Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olämlig bld? Eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så länge bilden är anonym ser jag inga som helst problem att visa den. Om människan på bilden kan identifieras ska man nog vara väldigt försiktig.

Citat->
”Vi är alla fotografer, och fotografer dokumenterar med sin kamera. Det är upp till var och en av oss vad vi vill dokumentera, och publicera.”
<-Slut citat

Man får inte fotografera överallt och inte publicera hur som helst. Detta styrs av våra lagar.

Juridiskt sett tillhör en död människa staten. Moraliskt sett bör man ändå givetvis inhämta de anhörigas åsikt även om den döde inte kan igenkännas. Dessutom kan en skändande bild vara olaglig att publicera.

Håller med Lotta om att det är viktigt hur en sådan bild tas och publiceras. De flesta vet säkert inte hur det ser ut i ett bårhus eller krematorium så ur den synpunkten har en publicering säkert ett dokumentärt värde.

Döda människor fotograferas i stor omfattning på våra sjukhus. Ofta är detta bilder på synliga sjukdomstillstånd t ex trafikskador, cancersvulster, eksem etc. Dessa bilder får publiceras såvida den döde ej kan igenkännas.

Tycker det är okej att publicera i princip alla bilder som inte är av brottslig natur eller vars enda avsikt att åstadkomma sensation och äckel.

Och visst måste det finnas plats för andra bilder än husdjur, solnedgångar och halvnakna modeller?

Jag vet inte riktigt hur jag har tolkats.
Vad jag ville säga är att jag inte har något som helst emot att kremeringar (in Indien eller 'här hemma') avbildas och publiceras.
Kan tänka mig att man kan ta väldigt snygga bilder av det.
Och jag har absolut INGET emot det!

Jag ville bara säga att man inte klarar sig undan med att säg att personen är anonym, ifall man inte samtidigt påpekar att bilden på inget vis kan betraktas är ett 'smygfoto'. Anonymitet KAN faktiskt kan skrämma upp folk.
"Vad! Fotografer har tillträde att fotografera när folk kremeras och lägger ut bilderna på nätet - medan jag inte hade tillstånd att närvara (oavsett om jag valde att göra det eller inte) när pappa och mamma kremerades. Det var väl inte mina föräldrars kremering som är på fotot?!"
Det är väl inte en helt otänkbar reaktion?
Det som görs öppet och med inblandades vetskap (ja, inte alla inblandades, om ni ursäktar det makabra...) och tillstånd är en helt annan sak.

Ang. krigs- och katastrofbilder - eller bilder av människor i yttersta förnedring i koncentrationsläger, osv.
Tja, IBLAND måste väl 'ändamålet helga medlen' och kameran få användas som vapen - eller?
Men en stilla kremation innehåller väl inte ett budskap som världen MÅSTE få kunskap om, för att kunna ingripa, förbättra eller rädda?
Att bara bryta ett tabu runt döden är inte nödvändigtvis världsförbättrande. Kanske jag och du tycker det, men det är inte en självklarhet, på samma vis som det är en självklarhet att försöka motverka att folk bränns med napalm, eller buntas ihop för att utrotas, genom att avslöja att sådant verkligen har skett.
Vill man bryta dödstabut så KAN man göra det. Men gör det så att dom inblandade personerna vet det. Det är 'smygandet i buskarna' jag reagerar emot.

OBS! Jag vet fortfarande inte om bilderna var 'smygtagna'. Jag kanske är ute och cyklar här och vill inte anklaga Jonny för något.
Men i princip, alltså.

Jag tillhör dom som har sett bilden!

Det är en av dom bästa bilder jag har sett , gripande och vacker kontigt nog med tanke på motivet och jag kan tycka att det faktiskt finns något fridfullt i den också.

Det finns ingen chans att kunna identifiera personen och det är inte syfftet heller.Det är alltså ingen bild som skulle passa in på rotten.com det finns som sagt mycket värre bilder att bli upprörd på.

Det är bara att vänja sig ,vi ska alla dö och det är inget konstigt med det.

Efter diskussionen som varit/är här så torde väl bilden vara mycket lämplig att visa.
Nu finns ju ett, om inte allmänintresse, så ett FS-intresse.

En stilla undran. Efter att ha läst några tyckares åsikter på dessa 14 sidor i detta
krematoriska ämmne kan jag inte låta mina pekfingrar vara stilla. För nu, måsta dom röra på sig.

Hur kan detta vara av så stort intresse för så många, framför allt av frågeställaren.
Hur i hel..te kan man komma på en enda anledning att fotografera ett lik som kremateras !! För vem, eller vilka och varför, gör man något dylikt.
Whithout respekt/Thomas.

Senast ändrad:
Förbjud inte döden

ThomK skrev:
Hur kan detta vara av så stort intresse för så många, framför allt av frågeställaren.
Hur i hel..te kan man komma på en enda anledning att fotografera ett lik som kremateras !! För vem, eller vilka och varför, gör man något dylikt.
Whithout respekt/Thomas.

Hur kan en bild vara av intresse för någon? En bild på en blomma, vem fan kan vara intresserad av det?? Något så dumt... En bild på en naken tjej som står på alla fyra, RESPEKTLÖST! FÖRBJUD!

Det är liksom inte för alla som döden är något förbjudet och "fult". Det vackraste jag sett någon gång var när min lillasyster "somnade in" efter en månads medvetslöshet på intensivvårdsavdelningen på Sahlgrenska. Antagligen inbillade jag mig bara, eftersom jag är övertygad ateist och inte tror på några som helst övernaturliga fenomen, men det var liksom ett skimmer runt henne de sista sekunderna. Döden är på något sätt en vacker företeelse...

Förbjud inte döden.

Re: Förbjud inte döden

Grönbeck skrev:
Hur kan en bild vara av intresse för någon? En bild på en blomma, vem fan kan vara intresserad av det?? Något så dumt... En bild på en naken tjej som står på alla fyra, RESPEKTLÖST! FÖRBJUD!

Det är liksom inte för alla som döden är något förbjudet och "fult". Det vackraste jag sett någon gång var när min lillasyster "somnade in" efter en månads medvetslöshet på intensivvårdsavdelningen på Sahlgrenska. Antagligen inbillade jag mig bara, eftersom jag är övertygad ateist och inte tror på några som helst övernaturliga fenomen, men det var liksom ett skimmer runt henne de sista sekunderna. Döden är på något sätt en vacker företeelse...

Förbjud inte döden.

Du har nog inte läst mitt inlägg Bengt.
Den ursprungliga frågeställaren säger inte att motivet han fotograferade var en lillasyster till honom.
För mej förefaller det som om det är någon okänd han har fotograferat.
Din tragiska erfarenhet faller tyvärr helt utanför den ursprungliga frågan.
With all respekt

Det är väl ingen som ifrågasätter döden? Den kan vara vacker, plötslig, otäck....osv.osv.....
Det vi alla kan vara överens om är att det finns en stor osäkerhet kring hur och om bilden "borde" ha tagits, eller hur? Vore jag anhörig skulle jag förmodligen gå i taket om ngn tagit bilder på denna känslosamma händelse utan att ha diskuterat syftet med oss/mig i förväg! (Om det nu är så?)

Vad är då syftet undrar jag???? Skit samma om man kan igenkänna den avlidne eller inte, respekt är för mig ngt djupare ändå! Personen i fråga? Ja visst han/hon är död... Och vadå? Då är det fritt fram att exponera hur som helst eller???

Vadå - Jämföra med bilder från Vietnam??? Som sagt den bilden har ett viktigt politiskt syfte! men att jämföra det med en bild på en människa som kremeras i Sverige idag?????? Jag kan inte se ngt klokt i detta?

Det vore helt annorlunda om anhöriga/den avlidne i förväg planerat och velat föra fram ett budskap - då handlar det om helt andra saker, vilket detta forum inte verkar handla om så som jag tolkar det.

Nog svamlat///Romana

Så länge det inte går att identifiera kroppen ska det väl ändå inte vara några problem som nån sagt redan? Har inte läst så noga vad alla skrivit som svar men vafan, jag vill ändå se den bilden! Kan du skicka tror du?

Har jobbat som säsongare på kyrkogårdarna i stan och det trivdes jag med så det kommer bli fler gånger, och shit vad mycket man får vara med om som är nära döden bara där! Inte så att jag fick se lik men fick känna lukten av lik fick jag ett par gånger ;)

Foto-Rickard skrev:
Så länge det inte går att identifiera kroppen ska det väl ändå inte vara några problem som nån sagt redan? Har inte läst så noga vad alla skrivit som svar men vafan, jag vill ändå se den bilden! Kan du skicka tror du?

Har jobbat som säsongare på kyrkogårdarna i stan och det trivdes jag med så det kommer bli fler gånger, och shit vad mycket man får vara med om som är nära döden bara där! Inte så att jag fick se lik men fick känna lukten av lik fick jag ett par gånger ;)

"Jodå.....Respekt....Godnatt...."

Jaa, jag vet inte.. Kanske det beror på mig mer än på ditt inlägg? Allt är ju tolkningsbart, men min tolkning av ditt inägg känns inte direkt kul i mina värderingsval.
Känner att ditt inlägg inte är värt att kommenteras mer än så.

romhav skrev:
Jaa, jag vet inte.. Kanske det beror på mig mer än på ditt inlägg? Allt är ju tolkningsbart, men min tolkning av ditt inägg känns inte direkt kul i mina värderingsval.
Känner att ditt inlägg inte är värt att kommenteras mer än så.

Jaha du menar så, ja det kanske var lite klantigt skrivet. Som om det faktiskt lät lite respektlöst kanske. Men men, jag står ändå för vad jag skriver.

Frågor av den här typen dyker regelbundet upp på Fotosidan.

Är svaret så enkelt som att måste du fråga är svaret NEJ! Jag menar att är du bara själv säker på att det är rätt så är det rätt...

Själv plåtar jag bara naturbilder som är mycket lite kontroversiella så egentligen borde jag hålla klaffen kanske, men kan inte låta att bli att höras ibland.

Jisses vad mycket svar! Och blandade rekationer.

Såhär är det, det finns INTE en chans att koppla ett namn till den brinnande personen,
det finns INTE heller en chans att kunna indentifiera personen/ känna igen personen i huvudtaget.

Det är en otroligt stark bild som naturligtvis kommer att väcka starka känslor, tankar samt funderingar.
Det har man redan märkt här på forumet trots att ingen sett bilden förutom Josefin.

Jag tror och nästan vet att bilden inte kommer att lämna någon helt oberörd.
Döden är lika naturligt som födesle på denna jord, och precis som Josefin skriver
så ska vi alla dö, inget konstigt med det.

Så, Är det fortfarande rätt eller fel att publicera denna bild?
I min bild kan man inte skildra hur exakt personen dog. Tillskillnad mot alla likbilder ifrån obuktioner,
krig, tsunami etc så ser man inget lidande i min bild, eller gör man?
Jag menar, tex bland bilderna ifrån tsunamin kunde man se barn som låg döda på stränder, kroppar, man kunde se
i vilket skick de var i. Hur de alla dog, alla dessa sår samt att man kunde se i de dödas ögon hur likstelheten hade
fångat dödsögonblicket, hur de mötte dödsvågen. Detta är bilder som berör djupt! Bilder då man kan känna
deras lidande. Bland dessa bilder kunde det funnits med en bild på någon släkting, en bild som
kanske hade publicerats i tidningar världen över, en bild som hade fått hela världen att se hur just min/din släkting dog.
Är det rätt eller fel?
Kan man fortfarande dra denna jämföresle? Skulle min bild beröra lika djupt?
I min bild är det inte riktigt en kropp man ser. Det är ett brinnande skelett som syns på bilden.
Alltså helt omöjligt att känna igen personen, omöjligt att känna exakt samma lidande.
Skulle då min bild beröra lika djupt/starkt? Eller går det ens att dra en sådan jämförelse?
Kan man jämföra ett brinnande skelett som "vilar i frid" med en död kropp som dött i en tragisk händelse?

Är min bild hemsk för att det är en bild på en död människa som omöjligt går att indentifiera?
Är bilden hemsk för att det är en bild på en död människa, eller en kropp helt utan liv?
Exakt hur min bild kommer att väcka uppmärksamhet råder det helt blandade meningar om.

Vad som är rätt och fel går att diskutera i oändligheter.
Allt beror på en sak, som resulterar i en annan sak sen fortsätter det.

Jag har fortfarande inte beslutat riktigt hur/vad jag ska göra med bilden, jag är 18år med stora visioner och framtidsdrömmar,
men känner inte till alla konsekvenser.
Det är därför jag söker råd och tips hos er, ni erfarna!
Om bilden publiceras är det i ett seriöst vettigt syfte. Självklart inget trims trams.
Och jag vill veta, vart får/kan man publicera en sådan bild? Vem/vilka är det som kan hjälpa en med en sån här grej?
Så att bilden verkligen kommer ut rätt.

Jag skulle gärna vilja visa er bilden, men jag är rädd för att om jag publicerar bilden i detta forum kan den lätt spridas ut på nätet hej vilt.

Jag vill verkligen påpeka att bilden absolut fotograferad med tillåtelse.

ANNONS