Annons

Officiell betygsdefinition

Produkter
(logga in för att koppla)
Efwa skrev:
1="Huga"
2="Nja"
3=" Rätt Okej"
4="Mycket bra"
5="Fantastiskt bra"

Skriv ner denna så slipper vi ha en lååång diskusion om vara eller icke vara. Det var denna jag menade. Kort, konsist och bra. Sedan vad som är vad, för olika individer, kommer inte att ändras. Det gäller även för de som ska tolka det betyg de får.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Men det är ju det som är syftet, att vi ska ha en allmän lista så man slipper snacka om detta mer! ingen vidare lista denna dock tycker jag..

Kim7i skrev:

????
alla har ju olika betygsystem! det finns inte en chans att man ska veta vad folk menar med sina betyg som det är nu (förutom de som beskrivit det i sin profil) det har inget med korkad att göra! :-((

Men förstår jag dig helt fel då?
Det var någon som skrev att det var svårt att få ihop ett system som skulle fungera. Det är ju skitenkelt, men frågan är om det löser problemet, som jag inte ens förstår är ett problem.
Man löser det hela med att skriva bakom sin egen kommentar vad som gäller. Att sedan några är lättimponerade och ger femmor lätt har ju inget med "guiden" att göra. För dem är ju alla de bilderna "helt fantastiska". I det stora hela tror jag att alla har ungefär samma uppfattning, där de yttre betygen och trean är ganska självklara.

"Skurk" var föresten ett ganska "kärleksfullt" elakt uttal, som jag hoppas du skulle förstå. Jag är ledsen om du tog illa upp :-(

Efwa skrev:
vad som är vad, för olika individer, kommer inte att ändras. Det gäller även för de som ska tolka det betyg de får.

Eller är jag helt ute och cyklar?
Ja, jag tror inte vi pratar riktigt om samma sak. Såklart att bildkritik är subjektivt, annars vore det väl ett himla tråkigt jobb som jag helst skulle överlåta till en dator och inte lägga ner tid på att göra åt andra alldeles gratis.

Min poäng är i korthet att det är kul att veta vad avsändaren menar med sitt betyg. "Ok" och "Kasst" är ju faktiskt inte samma sak.

Efwa skrev:
Att sedan några är lättimponerade och ger femmor lätt har ju inget med "guiden" att göra. För dem är ju alla de bilderna "helt fantastiska
Jag har sett riktigt duktiga fotografer som sätter femmor men ändå kommer med rätt drastiska förbättringsförslag i kommentaren. Då kan väl inte en femma betyda "helt fantastisk" för dem?

Efwa skrev:

Men förstår jag dig helt fel då?
Det var någon som skrev att det var svårt att få ihop ett system som skulle fungera. Det är ju skitenkelt, men frågan är om det löser problemet, som jag inte ens förstår är ett problem.
Man löser det hela med att skriva bakom sin egen kommentar vad som gäller. Att sedan några är lättimponerade och ger femmor lätt har ju inget med "guiden" att göra. För dem är ju alla de bilderna "helt fantastiska". I det stora hela tror jag att alla har ungefär samma uppfattning, där de yttre betygen och trean är ganska självklara.

menar du att man ska skriva på varje kommentar, först betyg och sedan skriva vad betyget betyder!? när det skulle vara så mycket enklare om alla visste vad varje betyg betydde enligt en allmän lista? omständigt och onödigt tycker jag, bättre att ägna tiden till att beskriva bilden och ge tips om förbättringar..som du vet så motiverar heller inte alla sina betyg..vilket gör det omöjligt att veta vad de menar, med en allmän lista skulle det i alla fall säga mer.

Efwa skrev:

"Skurk" var föresten ett ganska "kärleksfullt" elakt uttal, som jag hoppas du skulle förstå. Jag är ledsen om du tog illa upp :-(

Det är lungnt ;-)

Men "helt fantastiskt" kan ju lämna något att önska ändå. Men kanske inte ett flertal saker. men det hjälps inte heller av "guiden".
Vill man sätta "helt fantastiskt" men har något att önska, så står det förhoppningsvis med, och är helt okey.

Kim7i skrev:
tråden handlar inte om betygsystemets vara eller inte vara här, heller inte om hur många steg det ska vara..finns många trådar om det..

Diskussionen blir rätt menlös om den mynnar fram i något som inte är hållbart. En officiell betygsdefinition blir enklare med färre grader och således också mer hållbar. Vinner du mer på fler grader än vad du förlorar i komplexitet?

Jörgen skrev:

Diskussionen blir rätt menlös om den mynnar fram i något som inte är hållbart. En officiell betygsdefinition blir enklare med färre grader och således också mer hållbar. Vinner du mer på fler grader än vad du förlorar i komplexitet?

borde kanske inte svara på detta, eftersom det inte är vad tråden handlar om ;-) men 5 gradig skala tycker jag är ett minimum, och nu är alla "inkörda" på denna skala så jag ser ingen anledning att byta.

Helt säker på att det är hållbart, men det vet vi inte säkert fören det testas, eller hur?

Efwa skrev:

Jag vet inte hur jag ska förklara att det blir samma sak även om det finns enkla riktlinjer. Godkänd för dig är inte samma som för mig. Inga riktlinjer i världen kan ändra det. Det är liksom skit samma.

1. Inte så lyckat.
2. Det tar sig...
3. En habil bild
4. Den här har något extra
5. Storartat.

För att komplicera det hela ännu mer , så har jag nu infört i min profil vad jag menar med mina betyg.

Kim7i skrev:

menar du att man ska skriva på varje kommentar, först betyg och sedan skriva vad betyget betyder!?

Nej, det var mera att beskriva varför man gav en tvåa, OCH vad som skulle göra bilden bättre för MIG.

Jag vet inte, men för mig som gått i skolan med detta betygsystem kanske det är för självklart?

Hur tolkade ni betyget när lärarna gav det? Detta betygsystem finns ju överallt. Där mitten är godkänd, lägst icke godkänd och högst det högsta som finns. De däremellan är just mittemellan.

För andra kanske det inte är så självklart.

Ja, ja, jag ger mig.....skriv nu upp en KORT beskrivning om hur betyget ska tolkas, och gör det som det var i skolan, så slipper jag ändra mig :)

urbano skrev:

1. Inte så lyckat.
2. Det tar sig...
3. En habil bild
4. Den här har något extra
5. Storartat.

För att komplicera det hela ännu mer , så har jag nu infört i min profil vad jag menar med mina betyg.

Fast jag tycker den bara bekräftar det jag säger, att siffrorna betyder samma för de flesta. Det är vad som gör att bilden hamnar på den siffran som är olika.

vad jag menar med mina betyg..

1, underkänd =
skulle jag inte behålla, den tar bara upp onödig plats. (kan ju dock ha sentimentala värden)

2, godkänd =
ingen bra bild, men har vissa bra element som ger bilden värde ändå.

3, bra =
fina kvalitér, bra taget..men ger mig inget extra.

4, mycket bra =
som 3:an, men har något extra, som enstående ljus eller ovanlig på något annat sätt.

5, briljant =
felfri eller näst intill, ett mästerverk närmast.

Kim7i skrev:
borde kanske inte svara på detta, eftersom det inte är vad tråden handlar om ;-) men 5 gradig skala tycker jag är ett minimum, och nu är alla "inkörda" på denna skala så jag ser ingen anledning att byta.

Helt säker på att det är hållbart, men det vet vi inte säkert fören det testas, eller hur?

Jösses... hela poängen med betyg är att man bedömmer något efter en definition och givetvis är den definitionen av yttersta vikt. Det finns inte så mycket att diskutera om det.

Om jag nu tror att den definitionen som vi håller på att arbete fram inte är hållbar så är det väl nästan min plikt att säga det.

Däremot så tror jag fortfarande att en tregradig skala är mer hållbar och då kommer också frågan om syftet med betygen in i bilden. Vill vi skilja de riktigt bra bilder från de som ''bara'' är bra och de riktigt dåliga bilderna från de som ''bara'' är dåliga eller vill vi skilja på de bra och på de dåliga bilderna?

Kim7i skrev:
vad jag menar med mina betyg..

2, godkänd =
ingen bra bild, men har vissa bra element som ger bilden värde ändå.

Gick du inte i skolan när detta betygsystem fanns;-) ? När jag nu då tittar tillbaka på mitt betyg så får det ett helt annat värde. Jag som hade 2,0 i medel är helt plötsligt godkänd, Jippie!

Nu tycker ju jag att "godkänd" och "Ingen bra bild" är två helt skilda saker.

Nu har jag ju gett mig före du skrev detta, så det var ju tur....men jag känner att jag ändå gjort bort mig. Det var FÖR självklart för mig alltså! Nåväl, det var jag som var korkad :)

Efwa skrev:

Gick du inte i skolan när detta betygsystem fanns;-) ? När jag nu då tittar tillbaka på mitt betyg så får det ett helt annat värde. Jag som hade 2,0 i medel är helt plötsligt godkänd, Jippie!

Nu tycker ju jag att "godkänd" och "Ingen bra bild" är två helt skilda saker.

Skolans betyg bryr jag mig inte om, men där ser du ju..vi tolkar betygen olika, därför behövs en allmän lista! det är ju själva poängen!

Jag håller med om att det vore bra med någon slags betygsdefinition. Jim gav tre exempel när han startade denna diskussion. Exempel nr 2 (det mest mångordiga) tycker jag är klart bäst. Att bara översätta betygssiffrorna till ett enda ord, som i exempel 1 och 3, är tämligen meningslöst.

Det svåra är att definiera betygen så att motivet som sådant får en underordnad betydelse. Jag menar, en hästälskare blir förmodligen berörd av alla hästbilder, även sådana bilder som har uppenbara fotografiska brister.

Motivets "gullighet" bör ju inte påverka betyget, eller hur?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar