Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 1Ds MkIII-tråd> EOS 1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyckaren skrev:
________________________________________________

De hårdtestar D3:an, och de gillar verkligen vad de ser. Allt från hastighet, iso och trådlöst.

Men det finns ju en annan aspekt också... Money!
Är inte affären tillräckligt bra, så blir det inga D3:eek:r...

Hälsningar

Adam

Hej

Visst är det så, sjukt mycket pengar med kameror.

Även om man kan få en 5D för 13 till 17 lakan som billigast i världen är det en slant ändå, men dock mycket billgare än de andra kamerorna.

Mvh

Omar
 
1DsMkIII verkar vara en F.I.D

Om det jag kan se av Risedals tester och jämför med mina egna (som är mindre noggranna) erfarenheter så verkar 1DsMkIII vara en dyr "Fart in Darkness".

Jag hade en 5D tidigare och skiftade till 1DsMkII och fick ibland (jag upplevde det så) nästan inbilla mig att det fanns skillnader. Och visst finns skillnader, ganska ofta till 5D:s fördel.

Men låt oss säga att det blir jämnt skägg mellan kamerorna eftersom 5D genererar mindre brus. Upplösningsmässigt med en 24-70/2.8 är skillnaden minimal.

Jag drog därför slutsatsen att optiken inte räcker till för att dra fördel av de ytterligare 4 megapixel som 1DsMkII har. Och nu har man alltså fixat in ytterligare syva 4 megapixel i version MkIII av Ds.

Enda orsaken att skaffa en 1DsMkIII framför att behålla 1DsMKII skulle i mitt fall vara lite bättre ergonomi, en simplel men i alla fall existerande AF-justering, samt lite lättare kombination kamera och batteri.

Nu är inte min 24-70 någon sanningssägare i alla lägen. Det fokuserar perfekt i lägena 40-70 mm, antydan till bakfokus i 35 mm läge och i 24-28mm läge handlar det om ren bakfokus. Skickade det för justering. Borta i 5 veckor och kom tillbaka likadant. På RCC garanterade man att det stämde exakt med referensexemplaret. Jag tampas med dem nu att få det utbytt.

Men till sak: På 5D o 1DsMkII är det svårt att se skillnad även med fasta gluggar som 85/1.8 och mina 2 fasta macroobjektiv.

Jag tror därför att Nikon har valt synnerligen smart när man "bara" lagt 12 mp i sin nya D3 och 5D framstår mer och mer som marknadens största hit genom tiderna. Hyfsat pris, kanonprestanda om man nu inte måste ha en kulspruta. Den är snart 3 år och ff med i leken mot de "största och dyraste". Imponerande!

Lennart
 
Omar skrev:
Hej

Visst är det så, sjukt mycket pengar med kameror.

Även om man kan få en 5D för 13 till 17 lakan som billigast i världen är det en slant ändå, men dock mycket billgare än de andra kamerorna.

Mvh

Omar

En Canonkollega som var med idag och bidrog med sina nya gluggar till testen har omprövat sitt beslut om att köpa en ny dyr kamera, så har även jag.
Visserligen känns 5d som en långsam traktor i sammanhanget men bildmässigt står den sig väl och fungerar till det jag gör.

God natt
Mikael

PS
såg att du skrev ungefär samma sak som jag Lennart
 
Spännande med scanpixtesten. Och jag ser fram mot Kamera o Bilds shootout mellan D3 och MkIII i januarinumret.

Hur som helst är det kul att Canon fått sig en rejäl utmanare. Gissar att 1,3-sensorn är borta i nästa proffskamera. Nu får dom verkligen vässa sig inför kommande modeller. Och Nikon lär ju ganska säkert komma med en 5D-utmanare under 2008. Vädertätad, fem bilder per sekund och proffs-AF och en prislapp runt 25 tusen är min gissning. Som en D3 utan inbyggt batterigrepp och med lägre serietagningshastighet i princip...
 
Jag har tidigare visat skilnaden mellan 1dsmk3 21 milj pixlar och 5d med 12,8 milj pixlar, objektiven är flaskhalsen (se Nikon d3 tråden hur en d3 med 14-24 fullständigt sopar banan av 1dsmk3 med 16-35 mk2)
Idag tittade vi efter hur stor skilnad det är mellan 1dsmk2 (kommer fler och fler beg sådana ut på marknaden) och 5d.
Kamera+50/1,4 på stativ
Hela bilden
 

Bilagor

  • 1dsmk2+5dhela.jpg
    1dsmk2+5dhela.jpg
    39.5 KB · Visningar: 406
Senast ändrad:
5d , bilden uppräknad till 1dsmk2 16,7 milj pixlar.
Med kamera på stativ, nerbländat till 5,6 kan liten skilnad ses, hur många tar bilder med kameran alltid på stativ ?
 

Bilagor

  • 5ddelf.jpg
    5ddelf.jpg
    53.8 KB · Visningar: 404
Utsnitten här är för fotosidan 400 x 400pixlar, men om du talar om större utsnitt som kan printas ut så kan man se att små detaljer tecknas något bättre från 1dsmk3 och 1dsmk2 men skilnaden skulle inte ses i en kopia om den inte var mycket stor.
Byter man till ett sämre objektiv så skulle skilnaden inte ses överhuvudtaget, frångår man stativ så blir skilnaden än mindre pga av microskakningar.
Mikael
 
Slowfinger...

Det vore ju ganska tråkigt för Canon om nu Nikons D3 skulle ge deras Ds3'a en match. De få som kommit över riktiga tester med Ds3 säger att den är i klass med en bra mellanförmatare när det gäller bildkvallitén.

Vidare undrar jag varför Nikon inte kommer ner till ISO 50 med sina kameror, många Nikon stannar redan på ISO 200. Är det lättare att trycka ut 12800 och 25600 i ISO än klättra ner till 50 eller 25?

/B
 
macrobild skrev:
Utsnitten här är för fotosidan 400 x 400pixlar, men om du talar om större utsnitt som kan printas ut så kan man se att små detaljer tecknas något bättre från 1dsmk3 och 1dsmk2 men skilnaden skulle inte ses i en kopia om den inte var mycket stor.
Byter man till ett sämre objektiv så skulle skilnaden inte ses överhuvudtaget, frångår man stativ så blir skilnaden än mindre pga av microskakningar.
Mikael

Jo, men enl mina ögon så skulle den bild du exemplifierat med, om den printades ut i hela sin storlek, från normalt betraktningsavstånd lämna betraktaren med frågan: vilken print är från vilken kamera, även vid lite närmare betraktelse.

Enda gången jag sett en märkbarare skillnad mellan 1DsMkII o 5D var när jag hade ett litet Nikonsystem vid sidan av Canon. Tog Nikons AF85/1.4D o adappter och körde på Canonkameran. Bilderna interpolerades upp till 30mp, men 5D imponerade ändå.

När jag sen skiftade så att 5D fick Nikkorgluggen och 1DsMkII en EF 85/1.8 usm blev skillnaden mindre märkbar. Trots att 85/1.8 är en väldigt fin glugg så måste Nikkors gamla 85/1.4D vara något av de bästa objektiven på marknaden.

Lennart
 
ISO-tal

Flikar´in angående ISO och att nikon inte har 50 eller 25. Beroende på vilken sensor som används så har olika sensorer olika sweetspots. I Nikons fall fungerar deras sensorer bättre vid ISO 200 (I de kamerorna där lägsta ISO är just 200). Canons Cmos sensorer har sin sweetspot vid ISO 100. Även om man på canons o vissa andra kameror kan gå ner till ISO 50 så blir ändå bildkvaliteten inte bättre än ISO 100. ISO 50 är mest til för när man vill ha större bländare i studio, så man vinner alltså inget på det. Men tycker man ISO 50 är viktigt får man ju välja kamera efter sina behov också...

Staffan
 
billextreme skrev:
Slowfinger...

Det vore ju ganska tråkigt för Canon om nu Nikons D3 skulle ge deras Ds3'a en match. De få som kommit över riktiga tester med Ds3 säger att den är i klass med en bra mellanförmatare när det gäller bildkvallitén.

Vidare undrar jag varför Nikon inte kommer ner till ISO 50 med sina kameror, många Nikon stannar redan på ISO 200. Är det lättare att trycka ut 12800 och 25600 i ISO än klättra ner till 50 eller 25?

/B

Sorry - jag var inne i fel tråd och skrev. Lätt att missa när Canon kör med så snarlika namn...
Jag menade givetvis 1DMkIII
 
Från Rå fiskeläger. 1dsmk3 och 5d uppräknad till samma bildfilsstorlek som 1dsmk3.Kamerorna på stativ och samma 24-70 använd, nerbländad till 5.6
Hela bilden, sedan utsnitt 400x400pixlar
 

Bilagor

  • båt.jpg
    båt.jpg
    24.7 KB · Visningar: 282
macrobild skrev:
Från Rå fiskeläger. 1dsmk3 och 5d uppräknad till samma bildfilsstorlek som 1dsmk3.Kamerorna på stativ och samma 24-70 använd, nerbländad till 5.6
Hela bilden, sedan utsnitt 400x400pixlar

Med all välmening Mikael, men 24-70 är inte vad jag tycker en lämplig optik för sådant test. Skärpa-upplösning-kontrast i den är klart lägre jfr ex 50/1,4 eller 85/1,2.

mvh.

/Janne
 
Janne H skrev:
Med all välmening Mikael, men 24-70 är inte vad jag tycker en lämplig optik för sådant test. Skärpa-upplösning-kontrast i den är klart lägre jfr ex 50/1,4 eller 85/1,2.

mvh.

/Janne

Det är väl skillnaden mellan bilderna som är intressant...? Och det syns ju klar skillnad.

Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Det är väl skillnaden mellan bilderna som är intressant...? Och det syns ju klar skillnad.

Mvh /Peter

Om du avser Mikaels bilder ovan så är det ju klart en jätteskillnad!!! Det ser ut som om bilden från 5D är tagen med en Diana och den från 1DSIII med en H3DII. Glasklart!

Vad har ni för ögon? Betänk att utsnittet är en del av en jättebild. Vem i hela friden tittar på en färdig bild på det sättet???

Känns mer och mer som om 1DSmkIII är årets mest onödiga kamera om man redan sitter med en 5D eller en 1DSmkII rent bildmässigt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.