Annons

Officiell betygsdefinition

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmm...

Att innehållet i skalan skulle stötas och blötas räknade jag med, däremot trodde jag nog aldrig att en gemensam betygsskala skulle stöta på motstånd i sig. Jag menar, det är ju inte till nackdel för någon. Alla som vill ha egna skalor kan ju blunda när de duttar i radioknappen.

Det känns som om jag missar något som är skrivet mellan raderna. Upplys mig gärna om vad.

Senast ändrad:
acke skrev:
Motivets "gullighet" bör ju inte påverka betyget, eller hur?
Nej, absolut inte. Och inte heller komposition, teknik, skärpa, glada färger, schyssta lökar eller andra enskilda faktorer. Med bara ett betyg så skall det ju vara en sammanvägd bedömning som slår ihop det totala intrycket individen har av bilden.

Vad ska man säga om denna tråd då..?

Jo..för det första tycker jag nog (av förklarliga skäl) att exempel 2 som Jim nämnde passar mig bäst.. :)

En sak kan man börja med att konstatera..och det är att hur vi än gör med betygen så kommer inte alla att bli fullt nöjda ändå. Alltså måste vi kompromissa för att komma fram till ett gemensamt förslag.

Jörgens förslag på en tregradig betygsskala är den som klart är lättast att följa. Det är lätt att veta vad som är medelbra och sedan gradera om bilden är sämre eller bättre. Men systemet ger då bara ett hum om vad man egentligen tycker om bilden. Problemet är ju att vi alla har olika preferenser om vad som är medelbra/bättre/sämre för en bild eftersom man besitter olika kunskap och erfarenhet. Det problemet kommer kvarstå med vilken betygskala vi än väljer. Tror att det var detta som Efwa var inne på!?

En utförligare betygskala med fler steg skulle ge oss möjlighet att mer exakt visa hur bra vi tycker bilden är. Men det blir också lättare att placera bilden "fel" när gränserna för olika betygssteg är små.

Min egen definition (exempel 2 som Jim tog upp) passar mig alldeles utmärkt, men kanske är svår för alla att ha som referens. Vi kommer fortfarande att tycka olika om vad en "fullkomlig" bild är för slags bild egentligen. Det kommer vi aldrig ifrån.

Tidigare har jag också haft tankar på en mer omfattande betygsskala eftersom det skulle göra det möjligt för mig själv att gradera bilden mer exakt. Jag tror dock att många på fotosidan.se inte kan eller tar sig den tiden att verkligen fingranska en bild för att kunna placera in den i den omfattande betygskalan. Det skulle bli större felavvikelser än med nuvarande 5-gradigt system.

Mitt förslag är en kombinerad 3/5 skala. "Underkänd", "Godkänd" och "Väl Godkänd" är för dem flesta lättare att placera bilden "rätt" i. Med denna skala som grund skulle jag vilja lägga till ett + och ett - på godkänd, så att betygskalan då blir: "Underkänd", "Godkänd-", "Godkänd", "Godkänd+" och "Väl Godkänd". Skalan uttrycks lämpligen med siffror: "1", "2-", "2", "2+" och "3".

Då får man 3 betygsgrupper som för betraktaren innebär ett lättare sätt att "rätt" betygsätta bilden med samtidigt som + och - ger mer specificerad information till fotografen hur bilden upplevs..UTAN att då påverka betygsnittet för bilden!

Det blir således en 5-gradig skala, men med en skala som är mer rättvis än nuvarande 1-5 skala. Som det är nu så kanske man tvekar mellan en 3:a eller en 4:a. Man kanske tycker att den är bättre än genomsnittet, men inte värd en fyra. Väljer man då trots allt att sätta en 4:a i betyg så påverkar det betygsgenomsnittet negativt. Snittbetyget blir alltså högre än vad det egentligen skulle vara!

Med + och - i den tregradiga skalan kommer det vara lättare att placera in bilden i rätt betygskategori UTAN att betygsgenomsnittet förändras negativt. Tycker man att bilden är bättre än genomsnittet men inte värt högsta betyg så sätter man "2+". Därmed har man gett bilden det betyg bilden förtjänar och genomsnittet påverkas inte som ovan nämnt. Dessutom får alltså fotografen svart på vitt på vilken sida om "Godkänd" bilden ligger.

Betygen måste fungera som en fingervisning för fotografen. Sedan är kommentaren den viktiga biten för bedömning av bilden. Där ska man (istället för många betygssteg) kunna mer utförligt bedömma en bilds kvaliteter.

En gemensam mall för bedömning av bilder tror jag inte på eftersom vi har olika smak och ingenting är egentligen rätt eller fel. Bildbedömning är subjektivt. Däremot borde fler ta sig tid att studera fotokomposition etc för att lära sig att se bilder på ett mer analytiskt sätt. Alltså inte bara gå på känsla som förmodligen en del medlemmar gör. Ett första steg att lära sig att bli mer analytisk i sitt bildbetraktande är att läsa artiklarna här på fotosidan.se. Därefter kan man ju gå vidare och låna hem några trevliga böcker från biblioteket.

Men som sagt..en betygskala från 1-3 med + och - för godkänd (betyg 2) hade jag gärna sätt att vi genomförde. Vissa givna ramar vad man bör tänka på för att uppnå dem olika betygen kanske man kan skriva ihop. Sedan är det upp till var och en att ändå sätta betyg efter sina egna preferenser och erfarenheter.

Det är vad jag tycker.

/JP

När det gäller "gulligheten" så ger det mindre felutslag på genomsnittsbetyget om man har färre steg jämfört med fler sådana.

/JP

jimh skrev:
Hmmm...

Att innehållet i skalan skulle stötas och blötas räknade jag med, däremot trodde jag nog aldrig att en gemensam betygsskala skulle stöta på motstånd i sig. Jag menar, det är ju inte till nackdel för någon. Alla som vill ha egna skalor kan ju blunda när de duttar i radioknappen.

Det känns som om jag missar något som är skrivet mellan raderna. Upplys mig gärna om vad.

Det är väl självklart. Med en enhetlig skala så kan man ju inte helt godtyckligt bli förolämpad om får ett betyg som är lågt på ens egen skala.
Nä, allvarligt talat så tror jag motståndet beror på att inte alla förstår vad tråden handlar om. Jag tror att motståndarna tror att det handlar om en enhetlig bedömningsmall om vad som är en bra bild. Ungefär som att vara motståndare till metersystemet för att man tror att det avgör vad som är långt.
Jag vill återigen på peka att jag är skeptiskt till betygen men om de ska finnas så är en definition av betygen nödvändig. Jag tycker också att det är viktigt att den är enkel, som exempel två, och att det gott och väl räcker med fem steg.

jimh skrev:

Personligen tänker jag så här -- tråden är viktig men löser vi rätt problem?

Jag tror att de flesta av oss är inkörda i skolans femgradiga system men betygen som sätts här är ändå skeva. Beror det på att vi saknar en definition eller beror det på något annat? Vi har kanske olika erfarenheter? Vi har kanske olika mål? En del betygsätter kanske utifrån sig själv (fy fan vilken ful bild) och andra betygsätter kanske utifrån fotografen (som var 7 år gammal). Vi ser kanske olika syften med betygen och då håller vi på att designa verktyget innan vi vet vad verktyget ska göra.

Om betygen är till för att vi ska kunna jämföra våra bilder likvärdigt så måste vi definiera den fotografiska medelbilden. Det är fantastiskt bra om vi vill ha en tävling men kommer det att uppmuntra bra fotografer till att bli bättre (de får ändå bara 5:eek:r) eller kan vi göra det på ett bättre sätt? Kommer det att uppmuntra dåliga fotografer till att bli bättre (de får ändå bara 1:eek:r) eller kan vi göra det på ett bättre sätt?

Om syftet med betygen är att uppmuntra fotografer så kan jag komma med ett radikalt förslag för att exemplifiera en del av mina tanker. Vi uppnår kanske syftet med betygen bättre om de sätts relativt den bedömda fotografens bilder? Det vill säga:
*) bättre än fotografens medelbild
*) fotografens medelbild
*) sämre än fotografens medelbild

Anledningen till att jag drog igång tråden är väl egentligen att jag känner att det kanske inte riktigt framgår av mina kommentarer om jag tycker bilden var dålig, bra eller mycket bra alla gånger. För det skulle ju en tregradig skala räcka bra och den kanske är lättare att hantera?

Naturligtvis kan vi inte lura oss att tro att vi kan sätta helt objektiva betyg och definiera någon slags medelbild, det tror jag inte att någon tror. Men jag tycker inte heller att man skall basera betyget på vad fotografen laddat upp i övrigt. Det förändras ju över tiden. Nej, kommentar efter fotograf och betyg efter personligt tycke.

Personligen tycker jag inte att det behövs någon förändring av betygssystemet, så himla viktigt är det inte. Men en definition av betygen är ett måste för att jag skall kunna säga till någon med en siffra hur jag har bedömt en bild. Och jag tänker inte förorena min profil med något nyuppfunnet hjul i form av en egen skala, då får betygandet vara för mig.

jimh skrev:
Anledningen till att jag drog igång tråden är väl egentligen att jag känner att det kanske inte riktigt framgår av mina kommentarer om jag tycker bilden var dålig, bra eller mycket bra alla gånger.

...och då borde vi formge betygsystemet får att uppmuntra det syftet. Ja, jag är för en officiell betygsdefinition men då vill jag först veta vilket funktion som betygen ska fylla. ''Dina'' betyg känns som en kompletterande markör till den avgörande kommentaren och den idén köper jag. Om det sedan blir 3 eller 30 grader rör mig inte i ryggen så länge som det är hållbart och fyller en funktion.

Men jag tycker inte heller att man skall basera betyget på vad fotografen laddat upp i övrigt. Det förändras ju över tiden.

Man skulle kunna vara tjurig och säga att skolan betygsätter din kompetens trots att den förändras med tiden.

Nej, nej, gör det inte!!! ... Försent!
Jag kunde inte motstå frestelsen att klippa in en rejäl betygsdefinition från min presentation:

------

Betygsskalan så som jag ser den:
1 - "Kass". Oavsett hur misslyckad den här bilden är har den allvarliga brister som behöver åtgärdas, alternativt inte går att åtgärda. Det kan bero på hopplöst motiv, svår ljussituation eller extremt dålig teknisk kvalitet.
Ett sånt här betyg är en signal till fotografen att tänka till nästa gång och gärna läsa en grundläggande fotobok först.

2 - Den här bilden är "godkänd" såtillvida att jag kan tänka mig att överhuvudtaget titta på den och tänka mig in iden. Den har dock mer eller mindre allvarliga brister och/eller någonting saknas. Det behöver inte krävas några stora åtgärder för att höja den men det är ändå relativt mycket som saknas. Den här bilden har ett existensberättigande.

3 - Den här bilden är "helt ok" eller "ganska bra". Den är tekniskt och kompositionsmässigt ok eller minst "hyfsad" och har i regel något som fångar intresset. En sån här bild skulle jag själv vara glad över att jag hade i mitt album, förutsatt att jag inte hade en massa bättre som behövde platsen. Dock är det fortfarande något som saknas. Ofta någonting ganska simpelt.
Här hamnar ofta bilder som inte kan sägas vara direkt dåliga och håller rätt god teknisk kvalitet men ändå inte lyckas väcka några speciella känslor.

4 - Det här är en "bra", alternativt "väldigt bra" bild som är genomtänkt både när det gäller komposition, val av motiv och färger/gråtoner samt håller en tekniskt hög kvalitet. Den ska också gärna ge någon sorts känslomässig reaktion mer än att bara vara fotoboksexemplariskt bra.

5 - "Klockren". Den här bilden kunde knappast ha gjorts bättre (även om man aldrig ska säga "aldrig" annat än vid betyg ett) och hör till fotosidans bästa i sin genre. Förutom kompositionsmässig och teknisk kvalité ska den gärna vara enkel och renodlad. Den ska gärna väcka någon sorts sinnesstämning och någon sorts "Aha!-känsla".

Jag strävar inte efter någon normalfördelning av betygen. Som en elev av den moderna bokstavsbetygsgenerationen (IG, G, VG, MVG) ser jag inte det som någonting "normalt" (hihi, oj vad roligt).

-----

Förlåt mig...
Den borde iaf vara tillräckligt detaljerad.
Man kanske kan säga att det centrala är att "Godkänt" separeras från "bra".

Jag undrar just hur många som kan skriva under på ovanstående.

Det centrala problemet med diskussionen hittils är att alla skriver snuttord i skalan. Snuttord som t.ex. "Ok", "bra", "godkänd", osv. kan betyda olika saker för olika personer.

Senast ändrad:
Jörgen skrev:

Man skulle kunna vara tjurig och säga att skolan betygsätter din kompetens trots att den förändras med tiden.

Man skulle kunna vara tjurig och säga att den jämförelsen inte är rättvis.
Skolbetyget sätts inte relativt till vad du presterat tidigare utan efter betygskriterier (jämför med betygsdefinition). Det skiljer sig därför emot vad som diskuterades att betygsätta relativt medlems övriga bilder. Vilket jag förövrigt inte gillar heller.

LeadHead skrev:
Jag kunde inte motstå frestelsen att klippa in en rejäl betygsdefinition från min presentation ... en jäkla massa text ...
Så det var du som hade den. Jag har sett den förut och letade som en dåre efter den när jag skrev mitt inlägg. Den här tycker jag är klart bäst hittills. Möjligen att man kan linda in orden lite, speciellt på ettan.

Jag inser nu att min tanke att sätta nyckelord som hela tiden är synliga vid betygssättning är omöjlig. Kriterierna måste vara mångordiga, jag tror inte det kan bli mycket mer koncentrerat än Eriks.

Så om Erik skulle avpersonifiera den där och snälla till ettan lite skulle åtminstone jag skriva under. Vad säger andra?

Sinuslinus skrev:
Skolbetyget sätts inte relativt till vad du presterat tidigare utan efter betygskriterier

Sant, skolbetyg definieras efter vissa studiemål som till viss del återspeglar vad som förväntas av en välartad medborgare. Bör vår betygsdefinition baseras på liknande absoluta mål eller bör den uppmuntra personlig utveckling i ett personlig tempo?

Ok, här kommer en polerad och till största delen avpersonifierad version som jag härmed framför till Elmfeldt & Co som officiellt förslag till "bedömningsmall för Fotosidans betygssystem", version 1.0:

-----
1. - Inte alls bra/Ointressant. Oavsett var som gör den här bilden mer eller mindre misslyckad har den allvarliga brister som behöver åtgärdas, alternativt inte går att åtgärda. Det kan bero I många fall är ett sånt här betyg är en signal till fotografen att tänka till nästa gång och gärna läsa en grundläggande fotobok först.

[Är du nybörjare och får det här betyget på en bild ska man ändå inte misströsta. Ta tillvara på den konstruktiva kritiken, läs någon bra fotobok (sök eller fråga på forumet för mängder av tips), titta på andras bilder och försök att förstå vad det är som gör att en bild går hem.
Förhoppningsvis är det här en bild som du senare kan jämför med och se hur du har utvecklats!

Här hamnar även bilder av kategorin "familjealbumsbilder", dvs. bilder som säkert är helt ok för fotografen men som saknar de konstnärliga tankar och kvaliteter som gör en bild på t.ex. ett barn, en katt eller en flick-/pojkvän intressant för andra än de närmast sörjande.
Om du då vet med dig att du har laddat upp en sån här bild bör du tänka igenom ditt beslut igen. Kom ihåg att Fotosidan är en plats för fotografer att mötas och utvecklas och inte något onlinealbum för att ladda upp bilderna från senaste personalfesten.]

2. - OK - Den här bilden är "godkänd" såtillvida att man som betraktare kan tänka sig att överhuvudtaget titta på den och tänka mig in i den. Den har dock mer eller mindre allvarliga brister och/eller någonting som fångar betraktarens intresse saknas.
Det behöver inte krävas några stora åtgärder för att höja den ett eller flera steg men det är ändå relativt mycket som saknas. Den här bilden har ett existensberättigande.

3. - Bra bild - Den här bilden är "helt ok", "rätt bra" eller helt enkelt "bra". Den är tekniskt och kompositionsmässigt bra eller minst "hyfsad" och har i regel något som fångar intresset.
Här hamnar bilder som inte kan sägas vara direkt dåliga och håller acceptabel teknisk kvalitet men ändå kanske inte lyckas väcka de där riktigt speciella känslorna. Det är följaktligen fortfarande något som saknas. Ibland kan det vara någonting ganska enkelt som fotografen har förbisett.
En standardbild som mycket väl kan duga till t.ex. publicering och inte har så många stora irritationsmoment.
Det här är en sån bild som man själv gära skulle ha i sitt album förutsatt att man inte har en massa bättre som behöver utrymmet.

4. - Jättebra - Det här är en "bra" eller "väldigt bra" bild som är genomtänkt både när det gäller komposition, val av motiv och färger/gråtoner samt håller en tekniskt hög kvalitet. Den ska också gärna ge någon sorts känslomässig reaktion mer än att bara vara fotoboksexemplariskt bra.
Helt enkelt en bild som är betydligt bättre än normalbra bilder men ändå kanske inte den absolut bästa.

5. - Klockren - Den här bilden kunde knappast ha gjorts bättre (även om man aldrig ska säga "aldrig") och hör till fotosidans bästa i sin genre. Förutom hög kompositionsmässig och teknisk kvalité ska den gärna vara enkel och renodlad. Den ska väcka någon sorts positiv sinnesstämning och någon sorts "Aha!-känsla".

-----

Det svåraste och det jag är mest osäker på är valet av "rubrik" till ettan.
Lägg gärna fram förslag till förbättringar (gäller även övriga punkter.
En grej som en del säkert funderar över är det här med att "bra" förekommer både på 3 och 4. Tanken är att både gränser och definitioner är väldigt flytande. Det behöver inte vara mycket som skiljer mellan en trea och en fyra.
Ettans parti med klamrar är liksom en utökad förklaring om vad betyget innebär utan att vara en del av den egentliga betygsdefinitionen.

Jag börjar väl så smått tröttna på alla diskussioner där man ändå aldrig kan enas om ett gemensamt mål..det leder liksom ingenstans känns det som.

Hur ska vi (7000 medlemmar) någonsin kunna enas om ett betygsystem som vi alla är nöjda med!? Hur många trådar har det inte varit ett diskuterande om än det ena och än det andra utan att vi kommit fram till ett gemensamt beslut? Inget vad jag vet än så länge iallafall..

Det känns som vi ibland bara diskuterar för diskuterandes skull. Nej..lika bra att låta det vara som det är och bedöma bilder utifrån sig själv. Man får helt enkelt ta det här med betyg med en nypa salt i fortsättningen. Funderar på att sluta ge betyg och istället försöka fortsätta ge utförliga och konstruktiva kommentarer.

/JP

Det är bara att inse att en gemensam definition på hur man ska bedöma bilder aldrig kommer att fungera. För det första ska det till att alla medlemmar tar del av "betygslistan", för det andra att de kommer ihåg den vid betygsättningen och för det tredje att den sedan följs.

/JP

Mitt förslag till Admin är att ni, såvida ni inte spyr vid blotta anblicken av det jag har skrivit helt enkelt slänger upp det på sidan och gör en ny "Fotosidan frågar" med något i stil med: "Godkänner du denna bedömningsmall (länk) för betygssystemet?"

Om någon vill skriva en alternativ version så är det ju bara att man gör en flervalsfråga.

forstheim skrev:
Det är bara att inse att en gemensam definition på hur man ska bedöma bilder aldrig kommer att fungera. För det första ska det till att alla medlemmar tar del av "betygslistan", för det andra att de kommer ihåg den vid betygsättningen och för det tredje att den sedan följs.

/JP

Den behöver ju bara vara en rekommendation.

Godnatt. Nu säkerhetskollar jag brandsläckaren och kryper jag ner mellan mina asbestslakan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar