urbano
Aktiv medlem
Kim7i skrev:
man kan väl vara trevlig i kommentaren även om man ger en etta? tycker det känns oseriöst att bara betygsätta bilder man tycker är bra.
Ja, det är då för väl att vi inte tycker lika. Vive la diference!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kim7i skrev:
man kan väl vara trevlig i kommentaren även om man ger en etta? tycker det känns oseriöst att bara betygsätta bilder man tycker är bra.
Efwa skrev:
1="Huga"
2="Nja"
3=" Rätt Okej"
4="Mycket bra"
5="Fantastiskt bra"
Skriv ner denna så slipper vi ha en lååång diskusion om vara eller icke vara. Det var denna jag menade. Kort, konsist och bra. Sedan vad som är vad, för olika individer, kommer inte att ändras. Det gäller även för de som ska tolka det betyg de får.
Eller är jag helt ute och cyklar?
urbano skrev:
Ja, det är då för väl att vi inte tycker lika. Vive la diference!
Kim7i skrev:
????
alla har ju olika betygsystem! det finns inte en chans att man ska veta vad folk menar med sina betyg som det är nu (förutom de som beskrivit det i sin profil) det har inget med korkad att göra! :-((
Ja, jag tror inte vi pratar riktigt om samma sak. Såklart att bildkritik är subjektivt, annars vore det väl ett himla tråkigt jobb som jag helst skulle överlåta till en dator och inte lägga ner tid på att göra åt andra alldeles gratis.Efwa skrev:
vad som är vad, för olika individer, kommer inte att ändras. Det gäller även för de som ska tolka det betyg de får.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag har sett riktigt duktiga fotografer som sätter femmor men ändå kommer med rätt drastiska förbättringsförslag i kommentaren. Då kan väl inte en femma betyda "helt fantastisk" för dem?Efwa skrev:
Att sedan några är lättimponerade och ger femmor lätt har ju inget med "guiden" att göra. För dem är ju alla de bilderna "helt fantastiska
Efwa skrev:
Men förstår jag dig helt fel då?
Det var någon som skrev att det var svårt att få ihop ett system som skulle fungera. Det är ju skitenkelt, men frågan är om det löser problemet, som jag inte ens förstår är ett problem.
Man löser det hela med att skriva bakom sin egen kommentar vad som gäller. Att sedan några är lättimponerade och ger femmor lätt har ju inget med "guiden" att göra. För dem är ju alla de bilderna "helt fantastiska". I det stora hela tror jag att alla har ungefär samma uppfattning, där de yttre betygen och trean är ganska självklara.
Efwa skrev:
"Skurk" var föresten ett ganska "kärleksfullt" elakt uttal, som jag hoppas du skulle förstå. Jag är ledsen om du tog illa upp :-(
Kim7i skrev:
tråden handlar inte om betygsystemets vara eller inte vara här, heller inte om hur många steg det ska vara..finns många trådar om det..
Jörgen skrev:
Diskussionen blir rätt menlös om den mynnar fram i något som inte är hållbart. En officiell betygsdefinition blir enklare med färre grader och således också mer hållbar. Vinner du mer på fler grader än vad du förlorar i komplexitet?
Efwa skrev:
Jag vet inte hur jag ska förklara att det blir samma sak även om det finns enkla riktlinjer. Godkänd för dig är inte samma som för mig. Inga riktlinjer i världen kan ändra det. Det är liksom skit samma.
Kim7i skrev:
menar du att man ska skriva på varje kommentar, först betyg och sedan skriva vad betyget betyder!?
urbano skrev:
1. Inte så lyckat.
2. Det tar sig...
3. En habil bild
4. Den här har något extra
5. Storartat.
För att komplicera det hela ännu mer , så har jag nu infört i min profil vad jag menar med mina betyg.
Kim7i skrev:
borde kanske inte svara på detta, eftersom det inte är vad tråden handlar om ;-) men 5 gradig skala tycker jag är ett minimum, och nu är alla "inkörda" på denna skala så jag ser ingen anledning att byta.
Helt säker på att det är hållbart, men det vet vi inte säkert fören det testas, eller hur?
Kim7i skrev:
vad jag menar med mina betyg..
2, godkänd =
ingen bra bild, men har vissa bra element som ger bilden värde ändå.
Efwa skrev:
Gick du inte i skolan när detta betygsystem fanns;-) ? När jag nu då tittar tillbaka på mitt betyg så får det ett helt annat värde. Jag som hade 2,0 i medel är helt plötsligt godkänd, Jippie!
Nu tycker ju jag att "godkänd" och "Ingen bra bild" är två helt skilda saker.
acke skrev:
Motivets "gullighet" bör ju inte påverka betyget, eller hur?