Vad ska man säga om denna tråd då..?
Jo..för det första tycker jag nog (av förklarliga skäl) att exempel 2 som Jim nämnde passar mig bäst..
En sak kan man börja med att konstatera..och det är att hur vi än gör med betygen så kommer inte alla att bli fullt nöjda ändå. Alltså måste vi kompromissa för att komma fram till ett gemensamt förslag.
Jörgens förslag på en tregradig betygsskala är den som klart är lättast att följa. Det är lätt att veta vad som är medelbra och sedan gradera om bilden är sämre eller bättre. Men systemet ger då bara ett hum om vad man egentligen tycker om bilden. Problemet är ju att vi alla har olika preferenser om vad som är medelbra/bättre/sämre för en bild eftersom man besitter olika kunskap och erfarenhet. Det problemet kommer kvarstå med vilken betygskala vi än väljer. Tror att det var detta som Efwa var inne på!?
En utförligare betygskala med fler steg skulle ge oss möjlighet att mer exakt visa hur bra vi tycker bilden är. Men det blir också lättare att placera bilden "fel" när gränserna för olika betygssteg är små.
Min egen definition (exempel 2 som Jim tog upp) passar mig alldeles utmärkt, men kanske är svår för alla att ha som referens. Vi kommer fortfarande att tycka olika om vad en "fullkomlig" bild är för slags bild egentligen. Det kommer vi aldrig ifrån.
Tidigare har jag också haft tankar på en mer omfattande betygsskala eftersom det skulle göra det möjligt för mig själv att gradera bilden mer exakt. Jag tror dock att många på fotosidan.se inte kan eller tar sig den tiden att verkligen fingranska en bild för att kunna placera in den i den omfattande betygskalan. Det skulle bli större felavvikelser än med nuvarande 5-gradigt system.
Mitt förslag är en kombinerad 3/5 skala. "Underkänd", "Godkänd" och "Väl Godkänd" är för dem flesta lättare att placera bilden "rätt" i. Med denna skala som grund skulle jag vilja lägga till ett + och ett - på godkänd, så att betygskalan då blir: "Underkänd", "Godkänd-", "Godkänd", "Godkänd+" och "Väl Godkänd". Skalan uttrycks lämpligen med siffror: "1", "2-", "2", "2+" och "3".
Då får man 3 betygsgrupper som för betraktaren innebär ett lättare sätt att "rätt" betygsätta bilden med samtidigt som + och - ger mer specificerad information till fotografen hur bilden upplevs..UTAN att då påverka betygsnittet för bilden!
Det blir således en 5-gradig skala, men med en skala som är mer rättvis än nuvarande 1-5 skala. Som det är nu så kanske man tvekar mellan en 3:a eller en 4:a. Man kanske tycker att den är bättre än genomsnittet, men inte värd en fyra. Väljer man då trots allt att sätta en 4:a i betyg så påverkar det betygsgenomsnittet negativt. Snittbetyget blir alltså högre än vad det egentligen skulle vara!
Med + och - i den tregradiga skalan kommer det vara lättare att placera in bilden i rätt betygskategori UTAN att betygsgenomsnittet förändras negativt. Tycker man att bilden är bättre än genomsnittet men inte värt högsta betyg så sätter man "2+". Därmed har man gett bilden det betyg bilden förtjänar och genomsnittet påverkas inte som ovan nämnt. Dessutom får alltså fotografen svart på vitt på vilken sida om "Godkänd" bilden ligger.
Betygen måste fungera som en fingervisning för fotografen. Sedan är kommentaren den viktiga biten för bedömning av bilden. Där ska man (istället för många betygssteg) kunna mer utförligt bedömma en bilds kvaliteter.
En gemensam mall för bedömning av bilder tror jag inte på eftersom vi har olika smak och ingenting är egentligen rätt eller fel. Bildbedömning är subjektivt. Däremot borde fler ta sig tid att studera fotokomposition etc för att lära sig att se bilder på ett mer analytiskt sätt. Alltså inte bara gå på känsla som förmodligen en del medlemmar gör. Ett första steg att lära sig att bli mer analytisk i sitt bildbetraktande är att läsa artiklarna här på fotosidan.se. Därefter kan man ju gå vidare och låna hem några trevliga böcker från biblioteket.
Men som sagt..en betygskala från 1-3 med + och - för godkänd (betyg 2) hade jag gärna sätt att vi genomförde. Vissa givna ramar vad man bör tänka på för att uppnå dem olika betygen kanske man kan skriva ihop. Sedan är det upp till var och en att ändå sätta betyg efter sina egna preferenser och erfarenheter.
Det är vad jag tycker.
/JP