Annons

Officiell betygsdefinition

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommer inte helt ihåg hur det stod om familjebilder på 1:an men många bilder som inte är "värda mer" än en etta är kanske ännu värre i ett familjealbum. Om man tänker en bild på en penna som bara är dålig, den är en 1:a men den skulle vara ännu värre i ett familjealbum.

Nu har jag inte tagit mig tid att läsa igenom HELA debatten, men jag tänkte ändå komma med mitt bidrag till den. :)

Jag sätter väldigt sällan betyg på bilder för dels så kan det ge upphov till hämndbetyg för att någon inte gillar sitt betyg och för att jag inte tycker man ska betygsätta bilder (gör det bara när jag tycker något är EXTREMT bra eller dåligt), det räcker med en kommentar tycker jag.

Vad bra att det nu finns en officiell betygsdefinition! Många medlemmar har ju redan tidigare beskrivit sina personliga betygskriterier i medlemsprofilen. Alla som tycker att den officiella definitionen är OK kan nu istället skriva:

"Jag betygsätter bilder enligt Fotosidans betygsdefinition."

En sådan standardfras skulle ju kunna läggas in t.ex. via en kryssruta i "Redigera din profil". Genom att kryssa i rutan så talar man om att man har läst och accepterat betygsdefinitionen.

Daniel Mott skrev:
Jag sätter väldigt sällan betyg på bilder för dels så kan det ge upphov till hämndbetyg för att någon inte gillar sitt betyg och för att jag inte tycker man ska betygsätta bilder (gör det bara när jag tycker något är EXTREMT bra eller dåligt), det räcker med en kommentar tycker jag.

Jag tycker att det är otroligt mycket trevligare att få en kommentar än bara det vanliga "Bilden har visats 120 gånger" och så inte en enda kommentar. Men ett betyg skulle också kunna vara mycket värdefullt. Dels tillåter det databehandling; jag utnyttjar gärna medelbetyget som visas för både mina och andras bilder. Dels skulle det kunna användas för att få veta hur ens bilder placerar sig i konkurrensen på fotosidan, men det skulle kräva att folk klarar att sätta även lägre betyg, vilket inte är fallet. Se min profil för en kommentar om detta.

Slutligen: Jag har betydligt högre tankar om fotosidans medlemmar än att de sätter hämndbetyg eller hämndkommentarer. Jag har bara sett enstaka exempel på detta. Däremot brukar jag ofta besöka dem som har kommenterat och betygsatt mina bilder och kommentera tillbaka, som tack. Det ger ju dessutom perspektiv på kommentaren man fått.

acke skrev:
Vad bra att det nu finns en officiell betygsdefinition! Många medlemmar har ju redan tidigare beskrivit sina personliga betygskriterier i medlemsprofilen. Alla som tycker att den officiella definitionen är OK kan nu istället skriva:

"Jag betygsätter bilder enligt Fotosidans betygsdefinition."

En sådan standardfras skulle ju kunna läggas in t.ex. via en kryssruta i "Redigera din profil". Genom att kryssa i rutan så talar man om att man har läst och accepterat betygsdefinitionen.

Kanonbra idé! har lagt in infon nu, synd att länken inte fungerar dock..men det kanske ska fixas? *hoppas* mvh/Kim

Vad är det för länk som inte fungerar?

Om det är länken till dokumentet som inte fungerar så beror det på att du måste skriva html kod för att få till det. Prova:

"Jag betygsätter bilder enligt <a href="http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=1906">Fotosidans betygsdefinition</a>"

Jag skriver exakt så i min profil..men det blir ingen klickbar länk. Det står bara: "Jag betygsätter bilder enligt Fotosidans betygsdefinition"

/JP

ahaaa...ref! :)

Tack Jim..jag ska testa och se om det blir rätt nu istället.

/JP

Sen vet jag inte om det beror på att jag tillhör den ironiska generationen, men citationstecken runt din fras om betygssättning indikerar för mig att du inte riktigt menar allvar ;-p

Nej, varför ska man vara allvarlig..? :)

Citationstecknen trodde jag ingick i själva koden.. :). Har inte tänkt på att dem fortfarande är kvar faktiskt.

Jag får in och kolla helt enkelt.

Och jo..jag är alltid allvarlig och "stenseriös" (ta nu ordet på allvar..) hehe..när det gäller att analysera bilder. Speciellt när vi har fått ett så fint officiellt betygsystem som nu ligger uppe för allmän beskådan.

/JP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar