Ok, jag har funderat lite och kommit fram till att det kanske ändå var lite inflation på ordet "bra" i mitt förra utkast.
Följaktligen kommer här ytterligare en omarbetning av Ackelids omarbetning av mitt ursprungliga utkast.
Jag hoppas och tror att fler är nöjda med den här fördelningen.
Betygsdefinitionerna vid varje steg är desamma då jag har fått det intrycket att det stämmer hyfsat med hur om inte majoriteten så iaf en stor del av bedömarna här på Fotosidan bedömer.
Det som har ändrats förutom en del syftningsfel och ordningsföljd är alltså värderingen av ordet "bra".
-----
1. - Inte alls bra/ointressant. Bilden har många brister som behöver åtgärdas, alternativt inte går att åtgärda. Det är svårt att se något budskap eller någon tanke i bilden. De flesta som fotograferar regelbundet skulle inte spara en sådan bild i sitt bildarkiv, åtminstone inte för det fotografiska värdets skull.
Ett sånt här betyg kan vara en signal till fotografen att tänka till nästa gång.
[Är du nybörjare och får det här betyget på en bild ska du ändå inte misströsta. Ta tillvara på den konstruktiva kritiken, läs någon bra fotobok (sök eller fråga på forumet för mängder av tips), titta på andras bilder och försök att förstå vad det är som gör att en bild går hem.
Förhoppningsvis är det här en bild som du senare kan jämföra med och se hur du har utvecklats!
Här hamnar även bilder som slarvigt kallas "familjealbumsbilder", dvs. bilder som säkert är helt OK för fotografen men som saknar de kvaliteter som gör en bild intressant för en utomstående betraktare. En "familjealbumsbild" är m.a.o. intressant bara för den som var närvarande när bilden togs eller för den som har en relation till personer eller djur på bilden.
Om du då vet med dig att du har laddat upp en sån här bild bör du tänka igenom ditt beslut igen. Kom ihåg att Fotosidan är en plats där fotografer kan mötas och utvecklas och inte något onlinealbum för att ladda upp bilderna från t.ex. senaste personalfesten.]
2. - OK - Den här bilden är "så gott som acceptabel" och "godkänd" såtillvida att man som betraktare kan tänka sig att titta på den och tänka sig in i den. Det finns tecken på att fotografen har tänkt.
Bilden har dock flera mer eller mindre allvarliga brister och/eller någonting som fångar betraktarens intresse saknas.
Det behöver inte krävas några stora åtgärder för att höja den ett eller flera steg men det är ändå relativt mycket som saknas. Den här bilden har ett existensberättigande.
3. - Ganska bra - Den här bilden är "rätt bra" "helt ok". Den är tekniskt och kompositionsmässigt "bra" eller minst "hyfsad" och har i regel något som fångar intresset. Det märks tydligt att fotografen har tänkt och antalet direkta brister är avsevärt mindre än för betyg 2.
Här hamnar bilder som inte kan sägas vara direkt dåliga och håller acceptabel teknisk kvalitet men ändå kanske inte lyckas väcka de där riktigt speciella känslorna. Det är följaktligen fortfarande något som saknas. Ibland kan det vara någonting ganska enkelt som fotografen har förbisett.
Det här är en sån bild som man själv (iaf. de flesta amatörfotografer) gärna skulle ha i sitt album förutsatt att man inte har en massa bättre bilder som behöver utrymmet.
4. - Väldigt bra - Det här är en "väldigt bra" eller minst "bra" bild som är genomtänkt både när det gäller komposition, val av motiv och färger/gråtoner samt håller en tekniskt hög kvalitet. Den ska också gärna ge någon sorts känslomässig reaktion mer än att bara vara fotoboksexemplariskt bra.
Helt enkelt en bild som är betydligt bättre än normalbra bilder men ändå saknar det sista lilla extra.
5. - Klockren - Den här bilden kunde knappast ha gjorts bättre (även om man aldrig ska säga "aldrig") och hör till fotosidans bästa i sin genre. Bilden fångar snabbt betraktarens uppmärksamhet och/eller tål att tittas länge på.
Alla aspekter, komposition, teknik, budskap och känsla ligger på en hög nivå. Bilden väcker starka känslor hos betraktaren. Känslorna kan upplevas som positiva eller negativa beroende på bildens budskap. Bilden är så bra att den utan tvekan skulle platsa hos de flesta bildbyråer (förutsatt att motivet hör till kategorin "säljbart").
-----