Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Officiell betygsdefinition

Produkter
(logga in för att koppla)
Efwa skrev:
Jag är övertygad om att vad vi än kommer att sätta ihop för betygsystem så kommer alla utbrista; "Vad bra, det är precis så jag alltid har betygsatt", och så har vi ändå inte ändrat något.

Jag kommer fortfarande ha högt medelbetyg på de jag satt, för att jag oftast sätter betyg på sådant jag tycker ligger på trea och uppåt. Det spelar ju ingen roll då vad det "heter" efter siffran, eller hur?
Men gör det ni, jag tror bara det är onödigt arbete ;-)

Knappast onödigt, eftersom mängder med medlemmar redan nu gör sin egna lista på betygsystem, det skulle inte behövas längre, och var och en skulle veta vad som menades med en viss siffra utan att behöva fråga eller kolla under någons profil!

Kim7i skrev:
en bedömningsguide? hm..de skulle väl sluta med att alla gav likadana kommentarer/råd?? låter inget vidare..eller hur?

Det vore ju trist. Men nog sjutton kan var och en tänka själv, även om man fått lite tips om hur en bild kan tolkas på olika sätt.Underskatta inte fotosidans medlemmar Kim
:)

Ja, fast Kim, jag tror inte problemet ligger där. Vad jag vet så har lärare i skolan fasta regler för hur man betygsätter. IG, G, VG, MVG. de säger ganska rakt på vad som är vad. Men varje lärare har sina egna ideér om VAD som är godkänt.

Bild är väldigt mycket mer än så. Det finns inget rätt eller fel. De flesta här vet väl hur ett betyg från 1-5 ska graderas. Vad är det som egentligen ska ändras, eller visas på ett nytt sätt?

urbano skrev:

Det vore ju trist. Men nog sjutton kan var och en tänka själv, även om man fått lite tips om hur en bild kan tolkas på olika sätt.Underskatta inte fotosidans medlemmar Kim
:)

Det gör jag inte heller, det är snarast tvärtom ;-) har läst otaliga gånger "men jag är ju nybörjare så mina åsikter räknas inte" då har jag skrivit åt dem att allas åsikter räknas lika mycket, så kommentera på!..det brukar fungera ;-)
men att försöka förklara för folk vad/hur bilder ska bedömas anser jag vara fel..rättesnöre från några få utvalda hur man ska bedömma bilder??

vill man förkovra sig i bildbedömning kan man låna böcker eller helt enkelt läsa andras kommentarer och dra sina egna slutsatser.

Senast ändrad:
Efwa skrev:
Jag kommer fortfarande ha högt medelbetyg på de jag satt, för att jag oftast sätter betyg på sådant jag tycker ligger på trea och uppåt. Det spelar ju ingen roll då vad det "heter" efter siffran, eller hur?
Men gör det ni, jag tror bara det är onödigt arbete ;-)

Jag gör nog också som du Efva. Bland 25 000 bilder är det naturligt för mig att söka efter sådant som inspirerar eller ger fräscha bildupplevelser. Jag skulle nog aldrig orka leta runt efter mindre lyckade bilder för att ge dem kritik eller förslag på förbättringar ( även om jag försöker ibland) Men det är ju mitt sätt att se det. Tur att vi inte alla tänker lika.

Dessutom. Med så många medlemmar är det
förvånansvärt få som tar sig tid att kommentera.

Tycker kanske att man borde kunna "ge" åtminstone lika mycket som man "får". Undantaget kanske för Terje och några till som får väldigt många kommentarer.

Efwa skrev:

Bild är väldigt mycket mer än så. Det finns inget rätt eller fel. De flesta här vet väl hur ett betyg från 1-5 ska graderas. Vad är det som egentligen ska ändras, eller visas på ett nytt sätt?

om någon får en 2:a och tror att man tycker bilden är "skit" medans man menar "godkänd/okej"..ganska stor skillnad, va?

Efwa skrev:
De flesta här vet väl hur ett betyg från 1-5 ska graderas.
Det finns tidigare diskussioner som visar att det inte är så. En tvåa är för vissa "ok" och för andra "urkasst". För vissa är en tekniskt perfekt bild en femma även om den inte triggar några känslor, andra ger nästan inga femmor alls.

urbano skrev:

Jag gör nog också som du Efva. Bland 25 000 bilder är det naturligt för mig att söka efter sådant som inspirerar eller ger fräscha bildupplevelser. Jag skulle nog aldrig orka leta runt efter mindre lyckade bilder för att ge dem kritik eller förslag på förbättringar ( även om

Visst, skulle gärna endast kommentera bilder jag tycker är bra..skulle slippa massa bråk och ledsna kommentarer, men de är ju dåliga bilder som verkligen behöver kommenteras, så jag tycker man bör göra det oxå..mvh/Kim

Sorry... det är ett trevligt initiativ men jag är cynisk och tror inte på idén. Tror ni verkligen att en majoritet av våra medlemmar kommer att läsa, förstå och följa den officiella betygsdefinitionen? Dessutom kommer den fortfarande att vara baserad på subjektiva åsikter och med tanke på diskrepansen mellan våra medlemmar så är vi tillbaka på ruta ett igen.

Bara det faktum att folk har en tendens att hellre kommentera bra bilder än dåliga bilder kommer att ge en skev skala.

Nåväl... jag ska inte vara helt omöjligt. OK, låt gå för betyg men på något sätt känns inte 5 grader tillräckligt. Jag skulle vilja se ett system med fler grader men då kommer det att bli ohållbart av det skälet. Alternativet är kanske att gå på andra hållet... Vad sägs om ett tregradigt system som baseras på underkänd, godkänd och väl godkänd? Det skulle ge fingevisning om bildens kvalité och vi skulle slippa problemen som millimeterrättvisan medför.

tråden handlar inte om betygsystemets vara eller inte vara här, heller inte om hur många steg det ska vara..finns många trådar om det..

Jörgen skrev:
Sorry... det är ett trevligt initiativ men jag är cynisk och tror inte på idén. Tror ni verkligen att en majoritet av våra medlemmar kommer att läsa, förstå och följa den officiella betygsdefinitionen? .

Att medlemmar kommer läsa de är helt säkert om infon finns lättillgänglig, jag är helt övertygad om att de allra flesta kommer följa den.
om den beskrivs bra så finns det ingen anledning att tro att folk inte skulle förstå? tror du de är korkade, eller?

Jim:
Jag vet inte hur jag ska förklara att det blir samma sak även om det finns enkla riktlinjer. Godkänd för dig är inte samma som för mig. Inga riktlinjer i världen kan ändra det. Det är liksom skit samma.
Skriv en hel uppsatts bakom siffran i "regelverket" och det kommer att bli svårare att betygsätta. Sätt enkla regler bakom som 1=kass, så blir det lättare, men då är det ändå skit samma.

Kim:
Ja visst, men kan riktlinjerna ändra det? Vad är så svårt i så fall. Snabbt kirrat, ta det första exemplet som togs upp.

Kim och Jim:
Allt hade löst sig om den som sätter betyg talar om hur den har tänkt när den ger betyget. Varför sätter jag tvåa, vad betyder det för mig? VARJE gång man ger betyget.
Ju mer utförliga vi blir i guiden desto färre kommer att skriva varför de satt betyget "Det står ju i guiden vad som menas".

Tror jag.

Kim7i skrev:

Visst, skulle gärna endast kommentera bilder jag tycker är bra..skulle slippa massa bråk och ledsna kommentarer, men de är ju dåliga bilder som verkligen behöver kommenteras, så jag tycker man bör göra det oxå..mvh/Kim

Jo du kanske har rätt. Men fotografering handlar ju mycket om lust och glädje, så när jag kommenterar mindre lyckade bilder brukar jag avstå från att sätta betyg faktiskt. Och försöka se det från en "uppmuntrande" vinkel.Ett viktigt syfte med Fotosidan är väl att inspirera och uppmuntra till att fotografera mera. Och att ha roligt!

Efwa skrev:

Kim:
Ja visst, men kan riktlinjerna ändra det? Vad är så svårt i så fall. Snabbt kirrat, ta det första exemplet som togs upp.

du menar på allvar att det är bättre att var och en gör en egen lista i sin profil, istället för att ha en gemensam som alla känner till!?

Kim7i skrev:

om den beskrivs bra så finns det ingen anledning att tro att folk inte skulle förstå? tror du de är korkade, eller?

Men varför tror ni att de är så korkade att de inte förstår betygsystemet som det är nu då?
Ena stunden vill du förklara i klartext vad som gäller och i nästa andetag så säger du att folk inte är dumma. Kim din skurk, förklara dig ;-)

urbano skrev:

Jo du kanske har rätt. Men fotografering handlar ju mycket om lust och glädje, så när jag kommenterar mindre lyckade bilder brukar jag avstå från att sätta betyg faktiskt. Och försöka se det från en "uppmuntrande" vinkel.Ett viktigt syfte med Fotosidan är väl att inspirera och uppmuntra till att fotografera mera. Och att ha roligt!

man kan väl vara trevlig i kommentaren även om man ger en etta? tycker det känns oseriöst att bara betygsätta bilder man tycker är bra.

Efwa skrev:
Jim:
Jag vet inte hur jag ska förklara att det blir samma sak även om det finns enkla riktlinjer. Godkänd för dig är inte samma som för mig. Inga riktlinjer i världen kan ändra det. Det är liksom skit samma.
...

Det är just detta som kan lösas med en definition av ett betyg betyder, vilket inte är samma sak som definition av en godkänd bild är.

Efwa skrev:

Men varför tror ni att de är så korkade att de inte förstår betygsystemet som det är nu då?
Ena stunden vill du förklara i klartext vad som gäller och i nästa andetag så säger du att folk inte är dumma. Kim din skurk, förklara dig ;-)

????
alla har ju olika betygsystem! det finns inte en chans att man ska veta vad folk menar med sina betyg som det är nu (förutom de som beskrivit det i sin profil) det har inget med korkad att göra! :-((

1="Huga"
2="Nja"
3=" Rätt Okej"
4="Mycket bra"
5="Fantastiskt bra"

Skriv ner denna så slipper vi ha en lååång diskusion om vara eller icke vara. Det var denna jag menade. Kort, konsist och bra. Sedan vad som är vad, för olika individer, kommer inte att ändras. Det gäller även för de som ska tolka det betyg de får.

Eller är jag helt ute och cyklar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar