från Jeff Schewe på photopxl.com forum:

Re: Printer Resolution of Newer Epson Printers
Reply #3 on: March 14, 2022 at 7:39 pm

Resampling in software has improved, yes…resampling in printer drivers STILL suck. It’s Nearest Neighbor-which is one of the reasons one can get interference patters, jaggies on high contrast diagonals and Moiré effects…

Don’t let the print driver resample your images!!!!
 
Senast ändrad:
För oss Epson ägare är det sedan 10-tals år 360 och 720 som gällt. Att det sedan går nästan lika bra med 180, 240, 480 osv. är en annan femma. Det är som med 360 dpi eller 720 dpi att man får ta fram det kraftiga förstoringsglaset för att se någon skillnad.

Ja den gode Michael Reichmann som jag saknar fortfarande skrev detta nedan redan i denna artikel. Jag läste den väl när jag hade min första Epson A3+ Stylus R1800.

Länk:
Understanding Resolution - Luminous Landscape (luminous-landscape.com)



Understanding Resolution
January 13, 2009 ·
Michael Reichmann

Understanding Resolution - Luminous Landscape (luminous-landscape.com)

(Jag började läsa honom 2005 när jag köpt min första DSLR och var mycket tveksam till de problem med proprietära RAW-format som fortfarande inte är lösta. Han skrev då in intressant artikel som fortfarande har bäring som heter "The RAW flaw". Den skrevs i maj 2005.)

Länk:

The RAW Flaw | OpenRAW


Men egentligen är det ju inte svårare än lite matte:

om vi tar tidigare beskrivna dpi-tal för Canon P G 1000 och Epson P900 så får vi följande:

P900 - 5760 x 1440 dpi

5760/360 = 16
5760/300= 19,2 (ojämnt tal leder till onödig interpollering i skrivaren)
Så för Epson blir det bäst med 360 dpi


2 400 x 1 200 dpi

2400/360 = 6,6666 (ojämnt tal leder till onödig interpolering i skrivaren)
2400/300 = 8
För Canon blir det bäst med 300 dpi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.