Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony sticker verkligen ut hakan vad gäller priset. 1550 USD torde innebära uppemot 15.000 SEK i butik i Sverige. Då behöver man nog utklassa konkurrenterna när fototidningarna börjar testa skarpt. Men är det ens teoretiskt möjligt att utklassa eller besegra konkurrenter typ D40?
18-250 är ju ett grymt omfång. Testerna på detta blir mycket spännande.
 
Detta har jag väntat på länge! Allt för länge. Jag ställde mig i kö för att köpa den redan i förrgår före den överhuvudtaget existerade. Så jag hoppas ha den i mina händer så fort som möjligt. Hoppas bara att den kan leverera allt som utlovas. Men det verkar bra och förtroende har stärkts av att ha läst dpreviews och dcresources preview. Länge leve SONY!
 
joakimgbg skrev:
Sony sticker verkligen ut hakan vad gäller priset. 1550 USD torde innebära uppemot 15.000 SEK i butik i Sverige. Då behöver man nog utklassa konkurrenterna när fototidningarna börjar testa skarpt. Men är det ens teoretiskt möjligt att utklassa eller besegra konkurrenter typ D40?
18-250 är ju ett grymt omfång. Testerna på detta blir mycket spännande.

(Nikon) D40 lär den nog utklassa
(Canon) 40D blir nog svårare

Inte lätt att hålla reda på om D står före eller efter modellnumret.... :)
 
Vad som är intressant med priset, är väl att den kostar ungefär lika mycket som en Nikon D300. Med den prissättningen, så är det verkligen "upp till bevis" för Sony...
 
Om man jämför priset (1500$) från dcresources tester av 40d och d300 och sen sätter det i samband med cyberphotos priser för de modellerna borde den kosta i regionen runt 14000. Om bruset inte ställer till det finns det inte så mycket som är bättre hos 40D (såvida du inte måste ha liveview och 6,5 fps). Sen dök ju a100 rejält i pris för att konkurrera, med lite tur ska väl a700 göra det också med tiden. Jag lär skaffa en så fort jag får råd om inte testerna av bildkvaliten är väldigt negativa. 7Da med extra allt, me like!
/Oskar
 
Hög-ISO-utsnitt och brusjämförelser mellan pre-production A700 och bl.a. Canon 5D här (spoiler: verkar najs!):
http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_DSLR_A700/noise.shtml

Enda egentliga sakerna jag stör mig på hittils är väl att blinkvarningen för utbrända highlights och skuggpartier fortfarande bara finns på histogramvyn med liten bildvisning, vill ha den på vyn med stora bilderna och Sony skulle säkert kunna lägga till det i firmware men det gjorde de inte på A100an, samt avsaknaden av Wifi stöd som i Nikon D300. Lite tråkigt att de inte fixat så att powerknappen går att aktivera med grepphanden heller, men inte lika stort problem som på A100an eftersom Eye-start-AFen nu har greppsensor.

De tre frågetecken som återstår för min del är väl AF-prestanda, ljudnivå på slutare, och förstås bildkvalitet.
 
Äntligen! Det ser absolut ut som en bra kamera i klass som andra tillverkares modeller på samma nivå.
Som van Minoltaanvändare med ett antal objektiv, så jag kommer troligen köpa kameran.

Jag är däremot en viss oro för vilken marknad Sony försöker nischa in.
1. Sony presenterar objektiv som Zeiss Vario Sonnar 16-80/3,5-4,5 men saknar objektiv som 16-50/2,8.
2. Objektiven prissätts långt över priserna för motsvarande objektiv från andra tillverkare.
3. Sony använder inte "ny" teknik, så som ultradjudsmotor i sina nya objektiv.
Det indikerar Sony inte riktigt tar oss seriösa fotografer på allvar. Utan istället satsar på några dyra prestigeobjektiv istället för att att fram en serie bruksobjektiv.

Man kan jämföra med Canon som har väldigt mycket lägre priser på sina objektiv, och dessutom har ultraljudsmotor i många objektiv.
Eller så kan man jämföra med Pentax som arbetar målmedvetet med att bygga upp en kollektion användbara bruksobjektiv för digitalkameror till bra priser.
Sony verkar ha ambitionen att ta Contax plats, med ett fåtal exklusiva objektiv för välbärgade äldre entusiaster.

Jag hoppas att Sony snart visar en ambition att presentera mer användbara prisvärda objektiv. Annars kommer jag byta min utrustning, så snart jag får råd.
 
Jag tror inte att Sony kommer ta några större marknadsandelar med kameran de nu visat. De måste visa upp ett helt kamerasystem som är bättre än Canons och Nikon. Objektiven verkar fortfarande vara beroende av motor i kamerahuset, medan andra tillverkare sedan länge haft motor i objektiven. Pentax har visat upp en ny serie med detta. Sedan tar Sony för mycket för sina objektiv tex 300/2,8 får man betala 27000 kr för mera. Jag undrar hur de kan motivera det. 70-200/2,8 får man även här betala mera för. Även om Sony numera står för tillverkning av kameror och objektiv verkar det som Minolta-andan lever kvar
 
chiyoda skrev:
...Objektiven verkar fortfarande vara beroende av motor i kamerahuset, medan andra tillverkare sedan länge haft motor i objektiven...

Sonys objektivfattning stödjer motor både i kamerahuset och i objektivet om jag läste rätt på dpreview

"This mount supports either body driven focus or lenses with built-in focus motors"
 
a_mattsson skrev:
1. Sony presenterar objektiv som Zeiss Vario Sonnar 16-80/3,5-4,5 men saknar objektiv som 16-50/2,8.
2. Objektiven prissätts långt över priserna för motsvarande objektiv från andra tillverkare.
3. Sony använder inte "ny" teknik, så som ultradjudsmotor i sina nya objektiv.
Det indikerar Sony inte riktigt tar oss seriösa fotografer på allvar. Utan istället satsar på några dyra prestigeobjektiv istället för att att fram en serie bruksobjektiv.
1) Tamron verkar ju vara Sonys "lågprismärke" och säljer ju sin 17 - 50 f2.8 som bl.a. jag använder som standardobjektiv, och även flera Nikonister jag känner. Till skillnad från hos Canon och Nikon blir ju det objektivet stabiliserat på Sonyn.
2) Sonys priser är nog relaterade till produktionsvolymer och förväntad försäljning, strax före släppet av A700 verkar de ju ha kapat priset på objektiv som 70 - 200 f2.8 SSM (Sonys objektivmotorsystem) på vissa marknader, vilket kan indikera att de ökat på produktionspipelinen på det objektivet.
3) Det nämndes väl på den franska sajten som hade info om släppet igår att ett 70 - 300 SSM objektiv var under utveckling, och det låter ju som ett entuasiasttele.

Tråkigt att Sony missade chansen att göra något användningsbart med den dubbla minneskortsslotten. Om de t.ex. erbjöd skrivning till båda korten samtidigt skulle jag nog kunna tänka mig köpa ett MemoryStick och ha i kameran samtidigt som CF-kortet ifall jag skulle plåta bröllop eller annat viktigt, men som MemoryStick-slotten verkar vara implementerad idag känns den endast användningsbar som förvaringsplats för tuggummi eller liknande.

edit: Håller med om att A700an trots stabiliseringen nog lär få problem att hävda sig mot Canon 40D och Nikon D300, och förvånad att Sony missade konkurrensmatchningen på flera områden, men hoppas samtidigt att det kommer leda till ett snabbt prisfall på modellen.
 
Senast ändrad:
SOny har dessutom korrigerat priserna på objektiv, bla har referenspriset på 70-200 sänks med 600 usd.


Denna kamera slå Canon 40D ( om man nu inte måste ha liveview) och kommer nära D300an.

Nu återstår tester av IQ som är mycket viktigt.

ergonomin och avnädarvänligheten är på topp.
För att citera popphoto

"Made by photographers for photographers"
 
Kan bara hålla med om att avsaknade av SSM gluggar är det som gör det svårare att ta marknadsandelar.

I dagsläget finns det bara två (300mm G SSM och 70-200G SSM) vad jag saknar är 16-70 SSM eller varför inte 16-105 SSM nu när de ändå släpper en sådan glugg.
 
Nån som vet varför auto-iso börjar på 200 och inte 100? Ger iso200 bättre bild än iso100?

Om det är bruset som begränsar högsta möjliga ISO, vad begränsar lägsta ISO?
 
CalleStahl skrev:
Kan bara hålla med om att avsaknade av SSM gluggar är det som gör det svårare att ta marknadsandelar.
Jag håller till viss del med, plus att Sigma inte kommer med HSM-gluggar innan marknadsandelarna går upp (det var iaf det sista jag läste).
Själv funderar jag på om de (få) gluggar jag har till min D7D är ett tillräckligt starkt argument för att inte bli nikotinist...
Tyvärr tror jag inte det kommer att finnas många ställen där man kan klämma-och-känna på den nya Sony, inte i närheten iaf. Jag skulle vilja få en go provkörning innan jag bestämmer mig, men det är ju bara hjärnan som svamlar. Hur det blir när det går att "få hem ett ex till imorron" vet man ju allt för väl :p
 
CalleStahl skrev:
Kan bara hålla med om att avsaknade av SSM gluggar är det som gör det svårare att ta marknadsandelar.

I dagsläget finns det bara två (300mm G SSM och 70-200G SSM) vad jag saknar är 16-70 SSM eller varför inte 16-105 SSM nu när de ändå släpper en sådan glugg.

Det kommer fler objektiv, de visade upp protoyper på PMA (?) mässan .. dessa kommer ju snart ...


det återstår att se vad den nya AF motorn gör för fokuseringen ...
men cz 16-80 objektivet är mycket snabbare på att fokusera än SSM 70-200 objektivet!

1/15 vs 1/5 , tror jag det var. David K. har utfört testerna.
 
David G skrev:
Nån som vet varför auto-iso börjar på 200 och inte 100? Ger iso200 bättre bild än iso100?

Om det är bruset som begränsar högsta möjliga ISO, vad begränsar lägsta ISO?

det går att ställa in inom vilket intervall autoison skall verka. Såg det i en meny i nån flashfilm.
 
Man kan undra hus prisbilden blir, när A700 hamnar i en liknade prisgrupp som D300. Jag drar mig till minnes att under Minolta-tiden, då 9Xi kom, var priset runt 12-13 tusen. Det tog inte så lång tid inan man kunde köpa ett kamerahus för strax över 5000 kronor. Nu är det Sony som håller i trådarna, men om kameran inte så speciellt populär, utanför de redan inkörda med Minolta objektiv så kanske det är ide' att vänta något halvår??????
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.