Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
chiyoda skrev:
Man kan undra hus prisbilden blir, när A700 hamnar i en liknade prisgrupp som D300. Jag drar mig till minnes att under Minolta-tiden, då 9Xi kom, var priset runt 12-13 tusen. Det tog inte så lång tid inan man kunde köpa ett kamerahus för strax över 5000 kronor. Nu är det Sony som håller i trådarna, men om kameran inte så speciellt populär, utanför de redan inkörda med Minolta objektiv så kanske det är ide' att vänta något halvår??????

priset ligger på 1399 usd, ungefär samma pris som canons 40D i USA.
 
Nytt batteri med InfoLithium som visar exaktare batterikapacitet, men någon påstod att det var bakåtkompatibelt med A100an så vi som sitter med A100or kommer inte få slut på batterier på ett tag om så är fallet!
 
har sett fram emot den här kameran, men jag är faktiskt lite besviken. Priset som ni har nämnt är för högt med de här specarna. för mig som är halvvägs in i canon-systemet (350d + ett par objektiv) och halvvägs in i minolta-systemet (9000af + betydligt bättre objektiv) känns det alldeles för lätt att välja att bygga vidare med canon. Det är svårt att motivera sig att vänta med ytterligare canon-tillbehör trots att jag vill ha ett komplett minolta-system...
 
ondjultomte skrev:
priset ligger på 1399 usd, ungefär samma pris som canons 40D i USA.
Tycker att prissätta A700 lika med 40D vore en ganska rätt nivå. Enligt mig har kamerorna nästan likvärdiga specar förutom LCD och AS.

Det är dessa specar som ska luta vågskålen till Sonys fördel när man ska välja mellan S och C. Priset + AS ska hjälpa till i kampen mot Nikon.

Det blir tufft för Sony att värva nya kunder om de prissätter A700 högre än så.
 
Jag måste vara blind, kan inte läsa mig till hur många fockus punkter som är korslagda

Verkar som att nikon D300 är betydligt vassare när det gäller autofockus.
 
diablo 3 skrev:
Jag måste vara blind, kan inte läsa mig till hur många fockus punkter som är korslagda

Verkar som att nikon D300 är betydligt vassare när det gäller autofockus.

Ja på pappret har D300 bättre AF CAM3000 (?) som den "ärvt" från D3.


Men AF är en av de detaljerna som de ska ha jobbat mest på med A700 ... återstår att se hur den fungerar.
 
ondjultomte skrev:
Ja på pappret har D300 bättre AF CAM3000 (?) som den "ärvt" från D3.


Men AF är en av de detaljerna som de ska ha jobbat mest på med A700 ... återstår att se hur den fungerar.

Har du sett någon specs på autofockus punkter?, tycker det är konstigt att de inte marknadsför det mera. Om man nu har jobbat så mycket med det, jag det ska bli spännande och se tester när de dyker upp.
 
a700 har 11 AF punkter, var av centrum har dubbla korslagda, där ena funkar med f/2.8 och snabbare objektiv för exaktare AF.

Så inte lika hög spec som D300, så det blir spännande att se hur bra Sony lyckats.

Länk till Dyxum
 
AF-punkter

New AF Sensor
The A700 features an 11 point focus system with a newly developed Center Double Cross AF sensor, claimed to offer 'the highest precision AD ever in a D-SLR'. The center focus point has two horizontal and two vertical sensors plus a new high precision (horizontal) sensor in the middle. This sensor has a baseline that is about twice as long as earlier AF sensors, enabling in theory, twice the focusing accuracy with lenses with a maximum aperture of F2.8 or larger.

Double-cross låter ju lagom tillförlitligt.

Läs mer på http://www.dpreview.com/previews/sonydslra700/
 
Re: AF-punkter

Baggy skrev:
New AF Sensor
The A700 features an 11 point focus system with a newly developed Center Double Cross AF sensor, claimed to offer 'the highest precision AD ever in a D-SLR'. The center focus point has two horizontal and two vertical sensors plus a new high precision (horizontal) sensor in the middle. This sensor has a baseline that is about twice as long as earlier AF sensors, enabling in theory, twice the focusing accuracy with lenses with a maximum aperture of F2.8 or larger.

Double-cross låter ju lagom tillförlitligt.

Läs mer på http://www.dpreview.com/previews/sonydslra700/

Ja dubbel dubbel :) de som klämp på kameran säger att den är riktigt riktigt bra/säker och snabb
 
Angående slutaren!


"
Beautiul. Very quiet and discrete. SONY had a woman photographing during the presentation. This was in a large gallery, high ceilings, lots of echo. It was barely noticeable.

This was one of the most impressive things about the camera that I forgot to mention.
"
 
apropå diskussion om prissättning:
det är ALLTID så att kamerorna har överpriser i början, ni minns väl att Dynax 7D kostade runt 16 000 när den lanserades.
Prylbögarna handlar ändå, sedan börjar handlarna slåss om lägsta-priset och priserna sjunker sakta men säkert, skulle inte förvåna mig om det går att köpa Sony A100 för 9995 kr kring eller efter jul. Och då är det en ganska prisvärd kamera.

Jag är också lite besviken, men TROR att Sony väljer att spara krutet lite, kanske dyker det upp en proffs-kamera runt jul, med ny marknadsföring och mer reklam och så vidare.
Å andra sidan missar ju då ev. kunder som köper D700 under hösten.

Jag kommer dock att vänta, först och främst på rejäla tester, men jag ser ingen som helst anledning att skrota min Dynax 7d ännu, jag kör tills tekniken lossnar. Plasten vid handgreppet har redan gjort det :)


Det positiva med nya kameran är ju att andra hands-priserna förhoppningsvis sjunker på 5d,7d och Sony A100. Dyker det upp A100 till rätt priser så köper jag den på studs.
(saknar back up-hus just nu, tyvärr)
 
Pophoto quote:

"At the end of this tryout, the various participants agreed that the A700 is a camera designed by photographers for photographers"
 
Jag kan inte smälta att den har motivprogram. Det hör hemma på instegsmodeller.

Det som kan få mig att byta min D5D (jag vet, den har motivprogram) skulle vara brusnivåerna. Upp till ISO800 låg dom i klass med Canons5D och det är riktigt bra. Ska bli spännande att läsa mer djuplodande tester framöver.
 
"At the end of this tryout, the various participants agreed that the A700 is a camera designed by photographers for photographers"


Det var precis samma omdömme som dom gav 7d´ergonomi likaså analoga 7´an och 9´an innan dess.
och det är just ergonomi som Sony borde pusha annu mer på i reklam med mera.

I stort sett alla som hållt i min analoga 7´a och sista halvåret min 7D har alla blivit förstummade över hur bra dom är.

Senast i raden var en C 1ds användare som undrade varför i hela friden inte alla tillverkare hade ett vertikalgrepp som Minolta/Sony.
Och varför i hela friden inte Canon eller Nikon har kommit på att det är en underbar detalj att displaymenyn vänder sig rätt om du har kameran tilltad och kör mycket porträtt.

tror hans exata ord var...."nej men gud, hvorfor er ikke bare alle kameror sådan som den her"
Så visar det sig att Sony fått bildkvaliteten rätt och dom visar fördelarna med ergonomin, som tex att vertikalgreppet ger i stort sett samma grepp som kamerahuset självt.
Samma sak här, förstår inte hur C/N/P kan fortsätta att leverera så dåliga grepp när dom säkerligen vet vad Minolta/Sony har.

Jag brukar ju säga att alla andra har batterigrepp med avtryckarmöjlighet, M/S har ett vertikaltkontrollgrepp med baterimöjlighet he he.

Däremot får man hoppas att toppmodellen blir FF (enligt inlägg av David Kilpatrik på Dyxum har Sony sagt "SSS with FF is no longer an issue" och att han återkommer med mer info efter Italien pressshowen)

FF har nämligen fortfarande stor dragningskraft blad väldgigt många, i stort sett alla arbetande fotografer jag ko i kontakt med via skolan hade alla gått från Nikon till Canon när de var dags att bli digital, en del till 1 ds (16´7?) och dom som inet vill ha stort hus till 5d (här tror jag Nikon missade att D300 inte är FF alternativt att inte D3 har löst grepp)

Den sista som gick över var min fotolärare som kört Nikon länge och sist med F100.
han köpte faktiskt först en D200 för den var ok i pris och tyckte han kunde ha den tills Nikon kom med FF, men efter två veckors test lämnade han tillbaka den pga för dålig bildkvalitet och köpte en C5D.

Gemensamt för alla är dock att alla är överens om att Canons ergonomi och blixtsystem suger (på Nikon visste dom att blixtbilderna satt på Canon måste dom dubbelkolla), med detta lever dom med just pga FF och bildkvaliteten.

Men om Sony, eller Nikon för den delen lyckas matcha bildkvaliteten och dessutom glänsa i ergonomi är det nog inte svårt att locka gammla och nya kunder (dom flesta av dom har sparat sina N objektiv) Och där tror jag Sony kan vinna mer mark med sin pro modell just pga av att den har löst grepp, sitter det bara ordentligt på så är det ju bra att man kan välja när man vill har stoooor kamera och när man vill vara lite mer smidig.

Oj långt inlägg och på gräns till off topic ha ha.
Får väl återkomma med ett som enbart rör 700´an

Mvh.
 
js1 skrev:
Jag kan inte smälta att den har motivprogram. Det hör hemma på instegsmodeller.

Det som kan få mig att byta min D5D (jag vet, den har motivprogram) skulle vara brusnivåerna. Upp till ISO800 låg dom i klass med Canons5D och det är riktigt bra. Ska bli spännande att läsa mer djuplodande tester framöver.


det är inte bara jävligt bra ;) 5D är i en helt annan klass och ha bättre/lägre btus än den säger en del ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.