Annons

Olympus E-3

50-200 har fult blurr som syns extra bra vid delförstorningar http://obj.fotosidan.se/obj/photo/ed/ed15a5b030d04b85353b275b11d0795a.jpg

Personligen tycker jag att 14-54 klarar sig bättre än 50-200.

35-100 såg intressant ut ett tag, men jag tycker att det är lite för stort och dyrt med tanke på vad man får.

Jag får ett Nikon 70-200/2.8 VR för en mindre slant än Olympus 35-100/2.
Nikongluggen har även stöd för 36x24 format, så D300 känns lite intressantare för mig.
 
Cyberphoto är bara bäst helt enkelt, hittills i min värld iaf.. hoppas inte de klantar till det nån gång bara..
 
Re: Panoramafoto

Sundvisson skrev:
Jag håller faktiskt med dig om Panorama, det borde finnas bättre stöd för detta även i E-3'an.

Ja panorama programmet findes ikke i E-3, ved ikke om Olympus har tænkt at pro fotografer ikke behøver denne funktion, men pyt for mit betyder det ikke så meget, det findes jo i E-510 og den kommer jag och ha kvar.

2 ting jeg har fundet af fordele på E-3 er først at superpanelets LCD er indbygget, så skærmen er mere beskyttet end på de andre modeller. ( stort plus )

Har byttet om AEL/AFL og Fn knappen funktioner, ikke noget jeg plejer at gøre med pga. E-3s størelse syntes jeg det kommer til nytte her.

Så nu låser jeg AF med Fn knappen og kontrolere dybdeskarphed på AEL/AFL knappen.

For mig virker dette bedre men prøv jer frem og kom gerne med andre tips i denne tråd.

Min mening er som jeres Cyperphoto er klart de bedste i norden, har købt en del der og har aldrig stødt på på nogle problemer fra deres side.

Køber dog mine huse i Danmark på en særaftale med en Dansk forhandler ( fik jo min E-3 som nr. 1 i Danmark i fredags :) altså 3 døgn for cyperfoto fik det på lager :) )
Også får jeg jo også en Dansk manual, da mit Svenska inte är Jättebra.
 
Danlo skrev:
Cyberphoto är bara bäst helt enkelt, hittills i min värld iaf.. hoppas inte de klantar till det nån gång bara..

Det är väl just där de kan glänsa... att ordna till felaktigheter.

Kan också bara ge toppbetyg till Cyberphoto, supersnabba, trevliga och informativa svar.

Mitt senaste godis var inte gott dock, stort minus! ;)
 
Tungt och stort blir alternativen tveklöst i alla fall

arneri skrev:
35-100 såg intressant ut ett tag, men jag tycker att det är lite för stort och dyrt med tanke på vad man får.
Det blir en sämre, tyngre och dyrare lösning om du väljer ett APS-C/DX alternativ, eftersom du med ett sådant sido-språng för att erhålla samma räckvidd, så måste du skaffa ett ljusstarkt 300mm till det senare. Kom ihåg att du har ett 4x zoom-omfång idag med din ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5.

Gräset är inte grönare på andra sidan. Fast har man en budget för en D3/FX eller EOS/1D/5D, så varför inte. Tungt och stort blir alternativen tveklöst i alla fall.
 
Re: Tungt och stort blir alternativen tveklöst i alla fall

Sundvisson skrev:
Det blir en sämre, tyngre och dyrare lösning om du väljer ett APS-C/DX alternativ, eftersom du med ett sådant sido-språng för att erhålla samma räckvidd, så måste du skaffa ett ljusstarkt 300mm till det senare. Kom ihåg att du har ett 4x zoom-omfång idag med din ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5.

Gräset är inte grönare på andra sidan. Fast har man en budget för en D3/FX eller EOS/1D/5D, så varför inte. Tungt och stort blir alternativen tveklöst i alla fall.

70-200/2.8 är 24x36 mm kompatibelt, så skulle en billigare variant av D3 dyka upp så passar det objektivet. I och med att jag inte riktigt nöjd med Olympusblurret, måste jag finna en annan väg till det jag vill uppnå. Visst tappar jag i räckvidd, men lite bättre blurr, bättre detaljåtergivning, troligtvis bättre brus, lika vikt och pris. Det går inte att få allt i en kamera. På Olympus plussida finns en nästan fläckfri AF och bra färger. Det är inte lätt att välja system idag. Än är det inte dags för min komplettering, den får vänta tills efter jul.
 
*host*

Nya familjemedlemmarna :) (ett av mina sämre produktfoton):
 

Bilagor

  • pb300178.jpg
    pb300178.jpg
    39.3 KB · Visningar: 513
E-3_Hero_Black_withGrip

Jag tycker det är ett bra foto. Du har ett mycket potent kit där, tillsammans med FL-36 blixten som jag tycker är en otroligt elegant design också. FL-36 borde kanske komma i Ferrari-rött med några gula accenter.

Hittade denna eleganta produktbild på E-3.
 

Bilagor

  • e-3_hero_black_withgrip400.jpg
    e-3_hero_black_withgrip400.jpg
    92.3 KB · Visningar: 500
Jag blir lite avis på er som köpt E-3. Skall köpa min först till våren när jag reser till New York.

Men två frågor som dykt upp:

Kan man köra "live view" på dataskärmen med OLY Studio eller ngt annat program?

Kan man använda OM-adaptern + gamla objektiv och fokusera via live View?
 
michagg skrev:
Kan man köra "live view" på dataskärmen med OLY Studio eller ngt annat program?
Som tidigare behöver man en framegrabber som tar kompositvideo (ett tv-kort t ex). Då kan styra kameran med Studio och se live-bilden med ett annat program. Alternativt direktkoppla till en separat monitor.

Kan man använda OM-adaptern + gamla objektiv och fokusera via live View?
Javisst! Funkar superbra eftersom man kan förstora 10x i live view.
 
Är på gång att uppgradera min e-400. Den börjar kännas lite klen på många sätt.

Funderar på e-510:an. Tycker e-3:an känns lite för dyr :/
Men hur upplever ni det? Hurpass stor skillnad tycker ni det är mellan dessa två. Om ni haft möjlighet att testa. Vart ligger de största skillnaderna, förutom den snabbare focusen och vädertätningen i e3:an?
 
E-3 Premium BOX present campaign (JP)

PMD skrev:
Nån som vet vad är för musik? Specialskriven för videon?
se DVD-info nedan

Sundvisson skrev:
...
P.S:
Så här såg förresten promotionvideon (också koreansk) ut för E-1'an när det begav sig för 4 år sedan (På den tiden var det miljötätningen man pushade):

E-1 promo video
I Japan får man inte någon ryggsäck eller något batterigrepp om man hänger på låset och köper en E-3 innan nyår. Däremot har de något de kallar E-3 Premium BOX present campaign. I det paketet ligger även en DVD med titeln "E goes to Africa"

Hokuto wrote:
"In addition to the Iwago stories about global warming (Mt. Kilimanjaro), the DVD includes the full "E-3 in Africa" concept video with that ethnic-type music piece that nobody seems to know who's playing. Neither the video itself nor the case has any identification of the group".


Ref:
 
Re: Uppgradering till E-510 / E-3?

Stefan_BOJ skrev:
Är på gång att uppgradera min e-400. Den börjar kännas lite klen på många sätt.

Funderar på e-510:an. Tycker e-3:an känns lite för dyr :/
Men hur upplever ni det? Hurpass stor skillnad tycker ni det är mellan dessa två. Om ni haft möjlighet att testa. Vart ligger de största skillnaderna, förutom den snabbare focusen och vädertätningen i e3:an?

Jag räknade med att E-3'an får en prisutveckling från ca 16k vid introduktionen, som faller ner mot 14k efter ett år och ytterligare ner mot 12k efter 24 månader, och är nere på 10k-strecket den dagen en E-4 kommer inom 30-36 månader.

Priskonkurrensen är betydligt tuffare i det segmentet som E-410 och E-510 befinner sig i. Här kommer nog modellbyten med 18 månaders intervall.

Många av de brister jag ser med E-400 har rättats till i E-410/E-510, förutom att sökaren är identisk, dvs mindre än den i E-3.

Sen är det ju en annan prioriteringsfråga beträffande objektivportföljen. Med en E-3, så väljer man nog också något av de dyrare och väderskyddade objektiven, även om jag tror att med den nya 5x standard-zoomen 12-60mm, så klarar man 80% av behoven. Om man behöver något mer objektiv än standardzoomen, så kompletterar man förmodligen med en telezoom eller ett makro. Kanske så småningom även med en vidvinkelzoom.

Vad som saknas på E-400:
• Beträffande E-400, så saknar jag de snabbknappar som finns på andra modeller för: ISO, AF, WB, EXPMÄTARE, FOKUSPUNKTER
• Saknar bildstabiliseringen "IS"
• Saknar "LiveView".
• Sökaren är för liten om man gillar att fota med manuella objektiv. Visserligen hjälper en ny sökarskiva från KatzEye Optics.
• Displayen i sökaren upptar bara det väsentligaste i informationsväg och är lite perifert placerad, så man måste gå till "Super Control LCD Panel" för de flesta inställningarna.
• RAW-filerna är okomprimerade och blir väldigt stora.
• USB 1.1 är långsam.
• Det finns ingen "anti-shock", "mirror lock up" eller spegeluppfällning som det heter på svenska, vilket behövs vid långa exponeringstider.

E-510 och E-3:
• E-3 har tre processorer, så att den är snabbare på AF, snabbare i sekvensfoto, samt har mer muskler för att ge bättre JPEG direkt ut från kameran.
• E-3 har SAT-tekniken, som vad jag initialt förstog även skulle komma med i E-510, men skippades för att den förmodligen inte var färdig då E-510 lanserades, alternativt att E-510 inte har datakraft nog att processa SAT. Skulle kunna komma med en f/w uppdatering till E-510.
• E-3 har ett stegs bättre IS.
• E-3 har fler AF-punkter.
• E-3 har flera och omfångsrikare "bracketing"-möjligheter, för den som gillar HDR.
• E-3 har fjärrstyrning av blixt. Skulle kunna komma med en f/w uppdatering till E-510.

• Samtidigt är E-3 både tyngre och större. Jag undrar om inte en E-400/E-410 med de två kit-gluggarna nog är ett ganska bra komplement till en E-3'a.

Ref:
 
Stefan_BOJ skrev:
Är på gång att uppgradera min e-400. Den börjar kännas lite klen på många sätt.

Funderar på e-510:an. Tycker e-3:an känns lite för dyr :/
Men hur upplever ni det? Hurpass stor skillnad tycker ni det är mellan dessa två. Om ni haft möjlighet att testa. Vart ligger de största skillnaderna, förutom den snabbare focusen och vädertätningen i e3:an?

Hej Stefan, det er jeg måske den rigtige til at svare på, da jeg både har E-400, E510 og E-3 ;-)

Forskælden i mellem E-400 til E-510 er meget stor og du vil opleve at du får meget mere kamera også selv om du bare opgradere huset ( jeg har stadig standard optik til E-500 jeg stadig bruger på alle mine huse )( venter på 12-60mm til E-3 )

Det du skal gøre op med dig selv er hvad du skal bruge dit kamera til og hvor stor dit kenskab er til teknik i et kamera.

E-510 er samme brugervenlighed og hjælpe programmer som E-400 ( dog med et nyt panorama program, som jeg selv bruger en del ( kræver dog et XD-kort )

Jeg ville ikke undvære mit E-510 pga. denne funktion som ikke findes i E-3.

E-3 er et prof kamera som kræver man sætter sig ind i dens manual 100% , I E-3 for du ikke nogle hjælpe programmer eller noget så simpelt som din program vælger, hvor du kan se hvad program du er på med hjælp af et logo.

Fordele ved E-3, som du selv er inde på autofokusen, 5 billeder pr sec., vejr sikkert.
Og nogle funktioner du bruger professonalt.

For at gøre dette kort, er E-510 et perfekt kamera til normal brug så medmindre du vil være prof fotograf eller er stor foto entusiast er E-510 klart det bedste valg.

Skal også tænke på størelse og vægt, E-3 med batterigreb og optik vejret rundt 1,5 kg.

Hvis du vil kan du se i mine album, blandt andet vilda djur och Kenya de er taget med E-400 och E-510.

Håber dette var til lidt hjælp ellers spørg læs hvis du har mere du vil vide.

MVH
 
Tack för era härliga svar TI och Mikael!

Det som lockar mig mest med e3:an är vädertätningen, fler AF-punkter och snabbare processor.

För mig går en uppgradering till e-510 på runt 1500-2000:- (köper enbart huset, säljer mitt privat)
Uppgradering till e-3 går på runt 10.000. Detta också enbart hus mot hus.
Sedan tillkommer objektiv. 12-60 2.8/3.5 är ju riktigt vackert! Men jag suktar nog mer efter 50-200 2.8-3.5. Gillar att vara ute i skogen och fota. Och saknar ett hyffsat ljusstarkt tele.
Dessa två objektiven kostar ungefär lika mycket. Så det är bara fråga om prioritering från min sida. Något av dem får det bli, oavsett val av kamera.

Jag tror jag köper ett e-510. Jag är inget proffs själv. Märker att e-400:an har mycekt jag saknar, och tror e-510:an kommer göra mig nöjd. I alla fall ett tag! Sedan lär det ju bli e-3:an eller e-4:an.

Tack igen för era svar!

Mvh

Stefan
 
Stefan_BOJ skrev:
Jag tror jag köper ett e-510

Köp min :)

Jag har egentligen inga illusioner om att E-3 ska ge mig bättre bilder, är riktigt nöjd med E-510. Men lite fler skarpa roadracing-bilder + vädertätning för att inte tala om det kanonfina 12-60 gjorde att vågen tippade över (+ att det är härligt med proffsgrejer).

Jag testade att fokusera mitt helmanuella Hexanon 40mm igår. Det går utmärkt med E-3 men är i princip omöjligt med E-510 p g a den mindre sökaren. Live view med förstoring ger iofs ännu bättre resultat.
 
E-3 intryck efter några enkla objektivtest

Idag har jag lagt in svenska menyer på E-3'an. Dessutom har jag provat att ta några testbilder (tråkiga motiv typ tegelväggar) med några olika objektiv. Det är först när man fotar med kameran, som man märker vilket förträffligt instrument E-3'an är. Kvaliteten på JPEG direkt ur kameran är så bra, att jag överväger att börja fota JPEG faktiskt. Gamla E-300'ans JPEG-processing var inte lika kraftfull, där var det RAW som gällde.

Mina rå-konverteringar från E-3'an med Olympus Studio blev inte bättre än JPEG direkt ur kameran. Naturligtvis finns det ljusförhållanden, där kontrasterna är stora och svåra, samt tillfällen då den inbyggda AWB-sensorn inte fixar vitbalansen, men man kommer som sagt mycket långt med JPEG från den här kameran.

Jag tryckte [RESET] innan jag testade, så allt fotande var med default-inställningarna.

Gamla kit-zoomen till E-300 håller ställningarna med heder även på en E-3'a, vilket ju även Klaus Schroiff på photozone.de tidigare visat i sitt test av denna glugg. Kul, eftersom jag faktiskt inte kan säga att jag ännu sett något dåligt objektiv på en Olympus-kamera. (Kanske min tidigare Sigma 55-200 vid brännvidder över 150mm då i så fall.)

Mest imponerad blev jag faktiskt av det lilla makrot, som brukar surra en hel del innan det hittar rätt med AF'en på gamla E-300'an. Monterat på en E-3 får den ett nytt liv och fokus sitter där det ska, direkt. (Får utfärda en varning för E-3'an, dess imponerande fokusegenskaper är starkt beroendeframkallande ;o)

Imponerad också över hur bra telekonvertern EC-14 egentligen är. Jag ser visserligen en skillnad (men inte dramatisk) på full öppning f/4.9 mot nedbländat till f/8, när den sitter på den skarpa 4x telezoomen. Kantskärpan är lika bra, men jag kan se att vid f/8 så är centrum skarpare. Här ser man också vilken nytta man har av den inbyggda bildstabiliseringen vid den relativt långa brännvidden 283mm. (Får väl utfärda en varning till då för E-3'an, när man nu ser vilken nytta som inbyggd IS medför - men det vet ju redan Sony- och Pentax-folket, samt sedan en tid även E-510 användarna ;o)

4x telezoomen visar också vilken klass den håller, men det kan man ju även läsa om i den nya testen på slrgear.com. Mycket bra redan på full öppning skriver även de.

Kan bara summera att det är kul att fota med E-3'an. Även de billiga objektiven 14-45mm/F3.5-5.6 och 35mm/F3.5 får ett nytt liv på denna kamera. Det känns faktiskt så, även för den person som fotar med kameran ;o)

Ref:
 
E-3

Så har första helgen tillsammans med E 3an gått den har väl mest bestått av idogt instruktions läsande (cyberfoto har svensk manual att ladda hem).Det som slår mej mest är autofokusen det är bara att konstatera att reklamen stämmer den är blixtsnabb även i dåligt ljus. Tyvär har inte vädret varit så bra så allt testande har fått ske inomhus men en sak som man direkt kan konstatera är att bruset som varit ett oly problem tidigare är helt under kontroll (undrar vad canon folket ska hitta att klaga på nu ??).Ett annat plus är ju hela känslan av kameran perfekt handgrepp allt sitter där det ska.Även 12-60 gluggen verkar fin mer om detta när vädrets makter tilllåter lite utomhus testande.
 
ANNONS