Annons

Olympus kastar in handduken

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Tja läs själva, kanske inte så dramatiskt som ni kanske först trodde ;)


http://www.idg.se/2.1085/1.216794/olympus-drar-sig-ur-megapixel--kriget


Helt klart är att proffssegmentet är inte Olympus målsättning, glada amatörer eller nostalgiska proffs som inte har behov av det värsta samt nybörjare torde vara deras tänkta marknad. fel väg? tja, jag tror inte dom har någon framtid alls, stendött som en uppäten torsk, men det är min personliga åsikt. Kan mycket väl vara ett genidrag att koncentrera sig på det dynamiska omfånget samt ISO brus. Vem vet. Jag anser dock att någonting behöver inte utesluta det andra och att inte ha råd/vilja tampas med dom andra kommer bli början på slutet. 4/3 formatet kör dom på, medans jag tror att 50% av SAMTLIGA kameror kommer vara ff inom 5-10 år. Även detta en spekulation. Tror tom att vi kommer se kameror med fysiskt större sensorer inom 5 år.

Jag dömer ingen, framtiden får visa vem som har rätt. Jag tror det jag tror, vad tror du?

ps, Finns länken innan så ignorera detta inlägg eller ta bort det om det känns tjatigt
 
Saxat från idg.se:
"Tolv megapixel-kameror blir Olympus magiska gräns. Här får det vara nog med megapixelhysterin. Företaget ska istället satsa på annat."

Tolv megapixelkameror är verkligen inte mycket. Jag som trodde Olympus redan tillverkat tusentals megapixelkameror.
 
Saxat från idg.se:
"Tolv megapixel-kameror blir Olympus magiska gräns. Här får det vara nog med megapixelhysterin. Företaget ska istället satsa på annat."

Tolv megapixelkameror är verkligen inte mycket. Jag som trodde Olympus redan tillverkat tusentals megapixelkameror.

Hihi, ja här var en ganska "lyckad" särskrivning. Man kan tycka att om de bara sålt 12 kameror under alla dessa år av digitalkameror så är det hög tid att lägga ner...
 
Jag tror man är fel ute när man själv (som tillverkare) försöker diktera vad som är tillräckligt eller inte. Om det nu är megapixlar som säljer kameror så är det rätt korkat att hoppa av megapixeltåget om man vill sälja några, eller?

/Fredrik
 
Det är marknaden som styr - även om jag håller med om att 12 Mpixel förmodligen är nog för dom flesta, speciellt inom "konsumentsegmentet", så kommer det att bli ett pedagogiskt problem att sälja med färre pixlar om alla andra springer vidare med fler.
 
Ja det känns onekligen lite konstigt att dom kan bestämma över hur marknaden tänker...
Men visst... lyckas dom överbevisa massan om att MP inte är av vikt och att folk skall nöja sig med deras rekommendationer så är väl lyckan gjord.

Vi får önska Olympus lycka till...
 
Vi får önska Olympus lycka till...


Ja, absolut. De lär behöva det. Precis som Pentax med sitt APS håller Olympus, med sitt 4/3, på och begår ett långsamt självmord.
Jag tror de vet om det också -men det är kanske nån sorts japansk stolthet/trötthet/uppgivenhet som gör att de fortsätter gå in i väggen med öppna ögon.
 
Jag tycker artikelförfattarens jämförelse med Leica S2 är ganska festlig. Inte för jag har räknat på det men jag gissar att pixeltätheten på en Olympus med 12M pixlar är större än på Leicas S2 med 37M pixlar.
 
Hej ! Tror det fattas pengar (dålig försäljning) för att fortsätta utveckla sina produkter,det är nog det som allt handlar om även om dom flesta inte behöver 12
mp.Tror att både Olympus och Pentax kommer att få det svårt framöver,större företag
har fallit.
 
Jag tror istället att marknaden för DLSR kommer att minska generellt och spegellösa EVILs kommer på bred front.
 
Jag tycker det är helt rätt av Olympus, 12 Mp på en sån liten sensor är en vettig gräns. Lägga krutet på att utveckla övriga bildegenskaper känns betydligt med angeläget.
 
FF är ju troligen "bäst" i dag, men jag tror att Olympus inte är helt fel ute med sitt 4/3, eller micro osv ,,, det dröjer nog inte alltför länge fören dom kan trycka in mycket mer än 12 Mp.

Jag menar, elektroniken blir ju inte större direkt, det var tex rätt många år sedan man kunde läsa att gränsen snart var nådd för hur små transistorerna kunde bli i en processor.

Jaja vi får se ....

Ha en bra fredag.
 
Det är pecis vad jag oxå misstänker, Olympus kommer att kasta in handuken, om några år, inom D-SLR, för alltid!

Sätta en viss gräns för maximala upplösningen, av 12Mp, påminner om när Microsoft under 80-talet tyckte en HD med några 1000Kb, skulle säkert räcka för hemanvändaren ...
Nej, Olympus försöker hålla uppe leendet, men har insett, att deras valda 4:3 inte på något sätt är konkurrenskraftigt, mot APS-C eller inte ens i närheten av FF!
Få yrkesfotografer väljer deras system, då är det lika bra, att påstå man skall i första hand, rikta in sig på konsumentmarknaden, - surt sa räven!

Små kompakta D-SLR, med FF bildsensorer, kommer snart att ta över marknaden!
 
Jag tror istället att Panasonic, Olympus och Samsung kommer att ta marknadsandelar i och med EVIL-konceptet. Fler märken kommer säkert att haka på, men frågan är när?
 
Det är pecis vad jag oxå misstänker, Olympus kommer att kasta in handuken, om några år, inom D-SLR, för alltid!

Sätta en viss gräns för maximala upplösningen, av 12Mp, påminner om när Microsoft under 80-talet tyckte en HD med några 1000Kb, skulle säkert räcka för hemanvändaren ...
Nej, Olympus försöker hålla uppe leendet, men har insett, att deras valda 4:3 inte på något sätt är konkurrenskraftigt, mot APS-C eller inte ens i närheten av FF!
Få yrkesfotografer väljer deras system, då är det lika bra, att påstå man skall i första hand, rikta in sig på konsumentmarknaden, - surt sa räven!

Små kompakta D-SLR, med FF bildsensorer, kommer snart att ta över marknaden!


Nja, nu kanske inte man skall ta uttalandet från Olympus för evig sanning. De gör det för att det är taktiskt rätt att säga så:

- Olympus uppfattas som "the different one" - och vinner pluspoäng på det.

- Olympus uppfattas som att de bryr sig om den VERKLIGA bildkvaliteten, inte glättiga reklamslogans som skriker megapixels.

- Olympus får utrymme i media.

Självklart betyder inte detta att Olympus har svurit för all framtid att aldrig göra >12 mpixel. Harregud, men ville få lite utrymme i media, positionera sig, få ut ett budskap.

Helt rätt av Olympus. Smart och vältänkt.
 
Sätta en viss gräns för maximala upplösningen, av 12Mp, påminner om när Microsoft under 80-talet tyckte en HD med några 1000Kb, skulle säkert räcka för hemanvändaren ...
Dels så är antal pixlar ingen gräns för upplösning, utan bara en gräns för antalet pixlar. Den verkliga upplösningen kan skilja sig en hel del även när pixelantalet är det samma, det går att pressa ur högre upplösning från samma antal pixlar, så redan där är ett sakfel.

Att microsoft skulle hävdat något sånt känner jag inte till, var hittar du de uppgifterna? Sen är jämförelsen tämligen ointressant för områdena och behoven är helt olika. Vilket tillfälle behövs mer än 12Mp eller ens mer än 6Mp för den vanliga fotografen?

De flesta bilder stannar i datorn med en skärmupplösning på 2-3 Mp som bäst och utskrifter kräver ytterst sällan högre upplösning än vad en 6 Mp kamera ger. Nej, din jämförelse håller inte någonstans.



Nej, Olympus försöker hålla uppe leendet, men har insett, att deras valda 4:3 inte på något sätt är konkurrenskraftigt, mot APS-C eller inte ens i närheten av FF!
Få yrkesfotografer väljer deras system, då är det lika bra, att påstå man skall i första hand, rikta in sig på konsumentmarknaden, - surt sa räven!
Jag förstår inte vad det är för surt att rikta in sig på konsumentmarknaden, det är där volymerna och pengarna finns.

Små kompakta D-SLR, med FF bildsensorer, kommer snart att ta över marknaden!
Det kommer aldrig hända. Enda möjligheten att göra små kameror med FF är att hålla sig till MF och fast optik och det blir det aldrig någon massmarknad av nu när AF och zoom är etablerat.
 
Nja, nu kanske inte man skall ta uttalandet från Olympus för evig sanning. De gör det för att det är taktiskt rätt att säga så:

- Olympus uppfattas som "the different one" - och vinner pluspoäng på det.

- Olympus uppfattas som att de bryr sig om den VERKLIGA bildkvaliteten, inte glättiga reklamslogans som skriker megapixels.

- Olympus får utrymme i media.

Självklart betyder inte detta att Olympus har svurit för all framtid att aldrig göra >12 mpixel. Harregud, men ville få lite utrymme i media, positionera sig, få ut ett budskap.

Helt rätt av Olympus. Smart och vältänkt.

Smart marknadsföring?
Inte alls, mera som - "vi försöker så gott vi kan, 12 Mp räcker ännu så länge"

Varför framhålla bildens kvalité, framför mera vald upplösning av 12 Mp?
Bildens kvalité är väl viktig, oavsett vilket format, som en tillverkare använder, Olympus argument är ren luft, ger inget verkligt värde, för oss fotografer!
 
Dels så är antal pixlar ingen gräns för upplösning, utan bara en gräns för antalet pixlar. Den verkliga upplösningen kan skilja sig en hel del även när pixelantalet är det samma, det går att pressa ur högre upplösning från samma antal pixlar, så redan där är ett sakfel.

- Har jag påstått, att antalet pixlar helt avgör den verkliga upplösning?

Att microsoft skulle hävdat något sånt känner jag inte till, var hittar du de uppgifterna? Sen är jämförelsen tämligen ointressant för områdena och behoven är helt olika. Vilket tillfälle behövs mer än 12Mp eller ens mer än 6Mp för den vanliga fotografen?

- Jämförelsen är bra, det visar hur snabbt utvecklingen går framåt och även hur användarens krav ökar, minst sagt!

De flesta bilder stannar i datorn med en skärmupplösning på 2-3 Mp som bäst och utskrifter kräver ytterst sällan högre upplösning än vad en 6 Mp kamera ger. Nej, din jämförelse håller inte någonstans.

- Lycka till, med din tro, att användaren sällan kommer att kräva högre upplösning, än vad en 6 Mp kamera kan ge!
Det är bara så, att färgdynamiken är mycket beroende av antalet pixlar, en kamera med 24 Mp ger mycket bättre färgdynamik, än en kamera med 6 Mp, en viss klar skillnad.
Utskrifter?
Jag ser mina bilder, på den högupplösta 42" skärmen på väggen!


Jag förstår inte vad det är för surt att rikta in sig på konsumentmarknaden, det är där volymerna och pengarna finns.

- Har jag påstått det då?
Skrev: "Få yrkesfotografer väljer deras system, då är det lika bra, att påstå man skall i första hand, rikta in sig på konsumentmarknaden, ...


Det kommer aldrig hända. Enda möjligheten att göra små kameror med FF är att hålla sig till MF och fast optik och det blir det aldrig någon massmarknad av nu när AF och zoom är etablerat.

- Små kameror med FF, underförstått små kamerahus, D-SLR, kommer i takt med utvecklingen av elektroniken, samt kanske även då med EVF sökare, min gissning.
 
- Små kameror med FF, underförstått små kamerahus, D-SLR, kommer i takt med utvecklingen av elektroniken, samt kanske även då med EVF sökare, min gissning.
Har kameran EVF så är det ingen DSLR. Det kommer säkert sånna, visst, men jag det blir knappast någon jättemarknad, folk vill till absolut största delen ha små och smidiga saker, inklusive optiken. Det finns en marknad för små FF kameror, visst, 1-2% av marknaden kanske.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.