Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får klippa med sax och sedan jämna till med pappersskärare.
Har inte testat ännu men såg en utskrift från rulle som Keith Cooper gjorde. Den buktade lite men ett litet motrull borde avhjälpa problemet😊.

Med spillet som uppstår ser jag ingen anledning att köpa rulle. Det blir snarare dyrare. Däremot vid panoraman och när flera bilder ska skrivas ut samtidigt finns det en poäng. Jag väntar på någon utförsäljning av fint papper på rulle så jag kan testa.

Det ante mig. Rullhållaren kan man både ha och mista.
När det gäller kostnader så är det dumt att snåla på papperet. Om man vill göra mer än att förvara bilderna och ibland ta fram för att beskåda och visa dem, då kostar presentationsmaterialet. Kartong, foamboard eller ram kostar så att själva papperets kostnad marginaliseras i sammanhanget.

Det ante mig. Rullhållaren kan man både ha och mista.
När det gäller kostnader så är det dumt att snåla på papperet. Om man vill göra mer än att förvara bilderna och ibland ta fram för att beskåda och visa dem, då kostar presentationsmaterialet. Kartong, foamboard eller ram kostar så att själva papperets kostnad marginaliseras i sammanhanget.

Det beror väl på J O. En del fick ju rullhållare med i något erbjudande i princip "gratis" om jag fattade det så och om jag fått det skulle jag inte tackat nej. Inte för att ersätta ark med rullpapper rakt av, för det tror jag är en dålig lösning, men jag kommer uppgradera mitt Capture One från 20 till 23 och i den versionen finns en "panorama"-funktion och då kunde det kanske varit kul att göra något sådant.

Jag såg faktiskt ett exempel på Youtube hur ojämna papperskanter kan ställa till det vid utskrift och därför skulle jag aldrig köpa dyra A2 via nätet. Hur kul skulle det vara att printa en A2 som får vita hörn bara för att PostNord kvaddat pappret i transporten och hur kul vore det att behöva hantera en retur man tvingats till bara av det skälet.

En fråga till de som har rullhållare: finns det någon särskild drivning av denna från skrivaren eller är det den vanliga matningen som ska fixa det.

För många är det säkert onödigt med rullpappershållaren. Kan tänka mig att de som har större skrivare och P900 som backup vill kunna använda sina rullar i samtliga maskiner. Jag betalade som sagt 700kr istället för 3200kr och då gick det inte att motstå.

Jag köpte Hahnemuhle duo 276 gsm a2 från cyber när de satt ner priset med 700kr. Trots bra paketering hade hälften av bladen fått ett vikt hörn i transporten. I ett sådant läge är det skönt när affären är gjord hos Cyberfoto. De erbjöd först retur efter att de kontrollerat och inte kunde ersätta med nytt papper. Vi kom istället överens om att sänka priset ytterligare. Det blev tillslut 1100kr istället för fullpris 2200kr. Då fick jag genom att beskära de skadade arken 12st perfekta a2, 13st a3 och 13st a4. Kvar blev 13st a4 med vikt hörn som jag använder som provtryck. Eftersom duo kan användas på bägge sidor blir det väldigt många utskrifter för liten peng och kvaliteten på detta papper är riktigt bra.

Det beror väl på J O. En del fick ju rullhållare med i något erbjudande i princip "gratis" om jag fattade det så och om jag fått det skulle jag inte tackat nej. Inte för att ersätta ark med rullpapper rakt av, för det tror jag är en dålig lösning, men jag kommer uppgradera mitt Capture One från 20 till 23 och i den versionen finns en "panorama"-funktion och då kunde det kanske varit kul att göra något sådant.

Jag såg faktiskt ett exempel på Youtube hur ojämna papperskanter kan ställa till det vid utskrift och därför skulle jag aldrig köpa dyra A2 via nätet. Hur kul skulle det vara att printa en A2 som får vita hörn bara för att PostNord kvaddat pappret i transporten och hur kul vore det att behöva hantera en retur man tvingats till bara av det skälet.

En fråga till de som har rullhållare: finns det någon särskild drivning av denna från skrivaren eller är det den vanliga matningen som ska fixa det.
Sten-Åke. Jag kollade din "favogubbe" Mr. Cooper på tuben när han demonstrerar rullhållaren till P900. Rullen rullar fritt i hållaren.
Det som mest talar mot denna hållare (även om man får den billigt vid paketköp) för min del är omständigheten. För stora mängder utskrifter på samma papper där rullen sitter monterad utan att man behöver växla mellan rulle och ark så är den perfekt. Annars blir det bökigt att skifta mellan rulle och ark. Ark är en stor fördel när man vill växla mellan matt, semigloss, fine art etc. osv. mm. Som jag ser det.

Logistiken kanske kan kvadda även en pappersrulle om man har otur ;)

För många är det säkert onödigt med rullpappershållaren. Kan tänka mig att de som har större skrivare och P900 som backup vill kunna använda sina rullar i samtliga maskiner. Jag betalade som sagt 700kr istället för 3200kr och då gick det inte att motstå.

Jag köpte Hahnemuhle duo 276 gsm a2 från cyber när de satt ner priset med 700kr. Trots bra paketering hade hälften av bladen fått ett vikt hörn i transporten. I ett sådant läge är det skönt när affären är gjord hos Cyberfoto. De erbjöd först retur efter att de kontrollerat och inte kunde ersätta med nytt papper. Vi kom istället överens om att sänka priset ytterligare. Det blev tillslut 1100kr istället för fullpris 2200kr. Då fick jag genom att beskära de skadade arken 12st perfekta a2, 13st a3 och 13st a4. Kvar blev 13st a4 med vikt hörn som jag använder som provtryck. Eftersom duo kan användas på bägge sidor blir det väldigt många utskrifter för liten peng och kvaliteten på detta papper är riktigt bra.
En fråga.
Om man fyndar en rulle billigt, går det då bra att själv klippa/skära till ark som blir plana?:rolleyes:

Det blev en Logan passepartoutskärare till slut.
Denna: https://www.mattonbutiken.se/produkt/logan-artist-elite-450-1
Egentligen skulle jag ha en mindre och billigare modell men de kunde inte få utlovad leverans från USA så det blev denna för samma peng i stället.

Jag är nöjd. Men det visade sig att anhållet som gör att kartongen ska ligga vinkelrätt mot skärlinjalen var lite snett monterat. Efter lite trixande så gick det att fixa till det hela.

En fråga.
Om man fyndar en rulle billigt, går det då bra att själv klippa/skära till ark som blir plana?:rolleyes:
Jag har ju inte testat men nog borde det fungera att få dom plana likväl som utskrifter från tex Crimson som kommer i papprör? Kanske lite osmidigt att beskära men borde fungera. Möjligen med lite svinn. Är priset bra är det nog värt det.

Egentligen skulle jag ha en mindre och billigare modell men de kunde inte få utlovad leverans från USA så det blev denna för samma peng i stället.

Jag är nöjd. Men det visade sig att anhållet som gör att kartongen ska ligga vinkelrätt mot skärlinjalen var lite snett monterat. Efter lite trixande så gick det att fixa till det hela.

Ser ju riktigt bra ut. I den lär inte beskärning av rullar bli något problem. I min billiga skärare från Kjell kan det bli lite knöligare men går nog även i den. Jag menar utan att först klippa av någon bit som sedan skärs till exakt format.

Låter som ett par bra affärer :) trots allt.

Vet du hur det är med drivningen Jonas, har du testat?

Sten-Åke. Jag kollade din "favogubbe" Mr. Cooper på tuben när han demonstrerar rullhållaren till P900. Rullen rullar fritt i hållaren.
Det som mest talar mot denna hållare (även om man får den billigt vid paketköp) för min del är omständigheten. För stora mängder utskrifter på samma papper där rullen sitter monterad utan att man behöver växla mellan rulle och ark så är den perfekt. Annars blir det bökigt att skifta mellan rulle och ark. Ark är en stor fördel när man vill växla mellan matt, semigloss, fine art etc. osv. mm. Som jag ser det.

Logistiken kanske kan kvadda även en pappersrulle om man har otur ;)

Håller med.

Jag frågade om drivningen bara för att jag själv gjorde en blunder vid en utskrift av en A2:a. Korkat nog så råkade jag ha en A2-ram ståendes vid kortändan på mitt skrivbord, där skrivaren står kanske 40-50 cm från kanten vid utskrift (jag vänder den 90 grader innan). Då såg jag inte att papperskanten tog i ramen de sista två tre centimetrarna innan hela pappret var skrivet och skulle matas ut och det gjorde att skrivaren inte orkade tvinga ut pappret utan stod och tuggade ett tag till och skrev ut i dubbla lager innan den stoppade till slut. Så det tyder ju på att matningen inte är så där jättestark.

Låter som ett par bra affärer :) trots allt.

Vet du hur det är med drivningen Jonas, har du testat?
Har inte testat men hållaren har inga kontakter utan hakas bara på skrivaren så P900 sköter med all säkerhet drivningen. Får dock säga att den ser rätt rejäl ut och rullen kommer röra sig lätt mot rullhjul inne i hållaren. Det lär inte behövas mycket kraft till det. Rullen sitter också väl skyddad inne i hållaren. En betydligt bättre lösning än på p800.

Senast ändrad:

Det är nog säkert också en bra affär att köpa en skärare också. Man behöver ju inte montera särskilt många bilder för att räkna hem en sådan men jag är inte där än mentalt än. 10 A2 his BGA kostar väl en 13-1400 spänn. Man kan ju ha den att dela på A2-orna med också så det gör ju det hela väldigt mycket mer flexibelt, för då man ju standardisera på A2 och bara kapa till om man vill ha A4 eller A3.

Jag tycker BGA passepartouterna var bra annars med kanske 4-5 mm över på var sida. Jag har köpt andra som varit väl tajta på långsidorna.

Har inte testat men hållaren har inga kontakter utan hakas bara på skrivaren så P900 sköter med all sannolikhet drivningen. Får dock säga att den ser rätt rejäl ut och rullen kommer röra sig lätt mot rullhjul inne i hållaren. Det lär inte behövas mycket kraft till det. Rullen sitter också väl skyddad inne i hållaren. En betydligt bättre lösning än på p800.

Cool och grattis till panoramamöjligheterna. Tror sådana kan bli helt fantastiska med den skrivaren. A2-orna blir ju ofta bara helt underbara - de ger ju en helt annan känsla än de mindre A3-orna tycker jag. Känns också väldigt mycket bättre med dessa mycket större bläckpatroner när det gäller bläckekonomin men däremot känns det lite konstigt att slänga en tom patron. Det är ganska solida grejor. Bytte ut den ljusgrå som första patron för någon dag sedan, så man får väl se till att alltid ha en sådan på hyllan :) .

Senast ändrad:
Cool och grattis till panoramamöjligheterna. Tror sådana kan bli helt fantastiska med den skrivaren. A2-orna blir ju bara helt underbara.

Ja det blir kul att testa framöver. Jag är så otroligt nöjd med min P900 och de få utskrifterna i a2 blir lite pricken över i:et. Jag tycker också flexibiliteten kring papper blir större som jag beskrev tidigare kring mitt duo-papper. Jag har inte tänkt i de banorna tidigare att a2 och en skärare fixar nästan alla storlekar jag använder, utan svinn. Jag har även lite tur med Hahnemuhle och deras provpack som säljs i a3+ så även den storleken finns tillgänglig hemma😃

Ja det blir kul att testa framöver. Jag är så otroligt nöjd med min P900 och de få utskrifterna i a2 blir lite pricken över i:et. Jag tycker också flexibiliteten kring papper blir större som jag beskrev tidigare kring mitt duo-papper. Jag har inte tänkt i de banorna tidigare att a2 och en skärare fixar nästan alla storlekar jag använder, utan svinn. Jag har även lite tur med Hahnemuhle och deras provpack som säljs i a3+ så även den storleken finns tillgänglig hemma😃

Jag printade aldrig i A3+ med min A600 och det var ju korkat för de är klart större. Nåt A2+ blir det inte med A900 vad jag kunnat se i inmatningen men A2 räcker långt.

Ett schyyst panoramamotiv måste bara bli fantastiskt! Så det blir nog svårt att motstå att testa det när du t.o.m. har en rullhållare.

Hej igen igen.
En fråga om skrivaren. Vad behöver man göra för regelbundet underhåll så att skrivaren fungerar felfritt?
Vet ni om den "sover" när man stänger av den så att den endast behöver vakna till när den ska användas.
(Min Pixma PRO-10S har underhållscykler så att den kan vara avstängd några dygn utan problem. Vid längre uppehåll eller strömavbrott så gör den en fullständig initiering som drar bläck. Man kan säga att den fungerar bra på bekostnad av hög bläckförbrukning)
A2 är större än A3+

Hej igen igen.
En fråga om skrivaren. Vad behöver man göra för regelbundet underhåll så att skrivaren fungerar felfritt?
Vet ni om den "sover" när man stänger av den så att den endast behöver vakna till när den ska användas.
(Min Pixma PRO-10S har underhållscykler så att den kan vara avstängd några dygn utan problem. Vid längre uppehåll eller strömavbrott så gör den en fullständig initiering som drar bläck. Man kan säga att den fungerar bra på bekostnad av hög bläckförbrukning)
A2 är större än A3+
Den låter och gör saker i ca 30 sek och sedan går det att skriva ut. Går det åt bläck så är det minimalt. Jag är väldigt imponerad såhär långt. Jag skriver fortfarande ut med initieringspatronerna och trots uppehåll på mer än en månad i stöten vaknar den upp och fungerar felfritt. Fulla patroner kommer räcka väldigt länge för mig. Gamla P600 skakade och ryckte under många minuter och sen hade jag tur om inte rengöringar behövdes. Det är faktiskt natt och dag mellan skrivarna.

Jag stänger aldrig av min SC-P700 men efter några minuter stänger den av sig själv. Så uppenbarligen finns inga underhållscykler men det verkar gå bra ändå.

För många är det säkert onödigt med rullpappershållaren.
Får jag kort flika in att just möjligheten att kunna använda rulle (som saknas på Pro 1000) är en egenskap som skaver lite i jämförelse med SC- P900. Även om jag inte skulle skriva ur från rulle, så skulle jag åtminstone vilja ha valmöjligheten att göra det, men så är det nu inte.

I övrigt är det väl nästan jämnt skägg mellan dessa, förutom det att jag tyckte att Pro 1000 var ett bättre köp i jämförelse 😉.

En tröst i sammanhanget är att det går att skriva ut bilder i (max) 1200 mm längd, men inte från rulle,som sagt.

I morgon kommer den, har tittat lite på nätet vad det gäller manual till Pro 1000. Över 800 sidor 😲😲😲 !

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar