Keramiska linser?
macrobild skrev:
Jag tror vi diskuterar olika saker- i varje fall gör jag det .
Speciellt ni som blandar in datans frammarsch.
Det är inte svårt med flera pixlar- svårigheten ligger i optiken, se tidigare svar.
Hur skall de nya objektiven i så fall tillverkas så de frångår de optiska lagar som gäller idag med upplösning/diffraktion?
I vilket fall betyder det - att de linser som du har idag sätter gränsen.
Och där hjälper inga liknelser med datans utveckling.
Det är fysik och optiska regler som ger förutsättningarna för vad som är vettigt vad det gäller antal pixlar. Och optik har man räknat på i 100tals år.
Mikael
Utan att kunna ett jota om det som pratats om här, fliker jag in två ord:
keramiska linser.
Läste nu under hösten om någon mobiltelefontillverkare (tror jag att det var) som hade konstruerat ett keramiskt lins till mobiltelefonen. Nu kunde de ha en mycket tunnare lins än en glaslins och ändå få bättre bild. De syftade förstås på att skapa den tunnaste kameramobilen.
Jag har inte en aning om vad dessa keramiska linser är, men det lät ju väldigt intressant. Tunnare lins, mindre distorsion... bättre bild? Tja, om det är något som kan utvecklas till lyckade objektiv till kommande systemkameror, återstår att se. Men helt klart är att om man kan byta ämne i linserna, så gäller helt andra koefficienter när man räknar på våra kära fysiska lagar.
Så jag tror tvärtemot vad Mikael tror; fastän man räknat på optik i 100tals år, tror jag gärna att de skulle kunna komma med stora genombrott, bara de vågar sig in på lite nytänkande!
Matematik har man räknat på i tusentals år, men det är först under 1900-talet som de stora framstegen har kunnat erövrats (datoriseringen), med hjälp av matematiken. Kanske vi ska börja prata om eoner istället, för att se vad skillnaden blivit?