Re: Uppgradering till E-510 / E-3?
Stefan_BOJ skrev:
Är på gång att uppgradera min e-400. Den börjar kännas lite klen på många sätt.
Funderar på e-510:an. Tycker e-3:an känns lite för dyr :/
Men hur upplever ni det? Hurpass stor skillnad tycker ni det är mellan dessa två. Om ni haft möjlighet att testa. Vart ligger de största skillnaderna, förutom den snabbare focusen och vädertätningen i e3:an?
Jag räknade med att E-3'an får en prisutveckling från ca 16k vid introduktionen, som faller ner mot 14k efter ett år och ytterligare ner mot 12k efter 24 månader, och är nere på 10k-strecket den dagen en E-4 kommer inom 30-36 månader.
Priskonkurrensen är betydligt tuffare i det segmentet som E-410 och E-510 befinner sig i. Här kommer nog modellbyten med 18 månaders intervall.
Många av de brister jag ser med E-400 har rättats till i E-410/E-510, förutom att sökaren är identisk, dvs mindre än den i E-3.
Sen är det ju en annan prioriteringsfråga beträffande objektivportföljen. Med en E-3, så väljer man nog också något av de dyrare och väderskyddade objektiven, även om jag tror att med den nya 5x standard-zoomen 12-60mm, så klarar man 80% av behoven. Om man behöver något mer objektiv än standardzoomen, så kompletterar man förmodligen med en telezoom eller ett makro. Kanske så småningom även med en vidvinkelzoom.
Vad som saknas på E-400:
• Beträffande E-400, så saknar jag de snabbknappar som finns på andra modeller för: ISO, AF, WB, EXPMÄTARE, FOKUSPUNKTER
• Saknar bildstabiliseringen "IS"
• Saknar "LiveView".
• Sökaren är för liten om man gillar att fota med manuella objektiv. Visserligen hjälper en ny sökarskiva från KatzEye Optics.
• Displayen i sökaren upptar bara det väsentligaste i informationsväg och är lite perifert placerad, så man måste gå till "Super Control LCD Panel" för de flesta inställningarna.
• RAW-filerna är okomprimerade och blir väldigt stora.
• USB 1.1 är långsam.
• Det finns ingen "anti-shock", "mirror lock up" eller spegeluppfällning som det heter på svenska, vilket behövs vid långa exponeringstider.
E-510 och E-3:
• E-3 har tre processorer, så att den är snabbare på AF, snabbare i sekvensfoto, samt har mer muskler för att ge bättre JPEG direkt ut från kameran.
• E-3 har SAT-tekniken, som vad jag initialt förstog även skulle komma med i E-510, men skippades för att den förmodligen inte var färdig då E-510 lanserades, alternativt att E-510 inte har datakraft nog att processa SAT. Skulle kunna komma med en f/w uppdatering till E-510.
• E-3 har ett stegs bättre IS.
• E-3 har fler AF-punkter.
• E-3 har flera och omfångsrikare "bracketing"-möjligheter, för den som gillar HDR.
• E-3 har fjärrstyrning av blixt. Skulle kunna komma med en f/w uppdatering till E-510.
• Samtidigt är E-3 både tyngre och större. Jag undrar om inte en E-400/E-410 med de två kit-gluggarna nog är ett ganska bra komplement till en E-3'a.
Ref: