Annons

Om man såg en pedofil som fotograferar barn

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Jag gick igenom lag och rätt. Man får fotografera vad som helst på allmäna platser och INGEN får ta kamera från dig eller hindra dig från att ta bilder för då kan man riskera 2 års fångelse.

Nu till frågan: Om man såg en pedofil fotograferar barn och då får man inte stoppa pedofilen?

Min svenska är inte det bästa då jag har teckenspråk som moderspråk men hoppas någon här kan hjälpa mig och förklara närmare hur lagar ser ut egentligen i Sverige.

Finns det inte lagar att man inte får fotografera barn under 15 år eller något likande?

Var och en får ingripa för att stoppa någon som begår ett brott.

Det finns ingen lag som förbjuder någon att fotografera personer av en viss ålder på allmän plats.

Nej, det finns inga såna lagar. En fråga som slår mig är hur man skulle känna igen en pedofil? Menar du en känd sådan som man vet är det och som även har begått övergrepp på barn eller en någon skulle misstänka är det?

Personligen tror jag att risken att möta en man vet är det är minimal och att misstankar ofta skulle kunna slå väldigt orättvist och fel.

Jag har tre gånger på 10 år upplevt att misstankarna funnits på skolor där barn gått. Två gånger har varningar gått ut tillsammans med information från polis/psykologer hur man pratar med barn för att de inte ska följa med "vem som helst" samtidigt som de inte ska vara skrämda i onödan typ, men ingen av gångerna har det sagts att ens polisen skulle veta att det är en pedofil det har handlat om.. Det är nog svårt det där.

Först och främst är det förmodligen inte så enkelt att avgöra om någon är pedofil eller bara normalt fotointresserad. Pedofilen lär ju knappast ha en skylt med information om sin sexuella läggning hängande på magen. Och ska man då misstänkliggöra var och en som fotograferar barn?
Jag var själv på stranden i går och såg ett par halvnakna barn som satt och grävde i sanden vid vattenbrynet. Bakgrunden var fantastisk och hela scenen andades sommar, sol och semester. Jag fotograferade med vidvinkel och ungarna blev bara en del i bilden. Men gemene man kan inte avgöra om jag använder vidvinkel eller ett kort teleobjektiv varför ett förbud av fotografering av barn under 15 år skulle leda till häxjakt så fort någon överhuvudtaget vistades med kamera i närheten av barn. Att det finns ett fåtal sjuka individer ska väl inte få begränsa normala människors liv eller rättigheter?

lottawe skrev:
Nej, det finns inga såna lagar. En fråga som slår mig är hur man skulle känna igen en pedofil? [...]
Krille skrev:
Först och främst är det förmodligen inte så enkelt att avgöra om någon är pedofil eller bara normalt fotointresserad. Pedofilen lär ju knappast ha en skylt med information om sin sexuella läggning hängande på magen. [...]
När vi hade terroristövning (sic!) på jobbet för några år sedan hade alla "terrorister" en skylt runt halsen som tydligt förkunnade vilka de var. Har inte pedofiler det menar ni?

Terroristerna hade för övrigt varit jättedumma och kastat maskinchefen överbord. Som tur var lyckades vi fånga allihop och bunta ihop dem på bildäck! =)

Det kommer att bli olagligt att smygfotografera folk där de kan förvänta sig att vara privata, som i omklädningsrum, på toaletter, i sovrummet osv.

Det är också förbjudet att fotografera på sådant sätt att det kan uppfattas som ett ofredande.

Men i grunden är det fritt att fotografera vem som helst var som helst.

Det är svårt att skilja en sjuk människa från en frisk, särskilt när det gäller pedofili. Det vi är rädda för är ju inte heller själva fotograferingen antar jag, utan hur bilderna används.

Då är det den sjuka hjärnans tankar vi vill stoppa. Jag tror att det finns bättre och mer rättssäkra vägar att gå då.

Håller med Robin, - Hur vet man att det är en pedofil?

Skrivet i pannan, på ryggen, går med röd toppluva?

Lika bra att vi gör som amerikanerna och förutsätter att alla som plåtar barn är pedofiler. Bara släng dem i finkan och låt dem själva bevisa att de är oskyldiga (för att dra ytterligare en liknelse med terrorister).

Sedan ett antal år rasar pedofildebatten, det blir lätt lite hysteriskt. Jag vandrade runt här i Stockholm lite på måfå, fick syn på en mamma
med sina små döttrar som började blåsa såpbubblor
i ett gathörn. Ljuset var formidabelt! Jag tog några bilder... plötsligt dånar en mormor/farmor
in från högra delen av scenen. Hennes ansikte är
förvridet av hat & ilska. Det är uppenbart att hon helt skulle vilja flå mig levande. För självklart är jag "en sån där".

Ytterst obehaglig upplevelse, förödmjukande och ledsam. Men, det är väl sånt som händer.

/Roger

HRL skrev:
Men, det är väl sånt som händer.

/Roger
Gissningsvis bara män... Så ni kanske borde satsa på transande när ni ska gatuplåta, för som kvinna är det nog faktiskt betydligt lättare att kunna plåta och ändå slippa såna reaktioner.

Visst blir det lätt hysteriskt.. och orättvist mot majoriteten som nog är sunda och har goda avsikter med bilden de tar.

Så ni skulle kanske kunna samla ihop er och ordna ordna en stor transaktion på lämplig plats i protest?;)

Senast ändrad:
Brottsbalken 5 kap:

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

[...]

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter. Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.
Kanske inte den smidigaste lösningen men det hjälper otvivelaktigt att kunna hänvisa till lagrum om man springer på folk som propsar på sin "rätt" i sådana här situationer.

Akerstrom skrev:
Den lagen känner jag inte till, var står det någonstans?

Gissar att Magnus syftar på Brottsbalken, 4 kap, §7:

7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

Akerstrom skrev:
Den lagen känner jag inte till, var står det någonstans?

Alla vanliga lagar gäller även vid fotografering som ofredande. En del smygfilmare har blivit fälldra för ofredande. Ofredande är lite av en slaskrubricering.

Slår du någon med kameran är det misshandel...

Magnus Fröderberg skrev: ...
Det är också förbjudet att fotografera på sådant sätt att det kan uppfattas som ett ofredande.
...
Finns inte reglerat i något lagrum. Det är förbjudet att ofreda folk - vari ofredandet består, är i lagstiftarens ögon sekundärt. Att envist förfölja någon och fotografera på lite håll på offentlig plats är sannalolikt inte ofredande, men kör man upp kameran i ansiktet på pensonen, så är gränsen passerad, imho.

Fotoförföljande kommer att förbjudas om lagen mot stalking antas, men då som stalking, inte som fotograferande.

Analogt gäller samma distinktioner som vid misshandel - det finns ingen anledning att definiera olika typer av misshandel; örfilar, smisk, knytnävar etc., annat när våldet i sig blir grovt ( = blodvite etc. ), eller tillhygget är så farligt, att fara för liv inträder ( = vapenperspektivet ).

En betydligt allvarligare fara är den som finns i frågeställningen och som i en förlängning kan extrapoleras till följande tre frågor:

• Har brottslingar samma rättigheter som alla andra medborgare?
• Har brottslingar rätt till ett värdigt liv?
• Är brottslingar som avtjänat sitt straff därmed repatrierade?

Det är min fasta övertygelse att inte alla människor svarar ja på dessa frågor och det är för mig skrämmande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar