xtreeem skrev:
Saken är den att jag har lyckats fotografera en brinnande människa ifrån ett krematorium.
/Jonny
Vet inte om jag missade något när jag läste igenom debatten, men...
Jag undrar bara hur du gick tillväga när du tog bilden. Hade du tillstånd att fotografera i krematoriet? Jag har för mig att det är ganska kärvt med den saken.
Ifall du inte hade tillstånd kan det kanske tänkas att någon kan lista ut var du tog bilden?
Kan vidare (spinner på här enligt den ponerade tråden - jag kan ju komma helt fel) tänka mig att man på krematoriet i fråga inte är vidare förtjusta i att bilder publiceras. Även om det är anonymt, eller om anhöriga saknas, eller ger samtycke.
Det finns säkert folk som upprörs vid tanken på att det ev. kan ges tillfälle åt fotografer att ta bilder när deras anhöriga kremeras.
Förstår du vad jag menar?
Mina föräldrar dog i somras. Kremerades. Jag FICK inte se det. (Frågade bara av nyfikenhet. Tror inte jag hade haft nerver att verkligen se det. Nej, jag VET att jag inte hade klarat av det.) Hade jag fått veta att man låtit icke anhöriga fotografera kremeringen - ja, det hade jag upplevt som lite stötande, kanske... Svårt att säga.
Hade i varje fall sedan inte kunnat se på bilder av anonyma personer som kremeras. Varit rädd att det var någon av mina föräldrar.
Förstår du hur jag känner?
Måste kanske tillägga att jag jobbat på en obduktionsavdelning. Dom som jobbar där är också frånvarande när någon de känner obduceras. Det är enklare att vara tuff med andras död, men anhöriga är faktiskt en annan sak. Hur mycket man än handskas med död från morgon till kväll. Det måste man bara respektera. Det är starka känslor i rörelse.
'Anonymitet' betyder inte bara att det är 'ingen speciell', det kan också betyda att det KAN vara din nära anhöriga.