Annons

Sensor storlek inför framtiden

Produkter
(logga in för att koppla)
Killen har helt rätt för sig. Men det skärpedjup han har på 8 och 11 och d2x motvarar på 5d 11 och 16 på 5D
Få linser är bra på 16 och därutöver- "så jag förstår inte riktigt hans kritik"
Dessutom så inträder diffraktion vid bländare 11 och högre på 5d

Därför är det inte mycket värt att göra flera pixlar på en 15 x 23mm yta än ca 8-10 miljoner

Mikael
 
Senast ändrad:
Några funderingar: Man kan fråga sig vad man egentligen behöver fler än 6 Mp på en APS-stor sensor till. En sådan bild går att förstora upp hur mycket man vill för normalt betraktningsavstånd. Problemet är nog att många egentligen vill ha en digital mellan- eller storformatskamera men av ekonomiska skäl tvingas använda småformatskameror. Småformatskameran är ju egentligen inte avsedd för den typen av fotografi.

Min gissning är att vi i framtiden kommer att få en tillbakagång mer till hur det var förr, fast alltigenom digitalt, dvs de som vill ha en hyfsat liten, smidig och snabb kamera kör med små sensorer (APS) med runt 10-12 Mp. Så småningom med EVF istället för spegel. De som vill ha större sensorer för landskap, arkitektur etc. kör med digitalt mellanformat (som kommer bli överkomligt prismässigt).

En annan sak är att många pixlar inte kommer kosta något och att nuvarande pixelhysteri kommer lägga sig. Då kan man ha en 24 Mp APS-sensor som man "binnar" till valfri pixelstorlek i själva kameran. Vill man få ut optimal upplösning så kör man 24 Mp, ISO 200. Om det är viktigare med lågt brus och högt dynamiskt omfång så binnar man pixlarna t ex 2x2 och får en 6 Mp-sensor som går att köra "brusfritt" på ISO 1600 eller 3200.

Här har tillverkarna ett pedagogiskt problem. Nu skulle det vara självmord för dem att släppa en kamera med högt brus på högsta upplösning. Det gäller att lära folk att det går att kontrollera bruset genom att variera storleken på bilden. Helt enkelt att få dem att se att en högupplöst sensor har både fördelar och nackdelar som man måste lära sig att kontrollera.

Johannes
 
Problemet är att om du då väljer 24mpix vad skall du ha för optik? Då får du samtidigt ha med att vid detta fototillfälle kan du blända ner max till 3,5-4.
Annars nyttjar du inte de 24mpixlarna
Mikael
 
Utbytbara sensorer

Jag tror att framtiden kommer att innebära utbytbara sensorer och uppgraderingsbar programvara. Detta skulle öppna många nya möjligheter. Tex att byta sensor beroende på prestanda krav. Allt i ett brukar innebära kompromisser och det är väl det vi ser i dagens sensorer, tex svårt att få hög bildkvalitet vid såväl höha som låga ISO-tal med samma sensor.
Det skulle också öppna för tredjepartstillverkare av sensorer och vi skulle inte behöva byta kamerahus lika ofta.
Sedan tror jag att framtiden innehåller sensorer som klarar av att variera exponeringen på pixelnivå. Detta skulle innebära att problemet med dynamiskt omfång skulle försvinna och vi skulle få helt nya möjligheter i bildskapandet.
//Leif
 
macrobild skrev:
Problemet är att om du då väljer 24mpix vad skall du ha för optik? Då får du samtidigt ha med att vid detta fototillfälle kan du blända ner max till 3,5-4.
Annars nyttjar du inte de 24mpixlarna
Mikael

Det är just precis det som är poängen. När du använder din bästa optik vid f/3.5 kan du köra med 24 Mp. Annars kör du med lägre upplösning.

Johannes
 
När behöver man flera pixlar än 8-10miljoner? Canons vidvinkelzoomar kan inte återge ens de 12 som finns i 5D
Mikael
 
macrobild skrev:
När behöver man flera pixlar än 8-10miljoner? Canons vidvinkelzoomar kan inte återge ens de 12 som finns i 5D
Mikael

När man kör macro och vill ha längre skärpedjup....

Då kan man backa lite och sen beskära bilden. Då skulle jag i alla fall kunna tänka mig ha nytta för ett 20-50 megapixel eller så...

Att kunna beskära bilden, inte bara vid macro, är väl ungefär enda anledningen jag kommer på...
 
marco skrev:
När man kör macro och vill ha längre skärpedjup....

Då kan man backa lite och sen beskära bilden. Då skulle jag i alla fall kunna tänka mig ha nytta för ett 20-50 megapixel eller så...

Att kunna beskära bilden, inte bara vid macro, är väl ungefär enda anledningen jag kommer på...

Och vilket macroobjektiv har denna fantastiska upplösning redan vid bl 2.8?
Mikael
 
Keramiska linser?

macrobild skrev:
Jag tror vi diskuterar olika saker- i varje fall gör jag det .
Speciellt ni som blandar in datans frammarsch.

Det är inte svårt med flera pixlar- svårigheten ligger i optiken, se tidigare svar.

Hur skall de nya objektiven i så fall tillverkas så de frångår de optiska lagar som gäller idag med upplösning/diffraktion?

I vilket fall betyder det - att de linser som du har idag sätter gränsen.
Och där hjälper inga liknelser med datans utveckling.


Det är fysik och optiska regler som ger förutsättningarna för vad som är vettigt vad det gäller antal pixlar. Och optik har man räknat på i 100tals år.
Mikael


Utan att kunna ett jota om det som pratats om här, fliker jag in två ord: keramiska linser.
Läste nu under hösten om någon mobiltelefontillverkare (tror jag att det var) som hade konstruerat ett keramiskt lins till mobiltelefonen. Nu kunde de ha en mycket tunnare lins än en glaslins och ändå få bättre bild. De syftade förstås på att skapa den tunnaste kameramobilen.

Jag har inte en aning om vad dessa keramiska linser är, men det lät ju väldigt intressant. Tunnare lins, mindre distorsion... bättre bild? Tja, om det är något som kan utvecklas till lyckade objektiv till kommande systemkameror, återstår att se. Men helt klart är att om man kan byta ämne i linserna, så gäller helt andra koefficienter när man räknar på våra kära fysiska lagar.

Så jag tror tvärtemot vad Mikael tror; fastän man räknat på optik i 100tals år, tror jag gärna att de skulle kunna komma med stora genombrott, bara de vågar sig in på lite nytänkande! :)
Matematik har man räknat på i tusentals år, men det är först under 1900-talet som de stora framstegen har kunnat erövrats (datoriseringen), med hjälp av matematiken. Kanske vi ska börja prata om eoner istället, för att se vad skillnaden blivit?
 
Casio utvecklar keramiska linser, ett nytt material som kan användas istället för glas i optik. Det heter Lumicera och är ett transparet keramiskt material som de påstår har bättre egenskaper än vad vanligt glas har. Enligt Casio så kommer användandet av denna teknik bland annat kunna minska storleken på optik med runt 20%.

Vilken betydelse detta har för hur ljuset böjer sig runt en bländaröppnings kant-kan vi spekulera om=spridning av ljusstrålar=diffraktion.
Och till vilka linser-och när?
Det gäller nog i första hand smålinser till mobiltelefoner.



Mikael
 
Johannes-S skrev:
Problemet är nog att många egentligen vill ha en digital mellan- eller storformatskamera men av ekonomiska skäl tvingas använda småformatskameror.

Johannes

Jag känner ofta behov av mellanformat för just naturfoto/landskapsfoto. Men vad ska man göra? Känner inte direkt att gå tillbaka till analogt, är inte någon idé då det känns utdöende =/ och gå på digitalt innebär att leva på nudlar resten av livet. Utvecklingen går ju också väldigt fort framåt och känns som den bara har börjat för mellanformat för svensson konsumenter. Så förhoppningsvis ser vi bättre priser inom en snar framtid. Hoppas jag ;)

/Andreas
 
5D är säkert mycket bra och prisvärd. Har en 20D och det skulle inte skada med mer dynamiskt omfång, större sökare och bättre skärpa i vissa lägen. Hoppas bara att Canon kommer med bättre objektiv med mindre distorsion osv. Skulle inte vilja använda ett objektiv som 16-35 till en fullformatskamera.
 
Cypress 9 megapixel APS CMOS

Nya cmos dyker upp, denna gång från Cypress med förbättrad filfactor och behovet av microlinser försvinner därmed.
Pris 90 USD. Detta gör att priserna kommer att sjunka fortsättningsvis på framtida APS kameror.

Kameror med 1.5 och 1.6 APS stora sensorer har nått sitt maximum vad det gäller antalet pixlar (d2x), ett lämligt antal pixlar blir 8-12miljoner. Mer pixlar gör ingen nytta pga av diffraktion, sämre brusegenskaper, sämre dynamiskt omfång samt att många linser redan nu inte är tillräckligt bra för 12Mpix.


De som förväntar sig en exv D30 från Canon med ett stort antal pixlar på nuvarande yta - glöm det. En D30 med större sensor, och flera pixlar - möjligen!

Mikael
 
Visst har Canons vidvinklar (framför allt då zoomarna) problem med en sensor i småbildsformatet. Detta kan säkert vara besvärligt om man fotograferar interiörer, arkitektur eller annat där det är viktigt att hela bilden är skarp.

Här är en bild tagen med 17-40 på 17 mm, och den är säkert inte skarp om man kollar hörnen, men på den här typen av bilder spelar det ju mindre roll ;)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=521776&target=#

Denna bild hade givetvis också gått att ta med en 1,5x eller 1,6x sensor, men jag tvivlar på att den rent tekniskt skulle blivit bättre av det ;)

Reportagefotografer som kan köra sina 24/1,4L på 1600 och 3200 ISO uppskattar förmodligen också 5D (och kan nog leva med lite oskärpa i hörnen).

Motsvarande tror jag många fotografer kommer att välja D200 för den bättre vädertätningen, Nikons stora utbud av bra optik för den sensorstorleken, och det mycket lägre priset.

En attans massa pixlar kan säkert vara bra att ha ibland, men inget jag egentligen behöver ...
 
En attans massa pixlar på en liten sensoryta 15 x 23 är inget att ha, eftersom du får en liten enskild pixelyta.
En attans massa pixlar på en APS stor sensor skulle ge ett mervärde av upplösning upp till bländare 2.8-4 , därefter inget mervärde alls pga diffraktion.

Hellre då en attans massa pixlar på en större sensoryta, så länge den enskilda pixeln är av storleken 6-8 micron, då kan jag använda objektivet ner till bländare 8- 11 med bra resultat.( bra resultat: beror på syn , storlek av bild, betraktningsavstånd) dvs när vi ser diffraktion och försämring.

Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.