Advertisement

Annons

Onoff - 25% 7/7-10/7

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att det är att luras att ta dubbelt så mkt som andra på tillbehör som folk i allmännhet har sämre priskoll på. Ordet "ocker" ligger nära till hands. Att man inte kan lämna tillbaka grejerna om man upptäcker att varorna var helt fel prissatta gör det knappast bättre.

Får konkurrenternas anställda verkligen 30-40% lägre lön?

Du fick inte ihop allt va? Om du sänker din lön riskerar du att gå back. Likadant är det med produkter vissa är låga vissa är kanske lite högre. Ang ingen returrätt är inte detta något ONOFF styr över.

Det kunden är redo att betala är det rätta priset - varför sätta lägre priser?
 
Så över 800 kr för ett Sandisk Extreme Pro 8GB är inte överpris?

Ingen aning, men att slänga skit på en kedja för nån enstaka pryl är att överdriva. Att det finns affärer som säljer både billigare och dyrare kommer det alltid finnas.

Du behöver ju inte köpa det och alla vet ju redan om att man inte kan lämna tillbaka det pga konkursen.

Jag köper knappt från varken elgiganten eller OnOff då jag oftast vet att jag kan beställa från internet billigare. Dock har jag då och då köpt av en burik där jag vet att det är dyrare pga vissa principsaker. Nyligen köpte jag en hårdisk som var 30% dyrare än i en annan burik bara 5 km från varandra. Varför behöver vi inte gå in på, men jag är nöjd.

/Stefan
 
Du fick inte ihop allt va? Om du sänker din lön riskerar du att gå back. Likadant är det med produkter vissa är låga vissa är kanske lite högre. Ang ingen returrätt är inte detta något ONOFF styr över.

Det kunden är redo att betala är det rätta priset - varför sätta lägre priser?

Returrättsproblemet är nytt men tillbehörsstrategin har jag råkat ut för.

Man köper tv eller annan kapitalvara och så frågar de om tex kablar. Har man lagt ut bortåt 10k, kollat att priset är lika som konkurrenternas och man blir upplyst om att det inte följer med hdmi och att en "bra" kostar 550-kr till känner i alla fall jag mig lurad när jag upptäcker att samma eller bättre kostar 280kr i på Kjells intill några dagar senare.

Tycker du att det är rätt pris för att jag "är beredd att betala" i det som hände mig ovan (i vintras)?
 
Hej!

Tänkte mest informera folk, om ni ska ha något nytt hus/kompaktare eller vad som, så kommer ONOFF från och med imorgon till söndag ha 25% rabatt på allting som finns på lager.

Kommer personligen själv köpa en G12a som jag har funderat länge på.

Och jo, jag jobbar på ONOFF, men 25% är ganska bra rabatt för alla :)

Ingen inom elektronikbranchen tycker, att detta är bra med en "kollegas" konkurs, - det kan bli vem som helst nästa gång, nästa månad, nästa år, - marginalerna är ju mycket små, ......

Ändå blir jag förvånad, att så många slänger sig in för att köpa, skitsäker på att fynda, det gäller att vara iskall, - behöver jag denna pryl, kan den köpas billigare på ett annat ställe, osv ....

Canon G12 var efter -30% rabatt, nersatt till ca. 3400:-, visst bra kamera till ett vettigt pris, men den är nu relativt iskall, Canon kommer inte med en ny G13 modell med så liten sensor, - när Fujifilm X100 med en
APS-C sensor är mycket bättre, mycket dyrare, ja, men kameratypen mätsökare med små mått, det är vad som kommer snart från Canon, då kommer liknande modeller tätt efter, från de flesta tillverkare.

En Sony Vaio 15,5" av årsmodell 2010 var också med i utförsäljningen, till ett pris av ca. 5000:-, med avdrag av 30%, säkert har de andra elektronikkedjorna den till lågt pris framöver, - alltså var alltid påläst och klarvaken när du kommer in i en affär, med en konkursutförsäljning, ha-ha!

Annars är risken stor, att du kilar in på Bolaget för att trösta dig, för att ha gjort ett dåligt köp!
 
Tycker du att det är rätt pris för att jag "är beredd att betala" i det som hände mig ovan (i vintras)?

Jag anser att om kunden är beredd att betala ett pris för något så är det rätt pris. Sen kan priser bli _bättre_ :)


Sitter på mobilen nu. Så kort svar till Lars,
En viss kjedjas butikschef i södra stockholm gick och köpte två tårtor för att fira konkursen...
 
När ONOFF började sälja leksaker så förstod man att allt inte stod rätt till. Ett desperat grepp som förminskade deras image som eletronikkjedja och aldrig hade någon chans att falla väl ut.
 
Ingen aning, men att slänga skit på en kedja för nån enstaka pryl är att överdriva. Att det finns affärer som säljer både billigare och dyrare kommer det alltid finnas.

Du behöver ju inte köpa det och alla vet ju redan om att man inte kan lämna tillbaka det pga konkursen.

Jag köper knappt från varken elgiganten eller OnOff då jag oftast vet att jag kan beställa från internet billigare. Dock har jag då och då köpt av en burik där jag vet att det är dyrare pga vissa principsaker. Nyligen köpte jag en hårdisk som var 30% dyrare än i en annan burik bara 5 km från varandra. Varför behöver vi inte gå in på, men jag är nöjd.

/Stefan

Så att klaga på ICA om dom skulle sälja mjölk för 40 kr/L när Konsum tar 10 kr/L är också att överdriva? Även om dom skulle ta samma för grädden?
 
I mitt tycke är det vi konsumenter som är så prylkåta och dåligt pålästa att vi betalar "överpris".
Ordet överpris är ju f.ö. ett tämligen subjektivt begrepp.
Hade vi vetat vad vi vill ha och vad vi är beredda att betala och stått fast vid det så hade överpriser varit betydligt mera sällsynta.

Jo - jag tillhör också den gruppen som "syndar".
 
Så att klaga på ICA om dom skulle sälja mjölk för 40 kr/L när Konsum tar 10 kr/L är också att överdriva? Även om dom skulle ta samma för grädden?

Du har inte riktigt koll på läget va? och hur allt prissätts?

Gå in på pricerunner och slå upp ex "sandisk minneskort" så ser du hur stora spannen kan vara.

Det finns flera förklaringar till de stora variationerna. Men att dra jämförelse mellan 40 kr mjölk är faktiskt lite löjligt.

EDIT: Du vet om att grädde och mjölk inte är samma produkt och du betalar inte x kr/gram fett.

Var på EKO (en butik i Krstd). Köpte klämmor till studion där på 10 krs marknaden. 2 pack för 10 kr. Ecakt samma som clasholson.se säljer för 29 kr/st, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162168694. Likvärdig klämma på lågprisburiken kaffebrus.com kostar 2 pack 129 kr, http://kaffebrus.com/klamma-kraftig-1619.html

Sluta klaga för prissättningarna beror på flera faktorer, bla på vad konsumenter är villiga att betala.
Börja fynda där du KAN fynda. Jag fyndade som sagt en laptop för 9100 kr. En dator som kostar lika mycket på Onoff normalpris som alla andra konkurrenter,


/Stefan
 
Senast ändrad:
De utnyttjar kundens kunskapslucka. Systematiskt.

Hade alla sänkt sin priser med 90 % hade du tyckte exat likadant när du vant dig vid priserna.
Det är klart att företag maximierar sina vinster.
Finns en balansgång mellan kvantitet och vinstmarginaler. Antingen säljer man många för lite mindre peng eller så säljer man få för lite mer peng.

Om du själv varit egenföretagare så hade du säkert satt priser efter tillgång/efterfrågan.
Det är ju därför vi själva prissätter våra tjänster som fotografer och så finns det en riktlinje som man KAN följa om man är mainstream.

Bra exempel är bostadsmarknaden. Den följer knappast våra löner.

/Stefan
 
Jag anser att om kunden är beredd att betala ett pris för något så är det rätt pris. Sen kan priser bli _bättre_ :)


Sitter på mobilen nu. Så kort svar till Lars,
En viss kjedjas butikschef i södra stockholm gick och köpte två tårtor för att fira konkursen...

Hur vet du det?
De två tårtorna var preppade med laxermedel, av dig kanske?
Bra jobbat!

Kedja söder ut, skrev du, skall se i tidningen imorgon om en viss kedja (Kungens Kurva?) har stängt, någon dag, på grund av insjuknad personal!
Alltså missade inttäckter den dagen , dyr tårta, ha-ha!
 
Hur vet du det?
De två tårtorna var preppade med laxermedel, av dig kanske?
Bra jobbat!

Kedja söder ut, skrev du, skall se i tidningen imorgon om en viss kedja (Kungens Kurva?) har stängt, någon dag, på grund av insjuknad personal!
Alltså missade inttäckter den dagen , dyr tårta, ha-ha!

Hahahahaha fan vad kul det vore :p
Ska fixa fram bilden hemma, mms bild har läckt ut. :p
 
Detta jävla skitföretag OnOff som jag handlat mycket på har som en del av konkursen stulit 2 500 kr av mig. Beroende på att presentkort inte gäller efter den 12/7.

Vore intressant om någon kompetent person som kan reglerna kan berätta om det är en oundviklig del av en varslad konkurs att inte lösa in betalade presentkort. Och att det inte räknas som prioriterade skulder.

Obs jag undanber mig alla som bara gissar och tror.

Som tur är har jag en OnOffkortsskuld som något överstiger detta värde, så jag har precis ställt in betalningen till OnOff. Så får konkursförvaltaren höra av sgi, men som de själva säger om presentkort så är det inte prioriterat från min sida att betala.

Dra åt h-e, OnOff.
 
Hade alla sänkt sin priser med 90 % hade du tyckte exat likadant när du vant dig vid priserna.
Det är klart att företag maximierar sina vinster.
Finns en balansgång mellan kvantitet och vinstmarginaler. Antingen säljer man många för lite mindre peng eller så säljer man få för lite mer peng.

Om du själv varit egenföretagare så hade du säkert satt priser efter tillgång/efterfrågan.
Det är ju därför vi själva prissätter våra tjänster som fotografer och så finns det en riktlinje som man KAN följa om man är mainstream.

Bra exempel är bostadsmarknaden. Den följer knappast våra löner.

/Stefan


Vad det gäller tex minneskorten så är de exakt samma som hos konkurrenterna, ingen extra service eller försäkring eller så. Konkurrenten kanske har lagt på 20%, onoff lade på 300%. Ocker. Varför det funkar är just att säljarna passar på när man ändå köper något annat. Ska man tex bara köpa minneskort kollar man ju runt.

Att maximera vinst betyder inte att man behöver luras, att passa på när kunden inte har koll. Man maximerar INTE vinsten genom att lura sina kunder. Det brukar straffa sig i längden då kunderna inte kommer tillbaka.

Att lönerna skulle följa produktpriset var en fråga till TS, inte ett påstående från min sida.

För övrigt så ÄR jag egenföretagare.
 
Detta jävla skitföretag OnOff som jag handlat mycket på har som en del av konkursen stulit 2 500 kr av mig. Beroende på att presentkort inte gäller efter den 12/7.

Vore intressant om någon kompetent person som kan reglerna kan berätta om det är en oundviklig del av en varslad konkurs att inte lösa in betalade presentkort. Och att det inte räknas som prioriterade skulder.

Obs jag undanber mig alla som bara gissar och tror.

Som tur är har jag en OnOffkortsskuld som något överstiger detta värde, så jag har precis ställt in betalningen till OnOff. Så får konkursförvaltaren höra av sgi, men som de själva säger om presentkort så är det inte prioriterat från min sida att betala.

Dra åt h-e, OnOff.

Åter igen på mobilen. Vill mest säga till dig att det är nog bäst att betala räkningen. Inte ONOFF som du har skulden hos utan resurs bank. Alltså har det inget med ONOFF att göra. Jag vet inte hur det ligger till med presentkort och konkurser mer än att varje konkurs jag sett har det varit så.
 
Jag tycker att det är att luras att ta dubbelt så mkt som andra på tillbehör som folk i allmännhet har sämre priskoll på. Ordet "ocker" ligger nära till hands.

Here we go again ...

Marknaden är fri. Har man inte koll på priserna hos konkurrenterna så får man antingen skylla sig själv eller också är man tillräckligt rik för att inte bry sig.

Att använda ordet "luras" på det sätt du gör är att skapa inflation i ordets betydelse.
 
Here we go again ...

Marknaden är fri. Har man inte koll på priserna hos konkurrenterna så får man antingen skylla sig själv eller också är man tillräckligt rik för att inte bry sig.

Att använda ordet "luras" på det sätt du gör är att skapa inflation i ordets betydelse.

Okejdå, låt oss skiva ocker istället. OnOff utnyttjar folks okunskap eller lättsinne för att sälja en produkt för det mångdubbla marknadspriset :)

"Luras"...jag tyckte det ordet lät bättre än utnyttja.
 
Man köper tv eller annan kapitalvara och så frågar de om tex kablar. Har man lagt ut bortåt 10k, kollat att priset är lika som konkurrenternas och man blir upplyst om att det inte följer med hdmi och att en "bra" kostar 550-kr till känner i alla fall jag mig lurad när jag upptäcker att samma eller bättre kostar 280kr i på Kjells intill några dagar senare.

Det där är däremot på gränsen till att luras. Det är en sak att sälja kablar och andra tillbehör dyrt. Det är helt OK eftersom jag faktiskt inte behöver köpa dessa. Att däremot komma med falska påståenden om att de jättedyra kablarna är mycket bättre än de billiga man hittar på Jula, Biltema eller Clas Ohlsson är däremot förkastligt.

Fast man ska ju aldrig lyssna på försäljare. Det är mycket bättre, och lättare, att ta reda på det man behöver veta innan ett köp på egen hand i förväg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.