Hej igen igen.
En fråga om skrivaren. Vad behöver man göra för regelbundet underhåll så att skrivaren fungerar felfritt?
Vet ni om den "sover" när man stänger av den så att den endast behöver vakna till när den ska användas.
(Min Pixma PRO-10S har underhållscykler så att den kan vara avstängd några dygn utan problem. Vid längre uppehåll eller strömavbrott så gör den en fullständig initiering som drar bläck. Man kan säga att den fungerar bra på bekostnad av hög bläckförbrukning)
A2 är större än A3+
Hittills har jag inte gjort något underhåll alls egentligen om man undantar den nozzle check jag brukar göra innan jag sätter igång med att printa en printsession. Det gör jag också för att alla munstycken ska printa regelbundet - även om jag bara skriver svartvitt. Går försumbart med bläck för det.
Stänger jag av skrivaren så är den verkligen avstängd. Inga rengöringscykler sker i bakgrunden vad jag noterat.
Uppstartsprocessen tar ca 45 sekunder. Under den går pumpen 2-3 sekunder. Resten av tiden går åt till att köra ut skrivhuvudet från parkeringsläget och ställa det i utgångsläget innan allt är klart då "Sätt i papper"-meddelandet poppar upp.
Det är en helt annan känsla kring uppstartprocessen jämfört med första generationen av SC-PXXX-skrivarna som P600. Dessutom sker byten mellan Photoblack och Matte Black helt utan de flera minuter långa spolsessioner som uppstod då när skrivaren skulle rensa svarta kanalen från Photo Black alt. Matte Black vid bläckbyte mellan dessa. Genom att Epson nu precis som Canon har separata fysiska kanaler för de olika typerna av svart så har de problemen vi tidigare hade med bläckskiften i P600 m.fl. helt försvunnit och bytet sker nu helt i bakgrunden utan att man behöver tänka ett dugg på dem.
Vad jag kan se så verkar inte Epson ha kommit med någon mer smartare manuell rensning än den man haft tidigare som spolar alla kanaler istället för bara den man har problem med. Å andra sidan så finns nu en mycket smartare automatisk analys och övervakning av munstyckenas kondition genom att de piezoelement som pumpar ut bläcket även kan användas både för att analysera munstyckenas kondition och åtgärda ev. automatiskt genom att rensa de munstycken som behöver det. En sådan analys är det nog betydligt svårare för alla de som använder Bubble Jet-tekniken att få till. Där använder man väl istället tekniken att förse skrivhuvudena med flera uppsättningar munstycken som kan tas i bruk automatiskt om andra sätts igen.
Vi får väl se hur dessa skrivare åldras för det kanske är lite tidigt ännu att göra bokslut men helt klart är att de nya skrivarna med de nya skrivhuvudena ger bättre bläckekonomi än de äldre.
En annan sak är ju att utskriftupplösningen fördubblats i P900 och P700 i jämförelse . Jag vet dock inte hur man ska se på sådana här uppgifter längre när bläckdropparna kan variera i tre olika storlekar ned till 1,5 picoliter.
"Minimum Ink Droplet Size:1.5 picoliters; Variable Droplet Technology can produce up to three different dot sizes per line"
Print Resolution
P800 - 2880 x 1440 dpi
P900 - 5760 x 1440 dpi
Motsvarande upplösning i Prograph 1000 är:
Maximal utskriftsupplösning
2 400 x 1 200 dpi
Imaging Resource påpekat att man till skillnad mot för Canon-skrivare som ska matas med bilder i 300-600 dpi, så ska Epson istället matas med 360-720 dpi. Det bör väl främst Epson-folket begrunda då det länge varit 300 dpi som varit tumregeln.
Personligen tror jag inte dessa skillnader har någon större betydelse vid normalt betraktningsavstånd. Möjligen märks det om man kollar med lupp eller ett ordentligt förstoringsglas.
Jag tror inte Tony kommer bli annat än helnöjd. För ögat och sinnet är nog detta mest en filosofisk sak och inte en praktisk.