Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Onoff - 25% 7/7-10/7

Produkter
(logga in för att koppla)
Så att klaga på ICA om dom skulle sälja mjölk för 40 kr/L när Konsum tar 10 kr/L är också att överdriva? Även om dom skulle ta samma för grädden?

Ja, självklart. Det bästa i det läget är definitivt inte att klaga. Det bästa är att handla på Konsum istället för på ICA.
 
Detta jävla skitföretag OnOff som jag handlat mycket på har som en del av konkursen stulit 2 500 kr av mig. Beroende på att presentkort inte gäller efter den 12/7.

Vore intressant om någon kompetent person som kan reglerna kan berätta om det är en oundviklig del av en varslad konkurs att inte lösa in betalade presentkort. Och att det inte räknas som prioriterade skulder.

Obs jag undanber mig alla som bara gissar och tror.

Som tur är har jag en OnOffkortsskuld som något överstiger detta värde, så jag har precis ställt in betalningen till OnOff. Så får konkursförvaltaren höra av sgi, men som de själva säger om presentkort så är det inte prioriterat från min sida att betala.

Dra åt h-e, OnOff.


Du kan inte ställa in betalningen på dina skulder då det är ett separat bolag som hanterar kredit (Resurs bank). Ditt presentkort är också värdelöst om inte konkursförvaltaren väljer att prioritera dessa (väldigt ovanligt), eller om evt. nya ägaren väljer att ta över dessa.

http://www.privataaffarer.se/nyheter/200805/presentkort-kan-bli-en-bla/index.xml

http://aftonbladet.se/nyheter/article13310042.ab;jsessionid=B5E1D567DE87E556DC07625F2D180411.mobila
 
Som tur är har jag en OnOffkortsskuld som något överstiger detta värde, så jag har precis ställt in betalningen till OnOff. Så får konkursförvaltaren höra av sgi, men som de själva säger om presentkort så är det inte prioriterat från min sida att betala.

De skulden har du till ett finansieringsbolag (en bank eller liknande) och inte till OnOff. Det kan vara dåligt att sluta betala sina skulder. Då kan farbror kronofogden komma och knacka på.
 
Ja, självklart. Det bästa i det läget är definitivt inte att klaga. Det bästa är att handla på Konsum istället för på ICA.

Dåligt exempel, det är ingen säljare som prånglar på dig varan när du ändrå köpt ett kilo oxfile för en femhundring, och du har dessutom bra koll på vad mjölk brukar kosta.

"Överpris" kan inte finnas på en fri marknad. Endast en monopolist kan ta ut överpris.

Fri marknad? Det är inte "fritt" när säljaren är på dig, vet exakt vad han ska säga för att få dig att öppna plånboken för några hundringar till.
 
Att maximera vinst betyder inte att man behöver luras, att passa på när kunden inte har koll. Man maximerar INTE vinsten genom att lura sina kunder. Det brukar straffa sig i längden då kunderna inte kommer tillbaka.

OnOff bryr sig nog inte så mycket om att kunderna inte kommer tillbaka. :)
 
Fri marknad? Det är inte "fritt" när säljaren är på dig, vet exakt vad han ska säga för att få dig att öppna plånboken för några hundringar till.

Varför är inte marknaden fri pga att säljaren är idog? Säljaren har inte monopol. Det finns inget tvång för köparen att köpa de extraprylar säljaren vill sälja. Hur blev marknaden ofri?
 
Varför är inte marknaden fri pga att säljaren är idog? Säljaren har inte monopol. Det finns inget tvång för köparen att köpa de extraprylar säljaren vill sälja. Hur blev marknaden ofri?

Eftersom man inte befinner sig i en situation där konkurrenternas priser framgår så att man kan göra ett val mellan två olika leverantörer. Du kan bara välja att köpa eller inte köpa. Dvs det finns ingen konkurrens.
 
De icke återkommande kunderna orsakade kanske konkursen? Vem vet?

Ja, så är det ju utan tvekan, men OnOff är inte enbart själva orsak till detta. Med en så mördande konkurrens som det har varit, och är, i elektroniksäljarbranschen så behöver ett bolag vara duktigt att gå på slak lina. OnOff var bara lite sämre på de än sina konkurrenter.
 
"Lättsinne" står faktiskt med på listan av situationer som definierar ocker så jag är faktiskt inte helt ute och seglar med det starka ordet.

Jag håller inte alls med dig om det handlar om prissättning, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det en annan sak när säljare faktiskt ljuger.
 
Eftersom man inte befinner sig i en situation där konkurrenternas priser framgår så att man kan göra ett val mellan två olika leverantörer. Du kan bara välja att köpa eller inte köpa. Dvs det finns ingen konkurrens.

Det är skitlätt att ta reda på priset hos konkurrenterna. Det är bara att besöka dem eller ringa dem och fråga.

En så perfekt och transparent marknad att alla priser alltid är tillgängliga samtidigt och ständigt finns inte (och lär aldrig uppstå). En marknad som har viss tidsfördröjning är icke desto mindre en fri marknad.
 
Jag håller inte alls med dig om det handlar om prissättning, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det en annan sak när säljare faktiskt ljuger.

Jag tror nog inte heller det juridiskt är ocker men om jag inte får säga att de luras så kan jag i alla fall säga att jag upplevde att jag blev lurad och att jag känner mig lurad.
 
Nå, jag förstår vad ni menar, men jag har ju tekniskt sett ingen skuld eftersom jag inte har fått några 2 500 kr eller varor motsvarande detta belopp. Jag har redan bestridit beloppet hos Resurs Bank och hänvisat till konkursförvaltaren om de vill ha pengarna. Jag kommer köra detta race några varv, logiken är ju klockren.
 
Det är skitlätt att ta reda på priset hos konkurrenterna. Det är bara att besöka dem eller ringa dem och fråga.

En så perfekt och transparent marknad att alla priser alltid är tillgängliga samtidigt och ständigt finns inte (och lär aldrig uppstå). En marknad som har viss tidsfördröjning är icke desto mindre en fri marknad.

Nja, det stämmer ju om du planerar köpet i förväg. Jag pratar fortfarande om säljsituationen.

Nuförtiden kan man tack och lov surfa med telefonen när man är på plats. funkar i alla fall för lite dyrare grejer och om telefontäckningen är god :)
 
Nå, jag förstår vad ni menar, men jag har ju tekniskt sett ingen skuld eftersom jag inte har fått några 2 500 kr eller varor motsvarande detta belopp. Jag har redan bestridit beloppet hos Resurs Bank och hänvisat till konkursförvaltaren om de vill ha pengarna. Jag kommer köra detta race några varv, logiken är ju klockren.

Problemet är att banken betalat 2500 till OnOff när de köpte fakturan/skulden. Så du har en skuld till dem, inte till OnOff.

Intressant i alla fall. Skriv här hur det går.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.