Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)

Men har man en dotter som jagar min gamla Dynax5D så får det bli den nya A700.
Jag måste ju trots allt hålla ett visst försprång ;-)

Låt dottern betala vad det kostar, att ha en fin kamera, sälj din 5D till din dotter, för vad en A700 kostar!
:), :), :)
- Och du tror, att bilderna blir synligt mycket bättre med en A700 än med en A100?
Det tror inte jag, marknadsavdelningen på Sony vill få oss, att tro det, jo, jo!
Nästa Sony D-SLR, med en FF bildsensor,- då blir det skillnad på resultaten, alltså jag väntar tills dess.
Nikon har ju nu sin D3, Canon sin 5D, de väntar säkert på ett starkt alternativ från Sony ...

"vad Sony D-SLR, med en FF bildsensor kommer att kosta när den kommer?? Kanske man ska vänta tills den kommer!"

Säkert, bara några kronor mera (?) än en A700!
Om nu inte det svänger, så att det senaste, vid en lansering, blir billigare än de tidigare modellerna.
Så, är det inom PC/IT världen!

Samma som EOS 5D = runt 30.000:-, eller Nikon D3 = 48.000:-, eller kanske där emellan - nå'nstans.

Senast ändrad:
Re: Undrar

KjellSn skrev:
vad Sony D-SLR, med en FF bildsensor kommer att kosta när den kommer??

Det undrar vi alla, men det vet nog inte ens Sony idag. Tror inte att alla detaljer i designen är helt spikade ännu.

Skulle jag våga mig på en liten försiktig gissning, så tror jag att priset kommer att bli högre än för Nikon D300, men lägre än än för D3 (kanske tämligen nära Canon EOS 5D). Anledning: Tror att Sony siktar på att lägga sig på en nivå lite bättre än D300, men under D3. Sållar man bort alla våra egenskapade rykten och spekulationer som vi cirkulerar runt bland oss, och istället försöker att pussla ihop något av de vaga antydningar som emellanåt sipprar ut från Sony själva, så kan man ju bl.a. tänka på att de hittills har varit MYCKET noga med att inte kalla den kommande modellen för en professionell kamera, utan vanligen för "Flaggskeppet". Detta gör dem fria att senare komma med en eller flera pro-modeller också. Eller, ifall man skulle vara något mera pessimistiskt lagd, så kan man ju tro att Sony kommer att stanna på nivån "för marknadens allra mest krävande amatörer" med sitt flaggskepp, och skippa pro-skiktet helt.

Det som talar emot detta är ju att Sonys nuvarande objektivsortiment har ett rejält inslag av mycket dyra toppglas, och till yttermera visso visade de ju på PMA 2007 mockuper av ännu fler i den kategorin. Det skulle ju vara väldigt oklokt att skapa en sådan egendomlig obalans ifall de skulle vara nöjda med att i framtiden begränsa sig till kamerahus för "söndagsfotografer". Jag har därför aldrig förstått varför så många av oss har varit oroliga för att Sony skulle stanna på A100-nivå och lägre - kanske A30, A40, A50 etc. Eller att Sony t.o.m. snart skulle ge upp och lämna DSLR-marknaden helt. Är för egen del helt övertygad om att Sony aldrig har haft en tanke på att göra detta! Tror snarare att dessa farhågor har sin grund i att vi otåliga väst-klippare fostrade i kvartalskapitalismens anda uppenbarligen är helt blinda för att japanernas kultur och filosofi fortfarande har mycket mera långsiktig inriktning än våra "effektiva" multisar har.

Fast det så många av oss är besvikna över Sony för, är väl strängt taget att de inte redan under sitt första år som DSLR-tillverkare uppnådde världsdominans inom området...?

Sony kan mycket väl ha planerat för att bli klara 3.or på DSLR-marknaden inom 5 år (fast de kanske redan nu nästan är där?). I så fall inte dåligt med tanke på att de bara har haft ett enda kamerahus på marknaden under inte stort mer än ett år - den lilla A100:an! Sony har ju officiellt sagt att de är ute efter 2.a platsen. Detta kan betyda att de tänker sig en tidsperiod av 5-10-15 år för detta. Först därefter är det kanske dags för världsdominans...

Då har man varit och klämt på A700an tillsammans med många fina objektiv. Skriver ner ett snabbt omdömma av besöket på SONY Center nedan.

A700 + batterigrepp. Batterigreppet är ett måste nästan! Otroligt "härligt" mycket bättre än 7Ds.

Objektiven som testades var

cz135/1.8
300/2.8 G
500 mirror
135 stf
cz85/1.4
cz16-80
16-105

cz 135/1.8 skapade mest ha begär för min del.

7D användare kommer känna igen sig i layouten, med vissa förbättringar, knapparna istället för vredet. Vissa kommer inet gilla detta ibörja pga att de är vana med vredet. men snabb menyn tillsammans med knapparna är "effektivt" eller vad man ska säga.

Kameran känns väldigt gedigen och genomtänkt.
Sitter bra i handen, AF är snabb, tyst och korrekt.

Det är verkligen en kameran som är lätt att hantera. En värdig uppgradering till 7D, för att inte tala om A100.

Nackdelar då, priset. Den hade gärna fått kosta under 10 000 kr , speciellt för oss med lite tunnare plånbok.

A700an kommer stå sig mycket bra mot dess konkurrenter.

Glömde nämna att det var preproduction kameror som visades upp.

Senast ändrad:
Mitt huvudintryck från klämmandet på kameran hos Sony Center var att den kändes förvånansvärt lätt och väldigt snabb, både fokuserade snabbt med 16 - 105-objektivet och även serietagningen gick i bra tempo. Jag skruvade på min Minolta 35mm f1.4 och tog några bilder och fick intrycket att A700an kanske var säkrare i fokus med den än A100an, men osäkert eftersom jag bara såg bilderna på skärmen...

Dåligt med demot var just att man inte fick stoppa i egna minneskort och ta med sig bilder hem, med hänvisning till att det var förproduktionsexemplar, så det blev inget riktigt bildtestande. Passade dock på att ta jämförande bilder mellan min Tamron 17 - 50mm f2.8 och Zeiss 16 - 80mm med min A100 så lite får jag pixelpeepa i alla fall :)

wsaar skrev:
Mitt huvudintryck från klämmandet på kameran hos Sony Center var att den kändes förvånansvärt lätt och väldigt snabb, både fokuserade snabbt med 16 - 105-objektivet och även serietagningen gick i bra tempo. Jag skruvade på min Minolta 35mm f1.4 och tog några bilder och fick intrycket att A700an kanske var säkrare i fokus med den än A100an, men osäkert eftersom jag bara såg bilderna på skärmen...

Dåligt med demot var just att man inte fick stoppa i egna minneskort och ta med sig bilder hem, med hänvisning till att det var förproduktionsexemplar, så det blev inget riktigt bildtestande. Passade dock på att ta jämförande bilder mellan min Tamron 17 - 50mm f2.8 och Zeiss 16 - 80mm med min A100 så lite får jag pixelpeepa i alla fall :)

Ja jag håller med angående vikten! är väl 690g utan batteri vilket är bra. Det blir ju en del ändå med batterigrepp, extra batteri och en stor glugg.

ondjultomte skrev:
Ja jag håller med angående vikten! är väl 690g utan batteri vilket är bra. Det blir ju en del ändå med batterigrepp, extra batteri och en stor glugg.
Det är lätt att förstå att Sony känner att de måste aktivt poängtera att kameran har ett metallskal, för den kommer nog kännas lätt för recensenter som jämför med konkurrenterna... den lägre vikten är dock tacksam för användarna.

...en skrämmande upptäckt var dock att min Tamron 17 - 50 f2.8 hade bättre byggkvalitet än Zeiss 16 - 80mm ugh (och Tamronen är inte exakt den solidaste gluggen där uten)

wsaar skrev:
Det är lätt att förstå att Sony känner att de måste aktivt poängtera att kameran har ett metallskal, för den kommer nog kännas lätt för recensenter som jämför med konkurrenterna... den lägre vikten är dock tacksam för användarna.

...en skrämmande upptäckt var dock att min Tamron 17 - 50 f2.8 hade bättre byggkvalitet än Zeiss 16 - 80mm ugh (och Tamronen är inte exakt den solidaste gluggen där uten)

Hm, tja Al samt Mg är ju lätta metaller :) inte sjuttan är det gjutjärn inte ;)

Senast ändrad:
wsaar skrev:

Hade kanske varit mer skrämmande om du haft en Zeiss och upptäckt att Tamron känns bättre.....

Jag tror att Gunnar är inne lite på rätt spår med att flaggskeppet med FF inte kommer vara en pro-kamera utan mer som Canons 5D, inte Pro men bättre bildkvalité än den billigare semipro. Den ser ju likadan ut som a700 förutom sökarhuset och display på ovansidan. Varför skulle Sony gå sin egna väg när både Canon och Nikon har stora Promodeller. Jag tror att Sony vill vara lite mer stabila på marknaden med fler objektiv och kameror innan dom satsar på dom riktigt dyra prylarna. Den som lever får se

Patrik Palombo skrev:
Jag tror att Gunnar är inne lite på rätt spår med att flaggskeppet med FF inte kommer vara en pro-kamera utan mer som Canons 5D, inte Pro men bättre bildkvalité än den billigare semipro. ...
Är vi ens "säkra" på att Flagship, a.k.a. a900, kommer att ha FF-sensor? Det finns ju, även om vi vill förtränga det, indikationer på att det kan vara en 1,3 crop sensor ( EOS4D ).

wsaar skrev:
...
...en skrämmande upptäckt var dock att min Tamron 17 - 50 f2.8 hade bättre byggkvalitet än Zeiss 16 - 80mm ...
Jag kan bara tolka detta som att Will tycker att hans Tamron är bättre byggd än den CZ 16-80 han klämde på. Möjligen är jag lite off - men rätta mig då.

Allt som är säkert är att det kommer ett "Flagship" med större sensor. Med det verkar som alla som pratar om det är "inställda" på FF och blir det än mindre sensor är det många som blir besvikna på Sony, plus att dom har två 1,5-sensorer nu så 1,3 skulle inte vara någon stor skillnad. Men ingen vet ju såklart. Eos 1D är det bland Canons som har 1,3 förlänging.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar