Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-3

Har ni börjat kika i den fina manualen ännu?

Det finns en hel del nytt att lära sig med E-3'an jämfört med min nu tre år gamla E-300. Hoppas nu E-3'an kommer att vara lika pålitlig som gamla E-300'an varit.

Att nu behöva lära sig att jobba med två simultana inställningshjul kanske blir lite knepigt, samt att även kunna läsa av exponeringsvärden på topp-displayen blir någonting nytt. Den större sökaren med informations-displayen i nederkant i stället för långt ut åt höger i sökaren blir också en väsentlig förbättring.

Att kunna använda autofokus i nästan mörker verkar utsökt också. En annan nyhet är ju Live View med den artikulerade LCDn, ett välkommet arv från Olympus gamla prosumerkameror och från Live View-pionjären E-330 förstås.

Sen det här med bildstabiliseringen är ju riktigt spännande, för att kunna se hur sanslöst långa tider man nu kommer att kunna balansera en telezoom och ändå få skarpa bilder. (Vi har ju sett vad Anti-Shake har tillfört för Konica-Minolta/Sony, Pentax och nu senast E-510 användarna).

Lite julaftonkänsla börjar faktiskt att infinna sig sedan man läst lite i manualen.

Ref:
 
photographing equestrian and canine sports

Den amerikanske fotografen Julie Poole fotar hästar och hundar med Olympus kameror. Hon intervjuades f.ö. av Kamera & Bilds chefredaktör Göran Segeholm vid PMA 2007, se referenserna nedan.

Nu har hon gett autofokusen på sin nya E-3 ett elddop på den snabba hundkapplöpningsbanan, vilket man kan läsa om i NWP, The Nature, Wildlife and Pet Photography Forum. Hon har använt 4x telezoomen 50-200mm och samt porträtt-zoomen 35-100mm. Kolla gärna in hennes galleri också.

Ref:
 
Jag klämde på E-3 på mässan, och det verkar vara ett gediget bygge. Tyvärr är jag fullständigt övertygad om att den ändå inte kommer att locka över en endaste yrkesfotograf från Canon eller Nikon.

Den är bra, men inte bättre än deras kameror (den snabba autofokusen kanske är bra, men Nikons nya är snabbare, fast på annat sätt).

Den är välbyggt, och hållfast, men det är Nikons och Canons nya också - även de billigare, trots att de inte håller fullt samma tätning som proffshusen.

Olympus gör väldigt skarpa objektiv - japp, och det kan Nikon tydligen också göra - Canon behöver nog jobba lite på sina vidvinklar, men de är inte dåliga.

Olympus är billigare: möjligen på kamerahuset, men ett komplett system med ljusstarka objektiv kostar lika mycket som hos "de stora"

Jag kan tyvärr inte hitta någon fördel för Olympus när jag jämför dem med Canon eller Nikon. Jag tycker det är synd, eftersom jag tycker de tänkt rätt nästan hela tiden.

Har jag jättefel, eller kommer Olympus att förbli ett märke för entusiasterna tills det inte håller ut längre?
 
AFE skrev:
Jag klämde på E-3 på mässan, och det verkar vara ett gediget bygge. Tyvärr är jag fullständigt övertygad om att den ändå inte kommer att locka över en endaste yrkesfotograf från Canon eller Nikon.

Den är bra, men inte bättre än deras kameror (den snabba autofokusen kanske är bra, men Nikons nya är snabbare, fast på annat sätt).

Den är välbyggt, och hållfast, men det är Nikons och Canons nya också - även de billigare, trots att de inte håller fullt samma tätning som proffshusen.

Olympus gör väldigt skarpa objektiv - japp, och det kan Nikon tydligen också göra - Canon behöver nog jobba lite på sina vidvinklar, men de är inte dåliga.

Olympus är billigare: möjligen på kamerahuset, men ett komplett system med ljusstarka objektiv kostar lika mycket som hos "de stora"

Jag kan tyvärr inte hitta någon fördel för Olympus när jag jämför dem med Canon eller Nikon. Jag tycker det är synd, eftersom jag tycker de tänkt rätt nästan hela tiden.

Har jag jättefel, eller kommer Olympus att förbli ett märke för entusiasterna tills det inte håller ut längre?



Nogen synes om datteren, og nogen synes om moderen, og så bliver de begge gift.
 
Jeg sidder med min E-3 her til morgen, var så heldig at kunne hente den igår sikkert som en af de første da der kun blev leveret 3 stk til forhandlere fra olympus danmark igår ;-)

Som Anders er inde på virker det med robust og solidt.

Om det kommer til at logge nogle proffotografer over fra de andre mærker, er jo ikke til at vide, men det håber jeg da for Olympus og for fotograferen, nogen gange er det godt at bytte til noget andet og måske gå væk fra sit brand.

Jeg har selv byttet fra canon til olympus og jeg er meget tilfreds.

Et af mine første natur billeder med olympus er taget i dec 06 med E-400 og et 14-45 kit optik som blev leveret med bla. E-500
Et optik man betaler 885 skr. for hvis man køber det som et kit og til den pris tegner det upåklagligt. ( bedøm selv )

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=882317

En stor fordel ved Olympus som du ikke har kunne finde Anders er deres 4/3 system som er blevet mere og mere anderkendt hvilket går at man nu udover Olympus 21 optik også kan får optik fra Leica og Sigma i alle prisklasser.

Men du har sikkert fat i noget af det rigtige Olympus er nok for entusiaster, men jeg tror nu nok at deres gode resultater vil få flere til at anvende Olympus.

Men det er jo lidt lige som med så meget andet, hvis man som mig har kørt VW de sidste 12 år er det svært at gå ud og købe et andet mærke.
Eller hur

Ligger lige et billede med her så i kan se min E-3

MVH en meget glad Olympus bruger :)
 

Bilagor

  • 24-11-07 (6) (custom).jpg
    24-11-07 (6) (custom).jpg
    31.5 KB · Visningar: 418
Wow, Du har fått din E-3!

Vad kul att du har fått din E-3 redan!!!

Du är nog bland de absolut första i Norden att ha den på köksbordet. Vad är det för stativ-platta du använder?

Vi är nog många som ser fram emot att få höra mer om dina åsikter om nya E-3'an.

P.S:
Fin bild från Azorerna förresten, som många öar i Atlanten är de fotogeniska. Jag har inte varit där själv, men vill åka dit någon gång.
 
slow train coming (B Dylan)

AFE skrev:
Har jag jättefel, eller kommer Olympus att förbli ett märke för entusiasterna tills det inte håller ut längre?

Klart att du har, i alla fall i ett subjektivt färgat Olympus-forum. ;o)


Allt eftersom antalet kvarvintrande Canikon koolaid forum-junkies dör ut, och nya generationer av fotografer strömmar till, vilka när de väljer ett kamerasystem att jobba med, antingen har stora utskrifter som prioritet, vilket styr valet mot en 24x36mm sensor och kanske ett ännu större format, eller ...

Eller när stora utskrifter inte är ett primärt behov, så kommer alltid ett optoelektroniskt system med mindre dimensioner att vara en bättre lösning för dessa fotografer. Precis samma valsituation som fanns under filmtiden mellan 24x36mm och MF, så kommer fortfarande en liknande att gälla i framtiden. Parametrar som storlek, vikt, kostnad och inte minst kravet på slutresultatet kommer att vara avgörande.

Jag har tidigare lite längre upp i den här tråden under rubriken E-3 relativt formaten (1.3x) och (1.0x) skrivit att om man ska välja ett system med en liten sensor, så kan man lika gärna hoppa över Canons croppade EF-S format (1.6x), såsom situationen i det lägret ser ut just nu.

Ännu mindre angeläget är det då att välja det något större formatet (1.5x), som i dagsläget är baserat på Sonys sensorer. Visserligen har Nikon DX-anpassade objektiv, men dessa utgörs med några få undantag till största delen av ljussvaga konsument-zoomar, förutom då ett fisheye-objektiv som det enda med fast brännvidd. Sonys DT-anpassade sortiment är inte heller särskilt stort och utgörs i huvudsak av ett fåtal ljussvaga konsument-zoomar. Pentax däremot har ett respektabelt sortiment med sina DA-anpassade objektiv (inkl. några nya miljötätade), där de med förkärlek för primes får sitt lystmäte.

Det är därför troligt, att när konkurrensen inom de små formaten nu har ökat, så söker sig både Canon och Nikon till nya jaktmarker som ger dem högre försäljningsmarginaler och vinster. Canons unika styrka ligger sedan tidigare i de större formaten (1.3x) och (1.0x), men kommer nu att få konkurrens av Nikon i det sistnämnda. Även Sony förväntas inom kort bege sig till detta område, 24x36mm. Det återstår dock att se om Sony implementerar sin SSS för ett 24x36mm format. Konkurrenternas kamerahus med inbyggd bildstabilisering är troligtvis den påskyndande faktorn för flykten till 24x36mm.

Nya tillströmmande kunder, som inte har de behov som motiverar ett större format (1.0x), kommer då främst att se Pentax (1.5x) och Four Thirds (2.0x) som de främsta alternativen. Avgörande faktorer kommer att vara kostnad, storlek, vikt, zoom-omfång, objektiv-utbud, optiska samt resulterande bildprestanda, bildstabilisering, LiveView, samt miljötätning hos kamerahus och system.

Olympus är bara en av pionjärerna inom Four-Thirds, som i dagsläget har presenterat totalt 11 kamerahus och ett objektiv/telekonverter-sortiment på nästan tre dussin till antalet. Till nästa år förväntas även Pansonic och Leica komma med nya kamerahus, så deras förutsättningar att öka sina marknadsandelar är troligt. Panasonic har ju inte hållit på så länge med digitalkameror, men ändå på relativt kort sikt rotat sig väl i den marknaden. Som sagt, kolla in nästa PMA och Photkina.

Likt en hantverkares verktygsval, så kommer det därför vara troligt att denne behöver ett flertal verktyg för sina arbetsuppgifter. Hantverkaren, som inte är någon märkes-fundamentalist, sådana är dessvärre överrepresenterade på fotosidan, inser att olika scenarios och slutresultat medför olika krav på verktyg. Kamerasystem baserade på ett flertal olika sensorstorlekar som hamnar i en fotografs verktygsväska är följdaktligen ett rimligt antagande. Förmodligen ser det ut så redan idag, med 1/1.8", 1/2.5", APS-C, DX, APS-H, FX, 4/3, MF?

I den jämförande testen på Imaging-Resource, så är resultaten från E-3 i konkurrens med D300 uppmuntrande. D300 resultaten var dock initialt så dåliga pga. front-focus att en omfotografering var nödvändig för Nikonen.

DPReviews senste tester av både E-410 och E-510 är också en bekräftelse på att Four-Thirds presterar väl så bra:

But overall, especially considering the excellent pricing, extensive feature set, effective image stabilization and superb design/construction/handling, the E-510 is an impressive and hugely rewarding camera in use. The results from the kit lens are some of the best we've ever seen, the SSWF dust reduction system is the most effective on the market and the whole package shows that Olympus understands the needs of the photographer as well as - if not better than - any of its major competitors. If it had a better sensor (less noise and better dynamic range) the E-510 would be a strong candidate for category winner; as it is you'll need to decide if the slight compromises the sensor demands are going to affect the type of pictures you take.
 
Senast ändrad:
Re: Wow, Du har fått din E-3!

Sundvisson skrev:
Vad kul att du har fått din E-3 redan!!!

Du är nog bland de absolut första i Norden att ha den på köksbordet. Vad är det för stativ-platta du använder?

Vi är nog många som ser fram emot att få höra mer om dina åsikter om nya E-3'an.

P.S:
Fin bild från Azorerna förresten, som många öar i Atlanten är de fotogeniska. Jag har inte varit där själv, men vill åka dit någon gång.

Hej Ti Ja WOW er rette ord som jeg skrev var der 3 forhandlere der fik et E-3 leveret igår og jeg var sikkert den første der fik det i hånden ;-)

Stativ platta er en Manfrotto platta 200PL-14 1/4"

Om du vil til Azorerna skal du tage dit i Maj-Juni, der blomster det mest.

Skal på kalas nu og teste min E-3, så kan jeg skriv lidt om hvad jeg syntes om den i morgen ;-)

MVH
 
Re: slow train coming (B Dylan)

Sundvisson skrev:
Parametrar som storlek, vikt, kostnad och inte minst kravet på slutresultatet kommer att vara avgörande.
Det här var Olympus duktiga på förr. OM-1,2,3,4 var mycket kompetenta, men kompakta kameror. E-3 är däremot en rätt rejäl kloss.
 
Re: slow train coming (B Dylan)

Sundvisson skrev:
[...]om man ska välja ett system med en liten sensor, så kan man lika gärna hoppa över Canons croppade EF-S format (1.6x), såsom situationen i det lägret ser ut just nu.
Varför tycker du det?
 
Re: slow train coming (B Dylan)

Sundvisson skrev:
Olympus är bara en av pionjärerna inom Four-Thirds, som i dagsläget har presenterat totalt 11 kamerahus
Olympus har presenterat 8 kamerahus i E-systemet. Totalt i 4/3 har alla tillverkare presenterats 11 kamerahus, men det är fullt lika intressant. Det är ungefär som att räkna upp hur många kamerahus som finns/fanns med K-bajonett. Det säger inte så mycket om ett enskilt bolags framtidsutsikter.
 
Till sist ska jag kanske påpeka att jag gillar Olympus och 4/3. Det var djärvt att bygga ett helt nytt system för digital fotografering, och det hade en del fördelar att man inte behövde ta hänsyn till gamla grejer. Den enda missen tycker jag var sensorstorleken.

Däremot kom Olympus tillbaka i systemkameramarknaden alldeles för sent för mig. När Olympus bara kom med en lite halvtaskig autofokuskamera och sen övergav den marknaden helt fick min Olympus OM-utrustning sitta på avbytarbänken och jag började köpa utrustning av ett annat märke. Nu skulle det vara alldeles för dyrt att byta för mig.
 
"Passion for Best"

Per Danielsson(PMD) skrev:
E-3 är däremot en rätt rejäl kloss.
Om det var från serien "Passion for Best" eller från OPR, så är E-3 designad med indata från (om jag minns rätt) över 30 professisonellt utövande fotografer, med deras uttryckliga krav på ergonomi. En topp-display, en inbyggd blixt, en kompromisslös sökare (vertikalt större än hos både EOS-1D och D300), artikulerad LCD, samt dedicerade funktioner på separata knappar tar sin fysiska plats.

Men vill man någongång använda något lättare, så finns ju E-400/E-410 som väger bara 375 g.

Jag har inte sett E-3 annat än på bild ännu. Jag förväntade mig inte att ett flaggskepp skulle vara litet, tvärtom dess storlek signalerar kompromisslös ergonomi och funktion. Så mycket större än en E-1 är den väl ändå inte?

Sen får man ju förmoda att det ryms ytterligare en kameramodell så småningom mellan E-510 och E-3, en prosumer-modell som gärna får vara miljötätad och med utbytbara sökarskivor för en entusiast med många gamla film-gluggar t.ex. Kanske som även utrustas med ett förbättrat AF-system med fler punkter. Samt SAT (Shadow Enhancement Technology) som i E-3 för bättre tonomfång och dynamik.

Varför tycker du det? EF-S crop
Framför pga. allt Canons ambivalenta objektivprogram, vilket jag i sitt sammanhang redan elaborerat om högre upp i tråden.

"För det croppade EF-S formatet så har man endast ett enda objektiv med fast brännvidd i sitt sortiment, förutom de fem varianterna av många likartade zoomar förstås, för de kortare brännvidderna.

Alla Canons objektiv för bränvidder över 85mm, är konstruerade för en bildcirkel större än vad som är nödvändigt för deras minsta sensor, (1.6x) APS-C."

Olympus har presenterat 8 kamerahus i E-systemet. Totalt i 4/3 har alla tillverkare presenterats 11 kamerahus, men det är fullt lika intressant. Det är ungefär som att räkna upp hur många kamerahus som finns/fanns med K-bajonett. Det säger inte så mycket om ett enskilt bolags framtidsutsikter.
Jag har sett siffror på att dSLR-marknaden (i Europa), där tillväxten visserligen halveras över tvåårsintervall, men att den för 2007 ändå uppskattas till ansenliga ca 33%. Med en sådan tillväxttakt, finns goda möjligheter för samtliga aktörer att öka sina volymer.

Jag hoppas här mer på Panasonic, där de ser ut att ha fått en nisch att rida på, nämligen försprånget med att använda Leica D objektiven. Jag vill även se mer av Leica, framför allt med ett flertal fasta objektiv i mästarklass, t.ex. ett Leica D Noctilux skulle sitta fint. Även ett nytt Leica-hus med inbyggd bildstabilisering. Förhoppningsvis får vi reda på mer till PMA och Photokina nästa år.

Varför det? flykten till 24x36mm.
Canon och Nikon kommer knappast med sensorbaserad bildstabilisering? Jag tror de bägge har valt inriktning att inte satsa på detta, eftersom en sådan lösning för 24x36mm prestandamässigt inte kan bli lika effektiv, som för ett system med en mindre sensor. Sony skulle knappast licensiera ut sin SSS till Nikon, eftersom det var en av kronjuvelerna i övertagandet av Konica-Minolta. Dessutom tar det säkert viss tid att kringå de patent som inte utlicensieras av konkurrenterna.

Pentax och Olympus har framgångsrikt visat hur effektiv bildstabiliseringen är för deras objektivpark. För varje utvecklingsgeneration, så blir tekniken allt effektivare. Ta t.ex E-3 som uppges kompensera handskakning med max 5 steg. Ytterligare en fördel med sensorbaserad bildstabilisering är ju att optiska prestanda inte degraderas av de extra linselementen för själva stabiliseringsfunktionen. Bättre ljusstyrka, lägre strömförbrukning och kompaktare design är ytterligare fördelar för IS/SR.

Nu skulle det vara alldeles för dyrt att byta för mig.
Fattar inte att så många har denna förblindning och låsning beträffande sensorformaten? Det är i dagsläget få som bryr sig om den parametern vid köp av en kompaktkamera. Dithän kommer vi nog så småningom med dSLR också. Men vi är kanske för många ingenjörer här på fotosidan, som inte låter den kreativa hjärnhalvan dominera mera.

Just valet av sensorstorleken har ju möjliggjort friheten att man dels kan bygga storleksmässigt mindre objektiv med en vanligt förekommande ljusstyrkor, eller bygga lika stora objektiv med både bättre prestanda och ljusstarkare än konkurrenterna. Därför har Olympus tre distinkta klasser på sina objektiv: SG, HG, SHG.

Är man inte nöjd, så ska man nog ändå komplettera med något lämpligt i alla fall. Priserna sjunker ständigt efter nyintroduktionerna av kamerahusen, vilket gör att den som kan vänta ett år eller 18 månader, ofta kan göra ett fynd.
(Jag tyckte att ett nytt E-400 kamerahus för 4000 SEK var ett fynd, beaktande att det nog var den sista modellen med en Kodak-sensor från Olympus).

http://www.eppicphotos.ca/pix/billboard.jpg (bild med tillstånd)
 

Bilagor

  • bac.jpg
    bac.jpg
    92.9 KB · Visningar: 306
Re: "Passion for Best"

Sundvisson skrev:
Men vill man någongång använda något lättare, så finns ju E-400/E-410 som väger bara 375 g.

Jag har inte sett E-3 annat än på bild ännu. Jag förväntade mig inte att ett flaggskepp skulle vara litet, tvärtom dess storlek signalerar kompromisslös ergonomi och funktion. Så mycket större än en E-1 är den väl ändå inte?

Sen får man ju förmoda att det ryms ytterligare en kameramodell så småningom mellan E-510 och E-3, en prosumer-modell som gärna får vara miljötätad och med utbytbara sökarskivor för en entusiast med många gamla film-gluggar t.ex.
Min poäng är att Olympus top-of-the-line-serie för film, nämligen de ensiffriga OM-kamerorna, var kompakta på ett sätt som inte deras digitala top-of-the-line-serie är (E-1 och E-3). Det gör inte de ensiffriga E-kamerorna sämre, men argumentet att professionella användare väljer Olympus för att få kompakt utrustning faller.

Framför pga. allt Canons ambivalenta objektivprogram, vilket jag i sitt sammanhang redan elaborerat om högre upp i tråden.

"För det croppade EF-S formatet så har man endast ett enda objektiv med fast brännvidd i sitt sortiment, förutom de fem varianterna av många likartade zoomar förstås, för de kortare brännvidderna.
Hur många objektiv med fast brännvidd har Olympus för E-systemet?

I de kortare brännvidderna finns bara två, makroobjektiven 35 och 50 (ja, plus ett fisheye, men det hoppar jag över). För längre brännvidder blir ju skillnaden mellan ett småbildsobjektiv och ett med reducerad bildcirkel mindre, så det är de kortare brännvidderna som är intressanta.

Det är just ett makroobjektiv som är det enda Canon EF-S-objektivet med fast brännvidd, vilket troligen beror på att det är med sådana objektiv man tjänar mest på att göra bildcirkeln mindre.

Att bildcirkeln är "för stor" är oväsentligt. Det finns ingen anledning att konstruera ett nytt objektiv med mindre bildcirkel om man redan har ett med relevant brännvidd. Ett EF-S 28/1.8 skulle inte bli så värst mycket mindre än EF 28/1.8, t.ex.

Det finns alltså rätt många objektiv med fast brännvidd redan i Canons sortiment (och samma sak gäller för de övriga kameratillverkarna som har haft ett autofokussystem sen slutet av 1980-talet).

Det är en stor fördel att man kan använda samma objektiv till en kamera med APS-C-sensor och till en kamera med småbildsensor och till sina gamla kameror för småbildsfilm. Att slippa köpa nya objektiv sparar rätt mycket pengar för den som redan har en samling fina objektiv. Objektiv, till skillnad från digitala kameror, är ju "moderna" rätt länge.

Alla Canons objektiv för bränvidder över 85mm, är konstruerade för en bildcirkel större än vad som är nödvändigt för deras minsta sensor, (1.6x) APS-C."
Bakåtkompatibiliteten är rätt viktig för de som redan har en stor utrustning. Alla tillverkare utom Olympus verkar tycka så. Olympus kunde starta från scratch eftersom man knappast hade något att vara bakåtkompatibelt med.

Canon och Nikon kommer knappast med sensorbaserad bildstabilisering? Jag tror de bägge har valt inriktning att inte satsa på detta, eftersom en sådan lösning för 24x36mm prestandamässigt inte kan bli lika effektiv, som för ett system med en mindre sensor.
Det har inte så mycket med prestanda att göra. Det går helt enkelt inte att göra en sensorbaserad bildstabilisering för småbild om man inte bygger nya objektiv som har större bildcirkel än de nuvarande. (Jag tar tillbaka. Det är ju faktiskt ett prestandaproblem. :)

Ovanstående är dock ingen motivering till påståendet att "Konkurrenternas kamerahus med inbyggd bildstabilisering är troligtvis den påskyndande faktorn för flykten till 24x36mm."

Det är f.ö. knappast någon "flykt". Nikon och Canon gör digitala kameror för småbildsformatet därför att de tror att det finns en efterfrågan, och de verkar ju ha rätt i det, även om det fortfarande är en nischmarknad. Det kommer förmodligen att fortsätta att vara en nischmarknad under överskådlig tid, eftersom stora bildsensorer alltid kommer att vara dyrare än små. Canons och Nikons APS-C-liknande format kommer alltså inte att försvinna i första taget.

Fattar inte att så många har denna förblindning och låsning beträffande sensorformaten? Det är i dagsläget få som bryr sig om den parametern vid köp av en kompaktkamera.
(Som kommentar till att det nu skulle vara alldeles för dyrt för mig att byta förefaller ovanstående vara lite malplacerat.)

Kompaktkameror säljs inte i första hand till fotoentusiaster. De som knäpper kort på familjen och tar lite semesterbilder är inte intresserade av tekniska detaljer och optimerar inte på bildkvalitet. de optimerar på bekvämlighet. Jag tror att det finns en hel del fotoentusiaster som skulle köpa en kompaktkamera med "stor" bildsensor, t.ex. en Four-Thirds-kompakt. Jag skulle då bli väldigt intresserad av en sådan.

Dithän kommer vi nog så småningom med dSLR också. Men vi är kanske för många ingenjörer här på fotosidan, som inte låter den kreativa hjärnhalvan dominera mera.
Det går inte att komma ifrån att större fotokänsliga celler ger mindre brus än små. Man kan göra mycket med signalbehandling, men man kan inte trolla bort fysikaliska lagar.
 
ondjultomte skrev:
Problemet är knappast att det är för många ingenjörer här, det skulle snarare minska problemet med fanatiska användare ... :)

Ja det kan der være noget om ;-)

Nu har lige leget lidt med min E-3 og først indtryk er meget positivt ( stort + )

Jeg var klar over at det var større en min E-510 men det gør det ikke mindre bruger venligt.

Og tros de 350g mere end E-510 ligge precis lige så godt i min hånd, ser frem til at få mit gratis batterigreb.

Alt på E-3 virker lige til at gå til, tros alle de forandringer der er lavet på huset, div. knapper , hurtig menu funktioner ( virker rigtigt godt )

Den vendbare stærm er fix at bruge og et stort plus syntes jeg er at når man ikke bruger den kan man lukke den med bagsiden ud, så man kan beskytte den.

Lcden i toppen er let at overskue, har dog ikke fundet alle den genvejs taster endnu.

Når man trykker på knapperne fornemmer man en blåd gummi modstand ( som ved mange andre vandtætte ting ) hvilket gir en god fornemmelse af kvalitet.

E-3s lukker har også en meget behagelig lyd, mere tung og ikke så metalisk som ved min E-400 og E-510.

Da den normale runde program vælger mangler pga. top lcden, kræver det lidt tid inden du kan komme igang, indtil man finder ud af div. genvejs taster.

Skal have kigget noget mere i dens manuel, for jeg savner det panorama program der er i E-510.

Ligger et par link af de første test billeder jeg har taget idag.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=1179048

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=1179049

Skal vende tilbage når jeg finder noget nyt, men indtil videre er jeg meget tilfreds.
 
Första testet på E-3 (f/w 1.0)

Kai Thon på digit.no, medlem i DIWA AWARDS, har testat nya E-3.

Här använder man DxO för analyserna, medan Imaging-Resource använder Imatest. De senares tester är dock änu ej publicerade ännu.

Inget direkt överraskande än mot vad vi tidigare sett. Bästa bildkvalitet på ISO100-200, fortfarande mycket bra på ISO400-800.

Positivt att läsa om nya standard-zoomen. Naturligtvis att den är världs-champion på AF-snabbhet, men också att en 5x standardzoom uppvisar så bra optiska prestanda var ju trevligt. Ingen tvekan om att byta ut den gamla 14-54mm/F2.8-4.0 SWD.

Om AF:
I vårt testlab viste E-3 AF-hastigheter som var nesten dobbelt så raske som Nikon D300.

Om nya kit-zoomen:
Det har svært høy oppløsningsevne, god og jevn skarphet over hele bildeflaten, ubetydelig vignettering og linjefortegningen er meget godt korrigert for en lyssterk 5x zoom tilsvarende 24-120 mm.

Testen viser at objektivet har en oppløsningsevne som langt overgår 10 Mp oppløsning. Det lover godt for framtidige bildebrikker med enda høyere oppløsning.

Om sensorn:
At Four Thirds har et stort potensiale beviser Olympus og Panasonic med bildebrikken i E-3, som på tross av størrelsen har god dynamikk og beskjeden bildestøy inntil ISO 800.

Konklusion:
Olympus E-3 er forbløffende kompakt og hendig i bruk, men det er objektivene som imponerer mer enn noe annet. Selv om de er lyssterke, er de utrolig kompakte og lette i vekt, de har høy optisk og mekanisk kvalitet og koster gjerne mindre enn tilsvarende optikk fra konkurrentene (særlig optikk med optisk bildestabilisator).

Score:
80% (E-1 gav han 83%, t.o.m min E-300 fick 81%) ;o)
 
Senast ändrad:
Re: professionella användare väljer Olympus för att få kompakt utrustning

Till ytterformatet är E-3 ganska överensstämmande med fyraåringen E-1'an. En liten större bula för att husera det större prismat och inbyggd blixt bara. Däremot vikten har ökat med 150g, dels pga. det stora prismat, samt även mekaniken för IS.

Ett system behöver naturligtvis några objektiv också, - men inte säskilt många, för att verktygsväskan ska bli komplett.
Lägg till en telekonverter, en blixt kanske, samt skippa stativet (eftersom effektiv IS med alla objektiv).

Det finns säkert de som klagar på att blixten till 4/3-systemet borde vara mindre också, bara för att dess sensor är någon millimeter kortare och smalare. ;o)

Som synes räcker det med denna väderskyddade trio för att täcka in ett brännviddsområde från 7mm till 200mm (lägg till en 1.4x telekonverter så får man 280mm), vilket fortfarande är en så kompakt utrustning att man med lätthet kan checka in denna som handbagage på flyget.

Så här skriver Kai Thon på digit.no, medlem i DIWA AWARDS, i sin konklusion om E-3:

En kamerabag med E-3 kan ofte veie bare halvparten av en tilsvarende utrustning fra Canon eller Nikon. For en profesjonell som enten står på terskelen til å skifte system eller som ennå ikke har rukket å kjøpe de dyreste kameraene og/eller objektivene, bør Olympus E-3 være et fristende alternativ. For en profesjonell vil vekt og størrelse bli stadig viktigere, med vår tids økende restriksjoner på håndbagasje, nær sagt uansett hvor man ferdes i verden.
 

Bilagor

  • trezd.jpg
    trezd.jpg
    74.7 KB · Visningar: 519
ANNONS