Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-3

E-3 i Göteborg

MichaelAlster skrev:
PS, vet itne om någon har sagt det men nu finns E-3'an i lager hos Cyberphoto.

Minsann! Med 12-60 och allt...

Någon som var och klämde på E-3 på Expert avenyn idag? Läste just i tidningen att de demade E-3 klockan 14-18 idag.

Imorrn ska Olympus finnas hos Ericssons Foto i Mölndal. Stod dock inte i annonsen om de har E-3 men det är väl troligt. Glider säkert förbi där efter jobbet!

Inget på Scandinavian i Mölndal tro?
 
Nu när Cyberphoto har fått in E-3 i lager så kan vi nog se fram emot ett test ganska snabbt av den, de brukar ju vara grymt snabba att testa vissa kameror (bara de gör det grundligt så).

Synd annars att de inte bara har huset i lager.
 
Re: først indtryk er meget positivt ( stort + )

Michael Buch skrev:
Nu har lige leget lidt med min E-3 og først indtryk er meget positivt ( stort + )

Alt på E-3 virker lige til at gå til, tros alle de forandringer der er lavet på huset, div. knapper , hurtig menu funktioner ( virker rigtigt godt )

Lcden i toppen er let at overskue, har dog ikke fundet alle den genvejs taster endnu.

Når man trykker på knapperne fornemmer man en blåd gummi modstand ( som ved mange andre vandtætte ting ) hvilket gir en god fornemmelse af kvalitet.

E-3s lukker har også en meget behagelig lyd, mere tung og ikke så metalisk som ved min E-400 og E-510.

Ligger et par link af de første test billeder jeg har taget idag.

(Det kom ju så många frågor emellan...)

Tack för tips om blommingstiden för resa till Azorerna.

Jag har själv en Manfrotto 488RC2 Midi ball kulled, så då är det samma plattor till den. De kan se lite kosmetiskt skilda ut, t.ex, de äldre hade en korkpackning.

Du skriver om først indtryk er meget positivt ( stort + ), och det brukar ju vara det som består!

Jag anar att kamerans ergonomi växer med användningen, men du betonar redan ergonomin, så det verkar ju lovande.

Man brukar ju säga att kan var besvärligt att lära gamla hundar att sitta, så jag får väl se hur man själv kommer att vänja sig med både topp-display och hela två inmatningshjul! ;o)

Har du utsatt kameran för någon regnskur ännu? Med anledning av att man tydligt förnimmer gummitätningarna.

Jag har hört slutar-ljudet i promotion-videon för E-3'an, så det ska bli intressant att höra hur det låter i verkligheten snart.

Jag tittade även på dina fina porträttbilder. Det fina 50mm/2.0 gör verkligen modellen rättvisa.

Jag ser att du testat kameran vid höga ISO, det tror jag alla kommer att göra, för man är ju nyfiken på hur bra E-3'an är vid de högsta värdena. ISO400 och ISO800 är mycket bra har jag sett tidigare, samt vad jag sett av www.digit.no nu senast, så skäms inte ISO1600 för sig heller. Även ISO3200 har mycket detaljer, som även syns i bilderna på Maasai-bysterna.
 
Senast ändrad:
Re: Re: først indtryk er meget positivt ( stort + )

Sundvisson skrev:
(Det kom ju så många frågor emellan...)

Tack för tips om blommingstiden för resa till Azorerna.

Jag har själv en Manfrotto 488RC2 Midi ball kulled, så då är det samma plattor till den. De kan se lite kosmetiskt skilda ut, t.ex, de äldre hade en korkpackning.

Du skriver om først indtryk er meget positivt ( stort + ), och det brukar ju vara det som består!

Jag anar att kamerans ergonomi växer med användningen, men du betonar redan ergonomin, så det verkar ju lovande.

Man brukar ju säga att kan var besvärligt att lära gamla hundar att sitta, så jag får väl se hur man själv kommer att vänja sig med både topp-display och hela två inmatningshjul! ;o)

Har du utsatt kameran för någon regnskur ännu? Med anledning av att man tydligt förnimmer gummitätningarna.

Jag har hört slutar-ljudet i promotion-videon för E-3'an, så det ska bli intressant att höra hur det låter i verkligheten snart.

Jag tittade även på dina fina porträttbilder. Det fina 50mm/2.0 gör verkligen modellen rättvisa.

Jag ser att du testat kameran vid höga ISO, det tror jag alla kommer att göra, för man är ju nyfiken på hur bra E-3'an är vid de högsta värdena. ISO400 och ISO800 är mycket bra har jag sett tidigare, samt vad jag sett av www.digit.no nu senast, så skäms inte ISO1600 för sig heller. Även ISO3200 har mycket detaljer, som även syns i bilderna på Maasai-bysterna.

Det var så lidt , jeg skal selv tilbage til Azorerna, når det er vår.

Har selv Manfrotto 804RC2 :)

Ergonomien er jeg meget positiv over, det ligger meget bedre i min hånd end jeg havde forventet, ser frem imod at få mit batteri greb og se hvad det gør ved ergonomien.

Ja min 50mm macro er perfekt til portrat fotografering.

Mine iso test billeder fra igår syntes jeg giver et godt indtryk af E-3s anvendlighed, selv billedet på iso 3200 er jo noget man kan bruge.

Det har ikke regnet her endnu, så jeg har ikke har mulighed for at teste om Olympus har ret :)

Og den gamle hund må til at læse sin manual også kommer de små grå ( den vi tænker med ) på over arbejde i starten når du skal prøve og huske hvilken dreje hjul der gør hvad ;-) ( nogle af genvejs tasterne har to funktioner, 1 på hver drejehjul )
 
Re: Jag säger ingenting, så har jag ingenting sagt

Well?

Ni har väl fullt upp med att fota förhoppningsvis :)

Jag fotade faktiskt lite med E3:an idag.

Grymt skön även utan batterigrepp.
Men det som slog mig mest var förstås AF-hastigheten. Provade 12-60, 50-200 (gamla) och 70-300. Alla utan SWD kändes stenålder vid AF, som om nån gammal gubbe stod och vevade inuti gluggen...

Min E-510 kändes liten och lätt efteråt.

Obligatorisk intetsägande fotoaffärsbild (50-200, RAW, ISO640):
 

Bilagor

  • _1010122_400.jpg
    _1010122_400.jpg
    39.9 KB · Visningar: 333
Ingen som har fått E-3 idag?

Det hade kanske varit fint med den nya 12-60mm ändå trots allt. Jag har varit inställd på att behålla mina 11-22mm o 14-54mm, men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.
 
Jag kan bjuda på en intetsägande bild från mässan. ISO 800 12-60 på 60/4
 

Bilagor

  • e_3_800.jpg
    e_3_800.jpg
    43.9 KB · Visningar: 629
Vilken rejäl och massiv tingest den är!

Jag hade inte sett E-3'an i verkligheten innan jag plockade den ur kartongen. Vilken rejäl och massiv tingest den är! Och en massa olika knappar istället för menyer för allting. Mycket omfångsrika menyer, som tar lite tid att lära sig och hitta i.

Jag blev yr i bollen när jag kikade i sökaren första gången och första tanken var, sitter mattskivan snett? Så var nu inte fallet, allt är OK, men den större sökaren var jag nog inte riktigt förberedd på.

Jag har lekt lite med olika AF-inställningar, provat Auto-ISO, testat gamla gluggar med att ställa in manuell fokus via mattskivan. Synd bara att inte IS fungerar med gamla gluggar.

Provade att fota månen, med och utan IS på stativ, men lyckades inte få till någon bra månbild ikväll.

Jag måste läsa manualen också, för jag vet inte hur Live View fungerar med gamla manuella objektiv, där jag vill zooma in på t.ex. månen för att ställa in skärpan. Sen lyste den så starkt på LCD'n som en stark glödlampa, och följdaktligen kunde jag inte ställa in fokus manuellt. Sökarförstoraren ME-1 är aningen stor nertill, så att den blockerar LCD-skärmen. Det går dock att lyfta ME-1 ca 1mm, när man artikulerar LCD'n.

Kitet kommer elegant förpackat i silverkartonger, som en rysk docka med kamerahus och kit-zoom i separata kartonger inuti den stora avlånga.

Första intrycket av E-3'an är mycket positivt. Kvinnorna på den kinesiska fabriken som monterar ihop E-3'an har gjort ett förstklassigt monteringsjobb, ja föresten de monterar ju ihop samtliga kamerahus från Olympus förutom E-1'an som tillverkades i Japan. (Det fanns ett reportage från fabriken, i samband med introt av E-410/E-510).

Informationen på LCD'n liknar E-410/E-510, så har men erfarenhet av de kamerorna, så har man ett försprång. Fast å andra sidan, E-1 användarna är ju tränade p åatt använda externa knappar och topp-displayen.

12-60 zoomen har 5x omfång, vilket är lika häftigt som Zeiss-gluggen till Sony-användarna. Det växer rejält i 60mm-läget. Närgränsen är ypperlig. Jag har inte fotat så mycket med det ännu. Jag har monterat på ett B+W 010 filter av typen MRC, som ska vara lätt att hålla rent från saltvatten och smuts. Ovanligt att avståndsinställningen med SWD har direkt-koppling, till skillnad mot fly-by-wire som jag har kört med förut. Objektivet, som tillhör HG-klassen, är tillverkat i Japan.

En E-400 med dess kit-glugg känns som en kompaktkamera i jämförelse med E-3 med 12-60'n.

Med ett miljötätat objektiv som fungerar som en luftkolv, så tryckutjämnar kameran via 5 lufthål i kortkammaren. Med ett miljötätat objektiv ständigt på kameran, så kommer inte heller något smuts eller damm intill spegelhuset. Med en 5x zoom behöver man alltså inte byta objektiv så ofta.

Till seb80: 11-22mm har en bredare bildvinkel, har mindre distortion, är även miljötätad. 12-60'an har SWD, 5x zoom, samt är i övrigt en modernare objektivkonstruktion med bättre korrektioner. www.digit.no hävdar att den är vrålskarp och överträffar med råge 10 Mpix-upplösningen hos E-3'an. Jag vet inte själv ännu, men alla bilder jag tidigare sett tyder på det.

Månbild med E-3'an ikväll, ISO100, f/8, 1/100s, spotmätning. Inte nån av mina bättre månbilder tyvärr, men i alla fall en bild med nya kameran. Jag ska läsa på hur man använder Live View.
 

Bilagor

  • pb270067s400.jpg
    pb270067s400.jpg
    65 KB · Visningar: 602
Det har skrivits i några fototidningar (icke svenska) att de nya Olympus objektiven är mycket bättre än de "gamla" Det vore intressant med en jämförelse mellan 12-60 och 14-54 samt de båda 50-200.
 
seb80 skrev:
Nu när Cyberphoto har fått in E-3 i lager så kan vi nog se fram emot ett test ganska snabbt av den, de brukar ju vara grymt snabba att testa vissa kameror (bara de gör det grundligt så).

Synd annars att de inte bara har huset i lager.

Nu verkar det som att de även har bara huset i lager :)

De har också testat kameran, väldigt snabbt jobbat.

Självklart får den "toppklass".

- Dynamiskt omfång
Testmotiven som vi tar har vi ju sett tusentals gånger och är fotograferade med nästan lika många kameror. Och de flesta kameror brukar få stora problem med det norrländska vintersolljuset den korta stund det lyser under dagen. Vi upplever att E-3:an klarar det galant och är bland det bästa vi sett hittills. Den varken sotar igen eller fräter ut lika lätt som många andra kameror. Det hade vi inte väntat oss från den lilla sensorn. Färgerna är också väldigt bra, det stämmer så himla bra överens med verkligheten.

Oväntat med det dynamiska omfånget!
 
Snabbhet som honnörsord.

seb80 skrev:
Nu verkar det som att de även har bara huset i lager :)

De har också testat kameran, väldigt snabbt jobbat.

Självklart får den "toppklass".

- Dynamiskt omfång
Testmotiven som vi tar har vi ju sett tusentals gånger och är fotograferade med nästan lika många kameror. Och de flesta kameror brukar få stora problem med det norrländska vintersolljuset den korta stund det lyser under dagen. Vi upplever att E-3:an klarar det galant och är bland det bästa vi sett hittills. Den varken sotar igen eller fräter ut lika lätt som många andra kameror. Det hade vi inte väntat oss från den lilla sensorn. Färgerna är också väldigt bra, det stämmer så himla bra överens med verkligheten.

Oväntat med det dynamiska omfånget!

Cyberphoto är inte bara snabba på att testa. Jag tror snabbhet är deras honnörsord. Maken till snabbt svar på en offertförfrågan har jag sällan sett, jag fick en offert inom en halvtimme från mitt mejl till de! Skeppningen gick snabbt också, på mindre än 24 timmar faktiskt. Med ett kollinummer, så kan man ju via Posten, exakt se var försändelsen är för tillfället.

Naturligtvis låg det en Bounty godis-stång i kartongen, mmmm vad gott! Köper nog några sådana till nästa gång i affären, de associeras med välbefinnande till E-3'an i fortsättningen...

Beträffande testen, så har ju Cyberphoto väl motiverat varför de tycker kameran är i toppklass. Nu är det bara att fota med den alltså, puh!

Beträffande dynamiskt omfång, så kan man även se på www.digit.no att E-3 har störst dynamik vid ISO100, nästan lika bra vid ISO200, fortfarande bra och med samma värde vid både ISO400 & ISO800, håller hyfsat vid ISO1600, men dippar vid ISO3200. ISO3200 är fortfarande användbart om man minskar utskriftsstorlek, eller tar till extern brusreducering.

Jämför man på www.digit.no det dynamiska omfånget för Olympus E-3 med t.ex. en Canon EOS-5D, så är Olympusens dynamik +2/3 EV bättre än Canons vid ISO100, och fortfarande bättre än 5D hela vägen upp till och med ISO1600. Även om det brusar vid ISO1600, så finns det mycket information kvar i bilden. Bilden kan antingen selektivt brusbehandlas, eller hela bilden nedskalas, för att det fortfarande ska bli användbart slutresultat.
 
Ingen manual att kolla i hur Live View fungerar

Jag fick inte med någon svensk manual.

Har ni andra fått den svenska manualen ?

Nu vet jag lite bättre hur Live View fungerar, efter lite experimenterande.

• Först ett tryck på den särskilda LiveView-knappen,
• välj exponeringsmätningsmetod eller kör på den redan valda,
• välj manuell eller auto fokuseringsmetod, använd piltangenterna för att välja delutsnitt
• tryck på OK för att se den 5x 7x 10x införstorade delen av vyn
(det var det här jag inte kom på igår när jag var ute och fotade månen)
• tryck på AEL/AFL om du kör med manuell exponeringsmätning eller vill använda AF
• tuta och kör
 
Panoramafoto

Michael Buch skrev:
Skal have kigget noget mere i dens manuel, for jeg savner det panorama program der er i E-510.

Jag håller faktiskt med dig om Panorama, det borde finnas bättre stöd för detta även i E-3'an.

Det finns tillfällen då 10 Megapixel inte räcker till. Med ett Panoramahuvud på stativet och stitching av många bilder, så skulle det kunna ge tillräcklig upplösning för den krävande landskapsfotografen, om man inte vill släpa på en kamera med ett databakstycke eller en Hasselbladare.

P.S:
Vi får starta en separat tråd med rubriken Panoramafoto, för det finns mycket att fundera på, såsom vilken är nodalpunkten för E-3'an med olika objektiv, samt vilka fria eller vilka andra program som fungerar bäst för [stitching] och [blending].
 
Angenämt dilemma

arneri skrev:
Det har skrivits i några fototidningar (icke svenska) att de nya Olympus objektiven är mycket bättre än de "gamla" Det vore intressant med en jämförelse mellan 12-60 och 14-54 samt de båda 50-200.

Ja, det är ett angenämnt dilemma med så många topp-objektiv att välja mellan!

Beträffade 4x-zoomen så har ju både du och jag sett att den saknar bokeh i viss sammanhang. Jag kan berätta att jag inte visste vad ordet bokeh var, innan jag skaffade min första telezoom, Sigma 55-200. Det var nog den främsta anledningen till att jag sålde det objektivet, trots att jag gillade att det var så kompakt och lätt.

Olympus 4x telezoom var jag mycket nöjd med, och blev förvånad över hur fantastiskt bra den var till porträttfoto. Framför allt de nya möjligheter den gav till object isolation som ju en f/2.8 tele-glugg medför. Det hade jag inte på Sigman och inte heller på kit-standard-zoomen som följde med min E-300. Se referenstråd om just 4x tele-zoomen som porträtt-tele.

Nu har det ju tillkommit en ännu bättre zoom för just porträtt, 35-100mmf/2.0. Var du inte själv intresserad av detta objektiv, undrar om jag inte minns ditt intresse i en annan tråd tidigare?

Åter till 4x-zoomen. Jag upptäckte också senare att 50-200mm tele-zoomen i vissa situationer hade samma stressande bokeh, eller säger man avsaknad av sådan som min tidigare Sigma, i de enstaka fall man inte kunde isolera bakgrunden tillräckligt, vilket accentuerades i motljus och vid vissa brännvidder och vissa motivavstånd.

Bokeh är ju subjektivt, och beroende av många olika parametrar, som gör att det inte går att generalisera för ett objektiv. Vid vissa situationer kan den vara riktigt bra, vid andra tvärtom. Det gäller även för de gamla klassiska Leica-gluggarna faktiskt.

Den nya SWD-utrustade 4x telezoomen, ska ju ha fått förbättrade egenskaper, improved colour blur in out of focus areas. Jag förmodar att de gjort mera än att bara ändrat på bländarlamellernas utformning, eftersom det är överkorrigeringen av sfärisk aberration som ger bokeh-problemen, när man optimerar optiken för max skärpa inom det fokuserade området.

Det kan mycket väl bli så att det nya SWD-objektivet inte blir lika skarpt som det gamla, men att det ändå ger mer tilltalande resultat i vissa situationer. Jag håller med dig om att det ska bli intressant att se tester framgent på dessa båda.

Beträffande standardzomarna, 14-54 och 12-60, så är det ju ett angenämnt dilemma, eftersom Olympus gjort dessa båda till högpresterande allround-objektiv, med både stort zoomomfång och mycket bra närgräns. 14-54 är ju också mycket användbart till porträttfoto, dess bokeh är faktiskt bra. Dock är Leica D standard-zoomen 14-50 erkänt bättre beträffande bokeh, vilket även gjort den känd som en god porträtt-zoom.

Hur den nya 12-60 är i jämförelse med 14-54 har jag ingen erfarenhet av, men 12-60 tillhör en senare generation där även bokeh nog har fått större prioritet. Kanske är det konkurrens från de Leica-designade gluggarna, som även satt press på Olympus?


P.S. Bortse från de fåniga kommentarerna av de koolaid-drogade Canon-trollen i den refererade tråden.

Ref:
 
ANNONS