Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Onoff - 25% 7/7-10/7

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nåt sorts svensk kulturfenomen det här med att folk måste hitta på en massa saker att klaga på istället för att från börja se till att dom inte behövde klaga.

Som nu när detta företag som enligt många är skit kanske äntligen gått i graven och alla dom som klagar och aldrig vill sätta sin fot där igen och därför borde vara nöjda med det inträffade, nu istället har hittat en ny sak att klaga på. Nämligen att företagt har gått i konkurs så att dom inte längre kommer att kunna gå dit och klaga på det dom redan köpt! :)

Nu i dag vid uppnådda 31 års ålder blir jag fortfarande förvånad över att vuxna människor inte verkar begripa att företagen och säljarna naturligtvis vill göra vinst på det dom erbjuder.

gick alla i nån sorts högervriden mupp-skola där man bara fick höra sagor om den snälle fabrikörn vars enda syfte var att ge bort saker billigt till ortens befolkning?

Ingvar Kamprad? Jaha ja, det är naturligtvis bara för att va snäll som han startade IKEA.....

Syna bluffen

Antagligen är det så att Svenskarna klagar mest.
Misstänker att i USA klagar dom minst,
men sen brister det och dom börjar skjuta...

Fast det kanske bara är i Sverige som en del är beroende
av så kallade nyhetsmedia(tex Rapport, DN och kvällsporren.
Dom fyller upp hjärnan med olyckor, mord och konkurser,
precis som det skulle vara det viktiga i livet.
Ungefär som A-lagaren som fyller upp hjärnan med sprit,
det är ju viktigast för honom...
Olyckor, mord och stölder har ju funnits i 100.000 år,
så varför bry hjärnan med det varje dag?

Affärsmetoder som det skrivs om här är faktiskt intressant.
Antar att dom flesta i tråden sett "syna bluffen" på Discovery,
där sofistikerade bluffare lurar pengar eller grejer av försäljare,
kunder, personer på stan och tex bilägare.
Det är äkta bluffar som filmas och visas i programmet om
dom "medverkande" medger det.
Efteråt får dom tillbaka greferna, men det är straffbara handlingar dom visar.

Men när vissa av dom trixen görs i en affär med försäljningstillstånd
av en försäljare och upplägg i butiken osv., då är det lagligt...

Varför skulle man köpa mjölk för förtio kronor litern? Jag handlar inte mjölk, det är en något onaturlig föda, dricker vatten istället.

Men det är ju bajs att en ny BMW kostar 300000+kr när en Audi 100 -90 bara kostrar 2000kr, båda går ju liksom lika bra att åka och handla mjölk med.

Om man handlar mjölk varje vecka så kanske man inte
kollar priset varje gång.
Undrar lite smått hur många som sitter på kontoren
på affärskedjorna och listar ut hur man ska lura kunderna.
men det är kanske tur, annars hade arbetslösheten varit större...

Kom just på en semesterresa genom Österrike på väg mot
Jugoslavien -87. På bensinstationerna genom hela Österrike
fanns stora plakat där det gjordes reklam för bensinkuponger,
underförstått Jugoslavien. Köpte inga och det visade sig att
dom var värdelösa annat än till att tända en brasa med...

Men varför inte

I trådar om Blocket syns godtrogenheten och det kommer
ständigt nya kunder som betalar i förväg.

Men varför inte vända på det hela.
Om du ger ifrån dig dina bilnycklar till mig
utan att jag hotar dig, så är bilen min.
Detsamma gäller tex om jag hittar en väska på
cafét med pengar o bilnycklar, jag byter givetvis
lås på bilen omgående...

Då skulle det bli rakare regler och kanske
försiktigare invånare...

Och jag skulle slippa skriva onödiga inlägg som denna...

De jag gillar bäst är de som alltid klagar på att svenskar alltid klagar.

Eller vänta nu, det är förbaskat uttjatat.
Jag vill klaga på alla som klagar på att svenskar klagar så mycket och påstår att det skulle vara något typiskt svenskt att klaga:)

Men allvarligt; de som på allvar påstår det har aldrig varit inne på amerikanska forum. Det är likadant över hela världen.

I trådar om Blocket syns godtrogenheten och det kommer
ständigt nya kunder som betalar i förväg.

Men varför inte vända på det hela.
Om du ger ifrån dig dina bilnycklar till mig
utan att jag hotar dig, så är bilen min.
Detsamma gäller tex om jag hittar en väska på
cafét med pengar o bilnycklar, jag byter givetvis
lås på bilen omgående...

Då skulle det bli rakare regler och kanske
försiktigare invånare...

Och jag skulle slippa skriva onödiga inlägg som denna...

Det där var ganska förvirrat. Nej, man blir inte automatiskt ägare till sådant som man hittar på ett café.

Det folk inte verkar fatta är att i alla "priskrigsbranscher" är att det är alltid tillverkaren dvs leverantören av produkterna som får ta smällen av all prispress.Det verkar ju som att folk tror att butikerna "är snälla" som rear ut sina produkter elektronik,livsmedel,byggmaterial eller vad det nu är,men så är det inte.I det långa loppet kommer många företag,butiker att gå under och när vi alla sen är arbetslösa spelar det ingen roll att den där kameran,importerade billiga fläskfilen eller tv:n var billig.Folk tänker så jävla kortsiktigt så man börjar undra hur det står till "där uppe".

Det är samtidigt pinsamt att folk kan köpa en prispressad storbilds-TV för ex 12.000kr och sedan klaga över att en HDMI-kabel kostar några hundringar extra.
Folk kan även köra rundor mellan en massa butiker för att tjäna några hundringar på en viss produkt,eller ibland bara några kronor,typisk den svenska snålheten ! Men att vind för våg skicka iväg sina stålar till okända bedragares fickor över nätet går bra,sen kan man komma och gråta i trådar som "bedragare på blocket" över att man blivit lurad.

Sen verkar det som att många tycker det är kul att OnOff har konkat,dom är okunniga,dyra,tråkiga butiker m.m. eller vad man nu retar sig på,men tänk på att nästa gång är det kanske din egen arbetsplats som går under,och då är det inte så kul längre,då har du inte ens råd att handla "reaprodukter" på MM.Tänk på det !

Vi alla i detta land hade tjänat på att gynna "kamerabutiken" runt hörnet lite oftare, och att vi handlar inhemska varor lite oftare och inte bara tänker "billigt" . Inom elekronikbranschen är det i stort sätt samma märke/varor som säljs ,men inom andra område är det upp till oss konsumenter om vi vill ha våra bönder,industrier eller företag kvar och framför allt våra jobb kvar,och inte låta billiga skitkedjor ta över marknaden.

Det folk inte verkar fatta är att i alla "priskrigsbranscher" är att det är alltid tillverkaren dvs leverantören av produkterna som får ta smällen av all prispress.Det verkar ju som att folk tror att butikerna "är snälla" som rear ut sina produkter elektronik,livsmedel,byggmaterial eller vad det nu är,men så är det inte.I det långa loppet kommer många företag,butiker att gå under och när vi alla sen är arbetslösa spelar det ingen roll att den där kameran,importerade billiga fläskfilen eller tv:n var billig.Folk tänker så jävla kortsiktigt så man börjar undra hur det står till "där uppe".

Så hur vill du ha det istället?

Det folk inte verkar fatta är att i alla "priskrigsbranscher" är att det är alltid tillverkaren dvs leverantören av produkterna som får ta smällen av all prispress.Det verkar ju som att folk tror att butikerna "är snälla" som rear ut sina produkter elektronik,livsmedel,byggmaterial eller vad det nu är,men så är det inte.I det långa loppet kommer många företag,butiker att gå under och när vi alla sen är arbetslösa spelar det ingen roll att den där kameran,importerade billiga fläskfilen eller tv:n var billig./QUOTE]

I detta fallet var det väl OnOff, dvs. återförsäljaren, som fick ta smällen, så ditt resonemang stämmer uppenbarligen inte.
För övrigt finns det väl inga konsumentelektronikprodukter att köpa, som är tillverkade i Sverige, så något sådant val för konsumenten existerar inte.

Sen verkar det som att många tycker det är kul att OnOff har konkat,dom är okunniga,dyra,tråkiga butiker m.m. eller vad man nu retar sig på,men tänk på att nästa gång är det kanske din egen arbetsplats som går under,och då är det inte så kul längre,då har du inte ens råd att handla "reaprodukter" på MM.Tänk på det !

Nu är det ju så att Expert tar över många av butikerna och resten ska tydligen vara lätta att sälja också. Det finns m.a.o stora möjligheter för tidigare onoffpersonal att hitta nytt jobb.

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=290936&rlt=0&pid=240706__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

Prispressen mellan butikerna TJÄNAR väl ändå tillverkaren på? Inköpspriserna bör vara ungefär samma, kanske lägre för de stora etablerade pga bra långa avtal.

Klart inte butikerna är där för att vara snälla. Men behöver de vara dumma (=luras för det?)

Det är samtidigt pinsamt att folk kan köpa en prispressad storbilds-TV för ex 12.000kr och sedan klaga över att en HDMI-kabel kostar några hundringar extra.

Pinsamt för vem? Den som luras eller den som blev lurad?

Folk kan även köra rundor mellan en massa butiker för att tjäna några hundringar på en viss produkt,eller ibland bara några kronor,typisk den svenska snålheten ! Men att vind för våg skicka iväg sina stålar till okända bedragares fickor över nätet går bra,sen kan man komma och gråta i trådar som "bedragare på blocket" över att man blivit lurad.

Butiker som ger bättre service eller är billigare brukar klara sig längre.

Om du sett mina tidigare inlägg i andra trådar så vet du att jag tex är emot att köpa billigt i utlandet (dvs moms och skatt hamnar i tex USA istället för i sverige) istället för att köpa i lokala butiken. Jag föredrar tex kameradoktorn pga den extra service de ger om något skulle strula eller man vill prova en produkt.

Vi alla i detta land hade tjänat på att gynna "kamerabutiken" runt hörnet lite oftare, och att vi handlar inhemska varor lite oftare och inte bara tänker "billigt" . Inom elekronikbranschen är det i stort sätt samma märke/varor som säljs ,men inom andra område är det upp till oss konsumenter om vi vill ha våra bönder,industrier eller företag kvar och framför allt våra jobb kvar,och inte låta billiga skitkedjor ta över marknaden.

I detta fallet var det väl OnOff, dvs. återförsäljaren, som fick ta smällen, så ditt resonemang stämmer uppenbarligen inte.

Och vi som varit dumma nog att köpa presentkort som också får ta en del av smällen...

Har f ö för de som fält min berättelse om värdelösa presentkort fått svar från Resurs Bank som skickat en reklamationsblankett och bett mig skicka in den tillsammans med presentkorten. Få se om det ger något, men ett bra bemötande är det från deras sida!

Och vi som varit dumma nog att köpa presentkort som också får ta en del av smällen...
Jag har aldrig riktigt begripit poängen med presentkort. Om man ska ge bort pengar så är det väl bättre att ge pengar som fungerar överallt och inte pengar som bara fungerar i en viss affär?

Har f ö för de som fält min berättelse om värdelösa presentkort fått svar från Resurs Bank som skickat en reklamationsblankett och bett mig skicka in den tillsammans med presentkorten. Få se om det ger något, men ett bra bemötande är det från deras sida!

Det låter lovande. Nästan så att jag blir förvånad över det goda bemötandet.

Som nu när detta företag som enligt många är skit kanske äntligen gått i graven och alla dom som klagar och aldrig vill sätta sin fot där igen och därför borde vara nöjda med det inträffade, nu istället har hittat en ny sak att klaga på. Nämligen att företagt har gått i konkurs så att dom inte längre kommer att kunna gå dit och klaga på det dom redan köpt! :)

Nu drog du alla över en kam.. Vi som har handlat där och blivit felbehandlade eller rent av lurade, gång på gång, kan ju känna en viss tillfredställelse att skiten har försvunnit.
Men om man vill få ut något trasigt på garantin, så är det ju fabriksgarantin som gäller, kanske inte alla som vet det..
Dock är det olika personer som framfört frågor och kanske lite irritation.. så att säga att det är samma personer som klagar... är nog lite förhastat.

Sen är det ju de som köpt presentkort och dyligt som kommit i kläm, som givetvis är oroade om det är större summor. Det skulle du nog också vara..

Eftersom man inte befinner sig i en situation där konkurrenternas priser framgår så att man kan göra ett val mellan två olika leverantörer. Du kan bara välja att köpa eller inte köpa. Dvs det finns ingen konkurrens.

Med utgångspunkt från det du skriver är den fria marknaden en utopi och konkurrens något som ej kan existera.
Dessutom kan man , om man vill hårddra det hela, påstå att alla företagare bedriver ocker eftersom din definition av konkurrens inte kan existera.
För övrigt är min personliga åsikt, i den mån en sådan kan anses rumsren, att denna debatt har kommit att bli en verbal pajkastning, vilket är olyckligt.

Jag har aldrig riktigt begripit poängen med presentkort. Om man ska ge bort pengar så är det väl bättre att ge pengar som fungerar överallt och inte pengar som bara fungerar i en viss affär?

Det låter lovande. Nästan så att jag blir förvånad över det goda bemötandet.

Ja, det där med presentkort är ju lite märkligt. Många är ju lite kluvna till att ge pengar och tycker det är finare med presentkort. Dit hör dock inte jag, utan vi valde presentkort till en 18- åring som behöver hjälp med att välja på vad han ska lägga sina pengar.. ;-)

Jag har aldrig riktigt begripit poängen med presentkort. Om man ska ge bort pengar så är det väl bättre att ge pengar som fungerar överallt och inte pengar som bara fungerar i en viss affär?.

Ja, det där med presentkort är ju lite märkligt. Många är ju lite kluvna till att ge pengar och tycker det är finare med presentkort. Dit hör dock inte jag, utan vi valde presentkort till en 18- åring som behöver hjälp med att välja på vad han ska lägga sina pengar.. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar