Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olämlig bld? Eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Jag vill verkligen påpeka att bilden absolut fotograferad med tillåtelse."

Vem gav dig tillåtelse?
Vet den/de hur du ska använda bilden? Att den ska publiceras t.ex här på FS.

Det finns en del artiklar här på FS som du kan läsa så får du ett någorlunda grepp om publiceringslagen och annat. Se t.ex "lag och rätt"

I slutändan är det bara du som kan ta ställning till vad du ska göra med din bild. Jag tycker att du ska studera artiklarna och sedan ta en ny diskussion med de som gav dig tillåtelse om du är osäker.

Mvh J O

Eftersom du är tveksam och kanske inte mår bra om du visar bilden: Följ det gamla engelska visdomsordet. IF YOU HESITATE, DON´T!
Vilket alltså skall tolkas som att du inte skall utföra en handling som du är tveksam om.
Us

Senast ändrad:
Skurmedel skrev:
Då ser jag inget problem om de anhöriga och liknande inte tar skada. Jag håller förövrigt med dig om att det finns långt mycket värre bilder i dagspressen. Men många verkar inte ha tänkt på detta.

Att andra gör värre saker är inte en bra måttstock för dina egna val. Det finns högre ideal än t.ex. dagspressens att sträva mot.

Anders Östberg skrev:
Att andra gör värre saker är inte en bra måttstock för dina egna val. Det finns högre ideal än t.ex. dagspressens att sträva mot.

Men suck. När sade jag att de gjorde något dåligt? Jag vill inte ha bilder på Paris Hilton i pressen, jag vill ha bilder på vad som händer. Det var menat som en jämförelse bara och jag tycker bilderna i pressen från t.ex katastrofer och dylikt behövs.

Skurmedel skrev:
Men suck. När sade jag att de gjorde något dåligt? Jag vill inte ha bilder på Paris Hilton i pressen, jag vill ha bilder på vad som händer. Det var menat som en jämförelse bara och jag tycker bilderna i pressen från t.ex katastrofer och dylikt behövs.

Du sa att de publicerar värre sker. Jag sa bara då att det inte är ett bra argument för att själv göra det.

Anders Östberg skrev:
Du sa att de publicerar värre sker. Jag sa bara då att det inte är ett bra argument för att själv göra det.

Nej men det är väll ganska självklart eller? Och det beror ju helt på vad man menar med värre. Hursomhelst, han har väll kommit fram till att han inte vill publicera den längre.

Re: Re: Re: Re: Re: Olämlig bld? Eller?

Maxell skrev:
Skulle du vilja se bilder på kremeringen av dina egna barn eller dina föräldrar här på fotosidan? Skulle det kännas bra?

Jag har ju inga barn då, men jag ångrar att jag inte såg till o fota när farasn kremerades. Den bilden hade definitivt hamnat här på fs om jag tagit den.
Så ja det skulle jag :)

Jag skulle utan tvekan tillåta att man publicerade bilder på mig som död. Uppsprättad, skändad, rökt eller kokt. Spelar ingen som helst roll, bara det inte är fotografens syfte att skända mitt minne.
När jag är död så är jag död, och jag skiter i vad man vill göra med mig, så länge det inte är för egen vinnings skull.
Om sen åskådaren först förvarnas om vad bilden handlar om innan den visas så ser jag inga som helst problem.

Edit: Personligen känner jag mig mer kränkt av kvällsblaskornas löpsedlar som jag inte kan undvika när jag går utanför dörren. De har verkligen fattat det där med dålig smak.

Tycker precis som många andra här, att eftersom du själv är osäker och även anger vissa orsaker till att inte publicera bilden, att du skall låta bil - just nu i alla fall.

Bilden försvinner inte och kanske dyker det upp ett tillfälle i framtiden där bilden passar att publicera.

Hur fick du tillstånd att fotografera brinnande människor i ett krematorium? Innan den typen av frågor är tydligt besvarade/förklarade tycker jag det är fel att diskutera hur bilden skall användas. Det är väldigt lätt att ta ett foto. Det betyder inte att vi alltid kan göra det. Tänk om kirurgen på sjukhuset plockar fram kameran och tar bilder av nakna nedsövda patienter. "Jag är amatörfotograf och tar gärna med mig kameran till jobbet." Nu säger jag inte att du saknar tillstånd men tydlighet i såna här frågor borde vara den självklara starten på en såhär känslig diskussion. Annars har du kanske begått ett brott och har ingen rätt att ens bevara bilden.

Min första tanke var att. Varför inte, visst ska du publicera den, döden är visst något som kanske borde dokumenteras för att inse att det är det naturliga slutet för oss alla.

Om man inte varit med då någon anhörig dött så vet man väldigt lite om vad som händer, hur det går till, hur det ser ut osv. Många kan vilja veta det faktiskt.

Men bilden ska kanske inte publiceras hur som helst då det är ett klart känsligt ämne. I rätt sammanhang kan det dock vara rätt att publicera den, däremot kanske inte sagt att just Fotosidan är det rätta sammanhanget.

Finns som sagt var betydligt värre bilder publicerade här, alla gånger...

bEPH skrev:
Hur menar du då, hur tappar man den rätten?
Hur menar du själv? Tror du att en bankrånare får behålla bytet om han grips? Du har väl ingen äganderätt till en bild om det var brottsligt att ta den. Observera att det här är ett hypotetiskt resonemang, jag anklagar inte trådskaparen för något.
V g rätten att fotografera en kremering tror jag att de kyrkonämnder e d som har makt att tillåta den här typen av fotografering är ytterst restriktiva med sina tillstånd. En nödvändig del av ansökan kan förmodas vara att du beskriver exakt hur du tänker använda bilderna. Rimligtvis ingår ni då ett avtal där du enbart får använda bilderna för detta ändamål t ex en bok eller en utställning och inte fritt förfogar över rätten att publicera bilderna var som helst. Spekulationer men jag tror som sagt att tillstånd förutsätter en klar projektidé. Därför tycker jag det är rätt konstigt att trådskaparen här bara dyker upp med en bild från en ytterst känslig miljö och frågar hur han kan använda den. Tillståndsfrågan borde klargöras innan man diskuterar sånt som 90% av den här tråden handlar om.

Det är en lång diskussion som jag inte har följt. Om du publicerar bilden utan tillstånd så kan det vara ett brott mot griftefriden.

Om bara den biten är fixad så är det klart att du kan publicera bilden. Det är, som sagt, en stark bild så det kan var lämpligt att sätta bilden i ett sammanhang och du får nog vara beredd på att ta skit för det.

Aton_ skrev:
Hur menar du själv? Tror du att en bankrånare får behålla bytet om han grips? Du har väl ingen äganderätt till en bild om det var brottsligt att ta den.

<snipp>

Jag har vid ett flertal tillfällen, både på fotosidan och utanför fototosidan, läst att bilden är alltid din, oavsett hur du har tagit den, eller vad du har gjort för att ta den. Jag säger detta med reservation dock, jag vet inte om det stämmer i verkligheten. Men det finns det folk här på fotosidan som vet. Mikael Pertmann borde veta, han brukar vara kunnig på det mesta som gäller bildrättigheter.

Angående bankrånaren så kan han ju alltid gömma bytet nånstans, och hämta det när han har suttit av sitt straff :)

Tröttsamt...

Citat->
Jag har vid ett flertal tillfällen, både på fotosidan och utanför fototosidan, läst att bilden är alltid din, oavsett hur du har tagit den, eller vad du har gjort för att ta den.
<-Slut citat

Detta är tröttsamt skitsnack!

Barnporrbilder… Bilder som beslutats vara ett hot mot rikets säkerhet… Hemligstämplade bilder…

ANNONS