Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olämlig bld? Eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Döden, precis som livet, kan vara både vackert och fult. Det är viktigt att visa både och.

Så länge man inte kan identifiera liket eller kistan så tycker jag både smakliga och osmakliga bilder hör hemma här på sidan, så länge det inte är ett regelrätt brott eller snuff.
Det finns vackra och fula dödsbilder som jag har med mig i livet som en del av mitt leverne.

Detsamma med bilder om livet.

Det är viktigt att beröras av bilder och hur många dödsbilder, dokumentära, bär ni med er? Jag kan nämna minst 5 både vackra och/eller äckliga. De är alla viktiga för mig och livet.

Jagv ill beröras av bilder.

Det är ofta möjligheten att få komma nära ovanliga motiv som gör en unik bild och alla tips om hur man gör det möjligt är intressanta. Håller med Kristofer ovan att det vore väldigt spännande om vi kunde få veta lite bakgrund och hur det kommer sig att det gick att få tillstånd att ta en bild i den här normalt slutna miljön.

Millmill skrev:
Här i Sverige finns det alltid ämnen som är tabu! Ett av dessa ämnen är döden! Det finns bara en sak vi alla kan vara säkra på och det är att vi alla ska dö! Mer komplicerat än så är det inte!

Min syn på döden är att den kan vara en lättnad, en befrielse! De gånger jag har sett människor döda har det varit fridfullt och stillsamt, och man har sett att de har ro! Döden kan vara vacker!

Med tanke på att vi är olika och har olika erfarenheter kanske man ska publicera bilden med en varningstext innan man klickar in på den!

I Sverige finns jämförelsevis väldigt få saker som verkligen är tabu. Däremot finns det mycket som är eller inte är politiskt korrekt vid en specifik tidpunkt. Jag vet inte om döden verkligen är tabu i landet. Den är bara bortstädad och bortglömd eftersom vi ju (och då speciellt 40-talisterna kanske) på fullt allvar tror att vi ska leva för evigt. Så jag tycker faktiskt inte vi har så många tabun. Då är det värre på andra ställen.

Däremot finns säkert en hel del saker som vi hanterar både valhänt och oklokt kring döden men min uppfattning är nog snarast att det snarast är villrådighet som råder än tabun. Jag ser väldigt få verkliga tabun i ett land som vårt som utmärks (på gott och ont) av att det är ett av de mest sekulariserade i värden och som i allt väsentligt styrs av furnuft och rationalism istället, på gott och ont. Det är ju knappt att det ens finns några sexuella tabun kvar. Det skulle väl vara sexuella övergrepp på barn som det mest självklara då.

I Sverige är det nästan som Machiavelli antydde. Det är förmodligen mer OK att döda någon än att försnilla statens, landstingens eller kommunernas pengar. Ska man mäta vilket utrymme olika saker får i pressen så är det väl frågan om inte tillgrep av allmänna medel är det värsta man kan ta sig för i Sverige. Det får mycket större proportioner än ett mord hur våldsamt detta än kan ha varit. En fiffelskandal kan ältas i veckor i pressen. Ett mord klarar man normalt av på nån dag. Det är ett mått på vad som verkligen är tabu i riket. Sen står det ju var och en fritt att ha åsikter om det. Därmed inte sakt att jag tycker att det är OK att nån snor mina skattepengar.

Är det något jag stör mig på med Sverige är den nyss nämnda politiska korrektheten. Man får aldrig under några omständigheter reta upp någon. Man får aldrig nånsin säga saker som nån kanske möjligen skulle ta illa upp av, och så vidare.

Hur farligt kan det vara, om en anhörig nu av nån jättemärklig slump ser bilden ifråga? Människan är ju död, för sjutton hakar! Det kanske skulle kännas lite jobbigt, men det ÄR jobbigt med en jävla massa saker här i livet. Jag är trött på detta daltande. Det är ju verkligheten man gestaltar.

Makten skrev:
Är det något jag stör mig på med Sverige är den nyss nämnda politiska korrektheten. Man får aldrig under några omständigheter reta upp någon. Man får aldrig nånsin säga saker som nån kanske möjligen skulle ta illa upp av, och så vidare.

Hur farligt kan det vara, om en anhörig nu av nån jättemärklig slump ser bilden ifråga? Människan är ju död, för sjutton hakar! Det kanske skulle kännas lite jobbigt, men det ÄR jobbigt med en jävla massa saker här i livet. Jag är trött på detta daltande. Det är ju för verkligheten man gestaltar.

Beroende på vad det handlar om så kan man ju kalla det "politisk korrekthet" eller "respekt och empati". Välj själv med hjälp av sunt förnuft.

Makten skrev:

Det där med politisk korrekthet, jante och allt annat trams som förekommer - inte bara i Sverige - beror helt på vilka man lyssnar på.

Om man frågar en bred svenssonpublik, som antagligen inte ägnat allt för mycket energi och tid åt livets intellektuella delar, får man de svar man förtjänar.

Anders Östberg skrev:
Beroende på vad det handlar om så kan man ju kalla det "politisk korrekthet" eller "respekt och empati". Välj själv med hjälp av sunt förnuft.
Självklart. Respekt är viktigt, men för mig är det ofattbart hur vissa kan reagera så starkt som i den här tråden. Det handlar om en bild, som förhoppningsvis inte på något sätt är menad att kränka någon, utan en som visar döden såsom den ser ut.
Nånstans måste man dra gränsen där man helt enkelt får skita i respekten, för det finns alltid nån som inte vill att man gör som man gör.

mindbash skrev:
Det där med politisk korrekthet, jante och allt annat trams som förekommer - inte bara i Sverige - beror helt på vilka man lyssnar på.

Om man frågar en bred svenssonpublik, som antagligen inte ägnat allt för mycket energi och tid åt livets intellektuella delar, får man de svar man förtjänar.
Såå, du nedvärderar tråddeltagarna?

mindbash skrev:
Om du vill tolka det så så är det upp till dig.

Jag kommenterade politisk korrekthet i alla dess former.
Så tolkar jag det, men jag ser inget fel i det. Jag är nog så politiskt inkorrekt man kan bli, och har inget emot att säga att många i den här tråden är fåntrattar. Sen får de givetvis tycka vad fanken de vill om mig:)

Re: Tröttsamt...

Haraldus skrev:
Citat->
Jag har vid ett flertal tillfällen, både på fotosidan och utanför fototosidan, läst att bilden är alltid din, oavsett hur du har tagit den, eller vad du har gjort för att ta den.
<-Slut citat

Detta är tröttsamt skitsnack!

Barnporrbilder… Bilder som beslutats vara ett hot mot rikets säkerhet… Hemligstämplade bilder…

När man citerar någon så brukar man ta med allt relevant. NU uteslöt du av någon anledning in reservation för att jag egentligen inte vet om det stämmer i verkligheten, varför gjorde du så?

Att sen kalla det "tröttsamt skitsnack" är väl ändå onödigt! Varför kunde du bara inte vänligen upplysa om hur det egentligen ligger till, istället för att bete dig som en idiot? Jag efterfrågade ju faktiskt att någon som vet hur det ligger till ska tala om det.

Makten skrev:
Så tolkar jag det, men jag ser inget fel i det. Jag är nog så politiskt inkorrekt man kan bli, och har inget emot att säga att många i den här tråden är fåntrattar. Sen får de givetvis tycka vad fanken de vill om mig:)

Att kalla andra för fåntrattar för att de har en åsikt som skiljer sig från din är rätt trist.

Men det bryr du dig förmodligen inte om. Fåntratt. :)

Anders Östberg skrev:
Att kalla andra för fåntrattar för att de har en åsikt som skiljer sig från din är rätt trist.

Men det bryr du dig förmodligen inte om. Fåntratt. :)
Du missuppfattar mig. Jag kallar dem för fåntrattar för att de daltar och mjäkar i en inte alltför känslig fråga. Jag kallar inte nån som förespråkar andra förfaranden än jag för fåntrattar, men väl de som förespråkar ett icke-förfarande.
Lås in er hemma i garderoben om allt är så väldigt jobbigt och farligt:-D

Högaktningsfullt, Fåntratten.

Makten skrev:
Du missuppfattar mig. Jag kallar dem för fåntrattar för att de daltar och mjäkar i en inte alltför känslig fråga. Jag kallar inte nån som förespråkar andra förfaranden än jag för fåntrattar, men väl de som förespråkar ett icke-förfarande.
Lås in er hemma i garderoben om allt är så väldigt jobbigt och farligt:-D

Högaktningsfullt, Fåntratten.

Vad är det för skillnad på "ett annat förfarande" och "ett icke-förfarande"? :)

Intressant tråd som berör det etiska förhållningssättet för en fotograf. Som jag ser det är det inte döden-i-sig som kan betraktas som stötande utan det faktum att bilden är tagen i en situation där folkmedvetandet nog säger att bildtagning bör vara restriktiv och inte inbegripa internetpublicering.

Många människor kan nog känna ett visst obehag över vetskapen att deras anhöriga kanske blir fotograferade efter döden i situationer de själva inte valt. För mig handlar det om respekt och att inte för sin egen vinnings skull i bokstavlig bemärkelse gå över lik. Vissa områden och mänskliga aktiviteter behöver man kanske inte heller skildra.

Dock så är det ju svårt att ta ställning när det gäller just denna bild då jag saknar ytterligare bakgrundskunskap men min ståndpunkt är att man bör vara mycket försiktig när man kommer till sådana här överväganden.

/David

xtreeem skrev:
Saken är den att jag har lyckats fotografera en brinnande människa ifrån ett krematorium. Bilden är otroligt högupplöst och detaljerad samt koncentrerad på motivet. Väldigt fin i sig.
Jag vet inte om det finns någon annan som har fotograferat något liknande, bilden väcker såklart starka och blandade reaktioner. Samtidigt är det en verklighet som finns där, det är det som jag vill visa.
Jag skulle vilja publicera bilden, vet ej om det är så lämpligt på fotosidan.se? men gärna i nåt arkiv, fackskrift/ tidning. Har ni nåt att rekomendera? Vart ska jag vända mig? Eller vad tror ni i övrigt?
Tacksam för svar :)

/Jonny

Vänd dig till Pressens Bild eller annan välrenomerad bildbyrå.
De kan berätta värdet i att ha en bild som denna.
Även det juridiska om hur en sådan bild kan och får användas i redaktionellt eller kommersiellt syfte.

Var inne på Pressensbild och tittade, det finns ett antal kremerings bilder vid en snabb sökning, dock ej ingen som du beskriver. Locket på.

Mikael

Makten skrev:
Självklart. Respekt är viktigt, men för mig är det ofattbart hur vissa kan reagera så starkt som i den här tråden. Det handlar om en bild, som förhoppningsvis inte på något sätt är menad att kränka någon, utan en som visar döden såsom den ser ut.
Nånstans måste man dra gränsen där man helt enkelt får skita i respekten, för det finns alltid nån som inte vill att man gör som man gör.

Man kan skita i det politiskt korrekta. Ibland kan man t.o.m. tycka att det borde vara en plikt att göra detta för annars stelnar allt i förljugenhet, men jag tror man är fel ute om man inte förstår när man måste visa respekt när man gör detta så man inte skadar "oskyldiga" och sårbara. I detta fall berör det eventuellt någons privatliv och det tror jag de flesta fattar och respekterar. Därför reagerar många på bristen på respekt.

Sen är det ju så att just yrkesfotografer möjligen tillsammans med journalister är några av de yrkesgrupper som det finns allt annat än trevliga stereotyper kring. Fotografer och journalister som inte bara bokstavligt går över liken de ska föreviga utan dessutom passar på att även ödelägga ett antal av de överlevandes liv i sina strävanden efter ett scoop och en karriär till vilket pris som helst. Vi har alla sett det på film och en del tvingas upplev det till vardags.

Jag tror att det inte bara är känslokalla sociopater som står för de övergreppen. Lika vanligt är nog att brist på respekt kan stavas tidsbrist. Varken fotografer eller journalister "daltar" längre än nödvändigt med "scoopet" för alla har en deadline att passa. Därför har man ofta inte tid att närma sig sina motiv och intervjuoffer med respekt och därför får man dessutom ett sämre scoop än om man hade tagit sig tid. Man har inte heller alltid tid att kolla att storyn håller.

Folk som utsätts för övergrepp av fotografer och/eller journalister kommer tillsammans med de som bevittnar dessa att dra sig för att "spela med i" nästa "katastrof" eller "händelse" värd att dokumentera. Bristen på respekt leder så till att både fotografer och journalister får allt svårare att utföra sina jobb då en förnuftig allmänhet gör helt rätt i att vägra medverka väl medveten om att varken fotografer eller journalister normalt tar ansvar för det elände deras bilder och reportage ibland skapar.

Enklast är det kanske att hyra några arbetslösa drop outs och göra dessa till "såpaskådisar" och rigga några skandaler. Då kan man mer bekvämt fylla tidningar och TV med hett stoff utan att anstränga sig alltför mycket. Det blir lite som att fota "vilda djur på zoo" med ett långt tele. Man kan fota rakt genom stängslet utan att det syns!. Såpaskådisar behöver man ju dessutom inte respektera överhuvudtaget för de har ju ändå gått in i det hela med öppna ögon och dessutom fått betalt! Som att fota änderna i stadsparken!

Senast ändrad:
Walle,
jag håller med dej om att jag betedde mej dumt och ber om ursäkt för det. Egentligen menade jag inte att du är tröttsam utan att denna företeelse, att påstå att alla bilder är OK att ta osv, är det. Jag har hört det till leda.
Fast att påstå att jag betett mej som en idiot tycker jag är att ta i. Är det inte värre än att tycka att något är ”tröttsamt skitsnack”?

Sten-Åke Sändh skrev:
Man kan skita i det politiskt korrekta. Ibland kan man t.o.m. tycka att det borde vara en plikt att göra detta för annars stelnar allt i förljugenhet, men jag tror man är fel ute om man inte förstår när man måste visa respekt när man gör detta så man inte skadar "oskyldiga" och sårbara. I detta fall berör det eventuellt någons privatliv och det tror jag de flesta fattar och respekterar. Därför reagerar många på bristen på respekt.
Jag hoppas inte att folk tycker att jag är respektlös nu, men jag anser inte att det är förknippat med dålig respekt att publicera en bild på en självdöd (förhoppningsvis) människa som man antagligen inte heller kan identifiera. Det finns ju ingen "skyldig" i det här sammanhanget, och ingen oskyldig heller. Den som är skyldig till eventuell sorg är den döde, ingen annan.

Sen är det ju så att just yrkesfotografer möjligen tillsammans med journalister är några av de yrkesgrupper som det finns allt annat än trevliga stereotyper kring. Fotografer och journalister som inte bara bokstavligt går över liken de ska föreviga utan dessutom passar på att även ödelägga ett antal av de överlevandes liv i sina strävanden efter ett scoop och en karriär till vilket pris som helst. Vi har alla sett det på film och en del tvingas upplev det till vardags.
Det är en helt annan femma enligt mig. Att tjäna pengar på andras lidande eller elände kan aldrig vara respektfullt, om det inte handlar om rent dokumentärt arbete som i slutändan hjälper de omskrivna.
Men, det är ju faktiskt så att det är köparen av produkten/bilden/artikeln som är boven. Jag undrar varenda jäkla dag när jag ser löpsedlarna på Expressen och Aftonbladet; "vem i själva helvete vill läsa om det här dravlet???" Uppenbarligen vill många det, och det är de som är bovarna. Det är läsarna som är respektlösa och smaklösa, som väljer att läsa om Persbrants alkoholism och annat nonsens som han och andra borde få behålla för sig själva. Jag läser inte, jag tar inte del. Jag vet därför fortfarande inget om vad Persbrant pysslar med, bara att Expressen ljuger sig blå, och att det säljer när de gör det.

Jag tror att det inte bara är känslokalla sociopater som står för de övergreppen. Lika vanligt är nog att brist på respekt kan stavas tidsbrist. Varken fotografer eller journalister "daltar" längre än nödvändigt med "scoopet" för alla har en deadline att passa. Därför har man ofta inte tid att närma sig sina motiv och intervjuoffer med respekt och därför får man dessutom ett sämre scoop än om man hade tagit sig tid. Man har inte heller alltid tid att kolla att storyn håller.
Samma sak här; skriver man på ett respektfullt sätt så får man inga läsare. Läsarna saknar nämligen lika mycket respekt som fotografen/skribenten.

Folk som utsätts för övergrepp av fotografer och/eller journalister kommer tillsammans med de som bevittnar dessa att dra sig för att "spela med i" nästa "katastrof" eller "händelse" värd att dokumentera. Bristen på respekt leder så till att både fotografer och journalister får allt svårare att utföra sina jobb då en förnuftig allmänhet gör helt rätt i att vägra medverka väl medveten om att varken fotografer eller journalister normalt tar ansvar för det elände deras bilder och reportage ibland skapar.
Nu är jag inte riktigt med på i vilka situationer detta skulle röra sig om? Jobbet är väl att dokumentera sanningen, om den är intressant för andra. Sanningen kan man ju som deltagare inte välja om man ska vara med i eller inte.

Enklast är det kanske att hyra några arbetslösa drop outs och göra dessa till "såpaskådisar" och rigga några skandaler. Då kan man mer bekvämt fylla tidningar och TV med hett stoff utan att anstränga sig alltför mycket. Det blir lite som att fota "vilda djur på zoo" med ett långt tele. Man kan fota rakt genom stängslet utan att det syns!. Såpaskådisar behöver man ju dessutom inte respektera överhuvudtaget för de har ju ändå gått in i det hela med öppna ögon och dessutom fått betalt! Som att fota änderna i stadsparken!
Det är ju PRECIS DET SOM HÄNDER i detta nu! Det är ju exakt det du talar om som det skrivs om. Ren jävla dynga om folk som verkligen vill skämma ut sig, för att de vet att de då blir ännu lite mer kända. Hur många förstasidor är det inte som handlar om såpakändisar? Var tredje?

Kloka ord och mitt i prick! ( Men du hamnar nog i kategorin "fåntratt" du också! =)

(Syftar till David Björkèns inlägg)
Kanske ska lägga till en kategori till - Fort och fel,,,!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar